Dopingtråden

Dopingtråden
Tråkigt med alla super-exakta tester och media-uppmärksamhet för triviala småsaker nuförtiden. Är fortfarande avundsjuk på Armstrong som lyckades greja det hela 7 år i rad, had a very good time, och tjänade 100-tals miljoner dollar. Det var tider det !!

Dopingtråden
Kom igen nu, det är fredag. Så vad tror ni om Johaugaffären? Det är helt orimligt att landslagsläkaren, en av dom som internt inom organisationen är ytterst ansvarig för att skidåkarna inte får i sig något olämpligt ämne, har missat att dels se varningssymbolen och dels inte ha kollat upp de verksamma ämnena. Det är också ganska klart att dom offrar läkaren, oavsett om han varit inblandad eller ej, för att rädda en världsstjärna.

Några fredagsteorier? Om det är frågan om doping så är det väl bästa tiden nu under försäsongsträningen. Om det verkligen är ett misstag, hur gick det till? (om vi bortser från sagan om läkaren)

Låt mig även bjuda på lite gammal skåpmat vad gäller astmamedicin (när vi ändå är inne på Norska skidåkare):
http://www.dn.se/arkiv/sport/astmam...-ny-undersokning-baddar-for-het-dopingdebatt/
teaser sa:
Torgny Mogren och många andra VM-stjärnor använder astmasprejen ventoline. Nya forskningsrön visar att denna medicin i tablettform har samma anabola effekt som clenbuterol - dopingmedlet som fällde världens sprinterdrottning Katrin Krabbe.

Dopingtråden
I min värld är både salvan, historian om såret och hennes bölande i tv bara ett spel.

Hon knapprar piller, hon blev upptäckt. Norrmännen syr ihop en lögn.

Dopingtråden
Konkret sa:
I min värld är både salvan, historian om såret och hennes bölande i tv bara ett spel.

Jag vänder mig lite mot "bölande", dels är det raljerande och dels så menas det vanligtvis någon form av tårar.

Dopingtråden
Fredagsmysteori: Hela jävla skidlandslaget är dopat och de kommer att göra allt för att hålla det under locket. Offra läkare, tränare, sämre åkare osv. Så länge landets guldponnys hålls kvar.

Att man redan flamsar runt i gråzonen med astmamedicinerna gör ju att en rätt fet skugga fallit över landslaget. En rejäl dopingskandal skulle ju sänka dem helt.

Det är ju helt orimligt att hon slafsar på sig läppsalva med steroider i utan att vara medveten om det.

Dopingtråden
Har happy helt tappat stinget? Det där är ju något som en journalist på aftonbladet kunnat knåpa ihop på en kafferast. Tycker absolut minimum borde vara att få in lite agenter och hämndaktioner i det hela, t.ex. något i stil med.

Putin har blivit förbannad på alla ryska dopningsfall och att inga norrmän åker dit så han såg till att en agent fick jobb i köket på hotellet där det norska laget bodde och denna agent preparerade Johaugs mat med ett ämne som gör läpparna väldigt känsliga för sol. Sen kontaktade han sin polare i den okända norditalienska maffian som har total kontroll över alla apotek och såg till att när landslagsläkaren kom dit för att köpa salvan så fick han en specialpreparerad förpackning utan varningsinformation och med felaktig innehållsförteckning vilket gjorde att läkaren inte kunde hitta preparatet på dopningslistan och trodde att det var safe att använda. Tuben var även specialpreparerad s.a. innehållet hade extremt mycket högre halt av ämnet i fråga än normalt. Sedan mutade Putin (inte personligen förstås utan via kontakter i flera led) WADA att utföra ett dopningsprov på Johaug en kort tid senare.

Naturligtvis är denna story rätt blek och tillrättalagd. Om man jobbar lite på det borde det dock gå att få in Trump, kinesiska maffian, FIFA och Palmemördaren i den också.

Dopingtråden
NLC sa:
Har det kunnat presenteras någon form av verifikation att krämen faktiskt inhandlats vid angivet tillfälle?

Norska medier har tydligen varit i kontakt med apoteket. Beskedet därifrån är dock att de har hundratals kunder varje dag och detta är en produkt som de säljer dagligen. Verkar inte finnas vare sig bekräftelser eller dementier på att läkaren eller Johaug varit där. http://www.vg.no/sport/johaug-tatt-...ug-synes-fryktelig-synd-paa-henne/a/23820655/

Dopingtråden
GoranS sa:
Har happy helt tappat stinget? Det där är ju något som en journalist på aftonbladet kunnat knåpa ihop på en kafferast. Tycker absolut minimum borde vara att få in lite agenter och hämndaktioner i det hela, t.ex. något i stil med.

Putin har blivit förbannad på alla ryska dopningsfall och att inga norrmän åker dit så han såg till att en agent fick jobb i köket på hotellet där det norska laget bodde och denna agent preparerade Johaugs mat med ett ämne som gör läpparna väldigt känsliga för sol. Sen kontaktade han sin polare i den okända norditalienska maffian som har total kontroll över alla apotek och såg till att när landslagsläkaren kom dit för att köpa salvan så fick han en specialpreparerad förpackning utan varningsinformation och med felaktig innehållsförteckning vilket gjorde att läkaren inte kunde hitta preparatet på dopningslistan och trodde att det var safe att använda. Tuben var även specialpreparerad s.a. innehållet hade extremt mycket högre halt av ämnet i fråga än normalt. Sedan mutade Putin (inte personligen förstås utan via kontakter i flera led) WADA att utföra ett dopningsprov på Johaug en kort tid senare.

Naturligtvis är denna story rätt blek och tillrättalagd. Om man jobbar lite på det borde det dock gå att få in Trump, kinesiska maffian, FIFA och Palmemördaren i den också.

Men du är ju en kandidat till litteraturpriset!

"För framstående litterära insatser på internetcyklande forum."

Dopingtråden
lundatok sa:
En teori skulle kunna vara att hon köpt salvan själv och inte frågat läkaren.

Jag skrev också det i ett tidigare inlägg, men det känns inte vidare trovärdigt. Tror inte heller Johaug är så klantig så hon kan ha missat symbol, eller att kolla upp det. Och att hon skulle skaffat salvan för att dopa sig låter även det ganska långsökt. Dom kan helt enkelt inte ha varit medvetna om symbolen på förpackningen när dom kläckte planen.

Dopingtråden
Mendel sa:
Jämför detta med Antidopning Norges uttalanden.

"Påhitt, enligt den finska landslagsläkaren Maarit Valtonen. Hon menar att den norska förklaringen inte verkar sanningsenlig.
– Det är inte trovärdigt. Läpparna är en så liten yta av kroppen att det inte kan absorberas så höga koncentrationer att det ger utslag i urin eller blod, säger Valtonen till Ilta Sanomat."

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/ilskan-mot-johaug-det-ar-inte-trovardigt/

Fast lite "va?!" på det uttalandet. Clostebol har ju funnits som nässpray i just dopingsyfte så att det kan tas upp enkelt av kroppen i mer eller mindre öppna sår vore ju inte så konstigt då, och folk som får testo utskrivet av läkare får det ju ofta i gelform att stryka på en klick på exempelvis armen.

Dopingtråden
Är det inte ofta ett problem i denna typ av soppor att diverse olika "experter" tillfrågas och deras uttalanden är inte sällan mer eller mindre motstridiga. Är då som novis inte helt lätt att veta vad man ska tro. Alternativt plockar man det uttalande som stödjer den hypotes man vill framföra.

Dopingtråden
Fältprästen sa:
Apropå Putin, jag undrar hur det låtit i norsk media om en ryska hade drabbats av denna historia?

Hur de hanteras i norsk media är väl inte så mycket att snacka om. Hade Kalla råkat ut för något liknande så hade det sett ut likadant här. T.ex. Aftenposten i Norge har haft några kritiska artiklar, det tror jag inte hade förekommit i Sverige.

Dopingtråden
GoranS sa:
Är det inte ofta ett problem i denna typ av soppor att diverse olika "experter" tillfrågas och deras uttalanden är inte sällan mer eller mindre motstridiga. Är då som novis inte helt lätt att veta vad man ska tro. Alternativt plockar man det uttalande som stödjer den hypotes man vill framföra.
Spelar det någon roll när för höga halter av ett sedan länge förbjudet preparat upptäckts?

Dopingtråden
me.I.am sa:
Fältprästen sa:
Apropå Putin, jag undrar hur det låtit i norsk media om en ryska hade drabbats av denna historia?

Hur de hanteras i norsk media är väl inte så mycket att snacka om. Hade Kalla råkat ut för något liknande så hade det sett ut likadant här. T.ex. Aftenposten i Norge har haft några kritiska artiklar, det tror jag inte hade förekommit i Sverige.

Jag tror nog att åtminstone en fotbollsjournalist tagit tillfället i akt ...

Dopingtråden
GoranS sa:
NLC sa:
Har det kunnat presenteras någon form av verifikation att krämen faktiskt inhandlats vid angivet tillfälle?

Norska medier har tydligen varit i kontakt med apoteket. Beskedet därifrån är dock att de har hundratals kunder varje dag och detta är en produkt som de säljer dagligen. Verkar inte finnas vare sig bekräftelser eller dementier på att läkaren eller Johaug varit där. http://www.vg.no/sport/johaug-tatt-...ug-synes-fryktelig-synd-paa-henne/a/23820655/

Jag tänkte iofs mer på om landslaget själva kunde leta fram ett kvitto, kontoutdrag eller annat för att påvisa att det faktiskt köpts

Dopingtråden
niner sa:

Oj, vad hon tycks veta att steroider inte är till nytta för skidåkare. Och detta:

"Therese Johaug behöver inte dopa sig för att åka skidor fortare än de övriga."

Hur kan Lena A veta det?

Visst inser jag också att Johaugs förklaring är fullt plausibel och att idrottares premisser är orättvisa och tuffa, men på basen av de 23 479 ggr man tidigare blivit besviken/lurad av någon man blivit imponerad av som senare visat sig vara dopad är det inte konstigt att man anar ugglor i mossen när någon åker fast med otillåtna ämnen i kroppen. Oberoende av hur rimlig förklaringen låter.

Lena A verkar tycka om svåra ord, men tycks inte inse att om det luktar illa så stinker det troligen när man gräver lite.

Dopingtråden
niner sa:

Som jag ser det missar hon två ganska viktiga saker:

a) Det är inte på något sätt säkert att det gått till på det sätt som Johaug hävdar.
b) Domen fälls inte av falsettskrikande mediepersoner och bedömningen är inte så svart-vita bedömning som jag tycker hon försöker utmåla den.

Vad gäller punkt a så blir det totalt ohållbart om man reservationslöst litar på det idrottaren ifråga hävdar. Då kommer ingen någonsin att fällas för dopning, åtminstone inte om personen har några hjärnceller kvar och inte vill bli fälld.

Vad gäller b så finns t.ex. oaktsamhetsbegreppet som ganska radikalt kan påverka hur det hela bedöms när/om det kommer till att bestraffa. Om Johaug kan visa att det faktiskt gått till precis som hon sagt (jag vet inte hur det skulle gå till, men ponera att hon kan det) så är det nog troligt att straffet som värst blir mycket begränsat.

Dopingtråden
Och det här är lika roligt som vad som helst som sas om Lance när alla trodde han var oskyldig:

"När en skidåkare är överlägsen är det inte steroider hon petat i sig. Det är epo eller annan typ av bloddopning som höjer syreupptagningsförmågan. Men Johaug är sannolikt överlägsen av helt andra skäl. Om man tittar på hennes kropp ser man att hon klarar att hålla en lägre fettprocent än konkurrenterna, klart under tio procent, i kombination med en perfekt mängd muskelmassa där varenda muskel är definierad. Det förekommer sällan ens hos elitidrottare och räcker för att göra henne bättre än de andra, i synnerhet uppför mördarbacken i Tour de Ski.

Kroppsvikten i relation till styrkan ger obönhörligt utslag på klockan. Therese Johaug behöver inte dopa sig för att åka skidor fortare än de övriga. Det är nog att hon tränar lika mycket som de, är lika motiverad och håller sin lägre fettprocent."

Dopingtråden
GoranS sa:
NLC sa:

Förvånad man blir att apoteket i livingo, en liten liten alpby har hundratals kunder varje dag och många av dom köper steroider .
Eller kanske inte när all världens skid och cykel lag är i stort sett dom ända som bor där...

Dopingtråden
Det verkar vara höjt över all rimlig tvivel att TJ hade svårt sönderbrända läppar och behandlingen med salvan haft önskad effekt. Läkaren kan gärna inte missat att salvan innehöll steroider och att kunde innebära doping för TJ.

Det finns ju möjlighet att få ”dispens” för att behandla sjukdomstillstånd. Varför anmälde man inte ett sådant fall förelåg när använde salvan. Även om man inte fått ett beslut så hade det ställt allt i en annan dager och borde väl vara rutin. Om man nu inte vill dölja något förstås.

Dopingtråden
hm sa:
GoranS sa:
NLC sa:

Förvånad man blir att apoteket i livingo, en liten liten alpby har hundratals kunder varje dag och många av dom köper steroider .
Eller kanske inte när all världens skid och cykel lag är i stort sett dom ända som bor där...

Du får väl kontakta VG och be dom utreda det hela. (Uttalandet i artikeln var förresten ett par hundra, lite slarvig återgivning från min sida.)

Dopingtråden
Att diskutera hur prestatuonshöjande och effektiv den aktuella substansen (Clostebol) är inte relevant tycker jag. Om Johaug har medvetet dopat (vilket jag inte kan uttala mig om) så lär det knappast bara vara clostebol som hon tagit utan snarare en cocktail av prepatat i form av ett avancerat dopingprogram men där något gick snett och en spårbar substans som råkade vara Clostebol fanns kvar i blodet (eller var det urinen?) när hon testade sig.

Men har någon expert uttalat sig om huruvida det är möjligt att uppnå de nivåer som Johaug hade genom att smörja in läpparna med den där salvan?

Senast ändrad:
Dopingtråden
NLC sa:
GoranS sa:
NLC sa:

Jag tänkte iofs mer på om landslaget själva kunde leta fram ett kvitto, kontoutdrag eller annat för att påvisa att det faktiskt köpts

Rimligen borde det väl finnas en reseräkning, om inte läkaren sysslar med välgörenhet?

Dopingtråden
me.I.am sa:
Fältprästen sa:

Jag vet inte om du misstolkat min undran, men vad jag var ute efter var att ryskan nog hade blivit sågad jäms med fotknölarna. Och det inte bara av den norska pressen, utan av världsmedia i stort. Ryskan hade inte blivit trodd, för alla vet ju hur ryssar fuskar.

Dopingtråden
Supertramp sa:
Men har någon expert uttalat sig om huruvida det är möjligt att uppnå de nivåer som Johaug hade genom att smörja in läpparna med den där salvan?

Läppar är ju slemhinnor (eller i vart fall mellanting mellan slemhinnor och hud) och därmed inte en jättetuff barriär, är de sedan sönderbrända och skadade kan upptaget vara ansenligt. Själva vitsen med produkten är att steroiden ska absorberas till viabel vävnad för att stimulera läkeprocessen - enligt tillverkarens uppgifter i alla fall. En del experter som citerats har babblat om läppbalsam och cerat - där appliceras sannolikt betydligt mindre mängd än en salva/kräm för att faktiskt behandla sår. Blev f ö perifert inblandad i mediacirkusen igår.
Därtill är väl just steroider bland de substanser som man är bäst på att analysera. F ö var det urinprov som analyserades.

Dopingtråden
castrello sa:
niner sa:

Oj, vad hon tycks veta att steroider inte är till nytta för skidåkare. Och detta:

"Therese Johaug behöver inte dopa sig för att åka skidor fortare än de övriga."

Hur kan Lena A veta det?

Men, fattar du ingenting eller? Johaug är ju bäst i världen, varför skulle hon då behöva dopa sig? :/

EDIT: Och Lena Anderssons inlägg, ett av de mer korkade jag läst angående detta.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Konkret sa:
me.I.am sa:
Konkret sa:

Jag vänder mig lite mot "bölande", dels är det raljerande och dels så menas det vanligtvis någon form av tårar.

Släppte hon ingen tår? Häxa! Bränn!

Det var torrhulkande i 6 minuter, typ som ett litet barn som efter ett tag börjar gråta på tomgång och då och då glömmer att "gråta". Har väldigt svårt för såna som teatergråter för att slippa straff.

Dopingtråden
Supertramp sa:
Att diskutera hur prestatuonshöjande och effektiv den aktuella substansen (Clostebol) är inte relevant tycker jag. Om Johaug har medvetet dopat (vilket jag inte kan uttala mig om) så lär det knappast bara vara clostebol som hon tagit utan snarare en cocktail av prepatat i form av ett avancerat dopingprogram men där något gick snett och en spårbar substans som råkade vara Clostebol fanns kvar i blodet (eller var det urinen?) när hon testade sig.

Antidoping Norge menar att hennes halter är förenliga med historien hon berättar medan någon finsk expert menar att det inte är troligt. Dock trodde jag att utredningen inte var färdig än varför det känns märkligt att Antidoping Norge uttalar sig om detta eller tänker dom hålla oss uppdaterade löpande fram tills utredningen är färdig.

Dopingtråden
sänket sa:
Det verkar vara höjt över all rimlig tvivel att TJ hade svårt sönderbrända läppar och behandlingen med salvan haft önskad effekt. Läkaren kan gärna inte missat att salvan innehöll steroider och att kunde innebära doping för TJ.

Det finns ju möjlighet att få ”dispens” för att behandla sjukdomstillstånd. Varför anmälde man inte ett sådant fall förelåg när använde salvan. Även om man inte fått ett beslut så hade det ställt allt i en annan dager och borde väl vara rutin. Om man nu inte vill dölja något förstås.

Att en TUE inte är anmäld är väl en indikation på att det inte är en tillfällig engångsgrej utan en cocktailplan.

[Och ska vi lära oss något av TUE:er är det att man bör vara allergisk/astmatisk för att bli elitidrottare - och kanske inom snar framtid även osedvanligt känslig för sol och torr luft.]

Tillbaka
Topp