Eftersnack: Vättern 2008

Globalistic

Aktiv medlem
Hur var loppet, fick du ont i baken, såg du något kul, trängde sig någon in i din grupp, kom du i mål, gick något sönder?

Dela med dig av dina händelser från årets lopp.

Caio!

:::Inför Vättern 08 Edit 2.0:::

Nu eftersnack...

Senast redigerad av en moderator:
Tid: Sub 10
Antal Stop: 2

Kläder: Cykelbrallor + cykeltröja ;). Långa överdragstights ifall det är lite kyligt på morgonkvisten, pallar inte med benvärmare då det bara känns fjantigt + att de glider av ;). Långa handskar.

Vid regn: Jag har en tunn regnjacka som jag kört VR i t ex 2004 då det regnade hela tiden, den funkar finfint. Kanske blir skoöverdrag modell vattentätt också då.

Tillbehör: Multiverktyg, pump på ramen, slang, absolut inga kontanter då man kan köpa saker i depåerna mot att man visar upp startnummer och senare bli fakturerad osv.

Väska: Camelback samt liten väska på ramen med energikakor så att de ska vara lätta att komma åt osv.

Mat: Ett gäng bars, ngra gel, en flarra sportdryck, en flarra vatten + camelback. Det ska räcka en bra bit ;).

Skippar cash :)

Jag hoppar över regngrejerna (hoppas på det bästa) so far :)

Men Camelbak, blir det inte varmt å blött på ryggen...

När startar du förresten...

Startar 3.56. Camelbak:en är inte ngn fjällrävenryggsäck direkt ;). Den ventilerar hyfsat bra och är lätt förutom när man har två liter vatten i ;). Varm blir man annars ändå när man cyklar, det brukar inte va ngt problem. Tycker det är praktiskt att man kan dricka när man vill istället för att sega ner längst bak i klungan för att fippla med flaskor eller hur det nu är sagt ;). Har dock som sagt en flaska sportdryck på ramen samt en till flaska som reserv så att det ska räcka de 14 första milen efter det så kanske jag skippar en flaska osv.

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> (kanske skoöverdrag).

och

saltgurkan skrev:
> Kanske blir skoöverdrag modell
> vattentätt också då.

Så här års brukar jag inte använda skoöverdrag.
Istället har jag GoreTex-sockor (med tunna cykelstrumpor inuti).
De räcker till att hålla tårna varma om det skulla vara kallt och både varama och 'torra' i regn.
De går att rulla ihop och tar mindre plats än skoöverdrag.

Jag har ett par ihoprullade tunna cykelstrumpor i tån på GoreTexd-sockorna, ofta blir man genomblöt om fötterna innan det är läge att stanna och byta kläder.
Då är det skönt med torra trumpor...

/Håkan

Tips för en kall morgon (vilket det inte ser ut att bli i år men i alla fall): Bomullsvantar från macken att dra utanpå cykelhandskarna. Kan slängas när det blivit varmare.

Menar du tunna som tjejerna brukar ha på HM eller snabbmatkassörskan :)

Blommigt är annars fint-->
tradgardsvantar.jpg

Starttid 03:00 (officiellt 02:38 tror jag, men vi startar vid 3)
Tid: Sub 10 är målet
Antal stop: 3 (Gränna, Fagerhult & Boviken)
Kläder: Cykelbyxor, Cykeltröja med en tunn "Zlatan" Nike tröja under. Om det är under 10 grader på morgonen har jag arm och benvärmare och eventuellt en vindväst om det är regn i luften. Om regnet hänger i luften tar jag tunna skoöverdrag då fötterna i princip är det enda jag fryser om. Kortfingrade handskar oavsett väder. Cykelkeps om det regnar under hjälmen tycker jag skyddar bra mot regn i ögonen.
Tillbehör: Xtra slang, xtra däck i mittenfickan på tröjan. Liten Cykelcity sadelväska med slang, 1 avtagare och ett Crank Bros multiverktyg. 1 Biltema pump på ramen (bästa pump jag provat alla kategorier)
Mat & Dryck: Camelbak med 2 med liter vatten. 2st Zefal Magnum 1 liters flaskor med sportdryck. 5-6 Maxim Bars i vänster ficka på tröjan och 3 Maxim Gels i högra fickan plus ett paket Dextrosol med C vitamin.

Det kanske verkar som "overkill" att ha ett extra däck med sig men jag har upplevt att få punka i 40 knyck och haft paj däcket innan jag fick stopp på cykeln under ett Mälaren runt för några år sedan. Att stå där och se slangen bubbla ut genom ett hål i sidan på däcket var så dj..la irriterande att det för mig är värt besväret att ha med sig ett extra däck.

den verkar ha utgått ur sortimentet tyvärr, art nr 27-500 som finns nu är inte den jag har. Den kostade 59:- i alla fall och funkar klockrent. Jag har en Topeak Pocket Rocket på min cross och den funkar lika bra men kostar betydligt mer, rekomenderas också.

Starttid:3,25
tid: 10-11 timmar, med tre stopp inplanerat.
Kläder: kortbyxor, kortärmad tröja med linne under, knävärmare, armvärmare, kortfingrade handskar, buff på huvudet.
Utrustning: en liten sadelväska med slang, multiverktyg, kedjebrytare, däckavtagare, pump (hänger under sadelväskan)
En midjeväska (marmot walkabout) som jag har regnjacka, plastpåsar till fötterna (vid regn), pengar, telefon, reservdäck, 4 gel och 10 bars, solglasögon.
På cykeln har jag två vattenflaskor med vatten i, jag dricker inte sportdryck så jag räknar med att fylla flaskorna på nåt av de tre stopp jag gör, dricker i vanliga fall ungefär två flaskor på 10-12 mil.

Selast, HÅkan C eller nån annan:
Det här med starttid, behöver man byta officiellt eller är det bara att kliva in i fållan när man känner för det?

Förra året såg jag folk som hade klistermärken på ramen/styrtappen som visade när kontrollerna kom och även banprofilen...var kan man få tag på sådana?

Förra året frös jag en del om tårna på natten trots att det var bra väder, är det overkill att ha rejäla skoskydd från Biltema eller räcker mina nyinköpta tåvärmare som jag inte provat i kyla ännu?

Sungam skrev:
> Selast, HÅkan C eller nån annan:
> Det här med starttid, behöver man byta
> officiellt eller är det bara att kliva in i
> fållan när man känner för det?

Det är bara att gå in i någon fålla vid den tid man vill starta. Det brukar bli trångt vid 4 tiden så undvik då men annars är det lungt.
>
> Förra året såg jag folk som hade klistermärken
> på ramen/styrtappen som visade när kontrollerna
> kom och även banprofilen...var kan man få tag
> på sådana?
Ingen aning
>
> Förra året frös jag en del om tårna på natten
> trots att det var bra väder, är det overkill att
> ha rejäla skoskydd från Biltema eller räcker
> mina nyinköpta tåvärmare som jag inte provat i
> kyla ännu?
Jag frös också som en hund om fötterna förra året, det var kallt, har för mig att det var typ 6 grader när jag startade vid 3 tiden. Har aldrig provat tåvärmare men de borde göra jobbet tycker jag. Jag kör med tunna skoskydd, inte neopren, om det är kallt och ser ut som om det skulle regna.

Bang skrev:
> Vad e en Buff, har jag missat något...
>
> Gogglade på
> Buff--->http://www.ethab.se/images/Buffbilder/how_
> to_buff.jpeg
>
> För det kan ju inte vara en sådan här
> --->http://www.orpingtons.co.uk/chickens/buff%20la
> ced%20bnt%20plt.jpg
>
> Eller...

LOL!!! Jag kör alltid med en höna på huvudet gör inte alla det???

Kolla denna: http://www.buffsverige.se/

Dom funkar iofs ganska bra men känns lite varma på sommaren för mig i alla fall. Jag kör med en sån på vintern dock.

Selast skrev:
> Sungam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Selast, HÅkan C eller nån annan:
> > Det här med starttid, behöver man byta
> > officiellt eller är det bara att kliva in i
> > fållan när man känner för det?
>
> Det är bara att gå in i någon fålla vid den
> tid man vill starta. Det brukar bli trångt vid 4
> tiden så undvik då men annars är det lungt.

Fick precis höra att man från tävlingsledningen i år kommer att hålla bättre koll på att folk verkligen kör i rätt tid efter en del sura miner förra året då massor av folk ville åka med i Fredrikshofs mastergrupper som startade runt 4 och det tydligen blev djävligt trångt. Alltså, strunta i din startgrupp på egen risk.

skier skrev:
> Starttid:3,25
>

Har du en egen grupp?? :) Alla andra startar jämna minuter om jag inte minns helt fel.

Bang skrev:
> Mastergrupper, berätta mer.

Japp, mastergrupperna is the shit med följebil och allt ;-)!

Bang skrev:
> Mastergrupper, berätta mer.

Det är en grupp på typ 10-15 Fredrikshofare som startar och cyklar tillsammans under ledning av några ledare som håller ihop gruppen och ser till att det bestämda tempot hålls. Dom brukar ha master 25km/h, 27 km/h, 29 km/h, 30 km/h och 30+ grupper (jag är inte helt säker på att man kör alla dessa i Vättern men det brukar vara en lite långsammare och sen en snabbare med en i mitten... typ) Jag har åkt andra lopp med dom (Roslagshösten och Södervåren) och tycker att dom är suveräna! Det blir antagligen ännu bättre om man är med i klubben och tränar tillsammans med dom man ska åka VR med. Men som sagt förra året har jag hört att det blev en del kalabalik när en massa löst folk försökte hänga med deras grupper som startade runt kl 4 och det blev tydligen mer än lovligt trångt i startfållorna. Jag har en polare som är med i Fredrikshof som berättade att man på en träningsrunda nyligen diskuterat detta och där hade det framkommit att tävlingsledningen i VR hade berättat att man i år skulle hålla benhårt på starttider för att undvika liknande kaos i år.

Sen har jag personligen iofs. svårt att se hur dom skulle kunna undvika upplopp vid starten om dom börjar neka folk att starta... Det känns ju som man har rätt lite att förlora kl 03:30 om någon funktionär försöker tala om för en att man inte får starta för att gruppen man tillhör åkte 03:15... Tror en och annan käftsmäll skulle delas ut då...

Nån som har en plats över i bil till/från Stockholm?

Startar 21.30 och räknar med 12+ timmar, kommer delvis att agera stilpolis åt några kamrater söderifrån ;)

Mastergrupperna har en sk grindvakt längst bak i gruppen, folk får gärna ligga på rulle bakom gruppen men göre sig icke besvär inuti denna. Allt för att inga utomstående ska rycka sönder klungan osv :).

saltgurkan skrev:
> Mastergrupperna har en sk grindvakt längst bak i
> gruppen, folk får gärna ligga på rulle bakom
> gruppen men göre sig icke besvär inuti denna.
> Allt för att inga utomstående ska rycka sönder
> klungan osv :).

Typ som en förskolegrupp som ska ut på utflykt. En ledare fram å en ledare bak som ser till att alla barnen är med och att inget stör ordningen i dem två leden :)

Undra om det är fruktstund vid Jönköping också :)

Men tack för svaren. Jag startar 04.00 å köpt mitt startbevis av en från Hovfet. Så jag kommer väl bli utesluten :( En Valhallare mellan alla svarta Hovfare fortsättning följer å ta fram Chipsen :D

Ja, såg du inte det när du anmälde dig? Man kan få en egen grupp för 500 kr extra, så slipper man trängas med pöbeln...
Nej, jag sitter på jobbet, har inte exakt starttid i huvudet, det är nån gång mellan 3.20 och 3.30 vet jag, alldeles för tidigt iaf.

ason skrev:
> skier skrev:
> -----
> > Starttid:3,25
> >
>
> Har du en egen grupp?? :) Alla andra startar
> jämna minuter om jag inte minns helt fel.

Jag tycker de funkar bra även på sommaren, om man bara har ett lager, resten bak i nacken som en bandana. Min står det luleå tekniska universitet på, lite gratisreklam. Suger upp svetten bra och torkar hyfsat snabbt.

Bang skrev:
> Vad e en Buff, har jag missat något...
>

En liten intim fråga.

Är det någon som smörjer in byx-fodret eller rent av direkt på huden (ljumske/skrev)
strax innan loppet.

I så fall, vad används. (Asso-krämen, Vaselin, m.m)

/Pilen

Vaselin. Som jag dessutom hade med mig och smörjde under stoppen också.

Obs! Kör inte med cyklotekets puder anti-monkey ass. Den är helt värdelös, gör nog mer skada än nytta.

Kör nästan varje träningspass med Elite Chamois Cream. Kan smetas på byxan, men jag applicerar på kroppen. Hur bra som helst.

Finns på många ställen, brukar köpa på bike-components.de

Har hört mycket bra om Assos och andra märken, men Elite är förhållandevis billigt och om man inte smetar så massor räcker en tub ca 1 säsong.

Bilagor

• 413111.jpg
    413111.jpg
    4.1 KB · Besök: 33
Jag körde mitt sluttest med rumpräddning i söndags. Barnpuder i områder i mellan.. ni vet. Och barnsstjärtsalva på sidorna på själva musklerna liksom. Alltså på de områden där jag nu fått lite skavsår av värmen då jag svettats mycket. Men man får inte blanda puder o salva.

Är det under 15 så fryser jag om förtterna tänkte köra med nya tunna skoskydd med blixtlås och toe-warmer.

Någon ovan skrev tåvärmare, menade ni To Warmers, alltså någom slags kemisk pryl, som klibbas mot sulan/sockan.

Jag har klippt isär en buff till 5 cm breda pannband. Jag har flera och byter, dom torkar fort när man hänger dom på camelbaken. Eftersom jag har glasögeom rinner svetten ner i ögonen så jag nästan blir blind annars.

Startar 03:24 och kör förmodligen med dubbla tröjor alt. linne+tröja under cykeltröjan. Armvärmare som förmodligen åker ner i en ryggficka vid Fagerhult någonstans. Dubbla strumpor, ett par tunna och ett lite tjockare par, för värme på morgonkvisten och komfort under dagen. Alla slangar, gel, kakor mm. ligger i ryggfickorna. Ingen sadelväska, där skall det sitta extra drickaflaskor istället.

Reservation för ändringar pga vädret :).

kanske menar han en sådan här. Sätts under sadel och där får man plats med två extra flaskhållare.

Bilagor

• 47-032.jpg
    47-032.jpg
    7.3 KB · Besök: 35
classekock skrev:
> kanske menar han en sådan här. Sätts under
> sadel och där får man plats med två extra
> flaskhållare.

Exakt, hur visste du att det var precis den modellen?????

nej det gör man inte. Det funkar faktiskt riktigt bra att ha två extra på sadeln. då blir det minst tre liter vätska istället för en å en halv.

ason skrev:
> classekock skrev:
> -----
> > kanske menar han en sådan här. Sätts under
> > sadel och där får man plats med två extra
> > flaskhållare.
>
>
> Exakt, hur visste du att det var precis den
> modellen?????

Det är den enda jag vet om som finns och verkligen fungerar. vill man så trycker man ner två stycken 1 litersflaskor där.

Bang skrev:
> Soft!
> Nuddar man inte flaskorna med arslet?

Nej, bara i enstaka fall då man t.ex. står upp och sträcker ut för att sträcka på ryggen. Men det går att leva med.
Vad man ska passa sig för är då man lite stel och jävlig, typ vid sista stoppet, ska svänga benen över sadeln och äntra cykeln utan att man tänker sig för...då kan man fastna med foten eller benet i flaskorna och stå på skallen. Har själv varit väldigt nära att göra just så, ett flertal gånger dessutom. Man är ju vig som en planka.

Det har jag borstat tänderna med. Rackarns tub och vara lik tandkräm när man är sömndrucken...
Smakade sådär och löddrade inget vidare.

Idominsalva för tänderna... hmm, måste varit en höjdare ;)

Förutom multitool etc i sadelväskan så har jag några plåster och en liten tub Ice Power (mot tillfällig värk). Idominsalva skall jag lägga till efter tips från er:). Tandborsten hoppar jag över....
Skaffade också en ramväska (Ironman)och där tänker jag lägga bla GT tabletter, bars i bitar och annat ätbart. Funkade ypperligt i helgen när jag provade.

Tillbaka
Topp