Dropperpost till barn (24”)

Healons

Aktiv medlem
Hej

Min dotter skulle behöva och vill ha en dropper till sin MTB.
Mätt sadelrör och får det t 27,4 ca men det måste väl vara 27.2 då eller finns det så olika?

Är det ngn som har ett bra tips? Har svårt att hitta dropper som inte är för lång i hennes White 24” ram.

Nån som köpt och blev det bra?

Ha det!

Till 27,2" finns det bara dropper till CX och gravel och de är alla korta. Som alltid vid dropper måste man har koll vad max utstick från ramen och max instick i ramen är. Sen är frågan om ramen har hål för dropper vajer. Om ja, så är den här XLC (tror att det är samma som Trans-X som är riktigt bra) bra. BD har också XLC med extern vajer.

ska man inte borra så blir det nog external. Man får mäta så inget är i vägen i ramen. Jag har för mig att XLC har väldigt stort max instick.

Gamla hederliga Gravity Dropper hade 27.2-stolpar, de krävde inte heller så mycket vikt för att trycka ner dem - men fjångade istället upp rejält när man släppte upp dem :D

Men en sån skulle kunna vara en lösning. Firman verkar inte finnas kvar längre så nya går inte att hitta men de höll hur länge som helst.

Edit: Annars verkar det finnas några 27.2-stolpar på k&s med. Men den av mina barn som är i 24"-ålder har svårt nog med växlarna och bromsarna, en grej till att tänka på blir en för myclet. Ringklocka är inte heller på spelplanen.

mm, vikten blir nog också ett problem. Det rationella är at vänta minst till 26''....och när 26an är ny så kommer det inte att få plats

mm, vikten blir nog också ett problem. Det rationella är at vänta minst till 26''....och när 26an är ny så kommer det inte att få plats

Man kan ha flytta över dropper till nästa cykel. Jag köpte dropper vid 26", men det var en Vpace så till barn som då vanligtvis kör 24". Den hade 80 mm slag som hjälpte mycket, även om vi bytte till 125 mm när den passade.

Man kan ha flytta över dropper till nästa cykel. Jag köpte dropper vid 26", men det var en Vpace så till barn som då vanligtvis kör 24". Den hade 80 mm slag som hjälpte mycket, även om vi bytte till 125 mm när den passade.
Om nästa är 27.2 och external. (Ja, external funkar så klart i vilket fall). Men otfast blir det nog inte så lönt på en 24 ochh inte en white

Hej

Min dotter skulle behöva och vill ha en dropper till sin MTB.
Mätt sadelrör och får det t 27,4 ca men det måste väl vara 27.2 då eller finns det så olika?

Är det ngn som har ett bra tips? Har svårt att hitta dropper som inte är för lång i hennes White 24” ram.

Nån som köpt och blev det bra?

Ha det!
Jag köpte en sån här Brand-X till grabben när han var liten/mindre. Den var till en White240-cykel.
Jag borrade ett hål i ramen/sadelröret för att dra kabeln invärtes. Det var enkelt och blev snyggt!

Hursom, den funkade väldigt bra för hans vikt. Rekommenderas !
I början minskade jag slaglängden litet och när det var dags för cykelbyte till större kunde vi köra hela slaglängden.

Men tyvärr. Sen gick ju firman jag handlade den från i konkurs. Vet tyvärr inte hur du ska få tag i en likande sänkstolpe nu. (Vår får du inte köpa iaf 😁, den sitter på min frus cykel)
Med det sagt, den funkar fortfarande fint.

Lycka till och hoppas du hittar något till dottern.
(Sänkstolpe är ju skitbra har jag sett för de barn som har på mtb-träningarna.)

IMG_7196.webp

Jag köpte en sån här Brand-X till grabben när han var liten/mindre. Den var till en White240-cykel.
Jag borrade ett hål i ramen/sadelröret för att dra kabeln invärtes. Det var enkelt och blev snyggt!

Hursom, den funkade väldigt bra för hans vikt. Rekommenderas !
I början minskade jag slaglängden litet och när det var dags för cykelbyte till större kunde vi köra hela slaglängden.

Men tyvärr. Sen gick ju firman jag handlade den från i konkurs. Vet tyvärr inte hur du ska få tag i en likande sänkstolpe nu. (Vår får du inte köpa iaf 😁, den sitter på min frus cykel)
Med det sagt, den funkar fortfarande fint.

Lycka till och hoppas du hittar något till dottern.
(Sänkstolpe är ju skitbra har jag sett för de barn som har på mtb-träningarna.)

Visa bilaga 825179
Tackar!
Ska fundera på om jag vågar borra i ramen eller köra utanpå.
Hittat några varianter nu efter en tids googling

Problemet är att veta vilka som går att minska slaget på.
På brand x var det odokumenterat. (125x30,9 går ej) på nån version av antingen dxc eller xlc framgår det av bild

Tackar!
Ska fundera på om jag vågar borra i ramen eller köra utanpå.
Hittat några varianter nu efter en tids googling
Jag har installerat dropper i en barncykel och då lät jag kabeln gå utvändigt ner och runt vevpartiet. Sen borrade jag ett hål snett uppåt i sadelröret för att få in kabeln. Det funkar perfekt och jag tycker det blir snyggare så, men det går ju förstås med helt utanpåliggande dragning också. Se till att göra ett pilothål först om du tänker borra.

Om det saknas fästpunkter på downtuben går det fint att borra och nita dit några blindmuttrar för att kunna fästa klammer. Biltema/jula/etc har satser som funkar helt ok.

Ja, så är det så klart. Försökte tänka hur vanligt det är tills jag insåg att jag har en vitus nuclues bakom ryggen med sån dragning. Den tar ut dropper baksida sadelrör och in igen undersida downtube.

Nice,
Det jag glömde skriva är att man också ska tänka på max extended lenght
Ovan från CB har 170mm vilket jag tänker eventuellt är kort på tex en 26a om man ska ha den till man är 150cm. Det är ett bra exemple eftersom det finns en likadan på 260mm med 264mm max insertion vilket är nästan exakt vad som går i en Nuclues 26.

Jag kan inte drar ur arslet om 170mm räcker på en 24'' och det beror också vad man ska byta till för cykel. Jag säger bara att det är en del att räkna på.

Så maximera max extended lenght under ramens max insertion och minimera stack.

En One Up 90 mm har samma min utstick som en CB vid 50% mer slag. Dessutom max utstick 225 mm och billigare just nu. Tror också att den är bättre.

Tillbaka
Topp