Dyrare cykla mot rött från 1/10

bruse

Aktiv medlem
Från 1 oktober kostar det 1500 kr att köra mot rött. Gäller alla fordon, även kärringcyklar.

Imorse stod den äldre Södermalmspolisen som på mornarna brukar stoppa cyklister på Götgatan, med en stor skylt med texten "Från 1710 kostar det 1500 kr att cykla mot rött" vid Katarina Ban/Götgatan.

Trodde först det var reklam för nåt, när jag sen såg det en cm höga ordet Polis på den kolsvarat uniformen. Perfekt färgval när man står ute i gatan med en skylt ;~)

Jag tror han har dragit in rätt mycket penagr till statskassan pga/tack vare alla rödljuskörande cyklsiter ;~)

Han är för skön den gubben. Det är bara att garva när man blir tagen. Dessutom har han några gamla polispantrar med videokamera som står och hukar bakom en bil och filmar. Sen brukar han plocka bilister som kör smitvägen Östgötagatan / Katarina Ban.

Hur kan man bli stoppad av en polis när man cyklar

Man har ingen registreringsskylt så

-vänd åt andra hållet
-gena genom ett valv
-vänd åt andra hållet
-cykla på trotoaren
-tag närmaste trappa

har du väl kommit undan så är det ju klart.

bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan man bli stoppad av en polis när man
> cyklar

Jag är ingte speciellt bevandrad i juridik, men för rödljuskörning på hoj får man en ordningsbot som utdöms på plats. Börjar du fly så pratar vi en grövre förseelse. Bit ihop och ta det som en man.

bengt skrev:
> cyklar
>
> Man har ingen registreringsskylt så
>
> -vänd åt andra hållet
> -gena genom ett valv
> -vänd åt andra hållet
> -cykla på trotoaren
> -tag närmaste trappa
>
> har du väl kommit undan så är det ju klart.

Har du samma inställning till övriga brott eller var drar du gränsen? Kan tänka mig att "hagamannen" resonerade på liknande sätt!

erik h skrev:
> Som vanligt gäller denna lag enbart cyklar med
> frihjul.

Men vad händer då om man blir tagen för rödljuskörning med sin fixie, man slipper rödljusböterna men måste betala för att man inte har bromsar mm.m?

TiTeX skrev:
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som vanligt gäller denna lag enbart cyklar med
> > frihjul.
>
> Men vad händer då om man blir tagen för
> rödljuskörning med sin fixie, man slipper
> rödljusböterna men måste betala för att man
> inte har bromsar mm.m?

Det heter väl inte att du "ska ha" bromsar, bara att du "kan" bromsa? Var det itne så...
Men hur många kör utan "signalanordning"? Många slantar där...

Vet inte hur läget är i Stockholm, men här i Göteborg känns de som poliserna mest håller till på samma ställe. Sällan man ser dem cyklandes.

- Handels
- Korsningarna vid Ullevi

Och eftersom jag aldrig sett dem på vägen till jobbet så måste jag erkänna att jag brukar ta några rödljus på vägen dit.

gaisan skrev:
>
> Och eftersom jag aldrig sett dem på vägen till
> jobbet så måste jag erkänna att jag brukar ta
> några rödljus på vägen dit.

Hur gör du när du kör bil? "Tar" du några rödljus då också? Det som förvånar mig är att många cyklister struntar i trafikregler men är själva ganska snabba att högljudt påpeka när bilister gör fel!?

>Har du samma inställning till övriga brott eller var drar du gränsen? Kan tänka mig att "hagamannen" resonerade på liknande sätt!

samma inställning och samma inställning. Att komma undan förutsätter ju att jag först cyklar mot rött. Och det gör jag - men inte ut i trafik och inte om jag ser poliser. Allra helst på racern med pulsen uppe och mycket endorfiner.

Blir jag huggen av en polis i armen eller stoppad kan jag ju inte påstå att jag skulle fly. men det är lite tänkvärt. Ser polisen en bilist köra mot stopp så tar de registreringsnumret. Men ser de en cyklist så..

Att kalla det för samma inställning Hagamannen få stå för dig.

Är det bara jag eller är rödljusmoralen bättre nu än i våras inne i stan? Det finns en del ljus som fungerar på felaktigt vis som jag genar förbi ibland men generellt sett stannar jag och brukade ofta bli omcyklad, nu efter sommaren har det inte hänt alls lika frekvent.

Liknelsen med bilar funkar inte. Ni som säger så, väntar ni alltid på grön gubbe? Det är samma sorts liknelse men den funkar inte heller. Liknelser funkar nästan aldrig eftersom man alltid kan hitta en som passar det argument man vill ge tyngd till.

jomper skrev:
> Det finns en del ljus
> som fungerar på felaktigt vis som jag genar
> förbi ibland men generellt sett stannar jag och
> brukade ofta bli omcyklad, nu efter sommaren har
> det inte hänt alls lika frekvent.

Jag tycker att det är samma lika. Speciell södergående vid räntmästartrappan. Folk tänker inte på att bussarna svänger höger in från sitt bussfält och nästan varje dag är det nån klant som håller på att hamna under en buss.

Sen när det gäller de som man tycker är felaktiga... gissa var poliserna står (och gissa var jag blev 600 spänn fattigare) :)

haha "Som vanligt gäller denna lag enbart cyklar med frihjul" jag ska nog också skaffa mig en sånnadäringa fixie.

Brukar de stå där Götgatan möter Hornsgatan nere vid slussen? Det är ett av få där jag aldrig kan hålla mig från att smita runt högersvängen. Får väl börja praktisera trottoarkörning runt rödljuset där istället, böter för det är väl inte höjd? ;)

Rödljusen gäller cykelbanan om de står till höger om cykelbanan men inte om de står till vänster om cykelbanan. Det är lite olika på olika ställen.

bengt skrev:
> cyklar
>
> Man har ingen registreringsskylt så
>
> -vänd åt andra hållet
> -gena genom ett valv
> -vänd åt andra hållet
> -cykla på trotoaren
> -tag närmaste trappa
>
> har du väl kommit undan så är det ju klart.

En klasskamrat cyklade utan lyse en kväll i malmö när han blev stoppad av polisen vid ett rödljus.
Han fick för sig att han skulle smita och ta en cykelstig efter korsningen som polisen inte skulle kunna ta. Tyvärr så kom han inte längre än till hälften när kedjan rök och polisen tog honom. Handfängsel och brutalt uppslängd på huven. Han var full också.

Själv så står man snällt vid alla rödljus (visst finns det undantag).

Gäller det även cyklister som cyklar mot rött vid cykelövergångställen?
Många vanliga cyklister som susar över sådana. I stort sätt bara yngre barn som följer de reglerna(och jag så klart).

Jag kör hellre för rött om jag ser att trafiken har
stannat än kör på grönt och blir påkörd av någon idiot
som läser tidningen och svänger höger...

"Hur kan man bli stoppad av en polis när man cyklar

Man har ingen registreringsskylt så

-vänd åt andra hållet
-gena genom ett valv
-vänd åt andra hållet
-cykla på trotoaren
-tag närmaste trappa

har du väl kommit undan så är det ju klart."

me tanke på att vi lever i ett land där en 79-åring får böter o dras inför rätta för o slängt en stekpanna på fel ställe, så ligger nog en cyklist pyrt till om han kör mot rött. dom kallar nog på insatsstyrkan + helikopter med värmekamera för o sno dig på dina 1700.-

Det konstaterades i nån rapport för ett tag sedan att hälften av de cyklister som dött i sthlm de senaste åren hade levat om de hade cyklat mot rött.

Senast redigerad av en moderator:
rikard skrev:
> Det konstaterades i nån rapport för ett tag
> sedan att hälften av de cyklister som dött i
> sthlm de senaste åren hade levat om de hade
> cyklat mot rött.

Det där lät ju motsägeslefullt, med tanke på när många cyklar mot rött; rakt ut bara. De beter sig på cykeln som när de går, håller till vänster, cyklar mot rött och på övergångställen. Jag är förvånad at inte fler blir ihjälkörda av sin egen dumhet.

Men kan du rota fram rapporten? Intressant å se hur ett risktagande kan öka chansen till överlevnad mot att inte riskera livet ger högre dödstal...

Rapporten talar inget om hur många som överlevt tack vare att de inte kört mot rött, det är mera svårmätbart. Säger med andra ord egentligen ingenting precis som så många andra rapporter.

Hallå! Det är bara att ta hojpan å dra, de kan inget göra å lär inte dra efter dig heller. Dock går det ju ut en efterlysning med ditt signalement, det kan vara bra att veta innan man bestämmer sig för hur man skall göra.

äh, jag använder skallen jag med. Ibland passar det är rulla förbi rödljus, ibland är det klokare att stanna. Tävla kan man göra någon annanstans.

Några få saker att hålla i huvudet när du befinner dig i trafiken
Till bilister, cyklister och fotgängare:

På vägen finns det bilar
På cykelbanan finns det cyklar
På gångbanor och trottoarer finns det fotgängare

Bli inte förvånad om det kommer bilar på vägen
Bli inte förvånad om det kommer cyklar på cykelbanan

Gå på vänster sida
Cykla på höger sida

Rött ljus betyder stopp, får du rött ljus i din färdriktning stannar du alltså (inte cyklar upp på trottoaren och fortsätter)

Människor är mjuka
Cyklar är hårda
Bilar är jättehårda

Ovanstående gäller oavsett hur smart, högre stående eller skicklig du känner dig.

OK, det finns ingen lag på att du måste gå på vänster sida på delad gång- och cykelbana och i verkligheten är det så att cykelbanan är en avlämpningsplats för allt som inte passar någon annanstans, skateboards, rullskidor, små motorcyklar och så vidare. Det finns ingen sådan lag, det är bara så att det blir enklare.

Abbesnabb skrev:

> OK, det finns ingen lag på att du måste gå på
> vänster sida på delad gång- och cykelbana

Exakt! Vi har högertrafik i Sverige, då håller vi till höger.
Det är på gångbanelös väg du ska gå på vänster sida av vägen, för att möta trafiken, men hålla till höger då du möter någon anan som går. Annars får ju denne bilarna i ryggen!

> Hur gör du när du kör bil? "Tar" du några rödljus då också? Det som förvånar mig är att många
> cyklister struntar i trafikregler men är själva ganska snabba att högljudt påpeka när bilister
> gör fel!?

Hur ofta har du som bilist:

- Behövt vänta på tre rödljus för att göra en vänstersväng i en korsning.

- Kommit till ett rödljus som du inte har någon möjlighet att påverka. Enda sättet att få grönt ljus är att vänta tills det kommer en bil.

- Rulla ut en bit i gatan, stanna och trycka på en knapp, rulla tillbaka för att se ljusen och sedan köra när det har blivit grönt.

Den regel jag struntar i oftast är regeln om att jag som cyklist på en cykelbana har väjningsplikt mot alla fordon på korsande gator. Till och med mot bilar som svänger och korsar cykelbanan har man väjningsplikt medan bilföraren ska ge cyklisten tillfälle att passera. Helknäppt tycker jag.

Trafikregler är bara till nytta om dom följs.igår såg jag en olycka mellan i o f sig motorcykel och bil undvikas med en halv hårsmån. motorcyklisten svängde in på mindre väg och hamnade på en lång raksträcka, vilket lockade honom att, trots passagerare, dra på från 1:an till 3:an på fulla varv, o bågen var av typ900cc-klass, så ni kan ju tänka er acccelerationen. ut från en korsning kommer en bil, och både bågens o bilens förare ser sig som innehavare av förkörsrätt. lyckligtvis lyckas bågens förare vigla ut lite från bilen, o bilföraren tvärnitar. Korsningen försvåras ytterligare av att ett pågående vägarbete tar upp halva vägbanan. Jag hann själv bara tänka, o jävlar, nu smäller det.

Chrille77 skrev:
> Kan tänka mig att "hagamannen" resonerade på liknande sätt!

Aj aj aj, lär nu av Marita Ulvskog. Hon drog paralleller mellan våldtäkt och småbrott för att plocka retoriska poänger, se hur det gick för henne. Förlorade valet och fick erkänna att det var dumt sagt.

Marita_Ulvskog.jpg

kfn skrev:
> Hur ofta har du som bilist:
>
> - Behövt vänta på tre rödljus för att göra
> en vänstersväng i en korsning.
>
> - Kommit till ett rödljus som du inte har någon
> möjlighet att påverka. Enda sättet att få
> grönt ljus är att vänta tills det kommer en
> bil.

Det där är faktiskt riktigt irriterande. Jag som alltid stannar för rött har ju upplevt det där några ggr och till slut skiter man i allt och cyklar mot rött!! Eller så monterar man en 47kg magnet under cykel så att trafiklyset fattar att något står och väntar.

erik h skrev:
> Chrille77 skrev:
> > Kan tänka mig att "hagamannen" resonerade på
> liknande sätt!
>
> Aj aj aj, lär nu av Marita Ulvskog. Hon drog
> paralleller mellan våldtäkt och småbrott för
> att plocka retoriska poänger, se hur det gick
> för henne. Förlorade valet och fick erkänna att
> det var dumt sagt.
>
> http://data.s-info.nu/data_association/341/images/
> Marita_Ulvskog.jpg

He he, jo så sant så. Jämnförde inte med våldtäkt egentligen det var mest en tanke på var går gränsen för att resonera så som att om jag kan komma undan så är det ingen fara.

Måste få erkänna att jag har en hang-up på ett av Tokholms rödljus. Det som finns där Stadsgården övergår i Londonviadukten och som reglerar trafiken till finlandsbåtarna.

Kommer man uppifrån har man god överblick och bra rull. Bär för mig, liksom för många, imot att stanna. Kommer man från stan börjar backen där och det känns surt att stanna när man har farten med sig in.

Fan, jag lyckas nästan aldrig följa trafikförordningen just där :/

Fråga:
Kan man inte få samla sina rödljusförseelser vid ett ställe som kan bli lite av en personlig frizon? :)

Word Abbesnabb!

Att stockholmscyklister som inte kan cykla inte kan lära sig trafikregler är ju en sak, men forumdeltagare här som, iaf i vissa fall, lägger anspråk på att behärska det här med cykling anser att cykeln är ett sätt att komma undan allt vad trafikansvar så undrar man. Hade hoppats på lite mer "föregå med gott exempel" men man kanske är naiv.. =)

När jag cyklar på vägbanan så håller jag mig till trafikreglerna för att i en eventuell incident lättare kunna argumentera för min sak. Lika illa som att köra bil med solglajjor och prata mobilen är det att cykla smsandes med ipoden på full volym, rakt ut i en korsning när man har rött ljus. Hmm undra om försäkringen gäller.. Att vänta på grönt är även ett sätt att slappna av så man slipper cykla omkring och vara arg på bilisterna som inte blinkar.. ;-) Men cykla mot rött ni jag cyklar iaf ikapp er när jag får grönt. ;-)

Det finns kanske två sätt???

1. djungelns lag! alla som cyklar får cykla hur fan dom vill
2. regler är till för att följas!

ska vi rösta?

Jberg skrev:
> Word Abbesnabb!
>
> Att stockholmscyklister som inte kan cykla inte
> kan lära sig trafikregler är ju en sak, men
> forumdeltagare här som, iaf i vissa fall, lägger
> anspråk på att behärska det här med cykling
> anser att cykeln är ett sätt att komma undan
> allt vad trafikansvar så undrar man. Hade hoppats
> på lite mer "föregå med gott exempel" men man
> kanske är naiv.. =)
>
> När jag cyklar på vägbanan så håller jag mig
> till trafikreglerna för att i en eventuell
> incident lättare kunna argumentera för min sak.
> Lika illa som att köra bil med solglajjor och
> prata mobilen är det att cykla smsandes med
> ipoden på full volym, rakt ut i en korsning när
> man har rött ljus. Hmm undra om försäkringen
> gäller.. Att vänta på grönt är även ett
> sätt att slappna av så man slipper cykla omkring
> och vara arg på bilisterna som inte blinkar.. ;-)
> Men cykla mot rött ni jag cyklar iaf ikapp er
> när jag får grönt. ;-)
>
> Det finns kanske två sätt???
>
> 1. djungelns lag! alla som cyklar får cykla hur
> fan dom vill
> 2. regler är till för att följas!
>
> ska vi rösta?

Jag röstar på 3.

Låg själv bakom och framför en tocken däringa korgtant för några veckor sedan, från Norra bantorget till Skanstull ungefär. Körde på röd våg, dvs jag fick vänta på grönt vid varje rödljus. Så för min del var det ett ständigt inbromsande och accelererande, eftersom jag tycker att det är en bra idé att respektera rödljusen på den sträckan. För korgtanten var det snarare en orgie i rödljuskörningar. Vid varje rödljus jag stannade vid rullade hon bara förbi mig, utan att ens se sig om för att vara säker på om det var lugnt att köra. Sedan körde jag om henne ungefär halvvägs till nästa rödljus, där jag pga den röda vågen fick stanna. Hela processen upprepades om och om igen ända tills jag var framme i Skanstull och trampade vidare över mot Johanneshov och Årsta. De böter hon i teorin drog på sig var nog i nivå med Andorras försvarsbudget.

Av någon anledning satt jag och irriterade mig på henne (eller beteendet) hela tiden, även om det ju inte är mitt problem om hon blir stoppad av någon övernitisk byling eller orsakar en trafikolycka (som hon säkerligen hade dragit kortaste strået i). Men just den sortens omdömeslösa beteende tror jag gör att många ser cyklister som vårdslösa i största allmänhet. Så jag tycker att det är bra med en höjning av böterna, det kanske får vissa av de aningslösa cyklister som verkar leva i sin egen värld att skärpa till sig när de cyklar i stadstrafik.

Jberg skrev:
> Bra Bruse det är noterat!!
>
> ehh, vill du förtydliga förresten? ;-)

Ja: nej.

bruse skrev:
> Jberg skrev:
> -----
> > Bra Bruse det är noterat!!
> >
> > ehh, vill du förtydliga förresten? ;-)
>
> Ja: nej.

Hade det inte varit bättre med ett tvärsäkert "kanske"?

smurfrox skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Jberg skrev:
> >
>
> > -----
> > > Bra Bruse det är noterat!!
> > >
> > > ehh, vill du förtydliga förresten? ;-)
> >
> > Ja: nej.
>
> Hade det inte varit bättre med ett tvärsäkert
> "kanske"?

vet inte riktigt

trafikapparaten är byggd av bilister för bilister, det är väl ganska tydligt...

det är också lite deprimerande att fundera över hur påtryckningskraften i form av tex lobbyorgan ser ut för bilister, cyklister och gående. Cykelfrämjandet i all ära, sist jag läste något om dem så var det ordf. Anders Slätis som sa något om att stålcyklar är bäst och att nymodigheter som alu och kol mer eller mindre är av ondo.../J :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp