El eller co2?

David cyklar

Aktiv medlem
El eller co2?
Är i färd med att köpa en minipump och funderar på el eller co2? Kör både MTB och landsväg så den behöver funka till bägge. Har förstått att co2 blåser ur allt på en gång och inte går att reglera? Det går med andra ord inte att kontrollera lufttryck eller blåsa i lite grand för att underlätta montering av slangen och sen blåsa in resten? Elen är långsamma och dyrare verkar det som. Vad väljer man?

När det gäller co2 så finns det en uppsjö. Biltema har ju en billig rackare, funkar den?

El eller co2?
Det finns CO2-adaptrar med något slags tryckmätare. Alu-patronen är engångs.

7373527.webp

Batteripumparna är bekväma i och med att man kan ställa in önskat tryck. De låter väldigt mycket.

El eller co2?
Dom CO2 pumpar jag har provat har alla haft ett vred för att kontrollera flödet av gas. Men när patronen är tom och man inte har fler så är det slut. Har man misslyckats med lagningen eller nåt så får man leda hem cykeln. Jag är lite sugen på att köpa en elpump istället, men som du säger så kostar dom mer än CO2.

El eller co2?
Elpump för att pumpa. Patron för att poppa om. Behöver du ta loss däcket krävs poppning.
Nja. Jag tror ingen rekommenderar att blåsa in fryskall CO2 i slanglöst, då blir det inte mycket nytta av såsen.

Behöver man ta av däcket är förmodligen slang det enda rimliga alternativet som då kan pumpas med vilket som.

El eller co2?
Nja. Jag tror ingen rekommenderar att blåsa in fryskall CO2 i slanglöst, då blir det inte mycket nytta av såsen.

Behöver man ta av däcket är förmodligen slang det enda rimliga alternativet som då kan pumpas med vilket som.
På vilket sätt skulle det vara ett problem? Jag har gjort det vid tillfällen.

Vätskan torkar fortare med co2 men nån gång spelar ingen roll. Fryspunkten på vätskan är låg och på många står det att de funkar neråt -20 C.

El eller co2?
Köpte den här från Ali för några veckor sen - verkar lovande så här långt. Har använt CO2 tidigare, men är lite drygt att det inte går att beställa patroner från min tyska go-to-butik. Antar att det har med leverans av trycksatta behållare att göra. Samma pump finns med olika namn tryckt på, en YT-review finns här.

Edit: andledningen till Ali från början var att det var slut i lager på BD: https://www.bike-discount.de/en/voxom-epu2-battery-pump

El eller co2?
Är i färd med att köpa en minipump och funderar på el eller co2? Kör både MTB och landsväg så den behöver funka till bägge. Har förstått att co2 blåser ur allt på en gång och inte går att reglera? Det går med andra ord inte att kontrollera lufttryck eller blåsa i lite grand för att underlätta montering av slangen och sen blåsa in resten? Elen är långsamma och dyrare verkar det som. Vad väljer man?

När det gäller co2 så finns det en uppsjö. Biltema har ju en billig rackare, funkar den?
Kul att fler funderar. Jag köpte CO2 på Biltema för nån månad sen och blev utskrattad av min kollega som efter lunchen kom dragandes med sin elpump. Efter att ha beklagat mig lite för högt, så låg det ett fint paket på mitt skrivbord efter påskhelgen - då hade en annan kollega beställt en ännu finare elpump till mig, med tryckmätare och whatnot.

Så:
Biltemas funkar fint, patronerna är billiga. (2 st. För 39:- vill jag minnas)
Man kan förstås reglera flödet med en skruvventil.

Elpump är billigare, både på sikt (eftersom den laddas med usb) och vid anskaffning. (Om man har snälla kolleger)

Tycker nog ändå att CO2 känns smidigare trots allt.

El eller co2?
Chansen att poppa ett däck med elpump är också helt ok, klart jämförbart med en rejäl minipump. Så har man bara lossat en sida t ex är chanserna goda.

El eller co2?
Co2 tycker jag kan vara knepiga, kan iofs vara mitt fel (eller bögarnas) men då och då säger det bara swisch så är patronen tom men tömdes ej i slangen…..

El eller co2?
Jag har burit med mig en co2-patron med tillhörande verktyg/pump/handtag eller vad man ska kalla det sedan ca 2021. Har haft turen att hittills inte få en enda punka så jag har PEPPAR PEPPAR inte behövt använda den än. Men oroar mig för att göra fel och misslyckas med frusna fingrar, exploderat däck eller annat och ändå få ta taxi/gå hem.

Hade dock lätt kört med en elpump istället, det får nog bli mitt nästa inköp. Minskar punkaångesten en hel del. Finns massor av beprövade modeller som håller för flera däck med högt nog tryck nu för tiden och kostar ”bara” runt tusingen. Helt klart värt pengarna om man slår ut det på tiden man kommer ha den som säkerhet i tröjfickan.

El eller co2?
Jag har en pytteliten handpump och två Co2-patroner med mig.
En pump tar för mycket plats vs patronerna och huvudet. En pump är alltid med, alldeles för jobbigt att vara beroende av patroner eller batteri.

Skulle jag bikepacka eller ta mig långt från civilisation så hade jag hellre haft uppladdningsbar batteripump än patroner.

El eller co2?
Misstänker att TPU slangar inte är riktigt kompatibla med CO2 heller, någon kanske kan bekräfta eller dementera.
Jobbiga med elpump och CO2 är att när batteriet eller gasen tar slut står man där. En handpump felar sällan.

El eller co2?
Bara minipump ute i fält. 200 pumptag låter drygt men går hyfsat fort, och skönt att inte vara beroende av batterier. Spelar väl in hur ofta man får punka också... Hemma kör jag med batteripump, praktiskt när man byter däck då och då.

Senast ändrad:
El eller co2?
Misstänker att TPU slangar inte är riktigt kompatibla med CO2 heller, någon kanske kan bekräfta eller dementera.
Jobbiga med elpump och CO2 är att när batteriet eller gasen tar slut står man där. En handpump felar sällan.
Jo det ska funka med Co2 i TPU. Iallafall om man köper kvalité som Tubolito och liknande. AliExpress-slangar kan nog variera men bör också funka. Har inte testat själv dock men går efter vad tillverkarna säger.

El eller co2?
Jag vill nog tycka att CO2-patroner är en nödåtgärd att användas efter punka i fält.
Latex håller inte CO2 så det är inget att förlita sig på under längre tid om man kör latexslang eller slanglöst. Men hem hinner man alltid.
Det finns små handpumpar med manometer. Bra på långresa om man inte vill förlita sig på att dra med sig en elpump med risk för soppatorsk mitt i långtbortistan.

El eller co2?
Jag kör säkerhetsmetoden: en liten och lätt men ganska ineffektiv pump och en CO2-pump med en patron. Det blir nog sammanlagt inte tyngre än en elpump men väldigt mycket säkrare tänker jag.

El eller co2?
Jag var mycket skeptisk till batteridriven elpump. Men skaffade en för att lättare kunna pumpa vardagscykeln som står i ett gemensamt cykelgarage. Sen låg den ju alltid där på bänken nära tillhands.

Nu är det det enda jag använder. Har fortfarande en co2 patron i ramen som reserv och för att poppa upp däcket om det trillar av.

Vet inte riktigt hur jag ska göra för lite längre turer. Batteriet kan ta slut förstås. Men jag har varit med om att en sån där mini pump gått sönder olägligt också. Och böjer ventiler gör de.

El eller co2?
Jag var mycket skeptisk till batteridriven elpump. Men skaffade en för att lättare kunna pumpa vardagscykeln som står i ett gemensamt cykelgarage. Sen låg den ju alltid där på bänken nära tillhands.

Nu är det det enda jag använder. Har fortfarande en co2 patron i ramen som reserv och för att poppa upp däcket om det trillar av.

Vet inte riktigt hur jag ska göra för lite längre turer. Batteriet kan ta slut förstås. Men jag har varit med om att en sån där mini pump gått sönder olägligt också. Och böjer ventiler gör de.
Noja till en gräns, inte mer. Har du batteri till 2 däck så behöver du inte mer. Då är det lika bra att kasta in handduken ändå och felsöka hemma istället.

El eller co2?
Skönt att slippa leva i den där världen där en bra minipump är för svårhanterad. Hellre 1000 pumptag i varje däck än att behöva hålla på att krångla med att ladda en kinapryl med förmodad livslängd kortare än slangen man pumpar upp.

El eller co2?
Jag köpte en sån här och la mina co2 i bra och ha i framtiden kanske lådan.
Den gör vad den ska men låter en hel del.

Kommer aldrig gå tillbaka och cykla runt med manuell pump igen.(Får bli när ryssen anfaller isf.)

*Om man nu inte litar på kina skräp så säljer Silca, Topeak m.m. liknande för mer än dubbla priset.

El eller co2?
Jag syftade nog mest på att all elektronik har ytterst begränsad livslängd om det inte är högkvalitativa verktyg eller något annat gjort för yrkesanvändare (oavsett om det står Silca eller Pumpapump eller vad de kan hitta på för käcka namn på prylen). En pytteliten pump som går varm lär inte leva många månader i bruk. Och gör den det är batteriet förmodligen slut inom ett par år. Och dör inte batteriet kommer packningar och annat vara dåliga efter något år till, och jag ställer mig ytterst tveksam till om det då går att byta packningar. Köper man "rätt" pump (eller godtycklig elektronik) får man såklart bara en ny då, men världen mår lite dåligt pga att vi förbrukar miljarder små skräpsaker oavbrutet.

Slit- och släng för att slippa några pumptag när man är ute och motionerar känns märkligt i dagens tillvaro imho.

El eller co2?
Bara haft elpump någon vecka. Men jag köpte en 30 cm usb-c till usb-c så kan man nödladda den med telefonen ifall det skulle behövas. Testa på kul hemma och den tog ca 10% av mobils batteri att ladda från 30 till 100%. Det finns tillfällen då det smidigt, kom en 8-åring med 0,3 bar till mtb-träningen. Då vill jag inte ta en patron eller pumpa 3-5 min för hand. Då gör en elpump jobbet snabbt på 20 sek. Gissar på att man måste fuktskydda den också för att den ska hålla. Tycker den blir småfuktig både i väska och ryggficka vid regn så den bor i en plastpåse. 🙂

El eller co2?
Kanske vore elektrisk pump något, men jag tycker det är tillräckligt med saker man ska hålla koll på att de är laddade. Cykeldator. Fram- och bakväxel. Höger och vänster växelreglage. Effektmätarpedaler. Mobiltelefonen. Mina egna glykogennivåer. Jag behöver inte ytterligare en sak att noja över. 🙂

El eller co2?
Håller helt med DT, möjligen med undantag om man skulle hålla i en träning där det kommer 8-åringar med 0,3 bar. Då tror jag det är jättebra med inte bara ett smidigt, utan även ett coolt verktyg.

El eller co2?
Handpump, liten smidig variant som fäst på sadelröret, samt en CO2-pump med några patroner är vad som gäller för min del. De få gånger jag har behövt byta slang i fält har jag dock alltid använt handpumpen, tycker CO2 är knepig att använda.
Batteripump känns tveksamt. Stor risk att batteriet är tomt när man väl behöver pumpen samt att batterilösningar rent allmänt har begränsad livslängd. En pump håller i princip hur länge som helst.

El eller co2?
Köpte den här från Ali för några veckor sen - verkar lovande så här långt. Har använt CO2 tidigare, men är lite drygt att det inte går att beställa patroner från min tyska go-to-butik. Antar att det har med leverans av trycksatta behållare att göra. Samma pump finns med olika namn tryckt på, en YT-review finns här.

Edit: andledningen till Ali från början var att det var slut i lager på BD: https://www.bike-discount.de/en/voxom-epu2-battery-pump
Har samma från Ali. Annat "märke" men ser exakt lika ut. Gillade den skarpt och använde den istället för pumpen typ ett år, tills knapparna inte ville funka så bra och så gick den inte att stänga av om man inte ville köra till planerat tryck och lamphelvetet gick igång osv. Litade aldrig på den från början ens, så den har aldrig fått följa med ut på äventyr. Man fick rätt. Men kör den hemma ändå för den är rackarna behändig. Får trixa lite med den bara. Funderar på att köpa en premiumvariant ist.

El eller co2?
SKS är tydligen på gång med en elpump, usb-sladd, ventiladapter, förvaringspåse m m ska visst ingå.
Dubbla priset jämfört med Ali & co men SKS har oftast hög funktion och kvalité.
Så jag inväntar den "tyska" kvalitetsprodukten (den tillverkas väl förstås i Asien ändå).

El eller co2?
Har samma från Ali. Annat "märke" men ser exakt lika ut. Gillade den skarpt och använde den istället för pumpen typ ett år, tills knapparna inte ville funka så bra och så gick den inte att stänga av om man inte ville köra till planerat tryck och lamphelvetet gick igång osv. Litade aldrig på den från början ens, så den har aldrig fått följa med ut på äventyr. Man fick rätt. Men kör den hemma ändå för den är rackarna behändig. Får trixa lite med den bara. Funderar på att köpa en premiumvariant ist.
Tror inte att nån av minipumparna, varken el eller manuella, är tänkta att användas istället för den vanliga pumpen dagligdags. Rätt imponerad att du fick ut ett helt år 😁

El eller co2?

Jag har gjort precis samma resa. Fick en Magicshine-pump i present nyligen och den varit guld värd när jag fått pyspunka på pendlarcykeln. Så mycket smidigare än att stanna och handpumpa.

Jag har alltid en bakuppump med när jag är längre bort från civilisationen.
Antingen den här pyttelilla:
1776148871703.webp

Eller en storebror till den. Man får pumpa som en galning men den funkar.

El eller co2?
Noja till en gräns, inte mer. Har du batteri till 2 däck så behöver du inte mer. Då är det lika bra att kasta in handduken ändå och felsöka hemma istället.
Nu tänker jag mer på lite längre bikepackingturer. Vill helst inte avbryta halvvägs in på en vecka långt från allt. Över en helg eller så nära bebyggelse så kör jag definitivt elpump och co2 som reserv.

Tillbaka
Topp