Effektförlust på Monarkergometercykel

popeye

Medlem
Så här vintertid så blir det en hel del intervaller på testcykel. Monarkcyklaran gör det enkelt att få ut effekten. Men, nångonstans har jag hört begreppet "Monarkwatt".
Om jag kör på 350 W enligt testcykeln är det 350 W eller mer beroende på transmissionsförluster i drivlinan?

Jag menar det vore ju trevligt om man kör tyngre än vad mätaren visar.

eftersom effektmätningen sker med bromsbandet mot hjulet och inte inne i ditt hjärta eller muskler eller vad du nu vill jämföra med så blir det en effektförlust. Hur stor effektförlusten blir beror på flera olika faktorer, men vill du jämföra värden rakt av med effektmätning i vevpartiet (SRM) så har du upp till 8% effektförlust i monarkens drivlina.

Det viktiga är väl att cykeln är kalibrerad enligt alla konstens regler innan vi börjar prata 8%.

Finns bra instruktionsfilmer på Monark excercise att tillgå.

Eftersom du inte kommer någon vart, så är väl förlusten 100%. Så vida du inte tar ut det i elektricitet och för in på elnätet?

Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom du inte kommer någon vart, så är väl
> förlusten 100%. Så vida du inte tar ut det i
> elektricitet och för in på elnätet?

Man borde fan koppla trainern till en generator! Eller tänk er ett stort gym som kör flera fullbokade spinningpass om dan, det skulle väl kunna bli självförsörjande på el?

Poppe skrev:
> Man borde fan koppla trainern till en generator!
> Eller tänk er ett stort gym som kör flera
> fullbokade spinningpass om dan, det skulle väl
> kunna bli självförsörjande på el?

Största elförbrukningen är väl (så här års i alla fall) uppvärmning, och alla av spinningcyklarna producerade Watt blir ju till värme ändå utan att behöva kopplas till någon generator.

Poppe skrev:
> Brakastruten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eftersom du inte kommer någon vart, så är
> väl
> > förlusten 100%. Så vida du inte tar ut det i
> > elektricitet och för in på elnätet?
>
> Man borde fan koppla trainern till en generator!
> Eller tänk er ett stort gym som kör flera
> fullbokade spinningpass om dan, det skulle väl
> kunna bli självförsörjande på el?

Räkna med 200W i snitt under per person. Ett pass på 1h med 40 deltagare blir 8kWh. 8000 kWh per år (räknat på cirka 3 pass per dag). Inte så mycket alltså. Men som Supertramp säger, om all värme tog till vara skulle det gå att spara betydligt mer. Man kanske kunde tänka sig en värmepump som jobbar mot temperaturen i spinningsalen? Eller åtminstone en frånluftsvärmepump.

Kroppen verkningsgrad är ca 25% så 200 trampade Watt betyder att kroppen förbränner ca 800W.
Och allt det borde väl bli värme. Eller tänker jag fel?

Vi kunde starta ett kraftverk! "Happykraft" skulle det heta och producera sveriges grönaste el. Vi skulle bli grymma cyklister på köpet!

Kroppens verkningsgrad vid cykling ligger strax över 20 procent enligt många källor jag sett. Typ 20-22. Jag brukar räkna med 20 jämnt.

Det ger ca 1000 W om man trampar 200 W genom pedalerna. Det innebär också att man kan räkna med en energiåtgång på ca 4 kcal per pedalwatt per timme. Dvs gångra snitteffekten på effektmätaren med fyra för att få timsnittet på energiförbrukningen.

Kul att ämnet tas upp. Suttit i källaren hela vintern och tänkt på detta:) Förövrigt. Jag har läst att verkningsgraden är 24%

Undrar om vi helt plötsligt kom tillbaks till ämnet igen? För räknar man lite på det så är skillnaden mellan 22 och 24 procent ungefär 8 procent... Dvs, det skulle kunna vara så att det ena är "Monarkwatt" och det andra "riktiga" watt.
Sannolikheten att undersökningar av verkningsgrad vid cykling genomförs på nån form av Monark-testcykel är nog ganska stor!

Tillbaka
Topp