Dopingtråden

Dopingtråden
me.I.am sa:
GoranS sa:
RockyM sa:
Nä självfallet så ska man som norsk medborgare ha rätt att använda anabola steroider utan någon form av bestraffning?
Skärp dig!

Var det svar på mitt inlägg?

Ja här kör vi med polariserad debatt, hata eller frikänna - bara att välja!

Problemet var bara att inlägget inte hade ett dyft att göra med det jag skrev. Mitt inlägg hade inget med vare sig vad jag tror utfallet av överklagandet blir eller vad jag tycker det borde bli.

Å andra sidan kan jag inte se att inlägget var ett svar på något av tidigare inläggen under kvällen. Därav min fråga då det skulle kunna vara s.a. det skrivits i svar till något långt tidigare inlägg. Kan i så fall tycka att citeringsfunktionen hade varit lämplig att använda.

Dopingtråden
Dopingtråden
Dopingtråden
Dopingtråden
AX3L sa:
toshiba sa:
Henrik_E sa:

Dopa sig under puberteten, vad kan gå fel liksom?

Kan inte detta handla om en ny Johaug? Om hon kan ta en steroidsalva har jag inga problem att se att en 14-åring kan det.

(om vi nu utgår från att Johaugs historia stämmer)

Finns Mesterolone som salva? Vet du vilka nivåer av preparatet det handlade om i provet?

Dopingtråden
Och Operacion Puerto-killarna Sevilla och Mancebo verkar inte heller ha hängt upp cyklarna utan körde spanska mästerskapen (18:e och 83:e plats). De är ju dock inte äldre än 40 resp. 41 år.

Dopingtråden
GoranS sa:
Kanske inte är rätt tråd, men f.d. dopningsavstängde Rebellin blev tio på italienska mästerskapen och det vid snart 46 års ålder.

Kör kanonerna Italienska mästerskapen? Iaf i Sverige brukar inte dom få världsstjärnor vi har då och då delta i nationella mästerskap, i vart fall inte topptränade. Menar då inte just cykelsporten av uppenbara skäl.

Dopingtråden
me.I.am sa:
GoranS sa:
Kanske inte är rätt tråd, men f.d. dopningsavstängde Rebellin blev tio på italienska mästerskapen och det vid snart 46 års ålder.

Kör kanonerna Italienska mästerskapen? Iaf i Sverige brukar inte dom få världsstjärnor vi har då och då delta i nationella mästerskap, i vart fall inte topptränade. Menar då inte just cykelsporten av uppenbara skäl.

Du kan ju kika igenom resultatlistan, http://www.cyclingnews.com/races/italian-road-championships-2017/road-race-men/results/ Tycker det ser ut som en hel del namn som är med och köra stora lopp. Min uppfattning är också att det är tämligen prestigefullt att köra i en nationsmästartröja, i synnerhet om det är ett större cykelland.

Dopingtråden
GoranS sa:
AX3L sa:
toshiba sa:
Henrik_E sa:
Dopa sig under puberteten, vad kan gå fel liksom?
Kan inte detta handla om en ny Johaug? Om hon kan ta en steroidsalva har jag inga problem att se att en 14-åring kan det.
(om vi nu utgår från att Johaugs historia stämmer)
Finns Mesterolone som salva? Vet du vilka nivåer av preparatet det handlade om i provet?
Det är piller, och för att bygga kroppsmassa/muskler är det helt värdelöst.
"Dopinvärdet" öht (som prestationshöjande) kan diskuteras - om prestationen inte hämmas av depression...

Senast ändrad:
Dopingtråden
me.I.am sa:
GoranS sa:

Jodå, utlandsproffsen brukade köra i Sverige också, iaf när jag följde loppen. Mästarserien Ljungblad-Lövkvist-Bäckstedt-Ljungblad-Ljungqvist mellan 2005-2009 innehåller kanske några bekanta namn. Men oftast har de mindre stöd i form av lagkamrater än de som kör i "hemmalag".

Edit: Dessutom kom Gustav Larsson 2:a 2010, Kessiakoff 3:a 2013 och Tobias Ludvigsson 3:a 2015

Senast ändrad:
Dopingtråden
HåkanB sa:
GoranS sa:
Och Operacion Puerto-killarna Sevilla och Mancebo verkar inte heller ha hängt upp cyklarna utan körde spanska mästerskapen (18:e och 83:e plats). De är ju dock inte äldre än 40 resp. 41 år.
Precis som Operacion Puerto-killen Valverde (2:a plats) bara 37år.
Förvisso. Jag var dock mer överraskad av Rebellin, Sevilla och Mancebo. Då jag inte följt proffscyklingen så intensivt det senaste dryga decenniet trodde jag att de lagt av. Valverde hade jag koll på att han fortfarande härjar i klungan.

Dopingtråden
toshiba sa:

Tolkar jag det fel eller har de bara mätt efter "behandlingen"? Om så, varför vill man inte göra en mätning före och en efter? Jag tycker det borde ge bättre information om vilken effekt preparatet har. Om det bara är en mätning efter blandar man ju ihop effekten av det slumpmässiga urvalet med ev. effekt av EPO:t.

Dopingtråden
GoranS sa:
Tolkar jag det fel eller har de bara mätt efter "behandlingen"? Om så, varför vill man inte göra en mätning före och en efter? Jag tycker det borde ge bättre information om vilken effekt preparatet har. Om det bara är en mätning efter blandar man ju ihop effekten av det slumpmässiga urvalet med ev. effekt av EPO:t.

Förutom Ventoux var det kontinuerlig mätning:

IMG_20170620_103602.jpg

Dopingtråden
Så slutsatsen är att EPO trycker upp blodvärdena och ökar maximala syreupptaget men ger inta alls samma utslag vid submaximal belastning (och vid ett relativt långt bergstempo)?

Dopingtråden
GoranS sa:
Så slutsatsen är att EPO trycker upp blodvärdena och ökar maximala syreupptaget men ger inta alls samma utslag vid submaximal belastning (och vid ett relativt långt bergstempo)?

Japp, det är deras slutsats. Det mest tveksamma som jag ser är att även kontrollgruppen förbättrade sig signifikant under testperioden, det är väl möjligt att EPO gör en större skillnad när man maxat ut hur bra man blir med en given träningsdos.

Dopingtråden
Det som man lite funderar över är det ganska klara skift som föregick på 90-talet, i samband med EPO:ts intåg i proffsklungan, då vissa åkare tappade i konkurrenskraft och andra åkare som tidigare inte varit konkurrenskraftiga på högsta nivån började vinna. Och det är väl fortfarande så att en del tider från (den första) EPO-eran står sig mkt väl. Fanns det andra preparat än EPO som åstadkom detta eller var det så att de tryckte upp blodvärden långt mkt högre och att det totalt sett gav en ganska påtaglig effekt.

Tillbaka
Topp