EL-konvertering av transportcykel

Kaspar

Medlem
Är sugen på att el-konvertera min transportcykel och söker tips på bästa konvertering.
Vart placeras motorn för bästa resultat, framhjul, bakhjul eller vevpartiet på en cargo-bike? Jag är själv inne på framhjulet..
Framhjulet är 24” och 26” bak med skivbromsar.
Har ni tips på konverterings-kitt?

94C62504-2CF2-4E7E-A904-F0FEE4DF1116.jpeg42DE9DC5-7D0D-461A-97F3-E6EE3762377F.jpeg

Fräck cykel!
Är det ett hemmabygge? Det där italienska kittet kanske? (minns ej namn men Re-cycle nånting)
Hursomhelst. Jag har elektrifierat en Bullitt med en bakhjulsmotor. Funkade kanon några år. Nu har jag knäckt 2st bakhjulsmotorer. Det kan vara så att jag lastar för många kids i lådan så att lasten helt enkelt blir för hög. Jag tror så är fallet och att baksidan med tvåhjuliga lastcyklar är att förhållandevis hög last skall tas av 2st hjul.
Nu är jag inne på att beställa ett Bafang (BBSHD tror jag det heter) mittmotorkit, men en del av mig är inne på att skippa el, keep it simple lixom. Tilläggas bör att jag bor i en väldigt platt stad...
Lycka till! Följer tråden med nyfikenhet!

Visst är den fräck! Stämmer bra, är en Re-Cycle som jag köpte beg. i höstas och använts som dagis-transport för två små barn som tycker det är livet!
Där jag bor är det inte platt så är just i uppförsbackarna jag skulle vilja ha lite mer tryck.
Vad för nav-motorer har du använt på din Bullitt cykel?
Anledningen till att jag är inne på nav-motor är att jag tycker det är "minst fullt" på en i övrigt clean hoj.

Fördelen är ju annars att en mittmotor driver via växlarna.

BBS02 eller BBSHD verkar populära, alternativt TSDZ2 som har momentsensor och påminner mer om Shimano/Bosch mittmotorer. Ingen av dem är särskilt stor och synlig.

Här är en TSDZ2 eftermonterad på min nihola. Har haft den några år och är nöjd. Momentsensorn fungerar som den ska. Skönt slippa krångel med bromssensorer. Köper du TSDZ2 så beställ en ersättare till den blå kuggen med en gång. Den kommer gå sönder om du själv har mer ett par hundra watt i benen
IMG_20181124_125809_1.jpg

De navmotorer jag använt var från mitt jobb, Höganäs AB. Vi utvecklade ett e-bikesystem men projektet lades ner för ca 5 år sedan tyvärr. Så några såna motorer lär du ju inte få tag på men generellt kan det vara så att 2-hjuliga lastcyklar är tuffa mot navmotorer eller också hade vi bara designat för klent...
Det finns en massa tyckande fram o tillbaka med för o nackdelar när det gäller nav vs mittmotorsystem. Mittmotorsystem driver ju på kedja och drev så teoretiskt skulle det kunna betyda att de sliter drivpaket hårdare. Navmotorer har nackdelen roterande massa och att såna saker som att laga en punka kan bli bökigt... Mittmotorcyklar kan du ha ett extra hjulset med tex vinterdäck som du lätt kastar på vid behov. Oavsett typ av drivsystem, skaffa ett med momentsensor. Det gör upplevelsen mycket bättre.

Tack för svaren! Mittmotor kanske är att föredra, men det ställer inte till det vid monteringen att ramens "underrör" ut från vevlagret är horisontellt? Kan motorn monteras både över och under "underröret"?

Ta en bild på hur det ser ut under vevpartiet.. Bafang-motorerna är mindre kinkiga vet jag, medans TSDZ2 behöver modifieras lite för att passa på Bullitt iaf.

Jag har sett dem monteras upp och ner men det kan nog finnas nackdelar med det, dräneringshål som hamnar fel osv. Och jag är inte säker på att det får plats på din cykel.

Tack för svaren! Mittmotor kanske är att föredra, men det ställer inte till det vid monteringen att ramens "underrör" ut från vevlagret är horisontellt? Kan motorn monteras både över och under "underröret"?
Jag postade en bild på niholan eftersom underröret på den är horisontelt. Det funkar

Här är en TSDZ2 eftermonterad på min nihola. Har haft den några år och är nöjd. Momentsensorn fungerar som den ska. Skönt slippa krångel med bromssensorer. Köper du TSDZ2 så beställ en ersättare till den blå kuggen med en gång. Den kommer gå sönder om du själv har mer ett par hundra watt i benen
Visa bilaga 469465

Hur många mil har du gjort med din TSDZ2 på Niholan?
Har smäckat på en sån på min Nihola men måste säga att kvalitetskänslan i motorn har inte riktigt infunnit sig. :)

Tillbaka
Topp