Dubbdäck - Är det värt?

ArmeCykel

Ny medlem
Dubbdäck - Är det värt?
Hej. Jag funderar på att köpa ett par dubbdäck till cykeln, det är ju så retfullt att "schmeta" på isen och ramla. Men jag har hört att dubbdäck till cyklar hjälper väldigt lite, det blir inte så mycket bättre. Men han som sa det är min kompis som tror sej veta allt om allt. Jag förmodar att många här på forumet vet något, så jag ställer frågan:

Blir skillnaden stor med dubbäck på isiga cykelbanor, än med sommardäck? Rekomenderar ni mej att köpa dubbdäck? Dom ska isåfall vara av dim. 26x1,5x2 (54-584).

Senast redigerad av en moderator:
Dubbdäck - Är det värt?
Hehee.. Hjälper väldigt lite?! Låter som du skall sluta lyssna på dom som säger så, de har nog aldrig provat riktiga dubbdäck på cykel.

Själv cyklar jag hellre när det är halt för det känns säkrare än att gå över isfläckar. =)

Dubbdäck - Är det värt?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hehee.. Hjälper väldigt lite?! Låter som du
> skall sluta lyssna på dom som säger så, de har
> nog aldrig provat riktiga dubbdäck på cykel.
>
> Själv cyklar jag hellre när det är halt för
> det känns säkrare än att gå över isfläckar.
> =)

Tack för svaret. Vilket märke rekomenderas? Kanske Hakkapelitta? Finns det några billiga dubbdäck som funkar bra?

Dubbdäck - Är det värt?
http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/schwalbe-ice-spiker-26x21.html

Relativt hårt pumpade rullar de dessutom rätt bra på vägen.

i193.jpg

Dubbdäck - Är det värt?
ArmeCykel skrev:
> Blir skillnaden stor med dubbäck på isiga
> cykelbanor, än med sommardäck? Rekomenderar ni
> mej att köpa dubbdäck? Dom ska isåfall vara av
> dim. 26x1,5x2 (54-584).

Svårt att hitta dubbdäck med de uråldriga fälgmåtten. Nokian har ett om någon annan tillverkare har vet jag inte. http://www.suomityres.fi/hkplstud.html

Dubbdäck - Är det värt?
ArmeCykel skrev:
> Blir skillnaden stor med dubbäck på isiga
> cykelbanor, än med sommardäck? Rekomenderar ni
> mej att köpa dubbdäck? Dom ska isåfall vara av
> dim. 26x1,5x2 (54-584).

Ja, tveklöst. Som exempel så hittade jag fantastisk cykling på större kalhyggen i fjol, där alla dränerings/täck-diken blev fina isvägar som bara finns på vintern. Jag kör med Nokian extreme 294, vilka väl tyvärr inte passar dina fälgar, men hittar du ngt motsvarande däck så har du en ytterligare dimension cykling att se fram emot!

Dubbdäck - Är det värt?
Biltemas billiga dubbisar som jag kör med är rätt kassa när man svänger lite försiktigt på isig väg, drog på arslet i en rondell i väldigt låg fart.

Dubbdäck - Är det värt?
42Hz skrev:
> Själv cyklar jag hellre när det är halt för
> det känns säkrare än att gå över isfläckar.

+1
Kör med schwalbe marathon winter, kanon på is. Inte värstingbra i lös snö.

Dubbdäck - Är det värt?
Misärpendlaren skrev:
> Kör med schwalbe marathon winter, kanon på is.

+1

> Inte värstingbra i lös snö.

-1

Dubbdäck - Är det värt?
Nu orkar jag inte tänka så noga, men om du får på ett par Schwalbe Rocket Ron 2.25 (eller jämförbart däck) på dina fälgar så tycker jag att du ska köra så. Jag bor i en lite större ort i Västerbotten, antagligen med jämförbart klimat, och tycker att de är jäkligt bra. Tror inte att jag ids kränga på mina Nokia Extreme 296 i vinter. Det skulle möjligen vara om vintern byter skepnad och går från packad snö till blankis.

Dubbdäck - Är det värt?
Pata2 skrev:
> Fast är inte 584-fälg det som idag kallas 650b?

Det vet jag att det inte är. Tror att det är ETRTO 571 mm på den.

Dubbdäck - Är det värt?
värt? javisst, på cykelbanorna funkar det utan just nu men i korsningar där bilar har slirat upp en hockeyplan så känns det skönt med lite mer fäste.

Dubbdäck - Är det värt?
Continental har någon variant av sina touringdäck, top contact tror jag det är, som har granulat i sig (dvs små vassa flisor av något hårt material). Hur bra de fungerar vet jag dock inte, och sen var det ju det här med storleken.

Dubbdäck - Är det värt?
650B = ETRTO 584 mm
650C = ETRTO 571 mm

Det enda dubbdäcket för 584 är ovan nämda Nokian A10.

650B är den nygamla innestorleken för randonneur/touringcyklar. Hade jag redan på den cykel jag fick på min 12-årsdag. Trendsättare i tidig ålder!

Dubbdäck - Är det värt?
Det är klart ovärt att köpa mtb-dubbdäck (559mm) om du ska ha dom till armécykeln med "standardcykel" 584mm-fälgar för du kommer inte att få på dom. Som sagt; Nokian A10 är lösningen. Vill man sen vara rabiat/neurotiskt envis och köra med dom finare, bättre mtb-dubbdäcken på en cykel gjord för 584-hjul så kan man ju alltid bygga vinterhjul med 559-fälgar och likadana nav som originalhjulen. Så gjorde jag en gång i tiden..

Dubbdäck - Är det värt?
pamo skrev:
> Kan rekommendera Nokian WXC 300. Relativt lätta
> för att vara dubbisar, spårar bra i snö och
> kanongrepp på is.
+1 på det!
Har kört med mina WXC 300 i några år nu och är kanonnöjd.
Just nu pendlar jag närmare 2 mil om dagen och däcken fortsätter att imponera, grymt bett och slitstarka. Finns inte en tendens till släpp ens på isiga vägar.

//M

Dubbdäck - Är det värt?
Förresten. Det är ju för fan Schwalbes tjockaste dubbdäck jag har. Men bottom line är densamma. Det ska vara rejält hårt och blankt för att dubbdäck göra nån större skillnad.

Tillbaka
Topp