Dos and don'ts med en trailcykel

TopiN

Aktiv medlem
Hallå!
Jag råkade köpa en trailcykel Specialized Stumpjumper LTD igår.

Och nu undrar jag om jag gör något fel med inställning av bakdämparen för jag får den absolut inte dämpa i linje med gaffeln? Jag tänker att dessa hojar är aldrig lika dämpade som enduro/DH-cyklar som jag cyklar annars i skogen med. Men när jag släpper fronten i backen från en m höjd så studsar framhjulet en gång ca. 3-5cm upp från backen och när jag släpper bakhjulet på sammavis så studsar hjulet 2-3ggr 5-8cm upp.
Är van vid att hjulen klistrar sig i backen oavsett dropphöjd eller om det är ett eller två hjul som landar.
Bakdämparen är RS Deluxe Ultimate 190x45mm och gaffeln är Pike Ultimate Charger 3 rc2 med buttecups osv. med 140mm slag.
Har 28% sag i bägge.

Förövrigt föredrar jag spiralfjädrar på cykel för de är jag van vid å leka med från motorcykelsporter i mitt tidigare liv. Men tänker att man ska försöka hålla ned vikten med denna typ av cykel, eller vad säger rådet?
Jag vill nog cykla 50/50 uppför och nedför med denna cykel även jag gillar mer å bomba utför med massa fart och g-krafter, och för det har jag min andra cykel redan.
1000027610.webp

Eftersom man ska trampa mycket på en stigcykel är det viktigt med en bra plattform, så länkaget och dämparen kan nog skilja sig en hel del jämfört med hoj med motor.

Fokusera på hur cykeln känns på stigen, inte hur det ser ut när du släpper den från luften 😀

Eftersom man ska trampa mycket på en stigcykel är det viktigt med en bra plattform, så länkaget och dämparen kan nog skilja sig en hel del jämfört med hoj med motor.

Fokusera på hur cykeln känns på stigen, inte hur det ser ut när du släpper den från luften 😀
Ja, jag ska fokusera totalt på hur cyklen går cykla på. Min undran var mest på hur olika det dämpar mellan fram och bak egentligen och jag får inte till någon speciell förändring för bakdelens beteende oavsett hur jag skruvar på den, fram gick det bra.
Det kan säkert bero på att själva cykeln är relativt lätt och gaffeln har ganska hög egenvikt i jämförelse.
Ångrar lite att jag tog min andra cykel med i jämförelsen.

Hade du något tips om dämparens inställning?

Håller med inlägget ovan. Den gång jag cyklade en ren park-cykel var det riktigt trevligt med klistrade hjul utför. Men de en 1,5 meter uppför (på 1600 höjdmeter) var riktigt otrevligt.

Med det sagt, en hjul borde studsa en gång, max två gånger, skulle jag säga. Det låter som du behöver mer returdämpning.

Håller med inlägget ovan. Den gång jag cyklade en ren park-cykel var det riktigt trevligt med klistrade hjul utför. Men de en 1,5 meter uppför (på 1600 höjdmeter) var riktigt otrevligt.

Med det sagt, en hjul borde studsa en gång, max två gånger, skulle jag säga. Det låter som du behöver mer returdämpning.
Det är just returen jag får inte till oavsett skruvandet. Det kan ju vara däcket som studsar upp den lättare ramen också. Men jag borde få fram en skillnad genom att ändra inställningar på dämparen.
Fick precis tips om att ha mer sag bak, i ett annat forum. Han tyckte att sag fram ska vara 15-30% fram och 20-35% bak.

Det är just returen jag får inte till oavsett skruvandet. Det kan ju vara däcket som studsar upp den lättare ramen också. Men jag borde få fram en skillnad genom att ändra inställningar på dämparen.

Men förstår jag rätt att hjulet studsar när du sitter på cykeln? Utan cyklist på är en irrelevant test. Med cyklist på spelar vikt av ramen ingen roll.

Jag vet inte vad man kan dra för slutsatser av testet men de brukar göra så på tiktok. Jag tycker man borde kunna stoppa studset med mindre luft i däcket.

Jag tänkte skriva att du kan ta ut token ur negativa och pumpa hårdare men insåg just att det blir tvärtom. Snabbare retur.

Är returen helt stängd? Annars får man stänga åt tills man blir nöjd oavsett hur den studsar.

På en stigcykel använder man fjädringen för att pumpa och generera fart, därför har dom oftast luftfjädring med mindre dämpning. Det blir också lättare att poppa över stockar och annat som dyker upp på stigen.
Men den bör ju vara balanserad fram och bak.

Men förstår jag rätt att hjulet studsar när du sitter på cykeln? Utan cyklist på är en irrelevant test. Med cyklist på spelar vikt av ramen ingen roll.
Visst ska man kunna finna skillnad mellan olika inställningar utan cyklist, så okänsliga är inte dessa bitar. Jag vill får fram en utgångspunkt som jag justerar sedan när jag cyklar.
Häng inte er på detta dropptestet eller dess relevans till själva cyklandet så mycket utan som jag skriver jag söker ett utgångsläge som jag får fram bara i en typ oavsett de få inställningsmöjligheter som det finns i dämparen i fråga.

Visst ska man kunna finna skillnad mellan olika inställningar utan cyklist, så okänsliga är inte dessa bitar. Jag vill får fram en utgångspunkt som jag justerar sedan när jag cyklar.
Häng inte er på detta dropptestet eller dess relevans till själva cyklandet så mycket utan som jag skriver jag söker ett utgångsläge som jag får fram bara i en typ oavsett de få inställningsmöjligheter som det finns i dämparen i fråga.

Utan cyklist är det helt meningslöst. Ofjädrade massa av cykeln är mindre än 10 kg, så ungefär 10% av massan med cyklist. Om du har gjort testet så gäller det att går ute och cyklar. Det är bra att testa med olika inställningar av returen, men bara med cyklist på och på stigen.

Utan cyklist är det helt meningslöst. Ofjädrade massa av cykeln är mindre än 10 kg, så ungefär 10% av massan med cyklist. Om du har gjort testet så gäller det att går ute och cyklar. Det är bra att testa med olika inställningar av returen, men bara med cyklist på och på stigen.
Jag håller inte med din teori men jag ska ut cykla på fjället nu med det samma så får vi se om jag får någon fason på cykeln både uppför och nedför.

Optimera dämparna för tiktok-videon eller för prestanda i skogen?

Har du kollat att du har vettig sag fram och bak? Beroende på ram kan det skilja lite men en bra utgångspunkt är 30%. När den sitter fixar du returdämpningen baserat på dina åkupplevelser. Och sen är det fintrimning som gäller.

Släppa-cykeln-i-golvet-testet brukar aldrig vara en styrande parameter. Jag har iaf klarst 25 års MTB-cykling utan den kalibreringen.

Jag är inte på den nivån men har vid tillfälle lastat dämparna ståendes på cykeln för att se att jag inte får fram rotation. Tycker man att studs-testet indikterar snabbare retur bak och den inte går att skruva ner - så får man nog skruva upp där fram istället om man upplever att det ger bättre balans.

Nu kör jag rätt snabbt fram och bekymrar mig inte förrän det blir pogo i svart stök. Då får det på lite dämpning...men som sagt. Lägre nivå.

Optimera dämparna för tiktok-videon eller för prestanda i skogen?

Har du kollat att du har vettig sag fram och bak? Beroende på ram kan det skilja lite men en bra utgångspunkt är 30%. När den sitter fixar du returdämpningen baserat på dina åkupplevelser. Och sen är det fintrimning som gäller.

Släppa-cykeln-i-golvet-testet brukar aldrig vara en styrande parameter. Jag har iaf klarst 25 års MTB-cykling utan den kalibreringen.
Som jag skrev trådstarten så är sag ca. 28% i bägge. Jag skulle aldrig använda dropptestet som grundinställning för cyklandet utan som jag sa att jag jämför bara skillnaden bak och fram.
Nu var jag å cyklade uppför fjället på relativt tekniska stigar och sen bombning nedför. Jag får jobba lite successivt fram de här med inställning av bakdämparen. Använde lock out om den heter så när jag trampade upp. Det gick hyfsad bra och nu saknar jag clipless-pedaler för klättring blir spännande å sitta fast när man kommer utför sen.

Jag är inte på den nivån men har vid tillfälle lastat dämparna ståendes på cykeln för att se att jag inte får fram rotation. Tycker man att studs-testet indikterar snabbare retur bak och den inte går att skruva ner - så får man nog skruva upp där fram istället om man upplever att det ger bättre balans.

Nu kör jag rätt snabbt fram och bekymrar mig inte förrän det blir pogo i svart stök. Då får det på lite dämpning...men som sagt. Lägre nivå.
Nu verkar det bli kallt här hos oss så jag flyttar lvg-träning till skogen så jag får mer timmar till detta. Blir säkert lite blött och halt också så man känner skillnaden rätt fort när bakhjulet håller sig i backen.

Som jag skrev trådstarten så är sag ca. 28% i bägge. Jag skulle aldrig använda dropptestet som grundinställning för cyklandet utan som jag sa att jag jämför bara skillnaden bak och fram.
Nu var jag å cyklade uppför fjället på relativt tekniska stigar och sen bombning nedför. Jag får jobba lite successivt fram de här med inställning av bakdämparen. Använde lock out om den heter så när jag trampade upp. Det gick hyfsad bra och nu saknar jag clipless-pedaler för klättring blir spännande å sitta fast när man kommer utför sen.
28% sag låter bra bak men fram brukar man sätta lite mindre, runt 20%.

Som jag skrev trådstarten så är sag ca. 28% i bägge.
Den optimala balansen mellan dämpare och gaffel är olika för olika cyklar och beror på en rad olika parametrar, där finns det ingen absolut sanning. Ofta ger tillverkaren råd om sag utifrån hur länkaget är designat, ibland också råd om sag fram. Utan att kunna nåt om Stumpjumpern så skulle jag utgå från att du behöver börja med att höja trycket i gaffeln till ca 20 % för att få balans mellan fram och bak. 28 % låter som alldeles för lite luft i gaffeln om jag förstod det ovan citerade rätt (det borde medföra att gaffeln är lite för hopsjunken och du lätt får för mycket vikt fram. Utgå sen från Rockshox rekommenderade inställningar av kompression och rebound så borde du ha ett hyfsat utgångsläge för att fintrimma in det sista.
Om du vill ha en följsam bakända som ger grepp vid teknisk klättring så skulle jag råda dig att fimpa att ställa dämparkompressionen i firm mode (det du kallar lockout) och låta dämparen arbeta obehindrat.

Hittade detta på Specializeds amerikanska hemsida men jag vet inte om din modell finns med.
Grattis till en sjukt fin hoj också.

Edit: Det finns manualer och annat för alla modeller på supportsidorna också.

Senast ändrad:
Hittade detta på Specializeds amerikanska hemsida men jag vet inte om din modell finns med.
Grattis till en sjukt fin hoj också.

Edit: Det finns manualer och annat för alla modeller på supportsidorna också.
Tack, fick lite info ur din länk.👍

Tack återigen, hojen känns superkul och jag kommer säkert överens med den småningom.

Ska kolla lite även supportsidorna.👍

Passar på å fråga om clipless-pedaler till hojen i fråga. Satte dit ett par Shimano PD-EH500 kombipedaler som jag hade köpt egentligen till ett annat projekt för att prova. Men vilka av clipless-pedaler passar bra för utförsåkning?
Kör plattpedaler i DH annars och är väldigt bekväm med dem. Inte för att jag skulle hänga fötterna utanför dem men kanske mer av psykologiska själ.

Jag får nog ändra rubriken snart.😅

Jag köpte M8120 till min stig-FS och är nöjd. Cagen gör dock inte så mycket, en M540 funkar också bra (de som jag har på min gruscykel har nästan 20 år).

På min stig-HT, som jag också har kört i park, har jag M530. De har blivit för lösa och då lossnar en fot då och då i park i stök eller hopp, inte roligt!

Senast ändrad:
Jag köpte M8120 till min stig-FS och är nöjd. Cagen gör dock inte så mycket, en M540 funkar också bra (de som jag har på min gruscykel har nästan 20 år).

På min stig-HT, som jag också har kört i park, har jag M530. De har blivit för lösa och då lossnar en fot då och då i park i stök eller hopp, inte roligt!
Vad har du för skor då.
Jag har någon typ av gravelskor och då sitter cleats väldigt djupt in i sulmönstret och jag cyklat lite med pedaler med gage och tycker att det är lite svårt att klicka i dojorna för sulan tar i gagen innan cleats möter låset i pedalerna. Provade lite å klicka i och ur med kombipedalerna som jag hade här och de kändes sjukt mycket lättare å klicka i och ur dem än de gamla. Så jag föredrar nog pedaler utan gage så länge jag använder mina gravelskor.

Undrar hur DH-/freerideskor med clipless är å cykla uppför. Kommer man sakna styva sulan för kraftöverföring?

Eftersom fram och bak har helt olika jobb när du cyklar i skogen så tror inte jag att testet är indikativt på något.

Bak tar väl inte sällan 75-90% av ekipagets vikt, den har en framåtgående axelrörelse medan fram bär en mycket lägre dämpad vikt och dessutom en konstant bakåtvinklad axelrörelse. Plus allt elände med drivlinan ihop med bakre länkaget. Och sen har vi progressivitetsutvecklingen i länkaget plus dämparen genom slaglängden vilket är en helt annan värld av komplexitet bak jämfört med fram.

Sag (som förstås bara är ett resultat av fjäder-preload och din egen vikt) kombinerat med returdämpning och eventuell kompressionsdämpning spelar alla ihop när du kör på riktigt men det är helt andra krafter i spel då.

Vid små krafter är det som nämnt ovan, snarare däcken än dämparna som jobbar.

Vad har du för skor då.
Jag har någon typ av gravelskor och då sitter cleats väldigt djupt in i sulmönstret och jag cyklat lite med pedaler med gage och tycker att det är lite svårt att klicka i dojorna för sulan tar i gagen innan cleats möter låset i pedalerna. Provade lite å klicka i och ur med kombipedalerna som jag hade här och de kändes sjukt mycket lättare å klicka i och ur dem än de gamla. Så jag föredrar nog pedaler utan gage så länge jag använder mina gravelskor.

Undrar hur DH-/freerideskor med clipless är å cykla uppför. Kommer man sakna styva sulan för kraftöverföring?

Jag kör Specialized 2FO Cliplite av gammal modell på stökig stig och i park. Jag har också Specialized XC skor av Pro modell och känner ingen skillnad i styvhet av sulen (jag tycker om riktigt stuva sulor).

Jag kör Specialized 2FO Cliplite av gammal modell på stökig stig och i park. Jag har också Specialized XC skor av Pro modell och känner ingen skillnad i styvhet av sulen (jag tycker om riktigt stuva sulor).
Beställde ett par m 540. Det funkade bra med mina gravel/mtb skor men kombipedaler som jag provade med tillhör inte till skogen. Inte i alla fall på stigarna jag cyklar på.😅🤣😂

Utan att kunna nåt om Stumpjumpern så skulle jag utgå från att du behöver börja med att höja trycket i gaffeln till ca 20 % för att få balans mellan fram och bak. 28 % låter som alldeles för lite luft i gaffeln om jag förstod det ovan citerade rätt (det borde medföra att gaffeln är lite för hopsjunken och du lätt får för mycket vikt fram.

Om du vill ha en följsam bakända som ger grepp vid teknisk klättring så skulle jag råda dig att fimpa att ställa dämparkompressionen i firm mode (det du kallar lockout) och låta dämparen arbeta obehindrat.
De här var the way to go.
T.o.m mitt tiktok-test gav mig tillfredsställande resultat.

Höll på t.o.m. å koka bakbromsen i nedför från fjället. Är lite ovan med denna förbaskad roliga hojen efter mitt DH-lok än så länge.😱😅
Tack för denna information så länge.

Tillbaka
Topp