Dumma rygg.

Morfum

Ny medlem
Dumma rygg.
Köpte mig en cykel till LVG-träning för ett tag sedan, har nu gjort några turer och mina ryggproblem kommer tillbaka som en ångade tåg.. FAN DÅ!
Har även tagit upp XC-cykling men det är på en HT som nu jag kört sönder framdämparen samt bakväxel på. Ryggen blev bra mycket bättre efter min diskbråcksoperation i feb men nu vågar jag inte fortsätta, inte med LVG iaf och det är synd för jag fastnade lite för det.. Dock hade jag detta i åtanke när jag köpte cykeln, men nu blir det till att sälja.. får även sälja av andra cyklar och delar då det verkar som jag måste ha en FS i skogen med för att skona ryggen..
Ironisk nog funger freeride hur bra som helst, både utför och hoppa runt i parken.

Så antar att om jag ska köra något på längen överhuvud tagen så får det bli något åt AM-hållet som gäller med ett antal olika däck så jag även kan köra grusvägsrally med grabben, jag har i dagslägen alltid med honom i vagn bakom och det är nog det som kommer gälla ett tag om jag ska kunna träna. Blir både ledsen och frustrerad och kände att jag måste skriva av mig lite.. pengar till cykeldelar finns inte så det blir att sälja, byta eller liknande och det lär ta tid.

Har ni något förslag på vad för typ av ram man ska hålla ögonen ute efter?
Har en 100mm luftgaffel som jag kan använda, skulle kunna bygga om min SC-Bullit till mer AM men den är rätt liten för mig, spec om jag ska köra längre turer..

Men imorgon blir jag officiellt gubbe och åker iväg ett tag på minisemester med grabben och cyklarna får stanna hemma.
Sen får jag nog kränga bort iaf LVG-hojjen fortast möjligt för att inte lockas av mitt endorfin-sug att ta en idiottur iaf.
fan..

Edit/
Går fortfarande hos sjukgymnast, tränat upp mig lite mer än 10kg sedan operationen.

Senast ändrad:
Dumma rygg.
Har du provat att stretcha varje dag, baksida lår, rumpa, vader, ligga på mage i med händerna och trycka upp överkroppen, vrida benen åt sidorna för att få rotation på ryggraden. Sätta sig ner i huk 5-10 minuter, börjar sträcka bra efter ett tag...

Göra massor situps där du har ländryggen i golvet hela tiden. Ryggresningar på gymmet varje dag.

Lite lätt marklyft/raka mark. Jag tror på rörelse, gå mycket, sitt lite, högrepsträning 30-50reps x 4-5set som rehab för att få blod. Hård massage kan fungera också.

Är du envis tror jag du får ordning på ryggen till slut men det kräver lite insats och vilja. Kan ta ett år eller två. Jag har haft en del problem med kroppen som varit seglivade att bli av med, men jag har aldrig gett upp. Och blivit av med det mesta...och är rätt övertygad att de flesta kan det bara de är envisa nog och lägger ner tid på att lösa problemet.

Jeje, lite tankar från mig :)

Dumma rygg.
Julius Kenéz skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du provat att stretcha varje dag, baksida
> lår, rumpa, vader, ligga på mage i med händerna
> och trycka upp överkroppen, vrida benen åt
> sidorna för att få rotation på ryggraden.
> Sätta sig ner i huk 5-10 minuter, börjar
> sträcka bra efter ett tag...
>
> Göra massor situps där du har ländryggen i
> golvet hela tiden. Ryggresningar på gymmet varje
> dag.
>
> Lite lätt marklyft/raka mark. Jag tror på
> rörelse, gå mycket, sitt lite, högrepsträning
> 30-50reps x 4-5set som rehab för att få blod.
> Hård massage kan fungera också.
>
> Är du envis tror jag du får ordning på ryggen
> till slut men det kräver lite insats och vilja.
> Kan ta ett år eller två. Jag har haft en del
> problem med kroppen som varit seglivade att bli av
> med, men jag har aldrig gett upp. Och blivit av
> med det mesta...och är rätt övertygad att de
> flesta kan det bara de är envisa nog och lägger
> ner tid på att lösa problemet.
>
> Jeje, lite tankar från mig :)

Nästa alla skriver att det är så viktigt att stretcha baksida lår.
Det är viktigare att stretcha framsida lår och höftböjaren!

Dumma rygg.
> Det är viktigare att stretcha framsida lår och
> höftböjaren!

Kan bara håll med. Enligt alla som varit inblandade i min ruttna rygg (min kiropraktior, min massös och min ortoped), så är gubbe, cykel och ryggont nästan väldigt ofta förknippat med för dålig stretchning av höftböjarna.

Dumma rygg.
Jag hade diskbråck för 9 år sedan men har inga problem med att cykla nu. Dock var det inte så illa att jag behövde operation.

Kan tipsa om längdskidträning samt rullskidträning som är grymt för mage och rygg. Dessutom kan man köra vasan.

Viktigt dock att ta det lugnt när jag känner mig sliten i ryggen.

/Mats

Dumma rygg.
Tack för tips.
stretchning håller jag på med men kanske ska utöka det samt verkligen lägga in det i träningspasset, räcker troligen att man slarvar en gång efter ett pass så är det onda där igen o när jag får ont så vill jag köra ett pass till för att tänka på annat.. så rullar det på.

Ram då, vad tror ni om en Reign X elelr likande, har nog inte mer än 1-2k om jag säljer av en del prylar samt någon cykel. LVG-cykeln inte inräknad då.. Visserligen är väl den känd för att pajja ryggar eller är det snarare att folk med dålig rygg får ont av dåliga/hårda/korta muskler?

tack iaf, //J

Dumma rygg.
Gå till en osteopat bästa behandlingen du kan få. Dom jobbar med orsaken inte symptomen. Ex du har ont i axeln men orsaken till det onda är att en nerv är klämd mellan 2ryggkotor då rätar osteopaten upp ryggraden o frilägger nerven o smärtan försvinner.

Dumma rygg.
Har du provat att ändra på din sittställning, att ändra höjden på styret och längden på styrtappen kan kanske hjälpa. Prova att få den mer lik den du har på din MTB.

Vågar inte ta upp de vetenskapliga rönen gällande stretchings ev. effekt :-)

Tillbaka
Topp