Dubbla hjärtslag

Dubbla hjärtslag
Mina två femcentare. Slutsats är att kolla med arbetsekg.

Min pappa (snart 70) har skrutit om sin 25-åriga fysisk så länge jag minns. Framförallt baserat på sin extremt låga vilopuls trots golf som maximal ansträngning. Han vägrar träffa läkare men som tur var gifte jag mig med en och då gick det inte att vara stursk längre. Han fick en pacemaker häromåret eftersom pulsen inte var låg tack vare välträning. Helt odramatiskt och utan större påverkan på livet.

Jag har själv, sittandes på hälsokontroll inkopplad i ekgsladdar fått en gigantisk röd varning på dataskärmen - hjärtinfakt pågående. Kändes smått märkligt då jag var i mitt livs form och jag vägrade åka med ambulansen till akuten. Ringde frun istället och hon gapskrattade bara. Den ryska kvinnliga läkaren frågade lite snyggt om jag tog några "vitaminer" till min träning. Nåväl, jag gjorde istället ett arbetsekg hos idrottsläkare, han sade skitmätning och "träna mer".

Att kolla medför antingen att man kan agera proaktivt eller att man slipper oroa sig.

Senast var det ju Daniel Tynell som fick avbryta hela sin karriär i vintras p g a ett i tid upptäckt hjärtproblem.

Dubbla hjärtslag
Ja, jag ska boka läkartid så snart jag får. Igår förmiddag så började hjärtat hoppa nått otroligt och jag fick svettningar. Hoppningarna höll i sig under hela dagen men inte lika våldsamt, utan ca 6 gånger per minut. Ringde sjukvårdsupplysningen som ville att jag skulle åka på akuten då det hade pågått så länge och jag inte hade varit med om liknande förut. Där fick jag göra ett EKG och efter ett par timmar beskedet att åka till vårdcentralen dagen efter om det fortfarande höll i sig. Sagt och gjort åkte jag till vårdcentralen idag eftersom det fortfarande krångla.

På vårdcentralen var dom skeptiska att ta emot mig eftersom dom endast tar emot mer akuta saker på lördagar och dom tyckte att eftersom akuten hade skickat hem mig efter ett EKG så borde det inte varit något problem. Rådet jag fick var att kontakta studenhälsan som är ett komplement till den vanliga sjukvården och hanterar problem relaterade till studierna. Jag konstaterade bara att det var akuten som hade skickat dit mig så då lät dom mig träffa en läkare för att det kunde bero på att jag var nervös/ångest och att träffa läkaren skulle lugna mig. Läkaren sa typ samma sak att det inte borde vara något och han hörde inget med stetoskopet men dom kopplade upp mig till EKG iaf.

Läkaren kollade på bilden och sa att det här inte var så bra och behöver utredas mera men han kunde inte boka en läkartid åt mig för att jag inte var listad. Jag svarade att trots att man numera får lista sig vart man vill så fungerar inte systemet på internet och jag kan bara lista mig i den kommun jag är skriven. Läkaren skickade hem mig och med rådet att ringa 112 om det blev sämre.

Så nu måste jag vänta till på måndag för att lista mig och tills på tisdag för att boka läkartid.
Det har hoppat och haft sig i bröstet i ca 36 timmar nu, så för ovanlighetens skull så ser jag framemot att det ska bli vardag så jag kan få sätta igång processen.

Senast ändrad:
Dubbla hjärtslag
Mendel skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur har det gått för er? Fick ni någon
> behandling?

Svarar ingen av dom så är det lite oroväckande...:)

Dubbla hjärtslag
Haha ja det får man säga. Jag är medveten att det oftast inte är farligt men jag vill veta om det går att behandla effektivt för att slippa hjärtat i halsgropen flera gånger i minuten.

Dubbla hjärtslag
Drakir skrev:
> Dubbelslag har många mer och mindre, men vi
> känner av det olika.Om det fortgår ett par dagar
> är det läge för diagnos.

Var 10 slag och ibland lite oftare. Vaknade i natt av att hjärtat rusade. Är inne på 3 dagen nu.

Är lite halvjobbigt att somna när det känns som hjärtat vill hoppa ur ur bröskorgen flera gånger per minut så hoppas att jag kan få en tid lite fort och att dom löser den här skiten men eftersom det är svensk sjukvård jag har att göra med så lär jag väl få vänta ett par veckor.

Dubbla hjärtslag
Även vätskebrist, magproblem, irritation i luftvägarna (t ex av pollenallergi) kan orsaka stimulans av hjärtat som leder till rytmstörningar av olika slag.

Dubbla hjärtslag
Har hjärtarytmi sen många år tillbaka, har tränat och tävlat med detta under regelbundna kontroller hos heartcenter, mitt hjärta har inte förstorats eller förändrats under dom senaste 20åren

Dubbla hjärtslag
Hjärtat reglerar sin kraft i slaget beroende på hur mycket blod det fyllts på med mellan slagen. Mer blod, kraftigare slag. De vanliga så kallade dubbelslagen beror på att den elektriska impulsen för ett slag inte alltid fortleds. Hjärtat missar alltså ett slag. DÅ hoppar en reservmekanism in och utlöser ett slag. Hjärtat har då hunnit fyllas med mer blod, och det känns som om det hoppar till. De flesta har dessa, vid stress eller sjukdom brukar det bli värre. Dessa är helt ofarliga.

Om hjärtat börjar varva upp och slå fort kan det antingen bero på ångest eller att den elektriska signalen loopar. Detta är i de allra flesta fall också ofarligt, om än jävligt obehagligt. Ibland ger det sig inte och man måste bryta det med läkemedel eller en liten elstöt (man är inte vaken).

Dubbla hjärtslag
Ja, jag fick en injektion med adenosin när mitt AVNRT inte ville låta sig hävas en gång. Men det var den sista gången jag hade det också, för den gången åkte jag in till akuten för att få en EKG-registrering av signalerna, inför en operation.

Dubbla hjärtslag
Mendel skrev:
> Drakir skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dubbelslag har många mer och mindre, men vi
> > känner av det olika.Om det fortgår ett par
> dagar
> > är det läge för diagnos.
>
>
> Var 10 slag och ibland lite oftare. Vaknade i natt
> av att hjärtat rusade. Är inne på 3 dagen nu.
>
> Är lite halvjobbigt att somna när det känns som
> hjärtat vill hoppa ur ur bröskorgen flera
> gånger per minut så hoppas att jag kan få en
> tid lite fort och att dom löser den här skiten
> men eftersom det är svensk sjukvård jag har att
> göra med så lär jag väl få vänta ett par
> veckor.
Det lär du inte alls.
Ring 1177 och få bättre råd än våra.
Än så lämge tar vi hand om varandra?

Dubbla hjärtslag
Jahopp. Då är man med i den här klubben.
Kändes konstigt efter hårt pass i skogen härom dagen. Körde EKG på klockan som sa ”onormalt” och begav mig till akuten. Där konstaterade de ofarliga dubbla hjärtslag även om de var frekventa. Stress och/eller överträning sannolik orsak men de tog en hel blodpanel för att kolla annat knas. Den kom under helgen och var i princip utan anmärkning.

Men, är lite byxis angående att träna mer innan jag fått second opinion hos riktig hjärtläkare (det här var akutläkare).
Hur gör ni - och har ni fått förhållningsregler? Typ ”träna, men inte hårt”…?

Dubbla hjärtslag
Arytmi kan komma och gå. Jag har haft, har nu ej sedan flera år.
Behöver ej vara farligt men är man osäker tar man kontakt med relevant vårdpersonal. Tips, träna åtminstone lite lätt, det lär inte vara farligt.

Dubbla hjärtslag
Har lidit av detta i flera år och brukar triggas av stress, virusinfektion och dagen efter alkohol. Precis som någon annan i tråden skrivit så brukar det släppa efter en löptur eller liknande när hjärtat får jobba lite.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp