Effekt vs hastighet ute

nesvop

Aktiv medlem
Effekt vs hastighet ute
När jag kör på en testcykel med wattmätare (stages, 1-bensmätning) kan jag prestera en maxtjuga på kring 300W (310 W, men det var i slutet av föregående säsong). När jag kör inomhus kan jag ligga på en belastning på 200W i 2 timmar utan större problem (kör typ 2 x 20 min på 235 W med 20 min vila mellan, vila =175 W).

När jag kör utomhus och ligger på ungefär samma puls så går det ganska rejält mycket långsammare än vad jag tänker att jag borde (jämför med olika beräkningar, t ex. http://bikecalculator.com/). Min bedömning är att jag ligger kring 200W vilket borde ge en hastighet kring 31.5 km/h, men jag hamnar på 28.5 km/h, jag är medveten om att min position är ganska upprätt (har en komfortracer). Finns det något annat som kan spela in ordentligt?

Effekt vs hastighet ute
Min gissning är att du har en lägre men mer varierande effekt när du cyklar ute. Ansträngningsnivån kan därför kännas högre än vad enbart snitteffekten skulle skvallra om.
Inbromsningar och accelerationer från kurvor, backar, hinder osv tar ut sin rätt.

Effekt vs hastighet ute
nesvop sa:
Finns det något annat som kan spela in ordentligt?

Om du fortfarande kör med lite varmare kläder kan de vara orsak till lägre fart. I höstas drog jag på mig min vinterjacka och så sjönk snittfarten nästan 2 km/h. Jackan fladdrar inte, men sitter inte lika tight som lite svalare plagg. Både vinterbyxor och jacka är ganska vindtäta och arbetstemperaturen är inte helt enkel att kontrollera. Dålig kylning ger mig dålig effekt i förhållande till puls.

Effekt vs hastighet ute
Båda delarna är säkerligen korrekta, men jag brukar klä mig relativt kallt. Och inne på gymmet är det dåligt ventilerat, så det borde om något vara sämre. Men det kan ju vara att man allmänt behöver fokusera på saker som växling etc. också, det blir ju ganska ojämnt om man jämför med en testcykel.

Effekt vs hastighet ute
Det kan ju vara en del uppförsbackar ute i verkligheten. Om du kör i konstant effekt så sjunker medelhastigheten desto backigare det är.

Jag tror att detta beror på att man förlorar tid i uppförsbackarna. När det går fort nerför så ökar luftmotståndet, och man lyckas inte tjäna in tiden man tidigare förlorat.

Sen kan det finnas tidpunkter utomhus då du inte trampar alls, till exempel tvära kurvor, trafik, etc. Eller så kanske du till och med bromsar utomhus ibland?

När jag jämför mina tempolopp från förra året så ser jag att medelhastigheten kan vara 4km/h högre för ett lopp med plattare bana, jämfört med mer kuperat. Samma medeleffekt, och på en vändbana så att vindhastigheten inte ska påverka.

Effekt vs hastighet ute
Då är det ju kanske inte så konstigt då. 31.5 km/h -> 28.5 km/h, upprätt sittställning, bromsning/backar, klädsel och mer varierande effekt lär ju göra sitt till.

Effekt vs hastighet ute
nesvop sa:
Då är det ju kanske inte så konstigt då. 31.5 km/h -> 28.5 km/h, upprätt sittställning, bromsning/backar, klädsel och mer varierande effekt lär ju göra sitt till.

Japp.

Enda problemet när du börjar jaga km/h är att du till slut blir tvungen att skaffa tempostrut på huvudet, tempodräkt och heltäckt bakhjul. Dels ser man löjlig ut, dels blir det dyrt, och man kommer aldrig kunna mäta sig mot eliten ändå. Ta det från någon som vet.

Effekt vs hastighet ute
Däck och luftmotstånd. Däck kan sabba en hel del. Luftmotståndet står för 80-90% över 30 km/h.

Jag får 34 km/h på ca 215 W i snitteffekt. Lättrullande däck plus en hyfsat "aero" cykel med lite högre aerohjul och ett aerostyre som är rätt så smalt (400 mm). Sitter inte helt hukad, men inte upprätt heller.

Glöm inte ändra i rutan temperatur om du använder Bike Calculator.

Effekt vs hastighet ute
Effekt vs hastighet ute
När jag var i form och vägde ca 73 kg gick det åt ca 300W i 39 km/t på platten. Solo på linjehoj, högprofilhjul och åeroställning. Men i praktiken om jag körde en lätt kuperad runda så kanske det blev 37-38 km/t snittfart med 300 Watt. 200 Watt tror jag skulle ge ca 33 km/t i konstant fart, vindstilla platten eller kanske 32 km/t snittfart i praktiken.

28,5 km/t låter väldigt långsamt med 200 Watt. Även om du sittern ganska upprätt borde du kunna snitta 30km/t tycker jag om det inte är kuperat och du håller ganska jämn fart (och ger fan i att bromsa). Hur mycket väger du? Hur upprätt sitter du? Har du fladdriga kläder?

Senast ändrad:
Effekt vs hastighet ute
Supertramp sa:
När jag var i form och vägde ca 73 kg gick det åt ca 300W i 39 km/t på platten. Solo på linjehoj, högprofilhjul och åeroställning. Men i praktiken om jag körde en lätt kuperad runda så kanske det blev 37-38 km/t snittfart med 300 Watt. 200 Watt tror jag skulle ge ca 33 km/t i konstant fart, vindstilla platten eller kanske 32 km/t snittfart i praktiken.

28,5 km/t låter väldigt långsamt med 200 Watt. Även om du sittern ganska upprätt borde du kunna snitta 30km/t tycker jag om det inte är kuperat och du håller ganska jämn fart (och ger fan i att bromsa). Hur mycket väger du? Hur upprätt sitter du? Har du fladdriga kläder?

Sitter relativt upprätt, det är en del. På rundan jag körde är relativt kuperad och det finns väl några trafikdelar där man brukar få bromsa lite.

80 kg är vikten och det är inga speciellt fladdriga kläder det handlar om.

När jag ställer in lite saker som temperatur och höjd så kommer man ner lite granna, 30.8 km/h så då närmar det sig lite.

Effekt vs hastighet ute
Min gissning är att du har en lägre men mer varierande effekt när du cyklar ute. Ansträngningsnivån kan därför kännas högre än vad enbart snitteffekten skulle skvallra om.
Inbromsningar och accelerationer från kurvor, backar, hinder osv tar ut sin rätt.
Har nu skaffat effektmätare (och förbättrat mig lite i övrigt). Det är väldigt stor skillnad på att cykla på känsla och med effektmätare, ansträngningen mellan säg låg zon 2 och hög zon 2 ger ganska mycket för hastigheten och som du säger så är det väldigt svårt att med enbart puls som vägledning i efterhand veta vilken ansträngning det verkligen var.

Ställer jag in Bike Calculator rätt med avseende på temperatur etc. så blir det ganska rätt vs effekt, såvida jag fokuserar ganska mycket på aerodynamiken, annars hamnar man en bra bit efter.

Angående bilden nedan, hur ska man tolka det hela? Är mitt rundtramp dåligt eller är det som förväntat?

Bilagor

• kraftfas.PNG
    kraftfas.PNG
    7.9 KB · Besök: 110
Effekt vs hastighet ute
Hitta en platt och ganska kort runda med få korsningar och nästan bara högersvängar. Kör den många gånger för att lära dig den ordentligt.

Effekt vs hastighet ute
Den bikecalculator är helt skräp (förutom när man cyklar uppför riktigt branta berg).
Vid 30 km/h är kring 90% av motståndet luftmotståndet. Enda parametrar som påverkar luftmotståndet är positionen av händerna och luft temperatur och höjd har en lite effekt. I verkligheten har höjden av styret, storleken av cyklisten och kläder av cyklisten riktigt stora effekter. Och sen också aero hjul och cykel lite. Allt det är inte med i bikecalculator.

Effekt vs hastighet ute
Den bikecalculator är helt skräp (förutom när man cyklar uppför riktigt branta berg).
Vid 30 km/h är kring 90% av motståndet luftmotståndet. Enda parametrar som påverkar luftmotståndet är positionen av händerna och luft temperatur och höjd har en lite effekt. I verkligheten har höjden av styret, storleken av cyklisten och kläder av cyklisten riktigt stora effekter. Och sen också aero hjul och cykel lite. Allt det är inte med i bikecalculator.
Beror ju helt på vad du är intresserad av. Det kan väl ändå vara intressant om man vet att man cyklar kring 200 W och vill jämföra hur man sitter jämfört med t ex. Bikecalculator. Att det inte blir 100% betyder inte att jämförelsen är skräp.

Om jag vet att min FTP är 300W och man väger 80 kg, men kan bara cykla 30 km/h under en timme så visar det att man antingen har fel på effekmätningen eller så kan man arbeta ganska kraftigt på sin sittställning.

Effekt vs hastighet ute
När du kör utomhus, är det mestadels riktigt plant, eller lite upp o ner? (räknar då även knixar man egentligen inte tänker på)
När jag var bra tränad klarade jag en 7,5mils runda på 32,5 i snitt, men hade problem att klara en 5mils på 30. Den längre hade ändå fler höjdmeter, och några långa uppförs.

Och en annan 7mils lyckades jag aldrig knäcka på 30, ungefär samma höjdmeter som 7,5rundan, men annorlunda fördelat, en lång uppför och mycket småknixigt annars.

Dessutom spelar underlaget stor betydelse. Även om man inte direkt ser att det är dåligt är en del beläggning som att köra ut i klister.

Så det är många faktorer som spelar in.

Effekt vs hastighet ute
Beror ju helt på vad du är intresserad av. Det kan väl ändå vara intressant om man vet att man cyklar kring 200 W och vill jämföra hur man sitter jämfört med t ex. Bikecalculator. Att det inte blir 100% betyder inte att jämförelsen är skräp.

Om jag vet att min FTP är 300W och man väger 80 kg, men kan bara cykla 30 km/h under en timme så visar det att man antingen har fel på effekmätningen eller så kan man arbeta ganska kraftigt på sin sittställning.

Håller inte med. Vi, eller åtminstone jag, har ingen aning vad storleken av cyklisten, sittställningen och kläder är av referensen som bikecalculator använder. Det kan vara att dom använder lagom värden och då har du rätt. Det kan också vara att dom använder en elite cyklist som referens som har 15 cm drop från sadel till styret, med aero-kläder på och på en aero cykel och du inte kan sitta så djupt.

Din vikt har väldigt lite effekt i bikecalculator, för att den bara verkar att komma in i rullmotståndet, som är mycket mindre än luftmotståndet.

Effekt vs hastighet ute
Har nu skaffat effektmätare (och förbättrat mig lite i övrigt). Det är väldigt stor skillnad på att cykla på känsla och med effektmätare, ansträngningen mellan säg låg zon 2 och hög zon 2 ger ganska mycket för hastigheten och som du säger så är det väldigt svårt att med enbart puls som vägledning i efterhand veta vilken ansträngning det verkligen var.

Ställer jag in Bike Calculator rätt med avseende på temperatur etc. så blir det ganska rätt vs effekt, såvida jag fokuserar ganska mycket på aerodynamiken, annars hamnar man en bra bit efter.

Angående bilden nedan, hur ska man tolka det hela? Är mitt rundtramp dåligt eller är det som förväntat?
Det är väl en väl en väldigt liten obalans. Jag hade inte bekymrat mig.

Effekt vs hastighet ute
Håller inte med. Vi, eller åtminstone jag, har ingen aning vad storleken av cyklisten, sittställningen och kläder är av referensen som bikecalculator använder. Det kan vara att dom använder lagom värden och då har du rätt. Det kan också vara att dom använder en elite cyklist som referens som har 15 cm drop från sadel till styret, med aero-kläder på och på en aero cykel och du inte kan sitta så djupt.

Din vikt har väldigt lite effekt i bikecalculator, för att den bara verkar att komma in i rullmotståndet, som är mycket mindre än luftmotståndet.
Jag antar att de räknar ut någon form av "rimlig Cda" utifrån vikt, sedan ser vi alla olika ut etc. Men om det bara ger utslag i rullmotståndet så blir det ju grovt fel. Man kan i vart fall i den jag har använt ändra sittställning mellan hoods, drops, aerobars och bartops, så det motsvarar ju lite olika positioner i vart fall.

Kring det tempo som en vanlig motionär håller så spelar det ändå mindre roll med klädsel och cykel (så länge du inte har en jacka som agerar direkt segel).

Men när jag ändrar vikten så ändras hastigheten väldigt lite, vilket borde antyda att det inte sker någon korrigering av Cda, vilket gör att hela kalkylatorn blir obrukbar...

Effekt vs hastighet ute
Vill man labba med fler faktorer än Bikecalculator tillåter kan man använda https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html Ska man nörda ordenligt får man ha koll på sitt rullmotstånd, sin drivlinefriktion, samt använda t.ex https://www.omnicalculator.com/phys...definition-what-is-the-density-of-air-formula och https://www.mide.com/air-pressure-at-altitude-calculator tillsammans med väderdata och kartor. Men det kanske är att ta i...

Vikt (enbart vikt) påverkar kanske förvånansvärt marginellt vid ingen/liten lutning. Kopplingen kroppsstorlek beroende på vikt torde ge viss en effekt på arean i CdA, men i vilken proportion arean växer med vikt är inte självklar/enkel.

Bikecalculator verkar använda ett CdA (opåverkat av vikt) på ungefär
~ 0,47 för "Bartops"
~ 0,44 för "Bar ends"
~ 0,41 för "Hoods"
~ 0,32 för "Drops"
~ 0,25 för "Aerobar"

Senast ändrad:
Effekt vs hastighet ute
Vill man labba med fler faktorer än Bikecalculator tillåter kan man använda https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html Ska man nörda ordenligt får man ha koll på sitt rullmotstånd, sin drivlinefriktion, samt använda t.ex https://www.omnicalculator.com/phys...definition-what-is-the-density-of-air-formula och https://www.mide.com/air-pressure-at-altitude-calculator tillsammans med väderdata och kartor. Men det kanske är att ta i...

Vikt (enbart vikt) påverkar kanske förvånansvärt marginellt vid ingen/liten lutning. Kopplingen kroppsstorlek beroende på vikt torde ge viss en effekt på arean i CdA, men i vilken proportion arean växer med vikt är inte självklar/enkel.

Bikecalculator verkar använda ett CdA (opåverkat av vikt) på ungefär
~ 0,47 för "Bartops"
~ 0,44 för "Bar ends"
~ 0,41 för "Hoods"
~ 0,32 för "Drops"
~ 0,25 för "Aerobar"
Absolut, jag tog för givet att man i vart fall justerade för vikten iochmed CdA, men att det skulle vara perfekt antog jag inte. Det gör ju att jag tycker att kalkylatorn blir väldigt dålig...

borde ju inte vara några problem att implementera. Även om det såklart spelar roll individuellt hur man ser ut.

Tillbaka
Topp