DT Swiss HUB Glapp i axel eller? [Film]

qvarne2

Aktiv medlem
FILM: https://streamable.com/e23s1o

Märkte att framhjulet glappade lite i sidled. Lite men klart märkbart och kändes inte OK att köra så. Ungefär som när du inte dragit åt axeln. Tog av plasthylsorna på DT swiss huben som också glappar ordentligt men det verkar vara normalt. Förväntade mig att lager skulle vara slitna. De ser ut som nya och känns inget glapp med fingret i lager. Dessutom är hjulen nog inte mer än 3-4 år. Satte i thru-axeln genom lagren och vickade och visst var där ett litet glapp som ni kan se i denna video. Alltså mellan axel och lager inte i lagret. Detta lilla glappet i axeln skulle väl kunna göra att hjulet glappar i sidled. Axeln är på en gaffel som är från 2021 och den ser inte sliten ut. Är detta normalt ? Hur fixar jag detta? Ny axel?

nej satte i den ungefär där den ligger när allt är monterat, kom på att jag kanske kan pröva med bakaxeln om det är samma diameter. Är det inget glapp då så är framaxeln problemet

Nej, framaxeln borde vara 15 mm medan bakaxeln är 12 mm.

Har du ett skjutmått? Då skulle du kunna mäta om det är axeln eller lagret som det är fel på.

Du kan åtminstone prova om lagret på andra sidan har samma problem när du sticker i axeln. Och troligtvis också om det är både sidorna av axeln som ger problem eller bara en sidan.

Glappet mellan axel och lager försvinner väl när axeln dras åt .. måste väl va ett litet spel där om man ska få ut och in axeln ...

Jag löste problemet. Hylsorna/spacers som satt på var sida monterade jag tillbaka , tog en passande hylsa och knackade in dem rejält. De kändes fortfarande som innan lösa med glapp och gick att snurra på. Men när jag satte i hjulet så var det redan skillnad. Behövde inte ens dra åt axeln så hade jag 0 glapp. Och hjulet snurrar fritt så då var det löst antar jag. Hylsorna satt riktigt hårt från början fick sätta fast i skruvstäd och rycka hjulet upp med all min kraft för att få loss dem. Så det var ju inte som att de var lösa direkt..

Tillbaka
Topp