Dubbelkrona-gaffel till Enduro-hoj? En idé för bikepacking.

Qvadrater

Aktiv medlem
Hejsan alla glada, hoppas ni kan hjälpa en noob lite!

Jag står i valet och kvalet och tänker köpa ny cykel. Jag har tidigare haft en Merida Matts 60, dvs. en instegs-XC från 2010; men har nu bestämt mig för något mer rejält, och har snöat in på en Propain Tyee AL 29".
Jag har dock fått för mig att det också skulle vara trevligt att bikepack:a längre sträckor i lite grövre terräng, t.ex. Bohusleden; och då är det ju rätt begränsat hur mycket packning man får med på en sådan cykel.
Jag har därför funderat på om det inte skulle gå att köra en dubbelkrona-uppochner-gaffel (typ en Manitou Dorado av någon kvalisort) och ordna fästen för packning på de övre gaffelbenen. Jag tänker att man ska kunna fästa typ en DOM gorilla bag eller liknande. Hela tanken med att ha just en dubbelkrona/uppochner-gaffel är att det ska gå att fästa packningen på gaffeln på ett sådant sätt att den inte blir ofjädrad vikt.

Manitou Dorado ska ju gå att korta slaget på till 180mm också, så jag tänker det borde fungera på en cykel avsedd för 170mm; t.ex. Rémy Métailler kör en 29" Tyee i mullet med 27,5" bakhjul och 180mm gaffel.

Jag har gjort lite illustrationer i paint som visar ungefär hur jag tänkt.
  • Övre bilden visar en vy ovanifrån.
  • Undre bilden visar en sidvy.
Färgguide:
  • Grått: Gaffelkrona
  • Brunt: Övre Gaffelben
  • Svart: Undre gaffelben
  • Rött: Skydd för undre gaffelben
  • Grönt: Kort bit U-balk i aluminium som används för att fästa packningen (den lär behöva byggas ut för att fästa packningen, men poängen är mest att illustrera infästningen på gaffeln). Dimensionerad så att skyddet för det undre gaffelbenet får plats innuti.
  • Orange och Rosa: Fästen för ovan nämnda alu-bit, de klämmer åt det övre gaffelröret genom att skruv går genom båda dem och den gröna alu-biten.
bajk1.png

bajk2.png

Jag har fräs och grejer, så det skulle inte vara några problem att tillverka fästet.
Vad tror ni som kan cyklar bättre? Kan det vara någonting att ha? Eller är det en dum idé att sätta en tung gaffel med dubbelkrona på en sådan cykel?
Gaffeln jag hade tittat på annars är en Marzocchi Bomber Z1 coil; då utan några särskilda bikepacking-idéer.

Tacksam för all kritik (både positiv och negativ) på mina idéer! :)

Hej!

Jag tror att det inte är några som helst problem att tillverka fästena, även om jag kanske snarare hade titta på en infästning i kronan än själva benen. Det är ganska små toleranser (väldigt små) runt bussningarna exempelvis och där vill du inte klämma åt något.

Could i? Absolut!

Should i? Nja

Moderna cyklar har mycket flack gaffelvinkel (64,5 för Tyee). Det medför hög stabilitet i hög fart och låg stabilitet i låg. Det yttrar sig som en känsla av att cykeln gärna svänger av sig själv över ett visst styrutslag. Det känns som cykeln vill ramla innåt i kurvorna. Adderar du dessutom vikt som hamnar högt upp och långt fram på cykeln kommer den troligen bli mycket svår att cykla med i teknisk terräng.

Vikten på gaffeln spelar inte någon roll i sammanhanget. Det är betydligt viktigare att du köper en med justering för lågfart både på retur och kompression. Det kommer göra den mer både mer trampeffektiv och stabilare. Glöm heller inte att kolla så det finns fjädrar att få tag i som matchar ekipagets totala vikt.

Obs att man tappar garanti på de flesta ram som är avsett för enkelkronad gaffel om man kör dubbelkronad.

Jag ser inte någon teknisk problem. Men jag skulle tänka att det är jättejobbigt att köra bikepacking på en cykel med så mycket slag. Kanske blir det ok om man höjer trycket rejält.

Senast ändrad:
Kul med lite nytänkande idéer! Frågan är bara om du inte håller på och uppfinner hjulet på nytt..

Den där DOM-grejen du skrev om ser ut som en vanlig cage man brukar ha på gaffelbenen. Det är väldigt lite man får med där. En "vanlig" väska för bikepacking som sätts på styret är oftast betydligt större och väldigt mycket mer behändig. Jag använder en från Restrap och begränsas främst av bockstyret som gör att man inte kan packa den så full som det skulle gå med ett rakt styre.

Ett större problem än väska monterad på styret och stor sadelväska är att du inte får plats med en vettig ramväska. Detsamma gäller för vatten, dvs att man oftast bara har plats för en enda flaska. Förutom det ser jag ingen direkt skillnad mellan en mtb och en gravel- eller landsvägscykel när det gäller moderna väsksystem.

Exempelbild:

8B7481FC-1BC9-4D26-9EAB-D98025EBF4DF.jpeg

Jag har emellanåt sneglat på min FS och tänkt tanken att köra bohusleden med den. Det som skaver är problemen med ramväska och att jag inte får med vatten, samt att droppern kanske tar stryk av en tung och stor sadelväska.

Jag tänker också att mycket av det som är bra med FS i skogen, dvs att det går att cykla fort över stök, försvinner när cykeln är nedlastad med en massa vikt vilket gör att den blir stötig, bänglig och osmidig. I princip blir en HT eller rom helstel hoj lika kompetent som en nedlastad FS.

FS är ingen bra bikepackingcykel helt enkelt. Görbart men man får ha med sig i åtanke att vissa saker kommer bli en ganska stor kompromiss.

Jag tänker också att mycket av det som är bra med FS i skogen, dvs att det går att cykla fort över stök, försvinner när cykeln är nedlastad med en massa vikt vilket gör att den blir stötig, bänglig och osmidig. I princip blir en HT eller rom helstel hoj lika kompetent som en nedlastad FS.

Med packning är det ännu jobbigare att cykla över stök. Med en tyngre cykel bromsar det mycket mer. Jag cyklar HT i stök för att jag kan ståcykla och (relativt) lätta cykeln tappar inte så mycket fart vid obstakel. Dessutom kan man lyfta en lätt cykel enkelt över rötter och ovanpå sten. Det går inte med en fullastad cykel. Skulle därför tänka att en FS skulle vara mycket bättre vid bikepacking i stök.

Jag håller med gällande nackdelarna med att fastna packningen på en FS.

Tack för alla synpunkter!
Hej!

Jag tror att det inte är några som helst problem att tillverka fästena, även om jag kanske snarare hade titta på en infästning i kronan än själva benen. Det är ganska små toleranser (väldigt små) runt bussningarna exempelvis och där vill du inte klämma åt något.

Could i? Absolut!

Should i? Nja

Moderna cyklar har mycket flack gaffelvinkel (64,5 för Tyee). Det medför hög stabilitet i hög fart och låg stabilitet i låg. Det yttrar sig som en känsla av att cykeln gärna svänger av sig själv över ett visst styrutslag. Det känns som cykeln vill ramla innåt i kurvorna. Adderar du dessutom vikt som hamnar högt upp och långt fram på cykeln kommer den troligen bli mycket svår att cykla med i teknisk terräng.

Vikten på gaffeln spelar inte någon roll i sammanhanget. Det är betydligt viktigare att du köper en med justering för lågfart både på retur och kompression. Det kommer göra den mer både mer trampeffektiv och stabilare. Glöm heller inte att kolla så det finns fjädrar att få tag i som matchar ekipagets totala vikt.
Att bara fästa det i själva kronorna var en bra idé.
Det där med hur styrningen på en flack gaffel påverkas med extra vikt var inte något jag hade tänkt på; man kanske får hålla sig till lätta voluminösa saker? Tanken var att den gröna alu-biten skulle vara precis så lång att den inte slår i någonting när gaffeln bottnar så att man får ner packningnen så mycket som möjligt, men det blir ju ändå minst 180mm högre upp än det hade varit på en stel gaffel.
Kul med lite nytänkande idéer! Frågan är bara om du inte håller på och uppfinner hjulet på nytt..

Den där DOM-grejen du skrev om ser ut som en vanlig cage man brukar ha på gaffelbenen. Det är väldigt lite man får med där. En "vanlig" väska för bikepacking som sätts på styret är oftast betydligt större och väldigt mycket mer behändig. Jag använder en från Restrap och begränsas främst av bockstyret som gör att man inte kan packa den så full som det skulle gå med ett rakt styre.
Att det ska fungera som en vanlig gaffelbens-cage är precis det som är idén; fast den ska inte vara ofjädrad, som en vanlig cage är.
Ett större problem än väska monterad på styret och stor sadelväska är att du inte får plats med en vettig ramväska. Detsamma gäller för vatten, dvs att man oftast bara har plats för en enda flaska. Förutom det ser jag ingen direkt skillnad mellan en mtb och en gravel- eller landsvägscykel när det gäller moderna väsksystem.
Det är just det där med att man inte kan ha ordentliga väskor som jag försökt lösa; det blir ju ändå 11 liter extra packkapacitet. Gällande vatten så är jag rätt nöjd med att ha en liten ryggsäck med ett vätskesystem. Är det något särskilt med en ramväska som gör att man gärna vill maxa dess volym istället för att ha motsvarande packvolym fördelad på andra ställen på cykeln?
Jag har emellanåt sneglat på min FS och tänkt tanken att köra bohusleden med den. Det som skaver är problemen med ramväska och att jag inte får med vatten, samt att droppern kanske tar stryk av en tung och stor sadelväska.

FS är ingen bra bikepackingcykel helt enkelt. Görbart men man får ha med sig i åtanke att vissa saker kommer bli en ganska stor kompromiss.
Ja, cykeln ska ju primärt vara till för att åka i skog utan packning; så det kanske är bäst att fokusera på det och lösa packningsproblemet när det uppstår.

Era förslag har dock gett mig en ny idé, jag ska skissa lite till så lägger jag upp den här sedan.

Med packning är det ännu jobbigare att cykla över stök. Med en tyngre cykel bromsar det mycket mer. Jag cyklar HT i stök för att jag kan ståcykla och (relativt) lätta cykeln tappar inte så mycket fart vid obstakel. Dessutom kan man lyfta en lätt cykel enkelt över rötter och ovanpå sten. Det går inte med en fullastad cykel. Skulle därför tänka att en FS skulle vara mycket bättre vid bikepacking i stök.

Jag håller med gällande nackdelarna med att fastna packningen på en FS
Finns pakethållare som sätts på bakstagen. Till exempel Spider rack. Finns också en variant från Thule. Med dessa slipper man problem med sadelväska och dropper.

Finns pakethållare som sätts på bakstagen. Till exempel Spider rack. Finns också en variant från Thule. Med dessa slipper man problem med sadelväska och dropper.

Det ger dock klart sämre dämpning med större odämpade massa.

Det fanns pakethållare som sätts på gaffelkronan. Dom verkade dock inte särskilt stabil och jag har inte sett dom på länge.

Behåll Meridan och gör bikepacking-cykel av den. Du kommer ju ändå inte få något för den.

Efter att ha sett bilden som N3wton lagt in förstår jag att det kanske inte rör sig om så mycket vikt som jag såg framför mig :)

En ny idé med en konventionell (ej uppochner) gaffel med enkelkrona; där packramen fästs i gaffelns styrrör istället; med en extra "krona/spacer" strax under stammen som övre fäste och en expander i styrrörets nedre ände som undre fäste för packramen.

Idén bygger på antagandet att även ett koniskt styrrör är parallellt en bit i nedre änden där det sitter i kronan, så att expandern kan få fäste där. (Jag har letat, men hittar inte någon ritning som bekräftar om antagandet stämmer eller inte.)
Eller vid närmre eftertanke så borde det kunna fungera även om expandern inte drar åt jättebra; bara man får hyfsad passform i styrröret så kan man ju dra top-cap-bulten rakt genom hela styrörröret så att allt sitter på plats.

Färgguide:
  • Svart: Styrrör
  • Rött: Ram
  • Lila: Krona
  • Grönt: Gaffelben
  • Grått: Extra övre "krona", som fungerar som spacer och övre fäste för packramen.
  • Blått: En expander som sitter i botten av gaffelns styrrör och används som undre fäste till packramen.
  • Gul-orange: Packram.
Vy framifrån:
bajk4.png

Jag tänker att man med den här designen slipper risken för att infästningen för packramen påverkar gaffeln på något sätt, som den annars kunde göra om man klämde fast något direkt på ett gaffelben.

Tillbaka
Topp