Dopingtråden

Dopingtråden
geologen sa:
görveln sa:
Hur kan 9 millioner svenskar ta många fler längd medaljer än tyskland som har 83 millioner?

För att inte jämföra med Indien, som har 1.35 miljarder!

Norge tog fler medaljer i detta vinterspel än vad Indien skrapat ihop i alla olympiska spel – sommar som vinter – sammanlagt. Men det säger nog mer om Indien som idrottsnation än om dopingen i Norge.

Dopingtråden
Kina med + en miljard invånare fick bara 9 medaljer!

Vi kanske ska göra en statistisk analys. Räkna antalet medaljer för alla världens länder och se på korrelationen mellan invånare och medaljer?

Dopingtråden
görveln sa:

Vi kanske ska göra en statistisk analys. Räkna antalet medaljer för alla världens länder och se på korrelationen mellan invånare och medaljer?
Skulle gissa att förklaringsgraden för antalet invånare är ganska låg. Det var ju rätt många länder i diverse olika storlekar som tog noll medaljer. Kan tänka mig att avstånd till nordpolen är en bättre variabel att titta på.

Dopingtråden
Kanske lite fakta/error checking på den?

Men vad är det du vill fram till? Att norge är dopade nu och sverige var dopade 88 i calgary eftersom de kom före länder som väst-tyskland, USA, Canada och italien som har fler invånare än sverige?

Historiskt sett har Norge varit bra på vinter OS men relativt sett inte så bra på 80 talet och i Turino.

Dopingtråden
GoranS sa:
görveln sa:

Skulle gissa att förklaringsgraden för antalet invånare är ganska låg. Det var ju rätt många länder i diverse olika storlekar som tog noll medaljer. Kan tänka mig att avstånd till nordpolen är en bättre variabel att titta på.

Tror du missade en del ironi. Det er ju rockyM som verkar vara väldigt intresserade i antalet invånare.

Dopingtråden
görveln sa:
GoranS sa:
görveln sa:

Tror du missade en del ironi. Det er ju rockyM som verkar vara väldigt intresserade i antalet invånare.
Nej, jag tog inte din kommentar som allvarligt menad. Jag bara spann vidare lite på galenskaperna/motiverade varför det är knas.

Senast ändrad:
Dopingtråden
görveln sa:
Kanske lite fakta/error checking på den?

Men vad är det du vill fram till? Att norge är dopade nu och sverige var dopade 88 i calgary eftersom de kom före länder som väst-tyskland, USA, Canada och italien som har fler invånare än sverige?

Historiskt sett har Norge varit bra på vinter OS men relativt sett inte så bra på 80 talet och i Turino.
Turino = svalienska? ;-)

Dopingtråden
De astmamediciner som anses ge anabola effekter, är de receptbelagda? (Menar då i första hand i Norge och i civiliserade länder som Sverige)

Det är helt klart en skillnad om man tar "normala" doser (som svenska landslagsläkarna hävdar) eller ligger så när gränsen som möjligt (vilken är väldigt högt satt enligt vissa).

Därmed inte sagt att svenskar inte kan ligga och nosa på gränsvärdet. Men om det är receptbelagt så måste man väl ha en välvilligt inställd läkare?

Om (vissa) astmamediciner har anabola effekter så är det ganska självklart att mängden/dygn man tar påverkar effekten.

Norge hade ohemult många astmadoser med sig till OS https://www.nrk.no/sport/olympiatoppen-har-sendt-over-6000-doser-astmamedisin-til-ol-1.13880280

Vidare är det så (om jag har fattat det rätt) att de "anabola effekterna" underlättar återhämtning, man kan träna hårdare. När Sundby var som hetast så kommer jag ihåg att han i flera intervjuer pratade om hur många träningstimmar han hade, det var ganska långt över de svenska t.ex. Astmamedicin - överdosering - många träningstimmar - snabb återhämtning - Wink wink nudge nudge, say no more, say no more.

Dopingtråden
görveln sa:
RockyM sa:
Hur kan en befolkning på 5.3 miljoner ta flest medaljer?

Det underlättar att de håller på med sporter som backhoppning, nordisk kombination och skridsko.

Norge är duktiga och det beror nog på bra förhold och en stor satsning.

Om man jämför med Sverige så är det nog fler norrmän som har bra förhold för vintersport än svenskar och det finns folk som håller på med sporter som väl nestan är helt utdöda i Sverige.

”Førhold” är det norska ordet för förhållande. Är det en ren tillfällighet att du använder det och använder s istället för c i några ord på ett rätt norskt vis? Har du astma eller?

Dopingtråden
Ryssarna försöker ju påverka opinionen i diverse länder genom att skapa konton i olika forum, så det är väl inte så långsökt att Norrmän skapar konton på olika forum för att påverka opinionen runt astmaanvändningen.

Dopingtråden
me.I.am sa:
Ryssarna försöker ju påverka opinionen i diverse länder genom att skapa konton i olika forum, så det är väl inte så långsökt att Norrmän skapar konton på olika forum för att påverka opinionen runt astmaanvändningen.
Astmaanvändning, är det något nyord?

Dopingtråden
Hep sa:
görveln sa:
RockyM sa:

Det underlättar att de håller på med sporter som backhoppning, nordisk kombination och skridsko.

Om man jämför med Sverige så är det nog fler norrmän som har bra förhold för vintersport än svenskar och det finns folk som håller på med sporter som väl nestan är helt utdöda i Sverige.

”Førhold” är det norska ordet för förhållande. Är det en ren tillfällighet att du använder det och använder s istället för c i några ord på ett rätt norskt vis? Har du astma eller?

Snygg spaning!

Dopingtråden
Dopingtråden
GoranS sa:
Peth sa:
JonasH72 sa:
Peth sa:
JonasH72 sa:

Pratar vi flygbolaget nu? Svårt att se att en stad går att använda.
Är cykelproffsstallet nedlagt?

Tänkte inte på att det fanns ett cykelstall – hur använder man ett sånt?
Som ett cykelställ men man struntar i de två prickarna som hänger där ...

Kanske som en bloddopningsbank?

Dopingtråden
me.I.am sa:
Jag vet inte, har vi pratat om Svenska skidskyttelandslaget och Pichler och rysskopplingar?

Jag funderade på att ta upp det förut men orkade inte. Tänk om han hade gått till typ Polen och deras unga åkare lyft på samma sätt som dom svenska skidskyttarna gjorde. Men han visste ju inget så jag ska väl vara tyst.

Dopingtråden
Vad gäller åldern så hade det väl varit mer misstänkt med stora förbättringar om de varit gamla än unga!? Lindström har väl t.ex. inte gjort några direkt remarkabla förbättringar. Och på damsidan är väl åkfarten fortfarande inte i topp. Öberg var ju t.ex. drygt 1,5 minuter långsammare än Kuzmina i åktid på distansloppet.

Dopingtråden
Dopingtråden
Hep sa:
görveln sa:
RockyM sa:

Jag är svensk med ambivalent språk som vet tillräkligt mycket om vinter sport i Norge att jag är mest förvånad över att de inte vinner mer i tex längdskidor.

Dopingtråden
Det som jonas skrev. Längdskidor är stort i Norge. Det är något som väldigt många barn håller på med. Väldigt många bor nära bra skidspår. Det har hög status.

I Sverige är det lite snö där många bor. Förhållandena för skidor är tex riktigt dårligt många vintrar i stockholm. Få aktiva barn i många områden och statusen var iallafall inte hög när jag växte upp.

Dopingtråden
Hmm.. det finns fler länder än Sverige..
Kanada, Usa, Tyskland har fler skidåkare än Norge.

Om det nu är så många som åker 5 milen på NM varför tog man ingen medalj på OS i 5 milen?

Har svårt att hänga med här??

Tillbaka
Topp