"Dragkrok" för bilcykelhållare

lagrave

Aktiv medlem
Har utan framgång letat ganska länge efter en cykelhållare som skulle passa till min bil som saknar dragkrok (verkar finnas gott om alternativ om man har en kombi utan krok, men jag har en öppen bil). Nu har jag hört att det finns förenklade dragkrokar avsedda just för cykelställ som inte kräver besiktning och som enkelt kan tas av (fult med krok ju!) när de inte behövs. Låter väldigt lovande men lite googlande har inte givit något resultat. Någon som kan bekräfta om detta finns och ev vem som säljer dem?

Aldrig hört om det, bara om vanliga drag som gjorts om för att inte kunna haka på släp och då inte kräver att bilen typas om. Minns att det för tjugo år sen var ganska vanligt med en typ av ställ som stacks ner i fast monterade fyrkantsrör. Gissar att dessa skruvades fast i stötfångaren, på den tiden då stötfångare var en kloss som låg utanpå bilen.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Aldrig hört om det, bara om vanliga drag som
> gjorts om för att inte kunna haka på släp och
> då inte kräver att bilen typas om. Minns att det
> för tjugo år sen var ganska vanligt med en typ
> av ställ som stacks ner i fast monterade
> fyrkantsrör. Gissar att dessa skruvades fast i
> stötfångaren, på den tiden då stötfångare
> var en kloss som låg utanpå bilen.

Det finns till Prius och andra bilar som inte får ha dragkrok.

Jag har nog aldrig sett en fejkkrok för bil, men för huvagn är det rätt poppis. Där skruvar man fast en balk med 50mm kula på för att kunna sätta cykelhållaren på husvagnen.

Vad är det för årsmodell på bilen?

Jag har löst problemet!

Du behöver en 23mm borr, med den gör du ett litet diskret hål mitt på bagageluckan.
IMAG0363.jpg

Montera sedan lös 50mm kula i hålet och montera cykelhållaren.
65657_1.jpg

När du är klar så tar du enkelt fram en täckbricka ur handskfacket och täcker hålet, näst intill osynligt.

Jepp jag har mycket att göra på jobbet på söndagar...

Hitch med 4kants rör används mestadels i usa.

Det finns på en del bmw cykelhållare som monteras på där dragöglan sitter "för bogsering" det krävs dock 2st dragögleinfästningar vänster och högersida. kolla om du har det på din bmw då borde du kunna ha en sån hållre.

Tillbaka
Topp