Dricka och illamående - moment 22?

Andres56

Ny medlem
Ute på långtur, 14 mil landsväg. Det är varmt som idag. Försöker dricka men efter ett tag
kommer ett illamående smygande - kanske efter 2/3 av sträckan.
Har säkerligen druckit för lite men har svårt att få i mig vätska p g a illamåendet.
Det blir allt svårare att hålla tempot.
Mot slutet har även yrsel tillkommit.

Har du varit med om detta? Hur reder du ut situationen? Dricker förstås?

Rent generellt tycker jag lvg cyklister har lite dricka med sig.
Ser ofta 1 eller 2 0,5l flaskor/cykel på turer om 10mil,en del folk med bara vatten.
Visst ligger man på rulle en del...

Vad dricker du? Bara vatten?
Jag dricker ca 2*750ml maxim / 40-70km, minst.

>Rent generellt tycker jag lvg cyklister har lite dricka med sig.
>Ser ofta 1 eller 2 0,5l flaskor/cykel på turer om 10mil,en del folk med bara vatten.
Håller med.

>Vad dricker du? Bara vatten?
Idag drack jag bara vatten, uppskattningsvis 2,5 liter (på 14 mil).
Hade Camelbak för första gången - vattnet blev ju varmt - det var 28 grader i luften.

Problemet är som sagt att det är svårt att få i sig vätska p g a illamåendet.
Stanna och ta det lugnt är inte så lätt när man kör i en klunga som pressar på.
Men det är troligen en kortare paus i sådana lägen som behövs...

Senast redigerad av en moderator:
många har ju sådana öppningsbara flaskor som går att fylla på också.

själv kan jag köra 6 h på under en liter under vintern, men är det väder som idag drar jag säkert i mig 2,5 liter under ett likadant pass. 2 klunkar under 5 h är nog mitt eget rekord.

dricker man blir man bara tyngre :)

Igår när jag var ute 6 timmar och grävde dirt hävde jag i mig 1.5 liter vatten och 33cl cola. Sen när jag kom hem drack jag en liter saft plus lite mjölk och sen åt jag middag som jag drack mer cola till.

Tydligen gör jag av med mycket vätska när jag anstränger mig... Och nej allt gick inte rakt igenom sen.

Mitt tips är att dricka ofta! Och kommer illamåendet och yrsel kanske det är bäst att stanna i skuggan och dricka lite och varva ner något.

Illamående och yrsel låter som felaktig salt/mineral-balans...
Att bara dricka vatten är ju inte bra det heller, man måste ju få i sig lite salt
för att inte kroppen skall bli alldeles konstig...

/K2

-- disclaimer --
Ovanstående gäller iallafall för mig... :-)

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> vätskebehov är individuell, för lite dricka
> för en person kan vara mer än tillräckligt för
> en annan.
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/443386/

Jo det är jag medveten om.

Skrivet av micke s.. idag 20:55 (Dölj användarens inlägg)

många har ju sådana öppningsbara flaskor som går att fylla på också.

Vaaa? vart får man tag i sådana??? ;)

Har varit på såna långturer där man inte varit i närheten av möjlighet till påfyllning.

Är mest förbryllad över hur lite en del kan dricka.

Tack för kommentarerna.
(Jag var mest intresserad av att få veta hur ni gör i en dylik situation alternativt för att undvika att den uppstår).

>Mitt tips är att dricka ofta! Och kommer illamåendet och yrsel kanske det är bäst att stanna i >skuggan och dricka lite och varva ner något.
Ja, jag instämmer. Men som sagt det är inte alltid lätt när man ligger i en klunga där vissa
är piggare.

>Illamående och yrsel låter som felaktig salt/mineral-balans...
>Att bara dricka vatten är ju inte bra det heller, man måste ju få i sig lite salt
>för att inte kroppen skall bli alldeles konstig...
Ja, det låter vettigt. Tror jag hade för låg blodsockernivå också.
(En paus med en macka ingick dock. Frukosten 2,5 tim. innan start bestod bl a av pasta).

Innehåller sportdryck salt/mineraler?

Senast redigerad av en moderator:
Jag körde fem mil racer idag, 1.5 timme, det gick åt 1.5 liter vatten, ganska lagom för mig. Huvudvärken kanske berodde på värmen eller också var det gårdagens sex starköl som var orsaken, jag vet inte.

Jag brukar blanda till mina egna flskor. Till 0.75 liter vatten tar jag ca två teskedar Dextropur och en nypa salt, gärna fint havssalt. Smaksätter med en hel del citrondroppar. Detta fungerar även att dricka sommarvarmt och smaken är bra mycket godare än vanligt plast-unket kranvatten vilket gör det lättare att få i sig. Om det är rätt enligt vetenskapen vetesjutton men det fungerar för mig...

En fördel med sporddrycker är att de är sötade/smaksatta för att driva törst, så du får i dig mer. Vissa får problem med kistan av sportdryck men det är individuellt och man får testa sig fram till en som funkar.

Jag gillar vatten men mumsar gärna snickers o ibland energigel istf för sportdryck.

Saltbristen är lätt att känna igen (oftast) då den driver kramptendenser. Saltade jordnötter eller saltgurka är det som räknas då.

Numera försöker jag låta bli att bli så trött. Då kan man mumsa snickers för att det är gott:-)
Oscar

Jag håller på o tömmer glykogenförråden just nu, körde 10 mil lvg utan näring men med gott om vatten (2 liter). Mådde illa som en gris på slutet. Kan vara kolhydratbrist som framkallar illamående också verkar det som.

Dåså kommer ju den obligatoriska frågan: Hur dricker du? Har du testat att dricka mindre och oftare? Har du testat ett tugga på något brödaktigt efter en stund så att vätska inte bara ligger och skvalpar runt.

Jag brukar oxå drabbas av illamående vid ordentlig ansträngning. Allt jag stoppar i mig växer i munnen vid sådana tillfällen. Tom GT tabletter blir svårt.

Har inte luskat ut vad det kan bero på. Kanske vätskebrist kombinerat med ansträngning. Eller så räcker det med ansträngning..

Om någon kan dela med sig av ngn bra teori så tar jag tacksamt emot.

Tjena!

Om jag bara håller mig till vit sprit såsom vodka, lijus rom och gin så mår jag itne illa dan efter.. men eftersom den där fulwhiskyn jag fick i vintras brukar dyka upp på efterfesterna så får jag ett rejält illamående dan efter...

VAr det inte det tråden handlade om? Orkade alrdig läsa.. :P

Jag brukade alltid få gräsligt ont i huvudet och må illa efter tävlingar - tills jag testade med att stoppa i mig något med snabba kolhydrater direkt efter målgång. Jag trodde också att det berodde på för lite vatten, men det var tydligen kolhydraterna som spökade. (Tror jag i alla fall - det funkar verkar det som!) Enklast är naturligtvis att stoppa i sig kolhydrater innan illamåendet kommer, sen är det rätt jobbigt att äta någonting tycker jag!

OK, amatöranalytikern sammanfattar. Illamående kan tyda på

Vätskebrist - drick mer
Låga depåer av kolhydrat - fyll på med snabba
Lågt blodsocker - äta?

Kanske man bör hitta tillskott som ökar insulinkänsligheten? Om man har ökad insulinkänslighet så bör man känna sig ok trots lägre blodsockernivå - eller? Går det att träna upp sin insulinkänslighet?

Tillbaka
Topp