DOT fluid på oket?

SafeSurfer

Aktiv medlem
DOT fluid på oket?
Hej, Jag applicerade lite dot olja runt kanten på oket då jag bytte olja i sram broms. Tanken var att minska friktion täta bättre. Men ser att sram avråder från det. Vad tycker happy, ska man applicera olja runt oken "caliper" på skivbromsar eller bara rengöra?

Pfaff

Aktiv medlem
DOT fluid på oket?
Bromskolvarna kan försiktigt smörjas med silikonfett om de är demonterade.
Det anger även SRAM vill jag minnas, fastdå givetvis med SRAMs eget svindyra medel.
Det finns även de som smörjar med bromsvätska, O-ringarna lär ju tåla detta.
Men se till att inget fett hamnar på klossar eller skivor...

Octagon

Aktiv medlem
DOT fluid på oket?
Tror inte att DOT sitter kvar så länge, det är väl typ glykol? Dvs vattenlösligt och dunstar. På bilen brukar jag ha på wd40 innan jag pressar in kolvarna när jag byter belägg, det är mest för att inte skada oringarna när jag pressar in.

qma

Aktiv medlem
DOT fluid på oket?
DOT-vätska är väl smart att pensla/borsta med som rengöring/skölj när man jagar igång tröga kolvar och pressar in dem för att lufta. När de väl är intryckta och luftade så torkar iaf jag rent med isopropanol innan jag monterar belägg då det är dåligt att få DOT-vätska på belägg och skivor.

SafeSurfer

Aktiv medlem
DOT fluid på oket?
Tack för råden! Jag pensla på med topps actuera fram och till baks ett par ggr och rengjorde då de var intryckta max med ipa och tryckluft. Låter som det ligger nära happys rekommendationer. Resultatet av luftningen blev okej men inte fullt så bra som jag hoppats. Nu vet jag inte hur sram level tl ska kännas men mina shimano slx är klart mer distinkta. Följde happys utmärkta guideför sram!

Topp