Elcykel ~20k, dammodell i stor storlek

Marrin13

Medlem
Jag två meter lång och behöver tips på elcyklar i dammodell som passar mig. Komforten är väldigt viktigt och jag gillar därför en klassisk dammodell. Jag använder cykeln dagligen till alla ärenden och till jobbet, men mest av allt så "chill" cyklar jag bara runt i väldigt låg fart, ofta i flera timmar, lyssnar på musik och stannar här och var och fotar och så.

Crescent Elina verkar som ett okej alternativ men lite frågande till framhjulsmotor, detta eftersom jag även cyklar på vintern i halkan. Den finns i storlek 55 som max som de hävdar ska funka för folk 180-200cm långa. Låter som ett ganska stort spann i mina öron. Min nuvarande cykel, en monark i dammodell, tror jag är storlek 51 (om man mäter från där pedalen är monterad upp till "sadelrörets" topp. Den känns lite liten och onödigt påfrestande för kroppen men ingenting jag dör av, och med el cykel får man ju hjälp att trampa så mycket, så det kanske inte gör så mycket att den bara är 55?
Denna kostar just nu 20k online.

Jag är i behov av en elcykel rätt omgående så hinner inte hålla utkik efter begagnade i fler veckor och leta allt för mycket.

Lite följdfrågor:
-Är det dumt att handla den online även om man får den flera tusenlappar billigare än i lokal butik? Är de svåra att montera ihop för en som aldrig meckat med cyklar?
-Är framhjulsmotor riskabelt under vintertid? Spelar det någon roll om man sätter på dubbdäck?
-Är mittmotor bättre av andra anledningar än fram och bak? Är det lättare med service av cykeln då, dvs ta av och på hjul etc?

Stort tacksam för tips och råd!

Framhjulsmotor vill du inte ha av flera anledningar - men främst för att den funkar dåligt vid låga varvtal - d.v.s. den kommer inte orka hjälpa till särskilt mycket när det går sakta och uppåt. Har du en mittmotor så får du assist när det går långsamt med - därför att växlarna hjälper motorn att jobba på rätt varvtal.
Vintern kommer inte vara ett stort bekymmer med framhjulsmotor, men dubb är att föredra. Så har du en budget på 20k kan det vara värt att kolla på beggat. Många större cykelbutiker jobbar med beggade förmånscyklar - t.ex. Haga cykel i Norrköping - där kan man hitta många fina hojar för runt 20k.
Har du aldrig meckat med cyklar är det en klurig uppgift att skruva ihop en cykel - framförallt att se så att allting är rätt justerat och monterat. Men utbudet på nätet är svårslaget och prisvärt.

Framhjulsmotor vill du inte ha av flera anledningar - men främst för att den funkar dåligt vid låga varvtal - d.v.s. den kommer inte orka hjälpa till särskilt mycket när det går sakta och uppåt. Har du en mittmotor så får du assist när det går långsamt med - därför att växlarna hjälper motorn att jobba på rätt varvtal.
Jag fattar! Är skillnaden väldigt stor enligt dig? Jag provade faktiskt en cykel med frammotor utanför butiken, just uppför en backe då, och det gick väldigt bra och dugligt tyckte jag. Jag har ju inget att jämföra med men det är ju som natt och dag i jämförelse med att trampa helt själv på min vanliga cykel menar jag.
Sen läste jag att mittmotor sliter mer och underhållskostnaderna blir lätt högre. Jag är egentligen väldigt fattig så behöver verkligen hålla de kostnaderna nere så mycket det bara går, därför har jag kanske inte så mycket val annat än att köra på en fram/bakmotor?

Har du aldrig meckat med cyklar är det en klurig uppgift att skruva ihop en cykel - framförallt att se så att allting är rätt justerat och monterat. Men utbudet på nätet är svårslaget och prisvärt.
Okej beror detta vart man beställer ifrån kanske? Biketown sa väl att deras kommer ganska förmonterad, med endast ett par fåtal grejer man ska montera själv.
En snubbe i en annan tråd skrev att det inte behöver vara svårare än många Ikea möbler, men det är inte dom upplevelse alltså?

Det brukar bara vara montage av styre och pedaler och justera sadeln. Sedan behöver alla nya cyklar en efterjustering när man kört den en stund och allt satt sig — vajerspänning för växel behöver trimmas, en och annan skruv behöver dras åt.

Det är absolut inte raketvetenskap, men är man inte bekväm med att göra det själv så brukar det vara fastpris hos närmsta cykelmek. Vissa har dessutom som leveransalternativ att den nya cykeln skeppas till en lokal cykelmek som de har avtal med för ett par hundralappar, kan vara värt att kolla upp.

Jag fattar! Är skillnaden väldigt stor enligt dig? Jag provade faktiskt en cykel med frammotor utanför butiken, just uppför en backe då, och det gick väldigt bra och dugligt tyckte jag. Jag har ju inget att jämföra med men det är ju som natt och dag i jämförelse med att trampa helt själv på min vanliga cykel menar jag.
Sen läste jag att mittmotor sliter mer och underhållskostnaderna blir lätt högre. Jag är egentligen väldigt fattig så behöver verkligen hålla de kostnaderna nere så mycket det bara går, därför har jag kanske inte så mycket val annat än att köra på en fram/bakmotor?

Det är
Det är mest i jämförelse - mittmotor upplevs mer som en vanlig cykel. Är budgeten viktig så skulle jag definitivt kika på nyare begagnat. Känner du dig inte bekväm med att mecka så skulle jag köpa lokalt - det blir bara sura miner när man rullar in en ny cykel på cykelmojen som inte är köpt där. Billiga nya elcyklar brukar hålla tveksam till dålig kvalité, framför allt batterierna som brukar ge upp ganska snabbt.
Jag har rätt bra koll, då jag lagar trasiga elcykelbatterier på fritiden. Cellerna som sitter i batterierna är inte vad de utges för att vara - väldigt ofta beggade batterier som fått ny märkning. Ett nytt batteri ligger runt 4000kr om du ska ha äkta vara.

För övrigt så håller Crescent bra kvalité på sina batterier - de brukar hålla bra.
Marvin, Ecoride, Biltema, evoride och Fiido är de märken som jag har lagat mest av.

För övrigt så håller Crescent bra kvalité på sina batterier - de brukar hålla bra.
Marvin, Ecoride, Biltema, evoride och Fiido är de märken som jag har lagat mest av.
Vad tror du om den här som nu är på rea?

Har du någon erfarenhet av tillverkaren Winther? I vilket fall är den ju 5k billigare än Elinan, så undrar specifikt om det är några större skillnader på pappret mellan dom?
Annars känns det som ett vettigt val tänker jag för då kan man ju lägga dom 5k på ett batteribyte i framtiden istället.

Tillbaka
Topp