Efter byte av kedja - hoppar nu över kugg

• Trådstartare Trådstartare nHz
  • Start datum Start datum

nHz

Aktiv medlem
Igår bytte jag kedja på mitt fornminne (CyclePro Colorado).
Jag mätte upp och ställde in allt hemma uppe i en hållare. I morse när jag hoppade på att cyklade så gick den betydligt tystare än tidigare men när jag kom till backarna och tryckte på lite så kändes det som att kedjan hoppade över. Alltså inte så där mellan växlarna utan som om det skulle vara fel avstånd mellan axlarna och hoppade över en tagg eller typ så… hoppas ni förstår?
Är det någon inställning jag har missat eller kan det vara så att cykeln är så pass gammal att dagens kedjor inte passar och jag behöver specialbeställa?
Cykeln har 21 växlar (3x7) och jag köpte en kedja för 7 på bakhjulet.

Tog f.ö. av bakväxeln och rengjorde allt. Bytte även växelvajern och det gjorde susen för precisionen när jag växlar.

Din kassett och/eller klingorna i vevpartiet är förmodligen utslitna efter för lång tid med samma gamla kedja. Allting slits tillsammans och kör du för länge med samma kedja så fungerar det inget bra när du byter endast kedjan.

Så i det här fallet, eftersom cykeln är gammal och har förmodligen aldrig bytt grejerna, är en ny kassett givet när jag byter kedja?

Nej, om du byter kedja i tid brukar en kassett överleva ett antal kedjor. Men som skrivits ovan har din kassett nu slitits ihop med den gamla kedjan vilket gör att den nya passar dåligt.

Burka sa:
Så i det här fallet, eftersom cykeln är gammal och har förmodligen aldrig bytt grejerna, är en ny kassett givet när jag byter kedja?

Det finns lite olika uppfattningar om detta, men de flesta är nog överens om att man kan köra mer än en kedja per kassett - om man byter "i tid".

Sen är ju nästa fråga vad som är i tid. För egen del har jag bytt kedjor som haft knappt mätbart slitage, och ändå haft problem med att det rappar över. Själv kör jag kassetter som kostar upp till 500 kr, så jag byter kedja och kassett samtidigt. Det kanske inte är lika kul om man kör kassetter för 3500 :)

I ditt fall - beställ en ny kassett! Jag hade inte kört vidare innan dess, eftersom din slitna kassett snabbt kommer att slita ner din nya kedja.

Hmmm, som på motorcykeln då typ - byter man kedja så byter man också båda dreven.
Trodde inte att det var samma belastning på den vanliga cykeln. Fast det är väl så efter som det är lite klenare grejer.

Ok så eftersom jag har slarvat med kedjebytet så behöver jag byta kassett bak och vev-dreven fram?

Behöver jag även byta bakväxeln?

Bakväxel behöver du inte byta, klinga fram troligen inte. Om du byter "drivpaket" hos en handlare så är det ofta kassett och kedja man menar och det är för att det är de delarna som slits ihop och behöver bytas ihop normalt.

Kännde på mig att det fanns ett namn på det här, "rappar över", är det så det kallas?

Fungerar kassetten (och ev. vevparti) från b-tema på den här billiga pendlarhojen (asfalt 10km)?

edit: så även att de hade vevlager på affären...

Senast ändrad:
johan44 sa:
Bakväxel behöver du inte byta, klinga fram troligen inte. Om du byter "drivpaket" hos en handlare så är det ofta kassett och kedja man menar och det är för att det är de delarna som slits ihop och behöver bytas ihop normalt.

Mja, med lite otur är även bakväxelns rulltrissor sletna. Det kan glappa i trissans axel, eller så är själva kuggarna slitna.
Dessa går att byta utan att ersätta hela bakväxeln.

Bytte kedja och kassett på min MTB förra året (~210 mil) och då fick jag chain-suck i framdrevet. Happ, bara att byta ut framdrevet också (dyrt). Så allting slits ihop som redan nämnts flera gånger här :D

Tack för alla svar.
Ska kolla vad de har i den lokala butiken innan jag åker någon annanstans (b-tema). Cykeln har jag som tidigare skrivits till pendling och så länge, tills jag hittar det jag vill ha och då blir förmodligen en annan pendlarcykel. Jag vill även ha en skogshoj också, av något slag så får se vad det blir. Vill bara inte ha för brottom så här innan REAn startar på riktigt.

Jag har ett liknande problem med min nya MTB, bytte kedja efter 100 mil, kedjemätaren var 0.75 på något ställe om man tryckte till och alltså inte överallt. Nu hoppar den på samma sätt som TS beskriver här, kassetten kan väl inte redan vara slut? Tar det ett tag innan nya kedjan sätter sig?

kolan sa:
Jag har ett liknande problem med min nya MTB, bytte kedja efter 100 mil, kedjemätaren var 0.75 på något ställe om man tryckte till och alltså inte överallt. Nu hoppar den på samma sätt som TS beskriver här, kassetten kan väl inte redan vara slut? Tar det ett tag innan nya kedjan sätter sig?

Du kortade kedjan så den är lika många länkar som kedjan den ersatte?

kolan sa:
Bengt-re sa:
Du kortade kedjan så den är lika många länkar som kedjan den ersatte?

Japp, men ska dubbelkolla senare men är nog 100%

Låter onekligen underligt att kessetten skulle vara slut redan, men är det på gränsen så kan man ha lätta symptom precis efter kedjebyte för att snart försvinna då kedjan snabbt slits in för att passa den slitna kassetten. Det betyder ju då att det snart nog är dax för ny kedja och kassett.

Men återigen. 100 mil borde inte slita ut en kassett. Åtminstonne 500 mil och oftast klart mer än så brukar de ju hålla.

Känns kedjespänningen vettig? Sliten, trött, kärv bakväxel eller snett växelöra kan ge underliga fenomen.

Du har knappast slitit ut alla dreven på kassetten, kuggar den över oavsett växel? Har du kollat så att inte kedjan är stel någonstans?

Bengt-re sa:
Känns kedjespänningen vettig? Sliten, trött, kärv bakväxel eller snett växelöra kan ge underliga fenomen.

Jag vet inte mycket om kedjespänning men det fungerade ju på förra kedjan. Växeln är ju också "ny" och växelöreproblem borde väl visat sig på förra kedjan med men är ingen expert på att se om den är sned. Lägger upp lite bilder om det kan hjälpa.

d_anders sa:
Du har knappast slitit ut alla dreven på kassetten, kuggar den över oavsett växel? Har du kollat så att inte kedjan är stel någonstans?

Det är inte på alla växlar utan på dom man använder mest, typ 3-5 räknat från stora drevet bak och mest i belastning upp för backar. Tycker nog att det minskat lite, innan var det även vid mindre belastning. Jag ska kolla det där med om någon länk är stel men har torkat av den nya kedjan med trasa, kört kedjetvätt och på med ny olja två gånger, fabriksfettet som sitter på är ju ingen höjdare :)

Kanske är riktigt dålig kvalitet på kassetten, en Sunrace, 11-36, skit?

Hur hade ni gjort, sätta tillbaka gamla kedjan igen och köra på 100-150 mil till och sen byta kassett och dra på den nya kedjan som jag köpt nu?

Bilagor

• IMG_1379.JPG
    IMG_1379.JPG
    244.3 KB · Besök: 185
  • IMG_1380.JPG
    IMG_1380.JPG
    190.8 KB · Besök: 176
  • IMG_1382.JPG
    IMG_1382.JPG
    253.9 KB · Besök: 165
  • IMG_1383.JPG
    IMG_1383.JPG
    211.9 KB · Besök: 208
  • IMG_1384.JPG
    IMG_1384.JPG
    316 KB · Besök: 209
  • IMG_1385.JPG
    IMG_1385.JPG
    284.7 KB · Besök: 189
kassetten ser inte bra ut på 2-4e iaf. Sunrace är väl generellt sett bara skräp. Funkar den gamla kedjan bra så hade jag kört till det glappade. Annars får du byta kassett redan nu.

cerro sa:
kassetten ser inte bra ut på 2-4e iaf. Sunrace är väl generellt sett bara skräp. Funkar den gamla kedjan bra så hade jag kört till det glappade. Annars får du byta kassett redan nu.

Tackar !
Vad innebär det med att den börjar glappa? Den nya har väl inte tagit skada på 2-3 mil nu?

Kan någon här rekommendera en prisvärd kassett, bryr mig inte om vikt...bara att den håller bättre.

Är den här något att ha "Shimano – Dyna-Sys SLX - Kassett 10-delad"
http://www.wiggle.se/shimano-dyna-sys-slx-kassett-10-delad/

eller den här lite dyrare "Shimano Dyna-Sys Deore XT - Kassett 10-delat"
http://www.wiggle.se/shimano-dyna-sys-deore-xt-kassett-10-delat/

Vad är skillnaden?

kolan sa:
cerro sa:

Tackar !
Vad innebär det med att den börjar glappa? Den nya har väl inte tagit skada på 2-3 mil nu?

Kan någon här rekommendera en prisvärd kassett, bryr mig inte om vikt...bara att den håller bättre.

Är den här något att ha "Shimano – Dyna-Sys SLX - Kassett 10-delad"
http://www.wiggle.se/shimano-dyna-sys-slx-kassett-10-delad/

eller den här lite dyrare "Shimano Dyna-Sys Deore XT - Kassett 10-delat"
http://www.wiggle.se/shimano-dyna-sys-deore-xt-kassett-10-delat/

Vad är skillnaden?

Vikten. SLX är bra - det brukar jag iaf köra med och jag har alltid varit nöjd med prestanda och livslängd.

kolan sa:
cerro sa:

Tackar !

Tänkte på om du byter tillbaks till den gamla och sliter ut den helt. Den nya har inte tagit skada av så kort cykling nej.

cerro sa:
Tänkte på om du byter tillbaks till den gamla och sliter ut den helt. Den nya har inte tagit skada av så kort cykling nej.

Jo det är tanken att jag byter tillbaks till den gamla och kör på så länge det går men vad innebär det? Vad händer till slut? Glapp säger du, hur då liksom?

Jag gick igenom den nya kedjan länk för länk och "massera" den, olja in den på nytt och nu fungerar den klockrent. Kanske var några länkar som var lite stela.

Tillbaka
Topp