Dropperpost i liften

Mathias B

Aktiv medlem
Dropperpost i liften
Jag drar till Järvsö med lite polare under helgen och tar med mig min egen cykel med dropperpost och funderar på hur ni andra hänger cykeln på liften, i sadeln eller i ramen på något vänster, jag drömmer mardrömmar om att stolpen går sönder och cykeln faller ner.

Dropperpost i liften
Ser många som hänger i sadeln med stolpen nere. Jag föredrar att ha den uppe eller kroka i ramen.
Är den bara uppe ser jag inte att nåt kan hända.

Dropperpost i liften
Jag har haft den i liften med lägsta positionen och det har funkat bra. Men vid ett tillfälle lät det som ett rejält knallskott när jag hängde den i liften (med ytterst förvånad personal som kortsiktigt stannade liften). Kan det ha varit någon luftficka? Funktionen förändrades i alla fall inte...

Dropperpost i liften
Matgie sa:
Jag har haft den i liften med lägsta positionen och det har funkat bra. Men vid ett tillfälle lät det som ett rejält knallskott när jag hängde den i liften (med ytterst förvånad personal som kortsiktigt stannade liften). Kan det ha varit någon luftficka? Funktionen förändrades i alla fall inte...
Det beror på vad du har för stolpe om det funkar bra eller inte. Många dropper-stolpar drar in luft om man lyfter den i stolpen när den är nere vilket gör att dom blir svampiga och sjunker när man sätter sig på dom i högre läge.

Dropperpost i liften
Byt till vanlig sadelstolpe när du åker lift där man hänger i sadeln så slipper du noja, nåt går sönder och/eller allmän ångest. Så gör jag i alla fall ;-)

Dropperpost i liften
Kan i alla fall uppmana alla att inte åka T-bygellift med en Reverb i nedsänkt läge. Det gjorde jag två åk för mycket i våras.

Dropperpost i liften
Jag knyter ett snöre mellan sadeln och ramen så slipper jag oroa mig både för luft och repor på innerröret.

Dropperpost i liften
Rattnalle sa:
Tiki sa:
Kan i alla fall uppmana alla att inte åka T-bygellift med en Reverb i nedsänkt läge. Det gjorde jag två åk för mycket i våras.
Menar du släplift? Har jag gjort i Vallåsen massor med gånger med min Stealth. Vad hände med din?
.........................
De har kanske utvecklat modellen från min reverb från 2012? Den fastnade och kärvade i olika lägen direkt efter den dagen. Före det hände hade den funkat klanderfritt. Visst finns det en teoretisk risk att det plötsligt skulle hänt utan koppling till liften men det känns väldigt sannolikt att det var orsaken.

Dropperpost i liften
Jag ligger på marken i släpliften. Det är mer spännande så.

Jag litar på den samlade visheten och hänger cykeln i sadeln med droppern i toppen.

Dropperpost i liften
Command Post går utmärkt i lägsta läget då den är mekanisk, men jag hänger ändå cykeln i den lilla triangeln som Specialized Enduro med många andra har pga förstärkningsröret från överröret till sadelröret. Cykeln hamnar mycket högre upp så och är bekvämare att nå.

Dropperpost i liften
Rattnalle sa:
H. sa:
Jag står alltid i släpliften. Så slipper man all skav på cykeln.
Jag har försökt det ett par gånger.. känns fortfarande långt bort att behärska det. Men jag ser ju viss vinst med det helt klart :)
Är väl inte svårare än när man gör det på vintern? Att ha bygeln mot cykeln mellan benen är ju mycket mer av en konstform när man ska kliva på eller av.

Dropperpost i liften
H. sa:
Rattnalle sa:
H. sa:
Jag står alltid i släpliften. Så slipper man all skav på cykeln.
Jag har försökt det ett par gånger.. känns fortfarande långt bort att behärska det. Men jag ser ju viss vinst med det helt klart :)
Är väl inte svårare än när man gör det på vintern? Att ha bygeln mot cykeln mellan benen är ju mycket mer av en konstform när man ska kliva på eller av.
På något sätt är det det.. Jag har för övrigt inte bygeln mellan benen utan kör bara in den bakom sadeln från sidan.

Dropperpost i liften
Nu har jag aldrig åkt släplift med cykel. Och detta är lite OT, men vafaan. Är det nån som vet vad de med sittski och sån ski-gocart använder? Det ser ju riktigt smidigt ut, en grej där man klickar i bygeln och släpper med ett rep (?)!

Dropperpost i liften
Det finns väl en chans att sadeln släpper från stolpen, oavsett typ av stolpe också.
Eller att stolpen glider ur sadelröret, speciellt om man dragit med momentnyckel. :)

Tillbaka
Topp