Eftersnack: Vättern 2008

Vart hittar ni resultat listan som verkar finnas.. ??
Själv gjorde jag min första VR och hade mål att försöka gå runt på 12H.
Blev 10:46 och jag är bara ett stort leende ... fasen va kul det va.

Så här firar man direkt efter rundan :-)

Vtternrundan2008009.jpg ht=544

Måste säga att ölen smakar väldigt bra efter 30 mil

Snubben som gjorde mål för Österrike mot Polen fick tydligen gratis öl livet ut.
Tänk om man slog klubbrekord i VCK å kanske fick Vitargo livet ut :)

2006 var nog litet lättare. Har för mig att runt 2000 pers var under 10 timmar då mot ca 1800 i år. Trots allt var det, enligt min åsikt, ett bättre-än-medel-år i år, åtminstone för de som startade sent och slapp nattregnet.

Följde med 3 st som skulle cykla för första gången, blev husbil ner o sen hade vi tillgång till trevliga lokaler, kök, tv, fåtöljer, bastu/duschar etc torsdag-söndag = så sett var det toppen.

De tog sig fram på en Bianchi racer, en Kona cross och en Merida racer, själv tog jag med mig mtb´en för lite roligare transportsträckor. Vi hade ca 4 km in till centrum så när vi kom ner på kvällskvisten på torsdagen blev det taxi in, Harrys för att käka och sen något skrålhak för ytterliggare ölintag.

m4.jpg ht=625

Målet var att få med oss åtminstone en cykel ner ;)

Fredagen startade lugnt, cyklarna plockades ner från husbilen och gicks igenom. Sen begav vi oss ned till downtown för lunch och shoping, blev bara shoping pga fulla restauranger. For istället till nyöppnade Netto och handlade förnödenheter som sedan intogs hemma på basen. Dag och kväll fortgick och en timma innan start upptäcktes en sten i Bianchins framdäck, den hade gjort en reva såpass att korden var synlig. Han bytte om kvickt och for ner till startområdet för att få däcket utbytt, gick bra som tur var och fick gå före i kön pga brådskan. När vi andra for ner ca 30 min innan start började det vräka ner, var ju lite synd men de höll humöret uppe iaf, mötte upp herr punka utanför startområdet. Följde med dem in till ljuskontrollen där jag tog något foto o sen skyndade de till start, hade sms prenumation på en av dem.

m5.jpg ht=544

Sas att det var 2 grader när de kom ned till Jönköping..brr

Kvällen fortlöpte som så för mig att jag fick åka tillbaka till basen för jag glömt lås, vilade en stund där med ytterliggare öl och sen vart det ned till centrala delen igen. Jag lyckades avverka inte mindre än 3 bardiskar, ett blackjack bord(+200) och avslutade på Sibylla som överaskande nog hade öppet kl 02:15 på natten.

Ca åtta på lördagmorgonen vakna jag till liv igen i husbilen o kollade statusen på sms prenumationen, jodå det verkade röra på sig fortfarande. Gick o gjorde ordning mig, duscha o snacka med de andra som följt några kämpar. Kl 10 kom en av mina ryttare gåendes med cykeln bredvid sig, visa sig att en gammal knäskada sedan förra hösten gjort comeback. Efter ca 10 mil hade han börja få ont, när han kommit 14 gjorde det så pass ont att en antydelse till vinkning lett till att följebilen plocka upp han och körde han till närmaste buss för ändamålet, till råga på eländet fick han punka någonstans på hemvägen så han fick gå från centrum till basen.

De andra kämpa på och efter ca 15 timmar och 20 min tog jag mot dem med folköl och wienerbrods =) Det var uppskattat och vi låg i gräset nere vid målgången och tjattra om loppet. Efter lite återhämtning tog vi oss tillbaka och jag fixa käk till dem, sen blev det mest snacka, sova, snacka, sova kolla matchen, sova kolla matchen osv. Vid 21 tiden var de såpass pigga att vi tog oss ner på stan igen, fixa diplom till dem och sen åt vi plankstek på Lotta på hörnet, klart godkänd. Stack ut och tog några öl sen efter att ha lovat vakten att ta det lite lugnt = de såg rätt groggy ut av förståliga skäl ;)

M1.jpg ht=544

Pacific Blue flashback någon?

Hur som helst jag blev väldigt peppad för att köra nästa år och vilket bemötande man fick där nere, alla var verkligen supertrevliga! =) Jag fick 200:- rabatt på en shimano cykeltröja för att den låg på fel ställe ouppmärkt o jag fråga om priset, lokalerna vi fick låna blev vi erbjudna utan att ens fråga. Det som var bestämt innan var att vi skulle få låna parkeringen och så fick vi tillgång till hela kalaset, alltifrån servicepersonal-polisen gav bara glada miner. Bianchi´s svarta cyklar såg fina ut på torget, den för 19000:- nånting kanske kommer ned sig lite till nästa år, kan ju hoppas iaf.

M2.jpg ht=544

Ta betalt..
M3.jpg ht=544

..kan dom iaf =)

MVH

Många fina tider dyker upp. Håkan Dahlgren är ändå mest imponerande. Jag såg dig efter Roslagsvåren och blev väldigt skeptisk till sub9-planerna. Det lät som rena självmordsbombningen då. Starkt!

Första Vätternrundan avklarad då, kört lvg sen april, så får väl konstatera att det skiljer sig en del från mtb. Hade som mål att komma in under 12h, men lyckades missa det med 2min. Bra uppstart av rundan också med skyfall när man precis kommit ut ur Motala.

Blev dock lite irriterad över vissa cyklister som inte är vana att köra i klunga gör det ändå och då orsakar allmänt kaos. Var även nära att det blev krasch på grund av det.

Annars var det bara lite allmänna kulturkrockar då de flesta i klungar ner till jkpg körde för Försvaret, vissa civila är inte vana vid direkt Feedback.

Men sammanfattningsvis så får man väl säga att det var en trevlig tillställning, blir nog nästa år också.

Jag körde med min fru som började cykla i år. Vi hade bestämt oss för att hålla ihop och satsade på en tid på mellan 10-11 timmar. Det flöt på kanonbra trots att mitt löfte om att "ner till Jönköping kommer det inte alls att kännas som att man cyklar - det bara flyter på" - det började ju blåsa rätt bra redan efter några mil och vi släppte vår startklunga. Efter kort paus på toppen av backen efter Jönköping och vid en olycka strax innan Hjo tog vi vårt planerade depåstopp modell längre i Boviken. Efter det höll vi bra fart även man på cykeldatorn kan se att de sista 5 milen var tuffa, framför allt mil 27-28. Vi kom imål på 09.40 och är grymt nöjda. Kul grej att göra med sin fru. Inte minst upptäckte vi att cykling är ju en idealisk sport att träna tillsammans även om man har lite olika kapacitet. Den som är starkast ligger bara framför och plogar så får bägge ut lika mycket av passet. Nu ska vi fundera på vad målet ska bli nästa år.

Jag spanade efter alla Happycyklister men eftersom alla startade före oss var det liksom kört från början - ni cyklar snabbt. Nästa år skulle det vara kul att köra i en organiserad klunga hela loppet, istället för själva eller i små, oorganiserade små grupper där bara ett fåtal drar.

Ja, vi har insett det och jag är en stolt äkta man. Vi har dock varit ganska seriösa och dragit nytta av mina två tidigare lopp (2006 och 2007)som hobbycyklist och lagt träningsmängd och intensitet på rätt nivå. Vi bestämde oss sen för att göra helt vårt eget lopp och inte riskera att vi skulle gå in i väggen. Tyvärr så var det dåligt med klunghjälp så min ambition att jag inte skulle dra en meter slog helt fel men det gick ju grymt bra ändå. I efterhand skulle vi nog kunnat cykla kanske något fortare men som debutlopp var det ju en jättecool upplevelse.

P

Tillbaka
Topp