Dör snart knak-döden. Knakhittelön utlovas!

Hoj!

Är fullkomligt desperat. Har sökt och försökt att bli av med ett knakljud i flera månader nu men lyckas verkligen inte. Har tillochmed i dagarna lämnat in cykeljäveln (Rose landsvägscykel med direct mount broms bak, första säsongen med den) för att försöka bli hjälpt men inte ens min LBS kunde hjälpa trots att dom tog 500 kr för besväret (orkar inte ens tänka på detta). Om ni har några tips på vad som kan vara problemet så mottages dessa gärna. Knaket uppstår främst när jag står upp och bänder cykeln från sida till sida, svårare att få det att låta när jag sitter ner men det går.

Det som jag provat, utan framgång, är:

Byta framhjul
LBS som servat vevlager/vevparti/vevarmar/pedaler/styrlager
Dragit åt QR samt fettat in dropouts bak+fram
Cyklat utan sadel+sadelstolpe
Oljat in in/utgångar för den invändiga kabeldragningen
Fettat in och dragit åt klingbultarna
Dragit åt övriga skruvar, inga har dock varit lösa.

Så, vad tror ni? Har känt lite på ekrarna på bakhjulet och några är lite lösare än andra men inte så att dom fladdrar direkt. Har läst kanske 243 olika trådar och sidor om knak men ingenting har hjälpt. Orkar verkligen inte skicka cykeln till Tyskland (har gjort det en gång och det var fanimig bara strul). Så hjälp uppskattas maximalt och tänk på vad som står i ämnesraden =)

/Knakdödsbäddsliggaren

Om ljudet är där när du trampar så ska du ta bort bodyn, torka rent och fetta in den så in i helvete. Pang. Problemet löst.

En högoddsare skulle vara skon eller något i kontakt sko-pedal.

Om du har någon misstanke om bakhjul och du har något annat bakhjul som funkar, byt och se om ljudet är kvar. F.ö. en rätt bra strategi för att utesluta saker - byt den "delen" och se om ljudet finns kvar, då är det sannolikt inte där problemet ligger.

matteboy skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan ju vara pedalerna som behöver en ordentlig
> rengöring.

+1
Om möjligt prova med andra pedaler.

Tack alla! Pedalernas gängor är tvättade och oljade men jag har ett annat par som jag kan pröva med ändå. Styrstammen är ordentligt åtdragna, distanserna är gängade i ramen på min modell, har försökt få dessa tittade på men ingen LBS har riktigt velat det.

Bodyn, samt andra pedaler ska jag prova imorgon. Får genast lite mer hopp när man är inne på happy =) Tack för tipsen!

Se till att ventilen inte kan vibrera mot fälgen. Linda tex eltejp runt ventilen eller tryck eltejp över ventilen och fäst den mot fälgen.
Kan låta långsökt, men en som jag känner rev nästan ner hela cykeln i somras innan han hittade att det var ventilen som vibrerade mot fälgen. Ju mer han tog i desto mer lät det.

Kommer knaket en gång per pedalvarv, en gång per hjulvarv, eller något annat?
Jag hade en gång per pedalvarv. Åtgärdades igår kväll genom att montera av klingbultar och klingor, rengjorde ordentligt och återmonterade med lite fett i alla kontaktytor. Knäpptyst i morse på jobbpendlingen.

Knaket kommer snarare en gång per pedalvarv men jag har tagit av vevparti och rengjort och fettat in klingbultarna så det borde inte vara det som är problemet.

Spricka i ramen tror jag inte men ska kolla. Har dock en buckla i ramen i toppröret men den bör väl inte åstadkomma något ljud?

Tack igen för alla tips, keep 'em coming =)

Om det kan vara någon tröst så är du inte ensam. Min mtb började också låta och jag tänkte att eftersom jag inte gjort något åt vevlagret på två år att det var det som var orsaken.

Rev isår det, gjorde rent och fettade om det jag kom åt. Eftersom jag inte öppnade själva lagret och det fortfarande lät när jag satt tillbaka allt så beställde jag ett nytt vevlager.
Efter montering av det så tyckte jag det var tyst och jag var nöjd och glad men under nästa runda så kom ljudet igen. Har nu haft isär vevlagret ytterligare två gånger, fettat om allt och har dessutom gjort rent klingorna, klingbultarna och fettat i dessa samt gjort rent och smörjt pedalaxlarna.

Efter provcykling låter det fortfarande minst lika mycket så nu kan det f-n inte vara vevlagret som låter. Eftersom jag gjorde en rejäl OTB i somras funderar jag på om det kan blivit en spricka i ramen.

Ska felsöka vidare men tanken om en spricka förstärks av att jag tycker det inbland knäpper i cykeln även när den står orörd. Spänningar?

Det låter när sätter tryck på pedalerna eller står och flyttar cykeln från sida till sida.

Hittar jag någon spricka så är det ny ram eller ny cykel som gäller och eftersom det är en 26" jag har känns steget upp till 29" rätt. Frågan är vilka delar man kan flytta från en 26" till en 29". Min 26a är fullt xtr kittad så det vore synd att inte använda det som går. Hjul och gaffel går ju inte att flytta över. Vilka delar går? Bromsar, växlar, vevparti, styre, styrstam?

Ledsen att jag kapar din tråd men tror happy har nog med "knak-trådar"
Lycka till i din jakt på knakmördaren.

Prova med olika skor, en polare hade en spricka i sulan som skapade ett himla knakande.

Min cykel knakade något tidigare i veckan, det var lite grus under sadelklämman som låg bakom.

Om det huvudsakligen är vid stående cykling tycker jag sadel/sadelstolpe/sadelklämma verkar rätt osannolikt.

GoranS skrev:
> Om det huvudsakligen är vid stående cykling
> tycker jag sadel/sadelstolpe/sadelklämma verkar
> rätt osannolikt.

+1
Jag skulle titta en extra gång på de där gängade distanserna i styrhuvudet. Fattade inte riktigt om de blivit infettade.

Byt QR? Eller prova att släppa den helt (inte så säkert test om det bara låter när du tar i :) ) Har själv varit övertygad ett par gånger om att det är omöjligt att det är den som låter men byte har hjälpt. Har du provat att cykla samtidigt som du låter bromsarna ligga emot? Ibland blir det tyst och du har i alla fall uteslutit några källor.

Hade knak i mitt bakväxelöra.. Gjorde rent och fettade in
Mellan ram och växelöra. Sen blev det tyst..

Senast ändrad:
Jag gissar på pedalerna, jag hade ett iriterande knarkande i 2 månader utan att hitta orsaken. Men som sista test så skruvad jag bort pedalerna och fettade in gängorna. Och vipps var det ur välden..

Allt kan ge upphov till knak.
På gårdagens "knak-cykel" visade det sig vara framväxelfästet som gav upphov till knak.

Vad har du för tips då, 42Hz?

Har testat att byta framhjul, har ett bakhjul men det är 9 växlat och min drivlina är 11-växlat så vet inte om det fungerar. Växelöra, kassett och pedaler ska jag pröva att byta.

De gängade distanserna har aldrig blivit fettade av mig eller någon LBS för det finns ingen som hittills velat öppna dom åt mig och jag har inte fått tummen ur och köpt en polygrip-tång för att få loss dom.

Framväxelfästet där GurraG? Måste man skruva loss hela framväxeln för att utesluta eller hur kom du fram till att det var växelfästet som var besväret?

zeitmeister skrev:
> Vad har du för tips då, 42Hz?
>
> Har testat att byta framhjul, har ett bakhjul men
> det är 9 växlat och min drivlina är 11-växlat
> så vet inte om det fungerar. Växelöra, kassett
> och pedaler ska jag pröva att byta.
>
> De gängade distanserna har aldrig blivit fettade
> av mig eller någon LBS för det finns ingen som
> hittills velat öppna dom åt mig och jag har inte
> fått tummen ur och köpt en polygrip-tång för
> att få loss dom.
>
> Framväxelfästet där GurraG? Måste man skruva
> loss hela framväxeln för att utesluta eller hur
> kom du fram till att det var växelfästet som var
> besväret?

Vad är det för cykel som har gängade distanser på styret och hur ser detta ut?

Känner en som hade knak. Efter att ha spolat/blåst rent runt ekrar och oljat ekergängor (utan att ha skruvat loss) så försvann knaket. Kan vara värt att prova på bakhjulet?

zeitmeister skrev:
> Vad har du för tips då, 42Hz?
>
Jag höll på bli galen på knak jag inte hittade på min Cube med intern kabeldragning. Knaket hördes ibland och det var svårt att skapa med vilje så att säga, det hördes när man trampade, oftast. Jag gick igenom allt från vevparti till pedaler och sadelstolpe, styrstam och hjul.

Till slut drog jag ut en plastplupp som satt i ramen där kabeln går in i ramen för att skydda höljet, där satt sand och grus och efter att jag gjort rent där så försvann knaket!

Kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att knaket skulle kunna uppstå där!

För ett år sedan var jag nära bristningsgränsen, jag var bara dagar från att få psykbryt och tvångsvård som alternativ. Jag hörde knak även när jag inte cyklade...och jag spenderade allt mer tid i garaget och förlorade kontakten med min familj och mina barn. Hemskt! :-)

Jag hade testat allt, fettat in varenda pinal, skruv, stolpe, bult, QR, klingbult, ekrar, pedaler, body, växelröra, kedja och även bytt vevlager hos LBS. Men trots detta och nytt vevlager så knakade cykeln. Jag monterade ner vevlagret och gjorde rent gängor och fettade in med pasta etc. utifall LBS slarvat med monteringen. När jag satte mig på hojen igen så var det tyst...i några minuter, sen började den knaka igen. FAN! MEN, vevlagret var fortfarande mitt "prime suspect" och jag beställde ett nytt Hope lager som kostade skjortan. Jag monterade Hope lagret och har sedan dess inte hört något knak... Det verkar som att vissa vevpartier och lager inte är kompatibla med varandra helt enkelt, de knakar oavsett hur mycket man fettar in.

marr skrev:
> Vad är det för cykel som har gängade distanser
> på styret och hur ser detta ut?

Jag vet ju inte vad TS har för cykel, men tex Argon18 har sitt 3D Headtube system.

sadelstolpe
kontakt mellan sadelrails och stolpen
muttrarna till flaskhållarna
styre/styrstam, prova lite med fett
styrstam/gaffelrör

distansringarna, om de är gängade så ska de gå att skruva ur, fetta in

Det är en Rose Xeon Team GF-3000 och det verkar vara deras egna konstruktion men det ser väl ungefär ut som på Argonen där. Ska försöka skruva loss dessa och se om de kan vara boven i dramat. Är dock tveksam till det då dom ser ut att sitta som berget och finns nästan ingen ledspringa för smuts att fastna i. Knaket fanns inte med i när jag började cykla på den så det måste ju vara något som blivit smutsigt eller någon skruv/led som blivit lös. Blir fan galen på detta eviga knakande. Cykling ska vara tyst och njutbart =)

Hade också knak som inte gick att lokalisera. Sen inträffade det här en morgon:

DSC00142.jpg

Binky skrev:
> Testa en annan cykel, det kan vara du som knakar.

Hehe!! Den var kul tycker jag. ?

Jag har ett knak på pendlarcrossen som elimineras när det regnar. Har du provat att bara cykla när det är blött?

Jag hade ett knak på min som höll på att reta vansinne på mig. Jag rengjorde och fettade in allt (trodde jag) utan att det försvann. När jag var som mest irriterad drog jag ut QR ur navaxeln (bakhjulet) och fettade in även hela den, och vipps var knaket borta :-)

Scotty10 skrev:
> Vilket ickeproblem!
> Cyklar låter ibland, man dör inte av det.

Jag lovar dig att min lät så högt att jag inte behövde ringklocka, folk hörde mig på flera 100m avstånd. Kanske positivt då GC blev tom på folk, men jävligt irriterande.

GurraG skrev:
> Allt kan ge upphov till knak.
> På gårdagens "knak-cykel" visade det sig vara
> framväxelfästet som gav upphov till knak.

Styrlindeknak torde dock vara rätt ovanligt ... ;-)

Hur ser vevlagret ut? Press fit? På min specialized plockade LBS bort vevlagerskålarna och rengjorde, det hade kommit in skit mellan skålarna och ramen. Det ljudet störde hela klungan.

Tillbaka
Topp