dropper post service - får ej loss air cartridge

johan12345

Aktiv medlem
Gör första ordentliga servicen av min dropper post (TranzX) och allt gick hur fint som helst tills jag försökte skruva loss den sk "air cartridge" (kommer inte ihåg vad den heter på svenska). Den här på bilden alltså som ska skruvas loss med en skiftnyckel. På en GMBN video tipsar Doddy om att sätta fast den i mekstället men det testade jag och fick ändå inte loss den. Den lossnar typ ett halvt varv för att sedan sitta stenhårt fast. Finns även något specialverktyg med en rem som ska kunna hålla fast stolpen samtidigt som man drar med skiftnyckeln men någon sådan har jag tyvärr inte.

Några tips på hur man får loss det här helvetet?
IMG_1065.jpeg

Gör första ordentliga servicen av min dropper post (TranzX) och allt gick hur fint som helst tills jag försökte skruva loss den sk "air cartridge" (kommer inte ihåg vad den heter på svenska). Den här på bilden alltså som ska skruvas loss med en skiftnyckel. På en GMBN video tipsar Doddy om att sätta fast den i mekstället men det testade jag och fick ändå inte loss den. Den lossnar typ ett halvt varv för att sedan sitta stenhårt fast. Finns även något specialverktyg med en rem som ska kunna hålla fast stolpen samtidigt som man drar med skiftnyckeln men någon sådan har jag tyvärr inte.

Några tips på hur man får loss det här helvetet?
Visa bilaga 626287
Kan inte hjälpa till med råd om stolpen men verktyget är väl ett sånt här https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/universaloppnare-2000016986

Suddigt foto så svårt att se, men det sitter inte en låsring eller något där?

Ser ut att vara rejält ärgat så lite krypolja och rengöra ordentligt är nog inte fel i vilket fall som helst.

Kontrollfråga, är det utfälld så det inte är tryck på den?
Smörja låter bra.
Själva cartridge-n/patronen sitter väl innanför så du lossar nog inte den först utan en platta med "styrningen" på.
Strapwrench heter verktyget på utrikiska.

Suddigt foto så svårt att se, men det sitter inte en låsring eller något där?

Ser ut att vara rejält ärgat så lite krypolja och rengöra ordentligt är nog inte fel i vilket fall som helst.
Tror du är inne på rätt spår här. Sitter indeed en låsring (som jag upptäckte lite för sent). Vet att jag haft en låsringstång liggande någonstans men kan tyvärr inte hitta den nu. Får bli en tur till Biltema nu på morgonen och handla både tång och universalöppnare så får jag återkomma hur det utvecklar sig.

Däremot tror jag inte det är så värst ärgat. Det "vita" man ser är någon form av fett som var rätt rikligt applicerat lite varstans på droppern. Men behöver nog rengöra ordentligt kring låsringen ändå för att få loss den.

Sådär. Visst var det den lilla låsringen som skulle bort först. Lite pinsamt att jag inte fattade det omedelbart men till mitt försvar var den inte helt lätt att upptäcka bland allt fett och dessutom var det inget som dök upp på dom Youtube-videos jag tittat på innan. Verkar som att det finns små variationer bland nästintill identiska stolpar (av samma märke).

Men nu är det fixat och verkar funka fint. Får bli en provtur senare idag eller imorgon.

Det enda jag är lite orolig för är att droppern började krångla och skrapa under senaste turen. Var ju inte så mycket att göra mer än att ta mig hem men nu ser jag att det blivit skavt en del på stolpen och det måste skett under sista turen. Förhoppningsvis går det ändå men vore lite surt om det betyder att stolpen är helt kaputt. Får väl se det under dom kommande dagarna.

Jag har också en dropper som fick in lite sand en tur och det blev repa på pinnen. Efter det så blir det lite krunchig känsla ibland men då är det bara att öppna, torka rent och fetta in på nytt. Stolpen funkar ändå fortfarande, det är mer ett problem av kosmetiskt (auditiv? sensorisk?) karaktär.

Låter betryggande. Vi får hoppas det är samma på min pinne.

En annan sak jag funderade på var hur ofta man bör byta slitdelar i en dropper? Det finns ju service kit att köpa med bla dom där vita plastbussningarna, metallpinnarna m.m. (nån kunnig person vet säkert korrekt term för dessa). Men dels var det inte helt lätt att hitta och dels rätt svårt att avgöra vilken som passade till just min pinne. Hur ofta byter ni dessa? Mina plastdelar var lite småslitna men inte oerhört. Stor skillnad med nya?

Tillbaka
Topp