Efterlysning: Dubbar, eller dubbdäck att plundra

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy,

Fick en idé som dock kräver tillgång till lite dubb för att kunna provas, så jag undrar ifall det är nån som har ett par dubbdäck redo för pensionering som kan plundras?

Ett DH-däck med en reva i däckssidan skulle funka fint, men allt utom biltema-dubb är av intresse.

jag har två stycken nokian w106 (som snarare är w98 kanske) som du kan få. finns i bromma. :)

Finns ju skruvdubb också om det är nymontering du vill göra..
http://www.best-grip.se/Shop/Page/Art/pgArtList.php?iArtMenu_Id=2&bIsDescr=1&sHeadline=U2tydXZkdWJi
1900T_1.jpg

Rhino skrev:
-------------------------------------------------------
> Får man fråga vad idén är? :)

Att dubba ett "solitt" cykeldäck(t.ex. ett från greentyre.co.uk) för det ultimata vinterpendlardäcket i stockholmsk normalvintermiljö.

Att tvingas byta en slang i snöblandat regn strax utanför Älvsjö tillhör helt klart det mest charmlösa jag gjort i cykelsammanhang hittills. 2 minuters mektid åt gången innan fingrarna förvandlas till nåt som känns som halvtinade fiskpinnar, och ungefär lika användbara när det gällde att hålla verktyg och kränga däck av/på.

Visst, de solida däcken får ofta tveksamma rescensioner(för att uttrycka sig milt) men om man ändå ska köra dubbat så har man ju sålt bort rätt mycket komfort och åkkänsla redan.

Som en extra bonus skulle jag dessutom få en chans att provköra ett solitt däck själv, innan jag börjar experimentera med dubbandet.

lleberg skrev:
> Finns ju skruvdubb också om det är nymontering
> du vill göra

Verkade ju jättebra, men 6 spänn dubben?

Näe, då får det bli lite snålåtervinning först.

dabac skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns ju skruvdubb också om det är
> nymontering
> > du vill göra
>
> Verkade ju jättebra, men 6 spänn dubben?
>
> Näe, då får det bli lite snålåtervinning
> först.

Ja tyvär, vad göra..
En bekant kör dom på sin gamla skoter han tävlar med i burka-kupp och dom verkar funka super, inge en enda tappad, kostnaden är väl enda problemet :)

Hur hade du tänkt montera dubb utan gänga så dom sitter kvar?

Senast redigerad av en moderator:
Oj, 6:- styck, det betyder att dubba upp motsvarade ett par Nokian extreme 294 skulle kosta närmare 3600 spänn!

lleberg skrev:
> dabac skrev:
> -----
> > lleberg skrev:
> >
>
> > -----
> > > Finns ju skruvdubb också om det är
> > nymontering
> > > du vill göra
> >
> > Verkade ju jättebra, men 6 spänn dubben?
> >
> > Näe, då får det bli lite snålåtervinning
> > först.
>
>
> Ja tyvär, vad göra..
> En bekant kör dom på sin gamla skoter han
> tävlar med i burka-kupp och dom verkar funka
> super, inge en enda tappad, kostnaden är väl
> enda problemet :)
>
> Hur hade du tänkt montera dubb utan gänga så
> dom sitter kvar?

Önsketänkande, funkar inte det tror du? ;-)

Vanliga dubb är inte gängade heller, de är ju bara nedpressade i förborrade hål.
Tänkte börja där.
Funkar inte det så är plan B PU-lim.
Däcken lär bestå av skummad PU, så det verkar ju inte allför orimligt att PU-lim har en hygglig chans att fästa på den ytan. Att det fäster hyggligt på metall vet jag redan.
Funkar inte det så är plan C att ha en orgie i superlimmande, och antagligen råka limma fast dubbar på däcket, fingrarna, kläderna och var de nu hamnar.

Funkar inte det heller så är tanken att svära en stund, och sen garva åt ännu en idé som inte tålde exponering för verkligheten...

MagnusA skrev:
> Oj, 6:- styck, det betyder att dubba upp
> motsvarade ett par Nokian extreme 294 skulle kosta
> närmare 3600 spänn!
Tänk er vilke bra ursäkt vi plötsligt alla har fått att motivera våra dyra däcksköp med. To.m. värstingdäcken har ju plötsligt blivit jättebilliga jämfört med att dubba själv.

Kan man inte tillverka en nätt liten snökedja som man monterar på däcket... Sen har du olika kedjor för olika väglag =)

På botten av min junklåda ligger det dubb från fyra bilvinterdäck, bara att hämta om dom är till användning.
4505873042_cce474fe90_o.jpg

jaras skrev:
> På botten av min junklåda ligger det dubb från
> fyra bilvinterdäck,

Tack, men jag tror de är för grova för det här fallet, svårt att hitta ställen i mönstret där man kan borra in dem. Däremot kan man göra piffiga svarvstål av stiften i mitten...

mattiasp skrev:
> Kan man inte ha vanliga vinterdäck med sånt där
> klägg i? Stan´s klägg?

Tror inte det hade räddat mig den gången jag fick ett borst från en gatsopningsmaskin genom däcket...

Men visst, för måttlig otur räcker det nog.

roefv skrev:
> Kan man inte tillverka en nätt liten snökedja
> som man monterar på däcket...

Undrar om det var icebike.org som hade en länk om snökedjor för cyklar, borde ju vara nåt för nån lajvare som redan har vanan inne från ringbrynjetillverkning....

eller gör som grannens smarta grabb gjorde på sin 80-kubikare... skruva plåtskruv genom däcket innifrån.... resultat pajjad slang stup i ett.. grannens smarta påhitt nummer två. fylla bakhjulet med fogskum.... tänker inte på att fogskum sväller...... grannen monterar ett färdigdubbat däck.

Jag har två slitna dubbdäck som du kan hämta i Kazakstan. Vad exakt ska du ha dem till?

I Ryssland har jag sett folk bygge egna dubbdäck genom att skruva fast vanliga skruvar i däcken. Man skruvar i skruvarna och sedan kapar man dem med vinkelslip eller avbitare i den längd man vill ha. Det funkar men jag vet inte hur bra

/Stellan

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp