Följde med 3 st som skulle cykla för första gången, blev husbil ner o sen hade vi tillgång till trevliga lokaler, kök, tv, fåtöljer, bastu/duschar etc torsdag-söndag = så sett var det toppen.
De tog sig fram på en Bianchi racer, en Kona cross och en Merida racer, själv tog jag med mig mtb´en för lite roligare transportsträckor. Vi hade ca 4 km in till centrum så när vi kom ner på kvällskvisten på torsdagen blev det taxi in, Harrys för att käka och sen något skrålhak för ytterliggare ölintag.
Målet var att få med oss åtminstone en cykel ner ;)
Fredagen startade lugnt, cyklarna plockades ner från husbilen och gicks igenom. Sen begav vi oss ned till downtown för lunch och shoping, blev bara shoping pga fulla restauranger. For istället till nyöppnade Netto och handlade förnödenheter som sedan intogs hemma på basen. Dag och kväll fortgick och en timma innan start upptäcktes en sten i Bianchins framdäck, den hade gjort en reva såpass att korden var synlig. Han bytte om kvickt och for ner till startområdet för att få däcket utbytt, gick bra som tur var och fick gå före i kön pga brådskan. När vi andra for ner ca 30 min innan start började det vräka ner, var ju lite synd men de höll humöret uppe iaf, mötte upp herr punka utanför startområdet. Följde med dem in till ljuskontrollen där jag tog något foto o sen skyndade de till start, hade sms prenumation på en av dem.
Sas att det var 2 grader när de kom ned till Jönköping..brr
Kvällen fortlöpte som så för mig att jag fick åka tillbaka till basen för jag glömt lås, vilade en stund där med ytterliggare öl och sen vart det ned till centrala delen igen. Jag lyckades avverka inte mindre än 3 bardiskar, ett blackjack bord(+200) och avslutade på Sibylla som överaskande nog hade öppet kl 02:15 på natten.
Ca åtta på lördagmorgonen vakna jag till liv igen i husbilen o kollade statusen på sms prenumationen, jodå det verkade röra på sig fortfarande. Gick o gjorde ordning mig, duscha o snacka med de andra som följt några kämpar. Kl 10 kom en av mina ryttare gåendes med cykeln bredvid sig, visa sig att en gammal knäskada sedan förra hösten gjort comeback. Efter ca 10 mil hade han börja få ont, när han kommit 14 gjorde det så pass ont att en antydelse till vinkning lett till att följebilen plocka upp han och körde han till närmaste buss för ändamålet, till råga på eländet fick han punka någonstans på hemvägen så han fick gå från centrum till basen.
De andra kämpa på och efter ca 15 timmar och 20 min tog jag mot dem med folköl och wienerbrods =) Det var uppskattat och vi låg i gräset nere vid målgången och tjattra om loppet. Efter lite återhämtning tog vi oss tillbaka och jag fixa käk till dem, sen blev det mest snacka, sova, snacka, sova kolla matchen, sova kolla matchen osv. Vid 21 tiden var de såpass pigga att vi tog oss ner på stan igen, fixa diplom till dem och sen åt vi plankstek på Lotta på hörnet, klart godkänd. Stack ut och tog några öl sen efter att ha lovat vakten att ta det lite lugnt = de såg rätt groggy ut av förståliga skäl ;)
Pacific Blue flashback någon?
Hur som helst jag blev väldigt peppad för att köra nästa år och vilket bemötande man fick där nere, alla var verkligen supertrevliga! =) Jag fick 200:- rabatt på en shimano cykeltröja för att den låg på fel ställe ouppmärkt o jag fråga om priset, lokalerna vi fick låna blev vi erbjudna utan att ens fråga. Det som var bestämt innan var att vi skulle få låna parkeringen och så fick vi tillgång till hela kalaset, alltifrån servicepersonal-polisen gav bara glada miner. Bianchi´s svarta cyklar såg fina ut på torget, den för 19000:- nånting kanske kommer ned sig lite till nästa år, kan ju hoppas iaf.
Ta betalt..
..kan dom iaf =)
MVH