Dopingtråden

Dopingtråden
Hej!

Jag körde bricanyl tidigare, har bytt till buventol, vilket Jag tycker ger bättre effekt.

Airomir (gasdriven) tyckte jag var ändå bättre trots samma substans. Men Den vill min läkemedelsnasare inte skriva ut längre...

Dopingtråden
Regerande OS-mästarinnan i marathon Jemima Sumgong har blivit dömd för att ha tagit EPO inför London Marathon.

https://www.dn.se/sport/os-mastarin...sprov-pa-behandling-mot-utomkvedshavandeskap/

"Fallet väcker också nya frågor kring det italienska managementbolaget Rosa Associati, som Sumgong tillhör. Flera av bolagets kenyanska löpare har den senaste tiden åkt fast för dopning och agenten Federico Rosa har tidigare varit tillfälligt avstängd för dopningsförseelser."

Dopingtråden
Niblet sa:
"Fallet väcker också nya frågor kring det italienska managementbolaget Rosa Associati, som Sumgong tillhör. Flera av bolagets kenyanska löpare har den senaste tiden åkt fast för dopning och agenten Federico Rosa har tidigare varit tillfälligt avstängd för dopningsförseelser."

Det är nog bara ren tillfällighet och otur.

Dopingtråden
Inte så fruktansvärt gammal förvisso men att hålla på och dopa sig i veteranklasser känns ju verkligen som man tappat allt intresse för cykling och blivit en "vinstoholist". Jag kan någonstans förstå en person som satsar på en proffskarriär men märker att förmågan inte räcker till riktigt och då dopar sig, men i veteranklass?! Om man börjar med dopning där bör man verkligen fundera igenom vad man pysslar med.

Och för säkerhets skull: nej, jag tycker inte det är rätt att dopa sig, oavsett nivå.

Dopingtråden
GoranS sa:
Inte så fruktansvärt gammal förvisso men att hålla på och dopa sig i veteranklasser känns ju verkligen som man tappat allt intresse för cykling och blivit en "vinstoholist". Jag kan någonstans förstå en person som satsar på en proffskarriär men märker att förmågan inte räcker till riktigt och då dopar sig, men i veteranklass?! Om man börjar med dopning där bör man verkligen fundera igenom vad man pysslar med.
Det har även funnits dopingfall i svensk veterancykling, åtminstone två stycken.
Om jag kommer ihåg rätt, det var några år sedan, var det ena fallet vid tävling i Norge som den (svenske) cyklisten inte hörde kallelsen till dopingprov, den andre hade tagit ett bantningsmedel (eller en energidryck?) med efedrin.

/Håkan

Senast ändrad:
Dopingtråden
Dopingtråden
H. sa:
GoranS sa:
H. sa:
Henrik_E sa:
Känns som fler åker fast i de lägre divisionerna. cf. 8 pers fast för EPO och CERA i Colombia Runt nyligen.

Proffsen har råd att dölja sin doping.
Du menar att det bara är fattiga cyklister som åkt dit för dopning de senaste 20 åren?

Nej.

Men du får A+ i kreativ tolkning och halmgubbeargumentation.
Förlåt. Lovar att sluta läsa dina inlägg som att du menar det du skriver.

Dopingtråden
Har du något emot ryssar eller? De har ju aldrig någonsin dopat någon och allt sådant är bara förtal och propaganda mot ryssland. Säger de ju själva och då får man väl tro dem. Tror aldrig att de skulle ljuga. ;-)

Ohhhh those russsians.

Dopingtråden
Fast det verkar ju som en del ryssar kan komma att få vara med, fast då under beteckningen "Olympic athelete from Russia" i stället för som ryssar.

Dopingtråden
Jag utgår från att det är omvänd bevisbörda för ryssar som vill tävla, alltså att de måste bevisa sig rena tex genom att kunna visa upp en trovärdig testhistorik från utlandet. Så var det väl med de fåtalet friidrottare som fick vara med härom året?

Dopingtråden
Enligt IOC är det följande som gäller:

To invite individual Russian athletes to the Olympic Winter Games PyeongChang 2018 according to the following guidelines:

The invitation list will be determined, at its absolute discretion, by a panel chaired by Valerie Fourneyron, Chair of the ITA. The panel will include members of the Pre-Games Testing Task Force: one appointed by WADA, one by the DFSU and one by the IOC, Dr Richard Budgett.

This panel will be guided in its decisions by the following principles:

It can only consider athletes who have qualified according to the qualification standards of their respective sport.

Athletes must be considered clean to the satisfaction of this panel:

Athletes must not have been disqualified or declared ineligible for any Anti-Doping Rule Violation.

Athletes must have undergone all the pre-Games targeted tests recommended by the Pre-Games Testing Task Force.

Athletes must have undergone any other testing requirements specified by the panel to ensure a level playing field.

The IOC, at its absolute discretion, will ultimately determine the athletes to be invited from the list.

These invited athletes will participate, be it in individual or team competitions, in the Olympic Winter Games PyeongChang 2018 under the name “Olympic Athlete from Russia (OAR)”. They will compete with a uniform bearing this name and under the Olympic Flag. The Olympic Anthem will be played in any ceremony.

These invited athletes will enjoy the same technical and logistical support as any other Olympic athlete.

The panel, at its absolute discretion, will determine an invitation list for support staff and officials.

This panel will be guided in its decisions by the following principles:

No member of the leadership of the Russian Olympic Team at the Olympic Winter Games Sochi 2014 can be included on the invitation list.

No coach or medical doctor whose athlete has been found to have committed an Anti-Doping Rule Violation can be included on the invitation list. All coaches and medical doctors included on the invitation list must sign a declaration to this effect.

Any other requirement considered necessary to protect the integrity of the Olympic Games.

The IOC, at its absolute discretion, will ultimately determine the support staff and officials to be invited from the list.

Källa: https://www.olympic.org/news/ioc-su...te-in-pyeongchang-2018-under-the-olympic-flag

Senast ändrad:
Dopingtråden
NLC sa:
janolle sa:
Det positiva är väl att Sverige kan ta medalj i hockeyn. När Ryssarna inte får va med.

Mtp att det blev silver för Tre Kronor i Sotji så är det väl inte omöjligt att det skulle blivit medalj oavsett?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Herrarnas_turnering_i_ishockey_vid_olympiska_vinterspelen_2014

Synd bara att vi hade oturen att torska för doping där. Annars hade vi kunnat raljera hur mycket som helst.

Dopingtråden
Å andra sidan blir väl hockeyturningen på herrsidan i detta OS ungefär vad herrarnas fotbollsturning i sommar-OS brukar vara vad det gäller deltagande. Så värdet på ev, medalj där känns som det är rätt lågt.

Tillbaka
Topp