Ekonomi Zwift, en tråd för de snåla.

Nu är det inte jättelångt kvar till att snön kommer, skidorna åker fram och man börjar besöka gymmet mer och mer.

Med detta så kommer handväskan fram och man tycker det är jobbigt att skita ner sin 60k + mtb i skogen. Man börjar funder på swift men är inte riktigt lycra nog att äga en racer/cx (insert cykel med annat än rakt styre). Man vill ändå träna hemma någon form av cykling, man har trots allt lyssnat på MTB-podcast och dyl poddar som lovordar detta med cykling inomhus.

Så nu kommer då lite frågor. Hur gör ni en "ekonomi" variant av Zwift? .... Tar mig te.x... Jag har en broduro hoj, med boost. En hardtail utan boost. Vad skulle ni göra för att få ut så bra känsla och träning som möjligt för minsta peng? .... Nej rollers är inte ett alternativ pga platsbrist.

SHOOT!

Frågan är mer... varför har du lagt +60k på en cykel som är gjord av mjukost (eftersom du tycker det är jobbigt att den blir smutsig). Cykla, tvätta, repetera.

Blir lite konstigt att du pratar om en ekonomivariant av zwift? Köp en TacX Flux, sätt din 60kkr cykel på den och trampa. Problemet löst...
Ja, eller så köper du den allra billigaste trainern som är kompatibel med Zwift...

Senast ändrad:
Det går säkert att få till nån snikvariant för att köra Zwift, men min uppfattning är att Zwift inte är optimerat för de snåla om man ska ha ut nånting utav det.
#realitysucks

Sätt dit en wattmätare på cykeln. Den har du glädje av året runt. Sedan kan du använda vilken dumtrainer som helst för att köra Zwift.

Jag köpte en smart trainer på XXL för typ 2000kr och kör via en Ipad. Funkade tillräckligt bra för att det inte skulle vara skittråkigt.

Sen om din/dina hojar passar i en sån , det får nån annan svara på. Men billigt var det :)

Jeppe_E : Nej jag vill helst bara att den skall stå still i min mancave och lukta nycykel lukt.... Självklart kör jag den på vintern men kanske inte riktigt lika mycket på sommaren. Dyr mjukost dock.

NypaN: Det kanske är sådär, helt klart!

GustafH: Skall spana tack!"

Nickpick: Agree ... jag kör mer på hardtailen på vintern helt klart, men när det kryper ner till -15 blir det mer inne.

MarcusS: Jag har faktiskt tänkt på precis det där, det kanske är vettigt att göra på det viset. Då har man trots allt nytta av den även på sommaren sedan om man vill köra lite mer seriös träningsupplägg. Stages, Quarq ? Garmin? Vad skall man ha

Mini_me: Ah får ta och spana. Jag vet att det skall finnas lite adaptrar till 142mm ... men frågan är väl dock en 11x kasett på en smarttrainer?

Böldprästen sa:
Jeppe_E : Nej jag vill helst bara att den skall stå still i min mancave och lukta nycykel lukt.... Självklart kör jag den på vintern men kanske inte riktigt lika mycket på sommaren. Dyr mjukost dock.

NypaN: Det kanske är sådär, helt klart!

GustafH: Skall spana tack!"

Nickpick: Agree ... jag kör mer på hardtailen på vintern helt klart, men när det kryper ner till -15 blir det mer inne.

MarcusS: Jag har faktiskt tänkt på precis det där, det kanske är vettigt att göra på det viset. Då har man trots allt nytta av den även på sommaren sedan om man vill köra lite mer seriös träningsupplägg. Stages, Quarq ? Garmin? Vad skall man ha

Mini_me: Ah får ta och spana. Jag vet att det skall finnas lite adaptrar till 142mm ... men frågan är väl dock en 11x kasett på en smarttrainer?

11x-kassett är inga problem på trainer. Kör du Flux kan du inte använda sista växeln men det funkar. Jag hade köpt en billig hoj och en trainer och kört den setupen inne. Kan vara skönt att ha uppställt även på regniga dagar. Utväxling är inte så noga om du kör i ERG-mode.

Tillbaka
Topp