Dopingtråden

Dopingtråden
RockyM sa:
Vad är skillnaden på bästa och minst dåligt?

Ok, jag skall hjälpa dig. Ordet "oftare" är nyckeln. Oftare är skilt från alltid.

Ska vi bli seriösa för en sekund kanske. Faktumet att de har bättre förutsättningar är inte nåt som någon hymlar med - det har framgått i en herrejesus massa reportage ute från turen, inför VM, inför OS etc. Så det är bara naturligt att Norge oftare har fördelar där.
I WC så har de också fördelar av att ha med fler åkare i nästan alla lopp (undantaget de som anordnas i Sverige).

Kuriosa: Björgen åkte ifrån Kalla med ganska prick 3 minuter på typ 2 mils åkning, trots att Kalla enligt egen utsago dels hade kanonform.
På första i stafetten blev Burman ifrånåkt 30s sista 5km (draghjälp första biten..). Richardsson (bättre än nånsin) torskade istället 1.5 minut på sin sträcka då han körde själv.

På 5-milen åkte Niskanen ifrån Richardsson med mer än 3 minuter första 3 milen, och många andra 1.5-2 minuter (med gemensam start!!), därefter var Richardsson nästan lika snabb de sista 2, och snabbast sista milen, efter skidbyte.

Klarnar det?

Senast ändrad:
Dopingtråden
DT sa:
Nä men seriöst, det här med astmamediciner. Är det så att vinteridrottare lätt kan åka på vissa typer av astma när de är ute och drar in iskall luft flera timmar i sträck? Annars är det ju väldigt märkligt att just var och varannan skidåkare har astma, när det "bara" finns bland runt 10% av befolkningen som helhet om jag har fattat rätt?

Ja, elitidrottare löper större risk att drabbas av astma.

"Ansträngningsutlöst bronkospasm, som är astmaliknande anfall av andfåddhet, utlöses av högintenstiv träning och kan påvisas hos upp till 57 % av alla elitidrottare. Det kan förekomma tillsammans med eller utan astma. Behandling av tillståndet skiljer sig något från astmabehandlingen. "
https://privat.medibas.se/handboken...ntinformation/astma/astma-hos-idrottsutovare/

"Den stora omsättningen av luft hos de som tävlar i uthållighetsidrotter är förklaringen till den ökade risken för astma. En vanlig människa omsätter ungefär 50 000 liter luft per dygn. Men den här typen av idrottare kan omsätta 25 000 liter luft på några få timmar.
Maratonlöparen får i sig extrema mängder pollen, simmaren får mycket klorgas och skidåkarna utsätter sig för stora mängder kall luft."

https://www.svd.se/idrottare-tar-onodig-astmarisk

Dopingtråden
JonasH72 sa:
RockyM sa:
"Detta gör att de oftare kommer ha bäst material och som värst minst dåligt."

Min Svensklärare på SFI säger att det där är samma sak?

Byt lärare. Och läs igen.

Helt utan någon form av språkundervisning senaste 25 åren så tolkar jag det som så...

"Detta gör att de oftare kommer ha bäst material" = Norrmännen har bäst material oftare än konkurrenterna.

"och som värst minst dåligt." = När Norrmännens material är som sämst, så är det ändå inte lika dåligt som konkurrenternas.

Slutsatsen är att Norrmännens material alltid är bättre än konkurrenternas.

Men jag är bara en helt vanlig språkpolis med låg utbildning som gillar trippelpunkter och att trycka på den vinklade pilen till höger på tangentbordet.

Dopingtråden
JonasH72 sa:
RockyM sa:
"Detta gör att de oftare kommer ha bäst material och som värst minst dåligt."

Min Svensklärare på SFI säger att det där är samma sak?

Byt lärare. Och läs igen.
Man kan förvisso klanka ner på läsaren om denne inte begriper vad man skriver. Brukar dock sällan leda till bättre förståelse. Ett mer konstruktivt angreppssätt skulle vara att omformulera sig och se om läsaren då begriper vad man försöker säga.

Jag skulle kunna tänka mig att RockyM läser det enligt:

Om "minst dåligt" betyder att man förvisso har det dåligt men att det inte finns någon som har det bättre så har man det de facto bäst (relativt omgivningen).

Med detta instoppat blir texten i citatet: Detta gör att de oftare kommer ha bäst material och som värst bäst.

Om man som värst har det bäst har man det aldrig sämre än bäst, d.v.s. man har det alltid bäst.

Dopingtråden
Så var det inte man skulle tolka det nej. Men, jag omformulerar det då:

De har oftast bäst material, och när de har dåligt, så är det inte lika illa som de gånger tex Sverige har dåligt.
Detta betyder att deras material kommer ge dem stora fördelar, sett över tex två OS. Och i synerhet sedan de verkligen påbörjade sin storsatsning, nånstans på 90talet.

Den enda gången jag kan komma på där det har varit katastrof för Norge var på OS i Sotji, där Sveriges damer hade blivit tvåa om Norge haft bara halvdåligt. Där hade de katastrof första veckan.....Lite som Sverige hade i Kollen senast faktiskt då allt var skit första 3 loppen.

För att belysa materialets stora inverkan gav jag också några exempel som är rykande färska från OS; Björgen vs Kalla på 3milen, och sen kan vi ta Sundby/Holund vs Richardsson på 5 milen.

Finns ingen medicin eller annan doping som hade räckt där.....

Senast ändrad:
Dopingtråden
JonasH72 sa:

Berätta gärna mer om var gränsen går för hur mycket snabbare man kan bli med medicin och doping. Jag har länge varit nyfiken på var gränsen går. Jag kan tänka mig att om Björgen är ren så borde det finnas doping som skulle kunna göra nästan vem som helst i topp tio till en snabbare och uthålligare åkare än henne. Men jag kanske har fel?

Dopingtråden
De norska vallningsproblemen i Sochi var i mitten av mästerskapet. På både skiathlon och sprint (de två första grenarna) var det inga större materialproblem. 3 guld, 1 silver och 2 brons för Norge i de två grenarna tycker jag duger som bevis för det.

Senast ändrad:
Dopingtråden
GoranS sa:
Luthman Photography sa:
Men vore det inte ganska roligt om det visade sig att det norska längdskidslandslaget var lika systematiskt dopade som ryssarna?
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen?

Kanske inte den enda, men nog är en härlig?

Jag som inte är speciellt intresserad av längdskidor, men ganska intresserad av doping, skulle tycka att det var kul.

Dopingtråden
Jonas

Du kanske missade LEs txt?

"Berätta gärna mer om var gränsen går för hur mycket snabbare man kan bli med medicin och doping. Jag har länge varit nyfiken på var gränsen går. Jag kan tänka mig att om Björgen är ren så borde det finnas doping som skulle kunna göra nästan vem som helst i topp tio till en snabbare och uthålligare åkare än henne. Men jag kanske har fel?"

Dopingtråden
GoranS sa:
De norska vallningsproblemen i Sochi var i mitten av mästerskapet. På både skiathlon och sprint (de två första grenarna) var det inga större materialproblem. 3 guld, 1 silver och 2 brons för Norge i de två grenarna tycker jag duger som bevis för det.

Nja. Mitt minne säger mig att reportagen/artiklarna och intervjuerna som gjordes och skrevs i Norge med vallarna, så påstod de att de inte hittade rätt förrän inför de långa loppen egentligen. Men i tex sprint var de så totalt överlägsna och hade så många i kanonform, så där gick det vägen med "halvdana" grejer iallafall.

Dopingtråden
Det här var ju årets text!

"Ansträngningsutlöst bronkospasm, som är astmaliknande anfall av andfåddhet, utlöses av högintenstiv träning och kan påvisas hos upp till 57 % av alla elitidrottare. Det kan förekomma tillsammans med eller utan astma. Behandling av tillståndet skiljer sig något från astmabehandlingen. "

Tom. en motionär som jag blir andfådd när jag anstränger mig!
Dax för inköp!
https://www.svt.se/sport/vintersport/efter-domen-nu-vill-fler-kopa-norges-astma-apparat/

Dopingtråden
Lars.E sa:
JonasH72 sa:

Berätta gärna mer om var gränsen går för hur mycket snabbare man kan bli med medicin och doping. Jag har länge varit nyfiken på var gränsen går. Jag kan tänka mig att om Björgen är ren så borde det finnas doping som skulle kunna göra nästan vem som helst i topp tio till en snabbare och uthålligare åkare än henne. Men jag kanske har fel?
Det finns rätt många studier gjorda på det, så det är bara att leta.

Skall du sen ta några praktikfall, så kan du ju se själv hur det såg ut då Sundby körde med för hög dos "astmamedicin", både före och efter. Men vi kan väl enas om att han var typ lika bra innan som under tiden då han tog för mycket. Kanske 10-20 sekunder på en tung mil? Nånstans där?

Vad gäller "tyngre" grejer kan vi kolla på Muhlegg, han var ju top10 innan dopingskandalen 2002. Dopad stekte han av resten av eliten med ca 2 minuter på 3milen vid OS 2002.

Om vi sätter Richardssons 5mil nyss i det sammanhanget så gör skidorna större skillnad...

(klart det inte går att jämföra rakt av, men vid svåra förhållanden, på tunga banor gör en aning sämre skidor extremt mycket)
//J

Dopingtråden
me.I.am sa:
Ja men du bidrar som bara den till trådarna du, jag blev tvungen att kolla igenom dina senaste 100 inlägg!

Jag kan minnas fel angående vallningen, nånting säger mig dock att de påstod sig ha fel 9 dagar i sträck. Men absolut, den som vill veta mer exakt kan ju söka själv. Och här skall du ha cred, för säger man bara en massa strunt som du precis hela tiden, så blir det ju alltid bara pannkaka och skit, och det är kklart lättare att sortera bland. 100% skit kan aldrig bli annat. Så du skall ha tack för tydligheten. Puss.

On a serious note, så har du helt rätt i att jag själv borde bli mer tydlig!

Senast ändrad:
Dopingtråden
Frokosten; det viktigste måltidet
Helt siden jeg var småjente hjemme i Rognes har frokosten vært det viktigste måltidet for meg. Jeg kan ikke starte en god dag uten. Favorittmenyen er enkel og knallgod: nybakt brød med brunost og et glass iskald melk!

Tror fan Björgen är fräschast. Hon har lyssnat på Rune.
En redig kvinna som brukar allvar!

Dopingtråden
JonasH72 sa:
me.I.am sa:
Ja men du bidrar som bara den till trådarna du, jag blev tvungen att kolla igenom dina senaste 100 inlägg!

Jag kan minnas fel angående vallningen, nånting säger mig dock att de påstod sig ha fel 9 dagar i sträck. Men absolut, den som vill veta mer exakt kan ju söka själv. Och här skall du ha cred, för säger man bara en massa strunt som du precis hela tiden, så blir det ju alltid bara pannkaka och skit, och det är kklart lättare att sortera bland. 100% skit kan aldrig bli annat. Så du skall ha tack för tydligheten. Puss.

Ja jag har lite svårt att ta den nuvarande "debatten" seriöst, du verkar ta det mer som en skolgårdsfight. Jag har skrivit några inlägg om att astmamedicin har anabola effekter, enligt några läkare. Dom inläggen var seriöst menade. Jag uttryckte mig även lite försiktigt, jag vet inte hur vedertaget det är. Jag gjorde också klart att jag inte menar att det förklarar hela den Norska dominansen. Men OM astmamedicin har den effekten så är det något som måste vägas in. Speciellt som Norge inte precis snålar med doserna. Observera att artikeln som jag länkade till tidigare om de många doserna de hade med till OS var från Norsk media, även där har det reagerats på användandet av astmamedicin.

Och återigen, jag tror inte att det är hela förklaringen. Men om allt vägs in så tycker jag det helt klart framgår att man i Norge anser att just astmamedicin är viktig för prestationen.

Dopingtråden
"I Oslos skoger finner du mer enn 2 600 kilometer med preparerte langrennsløyper. 90 km er opplyste løyper for den spesielle atmosfæren som du kan få på kveldsturer."

En løypekarta för "marka"
https://www.skiforeningen.no/marka/kart/

Storoslo har 1.5 miljoner invånare.
Finns det något liknande i Stockholm, Göteborg, Malmö? Finns intresset i våra tre största städer? Är de tillräckligt snösäkra?

Möjligheterna för skidor ser inte sämre ut i andra fylken så som Hedmark, Oppland, Tröndelag, Telemark, Buskerud, Sogn, Möre Romsdal osv.

Dopingtråden
Jonas eftersom du inte ser dig själv som Bagdad Bob så kan du väl visa några av studierna?

annars så är ett ex att Sundby försökte fuska till sig Tour de Ski med både för höga värden o överklaganden till Cas.
Ikke att förglömma så grinade han i TV oxå!

Nu i Korea så kommer han 4a på 5 milen trots bästa materialet?

Sen tycker jag att han blev för hårt straffad, 8 veckor på semestern..
Alla förtjänar semester även fuskare..

Dopingtråden
RockyM sa:
Jonas eftersom du inte ser dig själv som Bagdad Bob så kan du väl visa några av studierna?

annars så är ett ex att Sundby försökte fuska till sig Tour de Ski med både för höga värden o överklaganden till Cas.

Sundby är *****.
******* vinner inte os.

Dopingtråden
Konkret sa:
RockyM sa:

Sundby är *****.
******* vinner inte os.

Sundby är kanin.
Kaniner vinner inte os.

Dopingtråden
geologen sa:
Konkret sa:
RockyM sa:

Sundby är *****.
******* vinner inte os.

Sundby är kanin.
Kaniner vinner inte os.
Sundby är d****.
D****** vinner inte os.

Hashtag lex vardagsrum

Dopingtråden
me.I.am sa:
JonasH72 sa:
me.I.am sa:

Ja jag har lite svårt att ta den nuvarande "debatten" seriöst, du verkar ta det mer som en skolgårdsfight. Jag har skrivit några inlägg om att astmamedicin har anabola effekter, enligt några läkare. Dom inläggen var seriöst menade. Jag uttryckte mig även lite försiktigt, jag vet inte hur vedertaget det är. Jag gjorde också klart att jag inte menar att det förklarar hela den Norska dominansen. Men OM astmamedicin har den effekten så är det något som måste vägas in. Speciellt som Norge inte precis snålar med doserna. Observera att artikeln som jag länkade till tidigare om de många doserna de hade med till OS var från Norsk media, även där har det reagerats på användandet av astmamedicin.

Och återigen, jag tror inte att det är hela förklaringen. Men om allt vägs in så tycker jag det helt klart framgår att man i Norge anser att just astmamedicin är viktig för prestationen.

Sådärja! :-)

Och min ståndpunkt är att så länge de inte bryter mot reglerna, så är de rena. Sen kan vi tycka vad vi vill om deras mängder och metoder att behandla. Och visst är astmamedicinen viktig, utan den kör ju inte 8 av 10 svenska åkare.

Dopingtråden
Inför os rapporterades hur många doser astmamedicin som länderna tog med. Sverige och andra nationer var runt 500 om jag minns rätt.
Norge krossade alla andra med 6000 doser. Mer än 10 ggr mer.

Det här går inte att skoja bort, det är ett problem. Är det doping, inte enligt de regler vi har, men vi lär nog få se ändring på det, då har vi en förklaring till Norges dominans, om det slås fast, att astmasprayer är "anabola", vilket det hintas om nu.
Det verkar fungera som adrenalin i muskler, de blir "starkare" för stunden.
http://videnplus.nu/astma-og-fysisk-aktivitet/astmamedicin-kan-bruges-som-doping/

Vi får se.

Dopingtråden
RockyM sa:

Studier som påvisar effekten av dopning? Herregud, det måste ju till-och-med du kunna leta fram själv. Det är inte så svårt.

Men nu var det väl inte huruvida Sundby var dopad då eller inte? Utan det handlade om varför Norge tar fler framträdande platser än övriga nationer. Och det är inte pga doping.

Såvitt vi vet idag, så var ingen i Norges lag dopade under OS. Sen kan du skrika så mycket du orkar över för många doser och sättet de använder medicinen på. Men det är helt puckat. Eftersom det är tillåtet! OM det ger fördelar att ta så höga doser, och OM det ger fördelar i att inhalera det på sådant sätt som i vissa fall förekommer, så skulle jag vilja gå gå långt att påstå att de andra lagen är jävligt dumma som inte gör samma sak!

Moral har ingen plats i Elitidrott, det handlar om att tänja gränserna exakt så mycket det nånsin bara går, utan att hamna utanför gråzonen....

Dopingtråden
me.I.am sa:
Om svenska åkare också ligger på maxdos, även de som inte har astma, så tycker jag det är precis lika dåligt det.
Det är väl egentligen ganska ointressant vilken dos de ligger på. Det tas duktigt med astmamedicin i Sveriges landslag, men vi får inte veta hur mycket, bara att det tas.

Det återstår väl att se hur de reglerar (om de kommer göra det) användandet av astmamedicin. Att förbjuda den går inte, det vore som att förbjuda insulin.

Under tiden kan vi hoppas att fler svenska knattar och juniorer lämnar fåtöljen och chipspåsen framför datorn och tar sig ut i löp/skidspåren!

Dopingtråden
Nu blandar du nog ihop mig med någon annan (har inte skrivit något om antal doser på os?)

Sen har jag för mig att både TJ & Sundby har åkt dit även om inte Norge godkänner testförfarandet. Inga löneavdrag o stod för rättegångskostnader + betalade utebliven bonus till åkarna. TJ kostade väl 3.6 miljoner.

Men ledaren som krävde att TJ skulle få de medaljer hon förtjänat av FiS??

Mer jag tänker på det förfarandet så skulle man nästan kunna tro att de inte visste att TJ skulle bli testad där o då?
=/

Tillbaka
Topp