Dopingtråden

Dopingtråden
bigmollo sa:
NLC sa:
janolle sa:
Det positiva är väl att Sverige kan ta medalj i hockeyn. När Ryssarna inte får va med.

Mtp att det blev silver för Tre Kronor i Sotji så är det väl inte omöjligt att det skulle blivit medalj oavsett?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Herrarnas_turnering_i_ishockey_vid_olympiska_vinterspelen_2014

Synd bara att vi hade oturen att torska för doping där. Annars hade vi kunnat raljera hur mycket som helst.
Inkluderar vi även mig? Skönt att veta om man har någon dopningsdom som man missat att stoppa in på CV:t. ;-)

Dopingtråden
bigmollo sa:
NLC sa:
janolle sa:
Det positiva är väl att Sverige kan ta medalj i hockeyn. När Ryssarna inte får va med.

Mtp att det blev silver för Tre Kronor i Sotji så är det väl inte omöjligt att det skulle blivit medalj oavsett?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Herrarnas_turnering_i_ishockey_vid_olympiska_vinterspelen_2014

Synd bara att vi hade oturen att torska för doping där. Annars hade vi kunnat raljera hur mycket som helst.

Touché! :-)

Dopingtråden
GoranS sa:
NLC sa:
Drosa sa:
Tror att kommande OS kommer bli ungefär lika kul att se på som cykelvm i quatar...

Kantvind?
Ja, gjorde inte kantvinden att det VM:et blev mer intressant än man på förhand kanske skulle gissat med tanke på banprofilen?

Tänkte nog mer på avsaknaden på publik och stämningen kring arrangemangen. Noll zero nada!
Man har väl knappt sålt några biljetter överhuvudtaget och koreanerna verkar ju vara sådär intresserade. Tror att det blir ett praktfiasko.

Dopingtråden
bigmollo sa:
NLC sa:
janolle sa:

Hehe...

"Men det var ju inte RIKTIG doping juh!"

Dopingtråden
Känns för övrigt väldigt tryggt att den tidigare ryske idrottsministern Mutko (klockrent namn!), som nu blivit portad från OS-sammanhang på livstid, ska leda arbetet med fotbolls-VM 2018. You couldn't make this shit up.

Dopingtråden
DT sa:
Känns för övrigt väldigt tryggt att den tidigare ryske idrottsministern Mutko (klockrent namn!), som nu blivit portad från OS-sammanhang på livstid, ska leda arbetet med fotbolls-VM 2018. You couldn't make this shit up.

Och att FIFA är helt ointresserade av att ta reda på någon fakta som kan sätta ryssarna i dålig dager.... Idrottsvärlden är fantastisk!

Dopingtråden
Ä Va-fan släpp lös fångarna så det blir lite fart på OS. Angående Bäckström ( fick han inte testas ) Eftersom
han va kontrakterad i NHL. Misstag från IOK.

Dopingtråden
Är du säker det? Låter väldigt konstigt att NHL skulle kunna bestämma vilka dopningsregler som gäller vid olympiska spel. Om det skulle vara sant att NHL lyckats övertyga IOC om att det inte skulle vara OK att dopningstesta NHL-spelare i samband med OS är det ju där IOK begått felet. Hur NHL sen valde att bedöma det positiva provet är en annan sak.

Dopingtråden
Han testas enligt NHL. I OS blir han testad av WADA. NHL är en privat cirkus.

Det är inte WADA som utdelar straffen. Det gör IIHF och de tyckte inte om att få fler dopingfall så det blev två veckors avstängning. Medaljerna utdelas till laget så länge som inte fler än två åker fast.

Dopingtråden
"En NHL-klubb, oavsett om det är i Kanada eller Florida eller Chicago, har faktiskt inte jättemycket att vinna på ett OS-deltagande utifrån ett marknadsperspektiv. Klubben som betalar spelarnas löner måste stänga ner säsongen och låta arenan stå tom under två hela veckor på bästa tänkbara tid i USA, när fotboll och baseball har uppehåll. Och även om IIHF betalar försäkringar för spelarna så är det klubbarna som står de sportsliga riskerna vid skador på de spelare som IOK så gärna vill se i sin turnering." från hockeysverige.se

Dopingtråden
Jag tycker att en rimlig konsekvens av om många av de bästa hockeyspelarna på herrsidan inte ställer upp att man plockar bort herrhockeyn från OS-programmet, åtminstone om det fortgår ett antal spel i rad. Jag har länge tyckt detsamma om fotbollen på herrsidan där någon enstaka toppspelare deltar men huvuddelen av spelarna knappast varit med i en VM-trupp. I min värld ska OS vara såpass attraktivt att det är något som de bästa utövarna verkligen prioriterar.

Dopingtråden
RockyM sa:
"En NHL-klubb, oavsett om det är i Kanada eller Florida eller Chicago, har faktiskt inte jättemycket att vinna på ett OS-deltagande utifrån ett marknadsperspektiv. Klubben som betalar spelarnas löner måste stänga ner säsongen och låta arenan stå tom under två hela veckor på bästa tänkbara tid i USA, när fotboll och baseball har uppehåll. Och även om IIHF betalar försäkringar för spelarna så är det klubbarna som står de sportsliga riskerna vid skador på de spelare som IOK så gärna vill se i sin turnering." från hockeysverige.se

Åker klubben ur ligan står knappast arenan fullsatt.

Dopingtråden
Snarare kanske det är så att om arenan har dålig publiktillströmning åker laget ur ligan. Det är ju inget seriesystem utan en franchise-verksamhet.

Dopingtråden
Min dotter har astma och jag testade hennes astmaspray (hon kör luftrörsvidgande och kortison för att få bukt med inflammationen).

Jag cyklar lvg men tävlar ej.

Är jag dopad? Skall det stå på FASS om de aktuella medicinerna innebär doping?

Dopingtråden
Jag skulle använda en riktig lista som specificerar vad som är dopningspreparat snarare än material utgivet av en läkemedelsbolagssammanslutning för att få säker information om vad som gäller.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Peach sa:
Min dotter har astma och jag testade hennes astmaspray (hon kör luftrörsvidgande och kortison för att få bukt med inflammationen).

Riksidrottsförbundet har en bra tjänst för dig. http://www.antidoping.se/rodgronalistan/index.asp

Såhär säger den om mina läkemedel, jag får inte ens cykla utanför tävling :(

38140023675_daac299929.jpg

Senast ändrad:
Dopingtråden
Peach sa:

Beror på vilken medicin, den som Froome tagit är ok så länge du inte går över värdena. Du kan kolla alla preparat här: http://www.antidoping.se/rodgronalistan/index.asp

Dopingtråden
Oavsett andra aspekter känns det ju klantigt bortom alla gränser att sätta sig en situation där han riskerar att åka dit. Är ju inte direkt någon överraskning att han blir testad.

Dopingtråden
GoranS sa:
Oavsett andra aspekter känns det ju klantigt bortom alla gränser att sätta sig en situation där han riskerar att åka dit. Är ju inte direkt någon överraskning att han blir testad.

Nej, det är rätt många som är förbryllade över detta.
Joroen Swart sammanfattar det rätt bra på Twitter:

https://twitter.com/jeroenswart/status/940866373584027653

JeroenSwart:
Here's my take on the Froome AAF: In context of all that has transpired with Sky, Wiggins etc this looks really damning & is naturally dissapointing but not entirely surprising. However there are some rather bizarre aspects that I can't understand:
The performance enhancing effects of beta agonists is not at all convincing and balance of literature shows no effect. The likely benefit relates to their anabolic effects at high doses (mostly clenbuterol) & would be OOC abuse.
All urine samples are tested for B agonists. So taking it in competition for performance enhancement would virtually guarantee being caught. And if you know you're going to be tested (as Froome would) then you would basically knowingly commit career suicide.
That said, the WADA threshold of 1000ng/ml was set so that therapeutic doses would not exceed that limit. Based on the pharmacokinetic studies the limit is set very high.
So based on the above I can't understand how a 4 time TDF winner would take a substance with questionable performance benefit when knowing he would get bust for sure. Yet at the same time the therapeutic use doesn't make sense. Leaves many questions. Let's see how this unfolds.

Dopingtråden
Well.

Personligen får jag väldigt bra effekt av höga halter salbutamol...oavsett vad forskningen säger om marginella effekter...

Gäller samma för Sundby och Froome så förstår jag dosen...

Dopingtråden
DRQ96 sa:
Well.

Personligen får jag väldigt bra effekt av höga halter salbutamol...oavsett vad forskningen säger om marginella effekter...

Precis, den genomsnittliga effekten är kanske försvinnande men på just honom är det mycket verksamt. Olika individer reagera olika på samma preparat.

Dopingtråden
DRQ96 sa:
Well.

Oavsett effekt är det i mina ögon rätt korkat att klämma i sig så mycket att man ligger på dubbla tillåtna värdet när man vet att sannolikheten för testning är hög.

Dopingtråden
GoranS sa:
Salbutamol är väl vätskedrivande? Vilket är användbart om man vill dölja andra substanser i urinen...

Dopingtråden
Henrik_E sa:
GoranS sa:
Salbutamol är väl vätskedrivande? Vilket är användbart om man vill dölja andra substanser i urinen...
Så han tar risken att åka dit på en skaplig avstängning för att dölja bruk av allvarligare substanser? Hm, ...

Dopingtråden
https://www.dn.se/arkiv/sport/astma...r-het-dopingdebatt-pa-iok-mote-under-skid-vm/

Rätta mig om jag har fel, men syftet med att ta sådana (enorma) mängder Salbutamol som Froome, Sundby osv tagit är väl för att få en anabol effekt? En gråzon med ett tillåtet läkemedel som överdoseras kraftigt för att få andra effekter än att förebygga astma.

För er som har astma och inhalator, räkna lite på gränsvärdet och hur många ”puffar” ni måste ta för att komma upp i en otillåten mängd.

Dopingtråden
GoranS sa:
Henrik_E sa:
GoranS sa:
Så han tar risken att åka dit på en skaplig avstängning för att dölja bruk av allvarligare substanser? Hm, ...
Om man vet att man glöder kanske det är bättre.

Tillbaka
Topp