Dropper på TopFuel 9.7 eller ?

tim_eriksson

Aktiv medlem
Nu när jag trampat ett halvår kommer funderingarna på uppdateringar.
Jag vill gärna ha en dropper och då blir det lite följdfrågor:

Vilken dropper passar och fungerar i alla väder?

Reglage, det sitter redan ett reglage till lockouten som jag brukar klämma mig på, om jag byter det till twistlock så gör jag plats för ett reglage till droppern. Ser att 9.9 har twistlock.

Eller helt skippa lockouten då jag extremt sällan använder den och köra dropperreglaget bara.

Eller så ska det inte vara dropper på TopFuel, jag kanske har fel cykelmodell till hur jag cyklar...

Angående lockouten så är det inte så enkelt som att plocka bort om cykeln är en 2018 eller nyare då dom har push-unlock, tar du då bort lockouten så blir gaffel och dämpare låsta. Det går att göra ghetto lösningen för detta genom att fast montera en vajerstump på gaffel respektive bakdämpare (jag gjorde så på bakdämparen då jag inte tycker den behöver låsas).

Angående dropper så har jag själv varit sugen på en Magura Vyron, den är dyrare men trådlös vilket jag tycker vore väldigt smidigt så man enkelt kan ta bort den inför tävlingar där det är överflöd med dropper och vikten bara är ofördelaktig.

xzbatt sa:
Angående lockouten så är det inte så enkelt som att plocka bort om cykeln är en 2018 eller nyare då dom har push-unlock, tar du då bort lockouten så blir gaffel och dämpare låsta. Det går att göra ghetto lösningen för detta genom att fast montera en vajerstump på gaffel respektive bakdämpare (jag gjorde så på bakdämparen då jag inte tycker den behöver låsas).

Angående dropper så har jag själv varit sugen på en Magura Vyron, den är dyrare men trådlös vilket jag tycker vore väldigt smidigt så man enkelt kan ta bort den inför tävlingar där det är överflöd med dropper och vikten bara är ofördelaktig.

Det är en 2018 så då blir det att lösa lockouten på något sätt.

Maguran verkar smidig och lättinstallerad men hur funkar den på vintern tro? Någon skrev att den var knepig att manövrera med handskar. Såg också att Rockshox verkade jobba på en trådlös variant.

Dropper såklart så länge du inte bara cyklar platt!
One up har ju en grym dropper som inte är för dyr, annars funkar Brand X jävligt bra oxå men ännu billigare.

Jag kör en Bontrager dropper på min, den nya 2019 modellen verkar ha betydligt mindre glapp.
Jag är rätt sugen på OneUp's dropper som jag tror är en av den bättre om man inte vill ha en hydraulisk att lufta osv.

Jag tog bort lockouten både bak och fram. Bak låser den mycket mindre än fram vilket bara känns knasigt om man står upp och trampar, svajande bakdel och låst framgaffel, typ exakt tvärtom hur man vill ha det.
Löste det med pianotråd som håller dämparna upplåsta. Se vill jag inte att detta ska faila på tävling och sen behöva köra med låsta dämpare.

kave sa:
Jag kör en Bontrager dropper på min, den nya 2019 modellen verkar ha betydligt mindre glapp.
Jag är rätt sugen på OneUp's dropper som jag tror är en av den bättre om man inte vill ha en hydraulisk att lufta osv.

Jag tog bort lockouten både bak och fram. Bak låser den mycket mindre än fram vilket bara känns knasigt om man står upp och trampar, svajande bakdel och låst framgaffel, typ exakt tvärtom hur man vill ha det.
Löste det med pianotråd som håller dämparna upplåsta. Se vill jag inte att detta ska faila på tävling och sen behöva köra med låsta dämpare.

Vet du vad det ska vara för mått på One Up's för att passa?

Ja låsningen är lite skum, tokstel fram men fortfarande lite mjuk bak. Det ska tydligen vara så läste jag någonstans. Men det känns som sagt skumt.

LDG sa:
Dropper såklart så länge du inte bara cyklar platt!
One up har ju en grym dropper som inte är för dyr, annars funkar Brand X jävligt bra oxå men ännu billigare.

Kör väldigt sällan platt, bara på transporterna som sällan är långa.
Börjar nästan tycka att jag har fel cykel :)

Tillbaka
Topp