Dynamo för skivbroms + lampa

micro553

Medlem
Hej

Har varit upp i lite andra trådar men tänker att det är lättare om jag skapar en egen tråd.

Målet är att skapa en bra lösning för lampa på höst/vinter. Dynamo tilltalar mig eftersom man slipper ladda batterier och dessutom kan man ladda mobilen/Garmin under långturer.

Detta är dock ny mark för mig så jag behöver lite stöd och tips.

Har hört att Schmidt kommer eller har precis släppt en navdynamo för 12 mm TA.

Och jag kan få ett hjul byggt av JRL för ca 3000 kr.

Men sen är det lampan.

Visst är det så att en dynamolampa inte funkar på samma sätt som en USB-driven lampa.

Jag har hittat Supernova E3 Pro 2 - lampan som verkar liten, okej pris osv.

Dock har jag ju ett problem att sätta fast den då jag saknar vanliga bromsar.

Jag vet att det ingår ett fäste för styret men vill helst slippa ha den på styret. En placering enligt nedan vore önskvärt

Alt 1 - Under mitt Garminfäste
Alt 2 - På samma ställe som den hade suttit med vanliga bromsar

Dock uppkommer då frågan om hel/halvhljus - blir ju lite svårt att klicka på knapp på lampan om den sitter enligt alt 1 eller 2.

Nån som har förslag på fästen eller liknande?

Nån som vet annat bra förslag på lampa med bra kapacitet och eventuell remote?

Tack på förhand.

micro553 sa:
Har hört att Schmidt kommer eller har precis släppt en navdynamo för 12 mm TA.
Ngn navdynamo med skivbroms och 12 mm TA känner jag inte till. Men både Son och SP har navdynamo för skivbroms och 15 mm axel
http://nabendynamo.de/produkte/son_28_15.html
http://www.sp-dynamo.com/8Xseriesdynamo hub.html

micro553 sa:
Men sen är det lampan.
Vill du ha möjlighet till USB-laddning så tycker jag att den smidigaste lösningen är med laddaren inbyggd i lampan,
tex B&M Luxos U http://www.bumm.de/produkte/dynamo-scheinwerfer/lumotec-iq2-luxos.html
AXA Luxx 70 Plus https://www.rosebikes.se/artikel/axa-luxx-70-plus-steady-auto-front-light/aid:642351

micro553 sa:
Dock har jag ju ett problem att sätta fast den då jag saknar vanliga bromsar.
Har du ett hål/eller möjlighet att borra ett i gaffeln så är det ett bra ställe för att fästa lampan
img_0019.jpg

micro553 sa:
Dock uppkommer då frågan om hel/halvhljus - blir ju lite svårt att klicka på knapp på lampan om den sitter enligt alt 1 eller 2.
Luxos U-lampan har en sladdfjärr (med USB-ladduttag)
1886805_2.jqmddg2meu.jpg

Jag har de senaste vintrarna pendlat med en Luxos B (samma ljusbild men ingen USB-laddning) och även om ljuset från den inte är invändningsfritt tycker jag att den lyser helt OK, både brett och starkt. Jag provade först med en B&M Cyo Premium men ljuset från den hade alldeles för mkt störande "artefakter" för att funka för mig.

/Håkan

Tack för tipsen. Att borra ett hål i ramen känns inte aktuellt, tycker jag.

Men däremot så lät usb-laddning i lampan intressant.

När du säger att fjärren har usb-uttag - menar du att den ansluts till lampan via dess usb eller menar du att själva fjärren har ett usb-uttag. Om det är det senare så låter det ju smidigt.

En nackdel dock på ovan lampa är ju dels hur jag ska fästa den och att den ser ganska stor och klumpig ut. E3 pro ser ju mycket smäckrare ut.

Men med E3 pro kommer jag ju sakna usb-laddning i lampan.

Måste finnas fler om har samma "problem" som mig. Har googlat lite men svårt att finna en lösning.

Drömmen vore ju E3 pro storlek som satt under Garmin eller runt headtube med en fjärr som också har usb-uttag.

Ett alt är ju att acceptera att E3-lampan (eller annan) får sitta på styret. Då behövs ingen fjärr.

micro553 sa:
Tack för tipsen. Att borra ett hål i ramen känns inte aktuellt, tycker jag.
Inte i ramen, men i gaffelkronan. Har du inte redan ett hål där för skärmfästet?
fender_flute_and_boss_mount_029.jpg

micro553 sa:
När du säger att fjärren har usb-uttag - menar du att den ansluts till lampan via dess usb eller menar du att själva fjärren har ett usb-uttag. Om det är det senare så låter det ju smidigt.
Fjärren har ett USB-uttag
20130209LumotecIQ2005.jpg

Vill du inte ha USB-laddning i lampan finns det många lampor att välja på.

/Håkan

Fjärr till E3 Pro är inte speciellt nödvändigt eftersom den bara har lägena av/på. Är det mörkt har man den på och är det ljust har man den av... under den kommande årstiden behöver man inte fundera så mycket på det ;)

ginnfilt sa:
Vilken dynamo-lampa är ljusstarkast, om man vill ha en setup för skogscykling?

Supernova E3 Triple är nog ett bra bud, även om jag inte testat den själv. Den är en ren offroadlampa som garanterat stör alla eventuella mötande trafikanter.

Har lekt med tanken att parallellkoppla den bredvid en vanlig E3 Pro 2 för att ha maximalt med ljus ute i banjoland, men det har inte blivit av.

http://supernova-lights.com/en/supernova-e3-triple-2

Lånar tråden lite.
Vilken lösning är att föredra om man även vill kunna ladda Garmin och mobil under färd, t ex vid randolopp?
Fixar t ex Luxos U-lampan med USB-utgång det?
eller, är det alltid att föredra med en separat laddpuck?

Fjärdebrunn sa:
Lånar tråden lite.
Vilken lösning är att föredra om man även vill kunna ladda Garmin och mobil under färd, t ex vid randolopp?
Fixar t ex Luxos U-lampan med USB-utgång det?
eller, är det alltid att föredra med en separat laddpuck?

Det finns en del som talar för att det allra säkraste är att ladda en laddpuck via dynamo och ladda sina gadgets via pucken. En nackdel med ren USB-laddning är ju att det inte laddar när man står stilla eller cyklar för långsamt. Vid flerdagarsturer är det också smart att kunna få ljus- och laddbehovet "ur synk" dvs ladda pucken på dagen och ha ljus på natten.

Då kanske den där E-werk USB grejen är bäst.

Kikade på Plug III men hur ska man få ner kabeln utan att borra hål nånstans. DÅ är det nog smartare med en extern USB-lösning.

Är du nöjd med E3 Pro - lampan?

Så, behövs det sättas av runt busingen för en bra lampa och lika mycket för en laddpuck, enligt ovan?
Var placeras laddpucken bäst, styrrörsmontering?

Batteri som kan ta laddning från ena hållet (dynamon) och leverera ut jämn spänning och strömstyrka åt det andra, t ex för laddning samt
hålla effekten över en tid.

Fjärdebrunn sa:
Så, behövs det sättas av runt busingen för en bra lampa och lika mycket för en laddpuck, enligt ovan?
Var placeras laddpucken bäst, styrrörsmontering?

Ska man så långt att det behövs laddning har man troligen nån slags väska med - jag skulle lagt batteriet i styr-, overrörs- eller ramväska.

Jag är väldigt nöjd med min Supernova E3 Pro2. Har en SON Edelux II också och är väldigt nöjd med den med. Kostar det så smakar det ;)

Så, till vardags kör man då dynamo-lampa. Bättre lampor brukar väl ha ett litet batteri för typ rödljus och mekstopp?
På fest (randolopp) lägger man då en laddpuck i väskan och kör dynamo-ladbuck-ampa+gadget. Smutt!

Glöm usb-werk och förmodligen också e-werk med ack i låga temperaturer.
Batteriet i dessa är värdelöst, satsa hellre pengarna på ett hyfsat externt batteri som ni laddar hemma.
Gärna ett med +1A ut då moderna mobiler gärna vill ha lite umphh för att det ska hända ngt.
Luxos U fungerar bra till gps-laddning men det är alltid bra med backup i form av ett powerpack och en extra billigare batteridriven framlampa.

Nu stjäl jag tråden lite men frågan kanske är intressant för TS också.
Fick tips om denna fälgdynamo som alternativ till att bygga ett helt nytt hjul:

http://www.velogical-engineering.com/rim-dynamo-en-1

Har sökt en del info och tycker mig ha funnit följande fördelar:

Enklare
Något billigare (men fortfarande rätt dyrt)
Går att koppla ur (=inget motstånd på dagen)
Går att flytta mellan olika cyklar, fast det kan man förstås göra med ett hjul också.

men också några nackdelar:

Ljud
Möjligen högre motstånd när den är igång.

Någon med erfarenhet av denna lösning?

Förutom fördelen att kunna ladda när man står still tycker jag också det är bra med separat, USB-laddbart, batteri för att man ladda lite fuktkänsligare elektronik i bättre kapslat utrymme och slipper risken att vid riktigt ruskväder leda in vatten i tex topprörsväskan via sladden. Att kunna ladda från dynamon ser jag nog mer som överkurs för riktigt långa cykelturer.

Så med denna så kan jag sätta lampan åt rätt håll - eftersom det verkar spela roll.

Inte en aning vad StVZO-lampa är men förstår av Håkans svar att det spelar roll.

Så startkit
Lampa E3 Pro
Hjul med navdynamo
Fästet ovan

Nåt mer man behöver?

Tänker att laddning av Garmin kommer senare i form av E-werk USB eller annan lösning.

Kom på nu att en nackdel med dynamo är ju möjligheten att ta loss lampan - står ju 99% bevakad eller så men ändå.

NLC sa:

Selast sa:
Jag lät Rose bygga ett framhjul på detta Shimanonav som funkar med skivbromsar, https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-hub-dynamo-deore-xt-dh-t785/aid:515917 Det funkar utmärkt för att driva en fram och baklammpa men jag vet inte hur det hanterar laddning av en Garmin.

Jag funderar på att skaffa ett Shimano XT- nav (1,5v) till min Danskdjävel*
Att Shimanos 3W-navdynamo funkar till pendlare vet ja ju sedan gammalt.
Men vad tror ni om de mindre1,5W, typ dessa:
https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-deore-xt-dh-t780-1n-hub-dynamo/aid:742789
Som driver lilla supernovan:
https://www.rosebikes.se/artikel/supernova-e3-pure-3-front-light/aid:783004
Och Bakljus:
https://www.rosebikes.se/artikel/su...-for-installation-on-the-seat-post/aid:783012
eller:
https://www.rosebikes.se/artikel/b--m-secula-plus-back-light-can-be-mounted-on-mudguards/aid:709307

Kommer det vara som att köra veteranbil med 6V liktströmsgenerator?
Eller blir det användbart i bebyggt område?
Är det godkänt för export till Tyskland?

Frågorna hopar sig.

*Snabb, fräsig SS Centurion med danskt styre Caliperbromsar och PDW skärmar

Jag byggde mig ett hjul med SON nav och DT swiss fälg med bromsyta så jag kan använda den på racern om jag vill.
Dynamonav.jpg

En Plugg III som omvandlar till USB och en liten lampa för att synas. Lampan håller ca 3 timmar utan laddning men den laddas bra även när den är på.
Lyse.jpg

Såg en "magnetdynamo" eller vad man ska kalla det. Samma princip som cykeldatorer med magnet på eker. Kommer inte ihåg vad den heter. Någon som vet vad jag menar?

me.I.am sa:
Såg en "magnetdynamo" eller vad man ska kalla det. Samma princip som cykeldatorer med magnet på eker. Kommer inte ihåg vad den heter. Någon som vet vad jag menar?
Jepp, fattar precis, vet en som har/haft. Fråga mig inte om namnet på prylen dock, det kommer jag inte ihåg. Kanske kommer på.

Tack för tipset om bm iq-x Håkan.
Bidde en sån, och en sp dynamo.
Tänkte bygga upp på h+ son the hydra fälg.
Varde ljus

HåkanC sa:
Kan det vara Reelight? http://www.reelight.com
Åtminstone tidigare blinkade de störande mkt för mötande
Sen åtminstone 2 år tillbaka säljer de lampor med fast sken som dessutom är kompatibla med skivbroms. Jag kör såna på pendlaren, jättenöjd. Här snackar vi dock enbart ljus för att synas, inte för att se själv. På oupplysta vägar blir det spännande...

Hum hum.

Är det värt det att be en butik i Stockholm bygga om ett befintligt hjul till Son28 (skivbromsade QR-varianten), eller blir det samma lika pris att köpa ett nytt från starbike eller justridingalong? Bägge de två tar 3500, starbike vet jag bygger bra, JRA vet jag inte om de bygger bra.

Finns det någon butik som tar hem SON och dessutom bygger bra hjul? Norvelo?

JRA har jag bara bra erfarenheter av, men åas är det baserat på enbart 1 hjul med navdynamo och det utan skivbroms.

Jag klickade hem SON navet från Bike24 och fälg och ekrar från Rose. Antingen skruvar du i hop det själv eller tar påsen till din LBS och betalar en slant.

Alltså, jag har två st bombsäkra 36-ekrade touringframhjul just nu. Jag skulle kunna tänka mig att bygga hjul själv, men isåfall vill jag börja med något som inte gör lika mycket om det blir dåligt byggt, typ racer- eller mountainbikehjul.

Det känns som att det kommer bli ganska samma pris att köpa ett nytt hjul som att riva ett gammalt för att byta nav och ekrar. Det är väl mest att det känns onödigt att ha tre framhjul som hindrar mig.

heklamama sa:
Ok Jag har mailat Supernova och frågar, återkommer med deras svar om någon annan är intresserad.

Så här löd svaret:
"The Pure 3 works with both daynamo hubs. A dynamo by 3W gives the headlight with circa 6km/h enough energy for full power.
With a 1.5W dynamo hub you have to drive circa 12km/h to get full power of the Pure 3."

Jag tror jag gör ett försök återkommer med rapport.

Mange. sa:
Tack för tipset om bm iq-x Håkan.
Bidde en sån, och en sp dynamo.
Tänkte bygga upp på h+ son the hydra fälg.
Varde ljus

Idag fick jag ihop det. Slutvikt på strax under 1100g får ses som okej. Glömde väga skivan men den var av lättare kvalisort från sram där man fick med titanskruvar.

Ljusbilden är helt fantastiskt bra. Om ni har tvekat på en dynamo och stvzo belysning, sluta genast och tjöp!

DSC_1039.JPG

Tvåfilig väg, jag ligger i mitten och Ljusbilden är ca 15-20m lång

DSC_1037.JPG

Ca 3m bred grusväg, ~15-20m ljusbild.

Tillbaka
Topp