Dubbdäck

Dubbdäck
Mitt ena Nokia W160 köpte jag 1995(!) och det håller fortfarande alldeles utmärkt. Fatum är att jag inte vet vilket av mina två W160 som är det gamla och vilket jag köpte 2003.. Men det ska tilläggas att jag kanske enbart har kört 4 säsonger längre på det gamla. Förvarar man bara däcken mörkt och svalt och upphängda (ej monterade på en cykel som står på golvet!) så kan man ha dem i många år. Dubben är helt outslitliga på Nokia W160 och sitter som berget.

Dubbdäck
multirunner skrev:
-------------------------------------------------------
> har kört biltemas dubbdäckpå pendlar hojjen nu
> i 3 år, dubben sitter kvar. klockrent, blir ca 15
> mil/veckan på den.
> dock har jag andra på min "tävlingsmtb"..
> men som sagt funkar så J-A bra...

Mina mjukostdubb på ett Biltema däck slets ut på en halv vinter medans Nokian är som Johan sa outslitliga.

Dubbdäck
Är det här den officiella dubbdäck-tråden nu? =)

Om man nu i år ska köpa dubbdäck till sin FR-hoj (Kona Coiler) som även får gå som vintercykel, vad ska man satsa på? WXC300 går ju inte att köpa längre, så jag antar att det står mellan Extreme 294 och Freddie's Lite 336 (i min prisklass). Vanlig skogskörning på Göteborgskt vis och en hel del transportcykling på asfalt blir det. 294:orna kanske är bäst då? Kör 2.35-2.40" annars på den, 294 är ju lite små då med sina 2.1" antar jag..

Dubbdäck
fox skrev:
> Kör 2.35-2.40" annars på den, 294 är ju
> lite små då med sina 2.1" antar jag..

Är du van breda däck med de fördelar det ger så är freddi lite ett vettigt alternativ.

Dubbdäck
Lars E skrev:
> Är du van breda däck med de fördelar det ger
> så är freddi lite ett vettigt alternativ.

Blir det inte för tungrullat på asfalt då, när det ändå är dubbdäck? Har som sagt en viss transportsträcka mellan mig och skogen..

Dubbdäck
fox skrev:

> Blir det inte för tungrullat på asfalt då, när
> det ändå är dubbdäck? Har som sagt en viss
> transportsträcka mellan mig och skogen..

jag rullar iallafll minst lika lätt som de som har maxxis sommardäck, tex swampthing st 2,5.
Största skillnaden är att mina freddies lite inte är lika hala på isiga berghällar och rötter som sommardäcken.

Dubbdäck
Swampthing är ju inte direkt lättrullade de heller så jämförelsen haltar lite... ;-)

Kör alltid med breda(+2.3") däck utan dubbar, men använder smalare(2.1") dubbdäck när det är isigt i skogen. Det enda jag kan klaga på är att de måste pumpas lite hårdare än de breda däcken, annars är både rull och vikt(ca 900gram) ungefär detsamma. Att de är smalare gör inte så mycket när det är fruset och hårt, värre då när det är lössnö och sörja, då föredrar jag mina breda sommardäck(Schwalbe Big Betty 2.4").

/Leo

Dubbdäck
Satte just Schwalbe Ice spiker på skogscykeln, såg trevligare ut på bredare fälgar. :)
Måste nog testas på tjärnen i morgon!

Tillbaka
Topp