Downhill med crankbrothers pedaler!

Mickee

Medlem
Tjena! Ska börja köra med spd på downhillen nu. Ja har ett par crank brothers egg beater c som jag är helnöjd med, men är det någon som vet hur det är att köra downhill med de? Tänker på om man tex kör in i en sten med pedalen om den går sönder då..

Tack!

CB-pedaler är sjukt trevliga att köra med, men de är ganska ömtåliga. Jag har plattat ut pedaler både på pendling och i skogen. De är visserligen ganska lätta att reparera, men fjädrarna är inte gratis varje gång hos min mek så jag skulle nog inte köra DH med dem om jag inte hade spons.

Gillar du dem så kolla på t ex Mallet som förutom vispen även har alla fördelar med en plattformspedal.

Jag började med rena CB SL pedaler för AM-körning, för några år sedan. Fungerade bra. Endast ett par pedaler jag gått åt. Men eftersom min pedalbalans är dålig åkte jag ur pedlarna när det blev lite sökigt. För att få mer friktion köpte jag CB Mallet 2 och FiveTen Hellcat skor. En mycket bra kombination. Men måste bara kalibrera längden på skruvarna så att man kommer lätt ur pedalerna. Jag har satt klossarn i läget för liten utlösningsvinkel för att man har ändå så bra grepp nedåt och krachar det vill man komma ur lätt.

Ett tips bara om du redan har kört med ett par Mallet och vill byta ut några skruvar, så det krävas en del urborning och skruvutdragare,

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp