Downhill i Åre

• Trådstartare Trådstartare _jp
  • Start datum Start datum

_jp

Ny medlem
Downhill i Åre
Hej!

Jag är DH-rookie men har kört mycket XC. Är sugen på att testa DH i några dagar i sommar och tänkte bege mig till Åre med några kompisar.

Är det någon som har erfarenheter av DH i Åre. När är det bäst att åka? Vad kostar det ungefär? Liftkort, cykelhyra. Bra och billiga tips på boende?

Tack på förhand.

Downhill i Åre
Det är nog måmga här som har erfarenhet. :)

Bäst är förmodligen före ev. Mayhemvecka då det förhoppningsvis inte är så sönderkört.
Kostnaden är väl ett dagskort i liften, glömt var det var, under tvåhundringen. Mesta kostnaden brukar väl vara boedt, hitta någon/några att dela en läghenhet brukar bli billigast.

Vad cykelhyra går på har jag ingen koll på, men det verkar vara schyssta hojjar. Trevligast är väl att bo hyffsat nära backen.

Tänk på att hyra skydd också om du inte har det! Du kommer ha skoj! :)

Annat tips är Gesunda, värt at kolla upp!

Senast redigerad av en moderator:
Downhill i Åre
Åre är skoj, Gesunda är ännu roligare. :-) Fast Åre har sina fördelar med mer fallhöjd och längre åk. Prova sök på Åre här på happy så hittar du lite info, bilder och filmer.

Direktlänkt till sökfunktion, fyll i "Mayhem Åre" och tryck på "Sök": TRYCK HÄR (ändra till "Sök alla datum", annars för du bara fram ditt eget inlägg)

/Leo

Downhill i Åre
Passar på att låna tråden .

Vi letar efter en hus/boende att hyra under en vecka mitt i sommaren men vi vill även kunna ha med svärmor i sin husvagn stående direkt utanför huset/boendet .
Någon som har tips på vart jag ska höra av mig ?

Downhill i Åre
Dagskort i Åre kostade 220 spänn förra sommaren har jag för mig. Cykelhyra ligger på mellan 695-995 kronor per dag beroende på modell, men då ingår hjälm och skydd. Det är bäst att boka innan så är du säker på att få en hoj när du kommer upp, det kan vara högt tryck på sommaren och ofta är alla hojar i byn uthyrda. Kolla på www.aremtb.se, www.areskidsport.se, www.areaventyr.se

Bästa tiden är när som helst egentligen. Augusti brukar väl ha mest stabilt väder men det där varierar ju så sjukt mycket.

Och för övrigt så går det inte ens att jämföra Åre med Gesunda. Gesunda är kul en helg, i Åre finns det cykling för en livstid.

Tengblad -> Kolla på www.are.cc, där brukar det ligga lite lägenhetsannonser.

Downhill i Åre
Ja du kommer iallafall inte att bli besviken om du far till åre, det kan jag nog garantera dig.

Jag började som du också med att vara xc-cyklist. 2004 bestämde jag och en kompis att äntligen fara upp till åre... hade läst i en mtb-tidning från 99 om åre och redan då blev de lite av en dröm att få prova på detta. Ja och sen kan man väl säga att det har gått utförs... efter 2004 så har vi åkt upp till åre varje sommar.

Så en liten varning, du kan komma att tycka det är roligt och villja återvända ;-)

Åker du med ett par kompisar så skulle jag säga att du inte behöver tveka, åk bara åk om du har chans. Det är en upplevelse. Liftkortspris kan jag inte svara på mer exakt än dom andra, vad gäller vilken tid som är bäst vet jag inte heller, har hitills åkt upp dit kring månadsskiftet juli/augusti men nu iår ska vi prova att fara dit i början av juli. Mat fixar man billigt på ica om man har hyrt en lägenhet med kök.
Skistar har som sagt en hel del boende nära liften till överkomliga priser, kolla på deras hemsida vad som finns och ring sedan till dom om man vill ha andra dagar än valmöjligheterna på just hemsidan.

Downhill i Åre
Gesunda är kul en helg, Åre är kul en vecka. Det går inte att komma ifrån, även om lederna i Gesunda är bättre så är cykling över trädgränsen fortfarande cykling över trädgränsen...

Som nybörjare har man nog minst lika kul oavsett ort men är man intresserad av att ta någon öl efter dagens cykling är Gesunda uteslutet (om man inte tar med egen)...

Åre funkar juli-september, det är inget Mayhem mer vad jag vet så bara att åka...

Unionen har rätt bra pris på lägenhetshyra men det finns många som inkluderar hyra och liftkort till förmånliga priser.

Downhill i Åre
Åre är fantastiskt med sin åkning över trädgränsen helt klart.Gesunda brukar ha schyssta weekend paket med liftkort och boende i Ski Lodge 50 meter från liften.Förra året kostade det 750:-/dag att hyra en Scott Gambler FR om jag minns rätt.
Åres uteliv är ju betydligt större om man vill roa sej kvällstid men nu är det nya ägare på Gesunda Värdshus (igen...) och det ska väl vara lite bättre ordning på öppet tider och utbud den här sommaren.Dom säljer starköl nu iaf :o).
2008 blev vecka 31 lite av en Happy vecka i Åre.Skulle vara kul om det kunde fortsätta lite i all enkelhet.Alltid trevligt att träffa likasinnade.
Årets festival blir 3-9 aug.i Kläppen bike park.Dirt Fest även kallad.Kan bli kul å se om det är något nytänkande inom cykelfestivaler.

Downhill i Åre
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag siktar f.ö. på att belägra Åre en vecka i
> september men blir det happyvecka någon annan
> vecka kanske man ska tänka om. :)

Som sagt, vi "invarderar" Åre i början av juli detta år.
Var roligt att det var så många på happygrillningen förra året. Detta år kan vi väl grilla på skutans topp... (eller nått sånt ;-) )

Downhill i Åre
Dagkort sommaren 2009 blir 225 kronor enligt http://www.skistar.com Sommarsäsongskort kostar 1750 kronor, det ska nog jag satsa på! Har man tur får man då rabatt på Vintersäsongskortet. =) Så var det förra säsongen.

Det blir nog två veckor i Åre för mig i sommar, en i början och en mot slutet. Beror lite på om jag har råd att köpa cykel. Lever på knäckebröd.. :/

Tillbaka
Topp