Downhill cykel, hjälp en LVG noob

Selast

Ny medlem
Min bror som bor i USA har av någon outgrundlig anledning blivit biten av DH och letar nu en bra beg hoj efter att ha hyrt cyklar. Han har hittat denna och frågat mig som familjens cykelexpert om den är bra: http://www.ebay.com/itm/122679549687?ul_noapp=true Eftersom jag inte kan något alls om DH så är ju frågan rätt svår för mig att besvara. Visst jag har hört talas om Nukeproof, RockShox och SRAM men är denna hoj bra? Hur svårt är det att ställa in fjädringen för en tyngre person på denna typ av cyklar? Måste man byta fjädrar i dämparna eller är det som på vanliga MTB en dämparpump som behövs? Han som säljer cykeln är 185 cm (6',1'') medan min bror är minst 1,95, hur pass känsliga är DH cyklar för storlek? Till sist priset, min bror skambudade 1.000 USD men säljaren kontrade med 1.400. Vad säger ni vad ska en DH cykel av denna kaliber kosta? Mycket frågor men jag är som sagt var ett totalt noob på DH och tackar på förhand

Helt okej hoj för 1400USD om den är välskött, man byter fjäder på bakdämparen och fjäder i gaffeln för att anpassa efter vikten.
Kostnad för ny fjäder bak/fram är totalt runt tusen svenska kronor, kanske något mindre i staterna.

Large funkar för någon som är 195cm, även om XL hade varit att föredra.
Osäker på om den ens fanns i XL det året.

Tillbaka
Topp