drev 8 vägrar

Tobias B

Medlem
drev 8 vägrar
Jag har bytt kasett 9delad och kedja. Sram blev det, standardgrejer inga lättviktsprylar då det matchar hojen i övrigt. Sitter slx växel bak som är nästan ny. Efter inkörning av grejerna så behövdes efterjustering. Jag tog det från början med att ställa ytterlägen sedan finjustera drev för drev osv. Nu bara vägrar drev 8 gå i, övriga1-7 går perfekt??? Tycker jag provat allt men har missat något ändå. Ge mig det där guldtipset tack, jag gillar att köra på det drevet. Kan det ha fått en smäll? Håller den här hojen över vintern blir jag nöjd.

Tack på förhand.

drev 8 vägrar
Jag riktade faktiskt växelörat när jag körde av bakväxeln sist. Jag bedömmer att det är rakt. Ny wire och ny bakväxel är monterat. Det kanske är läge att kolla över grejerna igen. Man kan bli idiot på sånt här men skam den som ger sig.

drev 8 vägrar
Kommer att tänka på när jag köpte bakväxeln så sa mannen i cykelbutiken att den ska funka med 9växlade drev och reglage, bakväxeln är nämligen 10 växlad. Stämmer det tro? SLX shadow.

drev 8 vägrar
Nej, det fungerar inte.

Shimanos 10-del landsvägsväxlar är bakåtkompatibla men 10-del MTBväxlar fungerar inte med 9-delade reglage.

Eller ja, de funkar, men inte som de skall. ;)

drev 8 vägrar
Kommer att tänka på när jag köpte bakväxeln så sa mannen i cykelbutiken att den ska funka med 9växlade drev och reglage, bakväxeln är nämligen 10 växlad. Stämmer det tro? SLX shadow.

drev 8 vägrar
Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, det fungerar inte.
>
> Shimanos 10-del landsvägsväxlar är
> bakåtkompatibla men 10-del MTBväxlar fungerar
> inte med 9-delade reglage.
>
>
> Eller ja, de funkar, men inte som de skall. ;)

Där ser man. Problemet är då troligtvis löst. Tack för svar. Kan bli cykelaffären efter jobbet idag.

drev 8 vägrar
Nu vill dom provjustera själva på cykelaffären men det verkar som de gjort en tabbe och att det blir ny växel. Så till helgen kanske det går utan rassel igen.

drev 8 vägrar
Jag var på hos cykelhandlaren idag. Hur det än ligger till med bakåtkompatibla växlar så förnekade meken i butiken aldrig att jag kunde ha rätt. Han ville dock prova att justera grejerna och jag önskade honom lycka till. Örat som jag tyckte var spikrakt såg han direkt att det var snett (jag ska aldrig mer rikta ett växelöra) så det byttes. Efter ytterligare 10 min så var det klart och växlarna var inställda. Efter att han nästan sålt på mig en stumper fsr så åkte jag hem med mitt gamla skit ivrig att prova. Det blev en kortis och cykeln har helt ärligt aldrig växlat så bra. Det är möjligt att jag hade tur men så länge grejerna går fint är jag nöjd.
Tack för tipsen ändå utan dom hade jag väl stått och justerat på skiten än.

Bra service Haga cykel i Norrköping!

Tillbaka
Topp