Dot watch: La Lepre Stancas Cabin Fever

Det är bara att börja träna inför 2020.

Jag anser mig vara ganska stark men inte speciellt snabb och jag är tveksam om jag hade klarat det även utan knäproblem.

Men 2020. Då ska jag klara det!

Missa inte filmerna på La lepre stancas instagram. Några fantastiska citat från cyklisterna.

thomaslundstrom sa:
... (Särskilt som vädret ställde till en del hyss denna helg.)

Det är ju nästan alltid vädret som bestämmer hur minnesvärda såna lite längre äventyr blir. Årets upplaga kan nog sorteras in bland de mer minnesvärda gissar jag. Grattis till alla som körde och arrangerade.

Känner mig faktiskt rätt nöjd med att inte ha ställt upp på det här. Var väldigt lockad, men såg då framför mig grusvägar och en och annan relativt lättkörd skogsstig som man utan större problem rullat över med sin gruscykel. Däremellan småmysiga övernattningar i stugor och vindskydd med lite öppen eld.

Det här verkar vara betydligt hårdare med rutter mer passande en endurocyklist. Hatten av till alla deltagare!

Mycket hårt. Segraren Danne kan sägas ha vanan inne att släpa ctkel sedan han deltog i French Divide förra året.

Det måste framgå av loppinformationen vad det förekommer för försvårande moment, vad som skiljer sig från vad målgruppen sannolikt förväntar sig.

Annars; tack för det första (?) svenska bikepackingloppet!

Petert sa:
Det måste framgå av loppinformationen vad det förekommer för försvårande moment
Var nog rätt tydligt (i vart fall så mina rosaskimrande drömmar om tjugo mil torra traktorstigar lätt utför skingrades :-) ).
HOW: 1-4 loops / total 600 km / approx 9000 m elevation gain)
WITH: Gravel bike / MTB / Bikepacking rigg.
SURFACE: Tarmac / Trails / Gravel / Nature preservation walks.
SLEEP: Along the loops in wind shelters or in the base camp.
EAT: Bring your own food or shop along the loops.
SUPPORT: You are the master of your domains.

emmer sa:
Petert sa:
Var nog rätt tydligt (i vart fall så mina rosaskimrande drömmar om tjugo mil torra traktorstigar lätt utför skingrades :-) ).

Det där säger en del, ja. Men leder man cykeln för att backen är brant eller för att stigen är fylld av rötter och stenar?

Det är klart, man kan väl inte förvänta sig någon millimeterdeklaration, det krävs att man använder sin fantasi eller eventuella erfarenhet av stigcykling om man tänker ställa upp i ett slikt lopp.

Petert sa:
emmer sa:
Petert sa:

Det där säger en del, ja. Men leder man cykeln för att backen är brant eller för att stigen är fylld av rötter och stenar?

Det är klart, man kan väl inte förvänta sig någon millimeterdeklaration, det krävs att man använder sin fantasi eller eventuella erfarenhet av stigcykling om man tänker ställa upp i ett slikt lopp.

Mina ynka 5 cent...

När jag läser om detta "cykelkalas" så får jag direkt intrycket av att det har hämtat en del inspiration av the Barkley Marathons (finns en mkt intressant doku på Netflix för den som är intresserad).
Och iom detta så inser jag att detta "kalaset" inte är för vem som helst, i synnerhet inte mig (solskenscyklist som troligen är gjord av socker) ?

[Edit to add]
Med detta sagt så är jag sjukt imponerad av alla som ens ger sig på detta och än mer av de som faktiskt lyckas genomföra det ?

Senast ändrad:
Fast Barkley Marathons är nog snäppet värre. Var ju först i tionde upplagan som någon ens lyckades fullfölja loppet inom maxtiden och i snitt är det ungefär vart annat år som någon lyckats med detta (ingen de två senaste åren).

GoranS sa:
Fast Barkley Marathons är nog snäppet värre. Var ju först i tionde upplagan som någon ens lyckades fullfölja loppet inom maxtiden och i snitt är det ungefär vart annat år som någon lyckats med detta (ingen de två senaste åren).

Jo... Därav formuleringen "hämtat en del inspiration"... ?

Kommer just från basecamp där Olle kom in från 3:e loopen.
Roligt att höra alla "war stories" och även de rutinerade som Danne och Bas tyckte att det var ett väldigt hårt event och det är väl den största tjusningnen med det.
För en gångs skull vet man inte om man klarar det eller inte och att klara 2 loopar kan vara en prestation man är nöjd med.
Förhoppningsvis blir vi 30 startande nästa år. De troliga datumen 2020 är 30/4-3/5 (1:a maj är en fredag)

Är det just för att få lite extra misärchans som ni valt att lägga loppet såpass tidigt på säsongen?

GoranS sa:
Är det just för att få lite extra misärchans som ni valt att lägga loppet såpass tidigt på säsongen?
Nu hjälpte jag inte till att arrangera men hörde något om att eftersom vi flera gånger cyklade i naturreservat finns det regler för att inte stör djurlivet under vissa perioder.

Jag tycker inte om att denna tråden sjunker. Jag tycker "Cabin Fever" låter som en strålande utmaning. Kan vi inte internetcykla lite mera om den?

Vad är bästa cykeln? Är en cx för klen? En mtb för köttig? Är Daniels Salsa Cutthroat det bästa valet?

Hur lång tid skulle det ta att pushbika Skurugata?

Och får man något tygmärke? =)

desmo sa:
Jag tycker inte om att denna tråden sjunker. Jag tycker "Cabin Fever" låter som en strålande utmaning. Kan vi inte internetcykla lite mera om den?

Vad är bästa cykeln? Är en cx för klen? En mtb för köttig? Är Daniels Salsa Cutthroat det bästa valet?

Inget tygmärke tror jag men tatuering för de som går i mål

CarloHoltz sa:
Det pratas om att allt under 38 mm däck är för klent.

Däck spelar roll men för äventyrscykling/bikepacking så vill vissa ovigda få det till att ett glatt sinne är gott nog för att rulla över oförlåtande grusvägar och singletrack.

Cyklade en gång med en som insisterade att hans "gravel bike" (en Specialized Diverge från typ 2016 med småmönstrade 28or på) dög väl för uppgiften. Mina mönstrade 2.0or gottade sig genom terrängen medans han fick två punkor och tyckte att det mesta off-road var läskigt att få grepp på.

En av helgens bästa kommentarer:

"Här är mer öde än Kyrgyzstan" - Bas från Holland som har cyklat Silk road mountain race.

Eapea sa:
desmo sa:

Inget tygmärke tror jag men tatuering för de som går i mål
I min värld ett svårbegripligt "pris".

Tillbaka
Topp