Dubbdäck

Stina

Ny medlem
Dubbdäck
Halkade ikull med cykeln för 2 veckor sedan, på väg till jobbet, och landade med huvudet före, på hjälmen. Fick en kraftig hjärnskakning som tack för besväret och behöver nu uppdatera min cykel lite för att säkra transporten till jobbet under resten av vintern.

Så frågan lyder som följande: - Vad ska jag köpa för dubbdäck? Gärna till så lågt pris som möjligt men ändå så att de håller resten av vintern.

Tackar på förhand!

Dubbdäck
Biltema

Edit: körde en vinter på deras dyraste och finaste dubbdäck, och måste ändra mitt uttalande.

Dom rullade ganska bra för att ha så många dubb (240) men dubben slets ut totalt på en vinter. !!

Helt värdelösa tycker jag, köp istället Nokian W160 som jag har idag, mycket bra rull och grepp, dubben är nästan outslitliga sägs det.

Senast ändrad:
Dubbdäck
För bil och cykel och mc osv så är däcken fel sak att snåla på... Nokian finns på ClasO för en dryg 200-ing styck om jag inte missminner mig. Tvätta och förvara mörkt och svalt över sommaren så håller de länge./J :)

Dubbdäck
Satsa på något utav Nokias modeller. Juh fler dubb, desto säkrare cykling. Dom två allra billigaste tycker jag har för få dubb, men jag har å andra sidan inte cyklat i Gbg på vintern. Dom håller väldigt länge jämfört med vanliga däck.

/Erik

Dubbdäck
Biltema däcken är de sämsta dubbdäcken på marknaden. I det här fallet får man vad man betalar för.

Nu vet ju inte jag om du har en MTB eller standard/Hybridcykel

Nokian har två däck som passar bra för pendling, ett med rullmönster(w106) som har 106dubbar och ett som har ett kraftigare mönster(w240) med 240dubbar lite beroende på vad man har för krav på grepp/rull.

Schwalbe har också mycket fina dubbdäck men jag vet namnet på dem.

Men undvik för guds skull biltemas däck om du inte vill gå och leta upp de såkallade dubbarna efter första turen och trycka i dem i däcket igen.

Dubbdäck
Kör med Nokians billigaste dubbdäck i några år sedan jag gjorde en vurpa, klarade mig från att slå i huvudet (hjälmlös tyvärr), däcken ser knappt använda ut så det är riktigt vettig investering om man pendlar med cykeln på vintern.

Dubbdäck
Jag tror att Biltema har bättrat sig ordentligt med dubbdäcken.
Förrut hade dom bara en variant och dom fick mycket kritik, nu har dom flera modeller och jag köpte ett par och hitintills denna vinter fungerar dom perfekt till pendelhojen ( har inte förlorat några dubb )
Mina kostade 179:- styck tror jag, och då är det 240 dubb.

Dubbdäck
Själv kör jag med Nokian's 160-dubbars däck. Nog en av de bästa investeringarna till cykeln jag gjort, inköpta 1998(?) och de är fortfarande i mycket bra skick.

Dessutom, om du landat på hjälmen så investera i en ny, den lär inte funka lika bra när den fått sig en sån smäll. Vissa märken har nån form av "krasch-garanti" som gör att du kan få rabatt vid såna här tillfällen. Sök här på forumet för mer info.

Dubbdäck
OlofS skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv kör jag med Nokian's 160-dubbars däck. Nog
> en av de bästa investeringarna till cykeln jag
> gjort, inköpta 1998(?) och de är fortfarande i
> mycket bra skick.
>
> Dessutom, om du landat på hjälmen så investera i
> en ny, den lär inte funka lika bra när den fått
> sig en sån smäll. Vissa märken har nån form av
> "krasch-garanti" som gör att du kan få rabatt vid
> såna här tillfällen. Sök här på forumet för mer
> info.

Det brukar vara 30% rabatt på bla Bell eller Giro.

Dubbdäck
Jag köpte ett par 160:or för nån vecka sen eller två till pendlarhojen. Var så nya så de var fortfarande kletiga, och luktar gommiiii fortfarande. Mmmmm. Funkar bra på is, inte lika bra bett som mina 294:or men tillräckligt. Dock är de urusla på lösgrus.

Dubbdäck
Köp inte Biltemadäcken!

Även om däcken de sålde 04-05 var mycket bättre än året innan (har uppsättningar av båda), så kan de inte på något vis mäta sig med Nokiandäcken. Biltemadubben sitter fast nu för tiden, men de slits fortfarande ner och blir värdelösa på nolltid. Nokiandubben är lika skarpa efter 150 mil som när de var nya...

/Dag

Dubbdäck
jag använder hakkapelitta W106 nokia, de är lite pinniga och snåldubbade men med lågt däcktryck tycker jag de är rätt ok ändå. 250 kronor styck på cykelnetto.com. Dubbla antalet dubb verkar ge dubbla priset också i runda slängar.

Dubbdäck
Jag har Nokian mtn ground i 26x1,9", helt OK för vinterpendling. Så länge man kör rakt fram och inte bromsar allt för hårt har de hyfsat grepp. Väger dock bly. (Fast det gör väl alla dubbdäck, relativt sett.) Vet dock inte om de finns i fler storlekar.

Dubbdäck
king: Käften. Snälla.

Det är du som ska växa upp istället och inse att Biltema säljer mycket av samma produkter som säljs i vanliga handeln för mycket högre priser. Biltema säljer billigt pga. låga marginaler och stora beställningar.

Stackars dumma sate som tror att dyrare alltid är bättre bara för att det är köpt i fina butiken...

Dubbdäck
Och så sjunger vi "We shall overcome" igen... ;-)

Stina: Köp Nokian däck, däcken håller i flera år och är värda kostnaden helt klart. Finns med olika antal dubb som redan tipsats om ovan. Om du har en mtb och inte har jättelång pendlingsväg till/från jobbet så tveka inte att testa ett par riktigt bra dubbdäck som Nokian Extreme 294. Du klarar dig säkert med enklare mönster och mindre dubb också, men tänk hur kul det kommer att vara när du slipper använda ringklockan tack vare dubbdäckssmattret och kan köra om andra pendlare på bakhjulet när det är blankis på cykelbanan. Bara det är värt den extra kostnaden! :-) Som bonus kan du även testa och köra med samma däck i skogen på vintern, om du skulle vilja.

/Leo

Dubbdäck
Vi som bor i civilicerade delar av landet med fungerande snöröjning och halkbekämpning är inte så glada för dubbdäck då de ger sämre grepp på barmark.

Ett däck jag testat som ger ett enormt grepp odubbat är Michelin Transworld Sprint. Det finns på Svenska marknaden i 37 resp 42-622.
För 559 finns samma mönster i ett däck som heter Michelin DH 15 Hard Terrain 26x2.10. Jag vet ej om det är samma mjuka gummiblandning i detta. Någon som har erfarenhet?

/Martin

http://www.cykelforum.se

Dubbdäck
Är det någon som kör med dubbdäck i skogen???
Dom borde ju inte slitas så mycket som på asfalt.
Rullmotståndet är ju inte heller lika viktigt då.

Har köpt Biltemas 280dubb 2,10 för att slänga på den dagen då det är riktiga isskorpor i skogen.
Dom har inte kommit på ännu.

Någon som kör med Biltemas i endast skogen?

Dubbdäck
orpon skrev:
> Är det någon som kör med dubbdäck i skogen???

Ja, jag har kört med Nokian Extreme 296:or i skogen sedan 2002. Fungerar utmärkt, isiga stigar som är som rodelbanor blir roliga och greppet är bra!

> Dom borde ju inte slitas så mycket som på asfalt.

Tvärtom är det faktiskt. Dubbdäcken slits sönder fortare i skogen, inte på ren asfalt. Det är inte själva dubbarna i sig som går sönder, det är gummit. I skogen så kan man även slita loss dubbar och gummit där dubbarna sitter fast.

> Rullmotståndet är ju inte heller lika viktigt då.

Nej, i skogen gör det inget om det rullar lite sämre. Där vill man ha maximalt grepp, sommar som vinter.

> Har köpt Biltemas 280dubb 2,10 för att slänga på
> den dagen då det är riktiga isskorpor i skogen.
> Dom har inte kommit på ännu.
>
> Någon som kör med Biltemas i endast skogen?

Prova "Sök" funktionen så får du lite svar. Biltemadubbdäcken har inte fått några bättre betyg för skogscykling tyvärr.

/Leo

Dubbdäck
Biltema har en del helt ok grejor,men jag klassar inte deras dubbdäck dit..

280 st dubbdäcken har "fungerbart" fäste på is ,annars -tunga-rullmotstånd i topp-grymt stel stomme och framförallt ger du dig ut och trampar asfalt lär dubben vara ghost efter 10-15 mil.
Schwalbe icespiker för 700 kr/par eller nåt av Nokians eller Continentals dubbisar är en bättre investering

Senast redigerad av en moderator:
Dubbdäck
Nokian Hakka WXC 300 är dubbdäck som överträffade förväntningar både på is och på blöta hällar. Kanongrepp fast jag hört flera på Happy som säger att det finns bättre. Kritiken får tas med en nypa salt.

Dubbdäck
Härligt att man alltid får ett sådant gensvar när man behöver hjälp!

Ny hjälm och 2 dubbdäck ska jag investera i när tomten kommit med ekonomiska bidrag. Jag kommer att kolla in Nokias olika däck och sedan får ändå priset avgöra lite på slutet.

Tack!

Dubbdäck
Jag med Nokia w160, fungerar bra för pendling även om man får jobba lite aktivare med cykeln när det är moddigt och slaskigt(lite högt tryck?). Greppar bra på isskorpa och de är snabbare på asfalt än mina odubbade däck.
/sailor

Dubbdäck
Sungam skrev:
> Har frågat tidigare och provar igen:
> Hur avgör man om man ska köpa Nokian WXC 300 eller
> Nokian Extreme 294?
>
>

Plånboken.

Dubbdäck
? http://images.google.com/images?svnum=10&hl=en&safe=off&q=magic+8+ball&spell=1

no5lb.jpg

Fast det gäller att ställa frågan på rätt sätt.. ;)

Dubbdäck
Innan jag köpte Nokias Mount and ground till min pendlarhoj och Nokia 106 700cc till fruns pendlare var jag inne och kände på Biltemas däck. Det är möjligt att dubben sitter kvar men det betyder inte att de är bra. Jag skulle aldrig köpa ett par däck där gummit är hårt som backelit.

Leta lite efter Nokias olika modeller så hittar du nog ett bra pris.

/Jan

Dubbdäck
Stina: Såg i en annan tråd att Cykelstället(Övre Husargatan, bredvid Udéns Sport) är billigast på Nokian 294(tror jag det var, eller 300)dubbdäck, med montering 500kr!

/Leo

Dubbdäck
Sungam skrev:
> Har frågat tidigare och provar igen:
> Hur avgör man om man ska köpa Nokian WXC 300 eller
> Nokian Extreme 294?
>
>

Har man råd så köp WXC300. Bättre fäste och mycket lättare! WXC300 väger 695g och Extreme 294 väger 950g. Det ger 255g skillnad per däck. Dvs 510g per par. Få saker förbättrar cykelns uppförande och acceleration så mycket som låg roterande vikt. Lätta hjul ger en rolig cykel helt enkelt, och det är väl viktigt?

Dubbdäck
Muerto - sorry alla vill tjäna pengar, även biltema. Om man jämför samma produkter så skiljer det inte så mycket i pris var man köper dem. Sedan få man värdera tips och hjälp som man vill.

Dubbdäck
Faktum ÄR att biltema har lägre priser på samma produkter än många andra.

Mina två favoritexempel är hjulet med Shimano M475 (Deore OEM?) skivnav och Alexfälg som kostar mer än dubbelt så mycket hos valfri Hallmans-ÅF som hos Biltema samt den blåa Velosadeln som kostar 139:- på Biltema och 295:- på Cykelringen. Den finns även med tuffare loggor för ännu fler hundralappar.

Dubbdäck
Shimano 6600 (ultegra) vevparti integrerat:

Cyclecomponents 1475:-

Cykelcity 2420:-

Nästa samma, eller hur?

(obs, jag gillar city och handlar det jag kan där)

Dubbdäck
Körde idag i minus 2 och kan säga att jag inte saknade dubbdäcken men kommer ändå att köpa ett par WXC300. Vikabara å då kan man ju ha ett extra i ryggan ifall man skulle åka på en reva eller är det overkill?? Fixar gaffa silvertejp allt verkligen??

Dubbdäck
> Körde idag i minus 2 och kan säga att jag inte
> saknade dubbdäcken men kommer ändå att köpa ett

Det behövs tydligen tjatas om detta: Dubbdäck behövs oftast INTE. I snö finns det gott om däck som är bättre, då behövs ett förhållandevis öppet och djupt mönster snarare än dubbar.

Dubbar behövs när det snöat, töat och frusit på igen, då är det is överallt eller långa sträckor iallafall. Annars är det bättre UTAN dubbdäck även om det är snö och minusgrader.

> par WXC300. Vikabara å då kan man ju ha ett extra
> i ryggan ifall man skulle åka på en reva eller är
> det overkill?? Fixar gaffa silvertejp allt
> verkligen??

Brukar du ha extra däck med dig? Brukar du isåfall ha nytta av dem? Samma sak gäller dubbdäck.

Revor i däckssidorna brukar gå att fixa hjälpligt så att man tar sig hem med hjälp av silvertejp.

Dubbdäck
Ha kul: Jadu, samma pedaler säljs för 150kr hos LBS och för 50 kr på Biltema... Go figure!

Edit: Jag förutsätter förresten att du inte läst någon ekonomi what so ever, då hade du inte kommit med det påståendet...

Dubbdäck
jomper skrev:
> > Körde idag i minus 2 och kan säga att jag
> inte
> > saknade dubbdäcken men kommer ändå att köpa
> ett
>
> Det behövs tydligen tjatas om detta: Dubbdäck
> behövs oftast INTE. I snö finns det gott om däck
> som är bättre, då behövs ett förhållandevis öppet
> och djupt mönster snarare än dubbar.
>
> Dubbar behövs när det snöat, töat och frusit på
> igen, då är det is överallt eller långa sträckor
> iallafall. Annars är det bättre UTAN dubbdäck även
> om det är snö och minusgrader.
>
> > par WXC300. Vikabara å då kan man ju ha ett
> extra
> > i ryggan ifall man skulle åka på en reva
> eller är
> > det overkill?? Fixar gaffa silvertejp allt
> > verkligen??
>
> Brukar du ha extra däck med dig? Brukar du isåfall
> ha nytta av dem? Samma sak gäller dubbdäck.
>
> Revor i däckssidorna brukar gå att fixa hjälpligt
> så att man tar sig hem med hjälp av silvertejp.
> life is for living

Men om man använder inte bara cyklar i skogen så kan dubbdäcken vara bra där de har plogat vägarna.
För det blir halt hela vintersäsongen på såna vägar!

Dubbdäck
Hi Bikies!

Anyone know where to buy Michelin Transworld City tyres here in Stockholm? Am going to bike with my friends from Australia in the summer from Austria till Stockholm (?) and need tobuy these tyres.

Its fine to answer in Swedish.
thanks

Marie

Dubbdäck
har kört biltemas dubbdäckpå pendlar hojjen nu i 3 år, dubben sitter kvar. klockrent, blir ca 15 mil/veckan på den.
dock har jag andra på min "tävlingsmtb"..
men som sagt funkar så J-A bra...

Tillbaka
Topp