DT Swiss: 142 -› 148 mm navstandard

Aron

Inventarie
Finnes: Ett DT Swiss 240s baknav 142 mm TA 6 bultar.

Jag försöker lista ut om det går att konvertera detta till ett 148 mm TA? Jag förutsatte att det skulle finnas några spacers att köpa, men när jag kollar på DT:s konverteringstabeller finns inte 148 ens med som ett alternativ. https://www.dtswiss.com/en/support/service-center/ Det låter lite osannolikt tänker jag.

Jag skulle också vilja byta bodyn till en micro spline. Någon som på rak arm vet om den iden flyter eller sjunker?

(En senare fråga är om det är lönt att lägga pengarna, det kanske är bättre att köpa ett färdigt DT 340. Fast då börjar jag kanske snegla mot något med mer POE igen... Men låt oss utreda budgetalternativet först.)

Body, ja går att byta.

Köper du ett 350 kan du flytta med dina ratchets och behålla samma Poe.

Men till boost krävs tredjepartsprylar. Sett flera varianter men minns inga namn. Du behöver både bredda navet och flytta ut bromsskivan. Disha om också eftersom breddningen sker helt på bromssidan om jag minns rätt.

Tack för tips! Är det någon som testat adaptrar? Riskerar man att sitta med en massa lösa småprylar vid punkalagning, eller håller allt ihop?

Finnes: Ett DT Swiss 240s baknav 142 mm TA 6 bultar.

Löst nav eller del av ett finhjul?
Om det är ett löst nav som du tänkt bygga hjul på hade jag helt klart försökt sälja och köpt ett dt350 med micro spline från början. Bara bodyn kostar 650-ish och sen lika mycket för konverteringskittet. Slutprodukten blir ändå ett hjul som behöver specialdelar och inte heller är lika styvt som ett boosthjul. Känns inte värt det.

Tack för tips! Är det någon som testat adaptrar? Riskerar man att sitta med en massa lösa småprylar vid punkalagning, eller håller allt ihop?
Av sprängskissen att döma sitter det ihop.

Men ett nytt 350-nav med rätt body är ju, om det inte är ett helt hjul du redan har, inte mycket dyrare än boostinator+ny body.

Navet sitter på ett befintligt hjul. Jag kommer att behålla fälgen. Men det är ju inga konstigheter att ekra in ett nytt nav.

Jag har kört Boostinator på ett bakhjul för några år sen det funkade alldeles utmärkt. Det "svåraste" var att disha om hjulet bara.
Inga konstigheter. End capsen sitter ordentligt.

En liten följdfråga. Är det någon som sett ett komplett 350 nav med micro splines någonstans? Jag hittar bara ombyggnadskittet.

Enligt DT Swiss går det inte att konvertera vare sig till eller från Boost.
Följande varningstext finns att läsa i produktbeskrivningen hos den lokala DT Swiss-distributören (Australien).

DT Swiss sa:
"This hub cannot be converted to any other standard. No DT Swiss hub can be converted to or from Boost using Genuine parts, and no aftermarket adaptor has been found safe for use when tested."

Sista biten där ang. hur säkra tredjeparts-kit är kan nog vara den viktigaste detaljen.

Enligt DT Swiss går det inte att konvertera vare sig till eller från Boost.
Följande varningstext finns att läsa i produktbeskrivningen hos den lokala DT Swiss-distributören (Australien).

Sista biten där ang. hur säkra tredjeparts-kit är kan nog vara den viktigaste detaljen.
Fast det är stor skillnad mellan säkert i praktiken och att DT Swiss godkänner att man fipplat med deras produkt. Även om just infästning av bromsar är en detalj jag inte heller är lagd åt att fippla med.

Fast det är stor skillnad mellan säkert i praktiken och att DT Swiss godkänner att man fipplat med deras produkt. Även om just infästning av bromsar är en detalj jag inte heller är lagd åt att fippla med.

Ja, de lutar nog åt det konservativa hållet.
Dock bra information att ha så att ett väl avvägt beslut kan tas innan man börjar modda sitt nav.

Tillbaka
Topp