Elcykel 30.000

Johd01

Ny medlem
Elcykel 30.000
Nu är det snart dags att köpa en cykel, jag har under en tid velat mellan en vanlig cykel eller elcykel och kommit fram till att det blir en elcykel.

- Ska ersätta en bil, alltså pendling
- Året runt
- Vardagsmotion, inte hård träning
- Inte bli svettig och behöva duscha nödvändigtvis
- Inte bli så mycket träning, jag löper och styrketränar annars och vill fortsätta med det

Jag har funderat massor på kostnad och tänker att det är dumt att köpa en cykel för 10-15 tusen för att testa vanlig cykel och sedan behöva köpa en annan för o testa elcykel. Kommer dessutom att spara in 30-40 tusen på ett år genom att man tar bort en bil.

Budget är alltså 30-40 tusen

Eftersom det ska cyklas på vintern så tror jag denna kunde vara bra, även fått massor med tips av folk på denna: Scott E-Scale 920 med 500w Bosch
http://www.elcykelvaruhuset.se/sv/s...T6iAwZ3Z65FESlN6DR_SUi5D6DNxPlNMaAvYKEALw_wcB

Ett lite billigare alternativ är denna Trek Conduit+:
http://www.elcykelvaruhuset.se/sv/t...N63Cz4ljO7IwrTGSdbcUATd3DwNhzBx0aAu00EALw_wcB

Är det någon här som testat dessa, eller kanske har tips på en annan? Det finns så otroligt mycket så man blir ju bara förvirrad.

Jag kommer cykla 2,5 mil enkel, alltså 5 mil om dagen. Det är cykelväg men på vintern kan man ju betrakta väglaget som "terräng" tänker jag ...

Elcykel 30.000
Elcykel 30.000
Är det pendling och ersätta bil som gäller prioritera nåt som har skärmar, lampor, stöd och sånt som standard. En sportig cykel som en mtb med sportig körställning, sadel mm är inte helt optimal för elassistans därtill är det krångligt med "pendlartillbehör".

Treken såg ok ut. Här är en till som ser vettig ut:

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-sunset-hybrid-584851/wg_id-4504

Titta även på Ecoride Epix och Verve.

Den dyra kostnaden med en elcykel är batterislitage och det som blir dyrt att laga är det som är elektriskt. Så välj det system du litar på och kan få support och delar.

Resten av cykeln är som vilken som helst.

Jag har pendlat 19 enkel med elcykel. Det funkar bra men var lite segt på raksträckorna. Kör vanlig trampcykel nu igen. :)

Den "svåra" saken med cykling isf bil är inte själva cykeln utan allt praktiskt runtomkring. Tänk på det! :)

Elcykel 30.000
Ska du pendla 2,5 mil enkel varje dag kommer det ta en timme minst med elcykel. Jag hade nog övervägt att skaffa en billigare moped eller lätt MC och komma hem tidigare för att hinna cykla på skoj istället. Men det är jag det..

Elcykel 30.000
Kristoffer R sa:
Är det pendling och ersätta bil som gäller prioritera nåt som har skärmar, lampor, stöd och sånt som standard. En sportig cykel som en mtb med sportig körställning, sadel mm är inte helt optimal för elassistans därtill är det krångligt med "pendlartillbehör".

Den dyra kostnaden med en elcykel är batterislitage och det som blir dyrt att laga är det som är elektriskt. Så välj det system du litar på och kan få support och delar.

Jag har pendlat 19 enkel med elcykel. Det funkar bra men var lite segt på raksträckorna. Kör vanlig trampcykel nu igen. :)

Den "svåra" saken med cykling isf bil är inte själva cykeln utan allt praktiskt runtomkring. Tänk på det! :)
Tack för ditt svar. Du har en poäng men det är väl inga problem att utrusta en sportigare hoj med allt man behöver eller?

Elcykel 30.000
Kör du el om du vill. Enligt branschen är el-cyklar det nya moderna. Säkert något Emmer kan utveckla.^^

Enda jag vet är att om du har 500 watt blir det inget kul för då har du en moped enligt reglerna och då kan du ju likaväl köpa en moped.

Elcykel 30.000
Elcykel i stadsmiljö? Toppen!
Elcykel utanför staden på cykelbana? Mjaa... Ger inget som jag ser det.

EDIT: I alla fall om man inte skall svettas, vilket man alltså kommer göra när man börjar trampa för att komma fram snabbare än 25 km/h.

Då skulle jag satsa på moped kl 2 alt EU moped för pendlingen. Blir billigare i drift än bilen och inte så mycket dyrare än en elcykel.
För man får inte glömma att elcykel inte är gratis i drift. Den skall laddas och elen kostar den med.

Senast ändrad:
Elcykel 30.000
Jag gillar detta svenska märke: https://www.wallerang.com/sv/ Genomtänkta produkter verkar det som när man kollar specen och klämmer på dem i butik. Önskade nästan att jag skulle behövt en elcykel när jag såg en. Annars brukar ju elcyklar vara både fula och specade ungefär som en tysk touringcykel.

Elcykel 30.000
Lejon sa:
Jag gillar detta svenska märke: https://www.wallerang.com/sv/ Genomtänkta produkter verkar det som när man kollar specen och klämmer på dem i butik. Önskade nästan att jag skulle behövt en elcykel när jag såg en. Annars brukar ju elcyklar vara både fula och specade ungefär som en tysk touringcykel.

+1 Jag gillar också Walleräng, synd bara att dom har 27.5" / 584 mm-storlek på hjulen, finns fortfarande inga vettiga vinterdäck med dubb som t.ex. Marathon Winter 2.0" i den diametern. Men det kanske kommer.

Senast ändrad:
Elcykel 30.000
generellt 1000 laddcykler innan de ska börja tappa effekt o då räknas cyklerna i antal ggr från tomt till fullt så laddar man 4 ggr 25% så blir de först då en full laddcykler nytt batteri original ligger på 3-5000 lämnar man till div hemmapulare som byter celler i de gamla så 1000:- ungefär

Elcykel 30.000
Johd01 sa:
Kristoffer R sa:

Tack för ditt svar. Du har en poäng men det är väl inga problem att utrusta en sportigare hoj med allt man behöver eller?

Smal sadel, låg front, utsträckt sittställning, ev lite brant sadelvinkel och sånt inte rimmar bra med att knappt lägga kraft på att trampa.

Som nämnt, det tar lite tid. Min pendling med el tog 47 min, ganska drygt ibland att sitta och åka. Utan el men som träningspass går det några minuter fortare.

Jag ser en hel del Ecoride med Bafangmotor liksom Bosch på jobbet och de verkar funka helt OK. Tror inte det blir våldsamt mycket bättre med mer pengar på cykeln.

Bosch har iofs mer riktig cykelkänsla men Bafang-Ecoriden går lite fortare på nyladdat batteri.

Men som sagt, biten runtomkring är lika viktig - lås, packväskor, klädval, belysning mm. Lätt att tänka att "det går väl bra" och pakethållare, skärmar, lyse mm finns förstås till mtb. Men planerar du att ställa bilen helt och börja cykla 100 mil per månad är det tröttsamt med grejer som inte passar, batterier som skall laddas, byxor som fastnar i kedjan.

Det var det bra med min "tyska touring" elcykel - allt var bra. SKS skärmar med små ego/kompislappar i gummi, B&M ljusset, vettigt stöd, kedjeskydd, bra pakethållare som passade Ortlieb perfekt, "komforthandtag" etc.

:)

Elcykel 30.000
för de pengarna kan du köpa en el-brompton, lanseras i dagarna. köp till ett vanligt framhjul så kan du cykla utan elfunktionen och den extra vikten. dagar det är misärväder tar du med hojen på bussen eller tuben?

på jobbet kan du ta med brommien in, slippa stöldrisk.

Elcykel 30.000
darkforce sa:
generellt 1000 laddcykler innan de ska börja tappa effekt o då räknas cyklerna i antal ggr från tomt till fullt så laddar man 4 ggr 25% så blir de först då en full laddcykler nytt batteri original ligger på 3-5000 lämnar man till div hemmapulare som byter celler i de gamla så 1000:- ungefär

Batteri till eMTB är dyrare, ett 500 Wh kostar 5-8000 kr.

Elcykel 30.000
Tack för alla svar, som vanligt har ni fått mig att börja tvivla. :D

Jag älskar vardagsmotion och vill gärna ha det, därför vill jag inte ha en moped, då känns det som jag hellre hade tagit bussen varje dag istället.

Nu när vi diskuterat lite här hemma så blir det ju så att jag kommer cykla kanske 2-3 dagar i veckan, isf känns det faktiskt mer ok med en vanlig hoj.

Så nu funderar jag på att INTE köpa elcykel igen .. hehe.

Fan också.

Elcykel 30.000
25 km enkel resa 5 dagar i veckan är ändå rätt tufft på cykel. men har vänner som gör det.

hade tidigare 30 km. om jag blev klar i tid och vädret var acceptabelt cyklade jag hem, nästa morgon blev det tåg tillbaka till jobbet. osv. brompton löser en del logistiska vardagsproblem. och den är kul att hoja på. se bara till vinkla fram styret, och montera hårda fjädringsklossen.

Elcykel 30.000
2,5 mil på vintern med vanlig cykel låter inte jättekul. Tänk på att en dämpad gaffel kräver regelbunden service för att inte packa ihop.

Elcykel 30.000
Peth sa:
Tänk på att en dämpad gaffel kräver regelbunden service för att inte packa ihop.

Min Rock Shox XC32 från 2012 med stålfjäder (ej luft) har dämpat min pendlare året runt sedan 2013 utan annan service än regelbunden rengöring/avtorkning av gaffelrören med lite https://www.bikester.se/finish-line-stanchion-lube-smoerjmedel-15g-vit-gra-16179.html i samband med det. Har fått byta Pop-Lock vajern två gånger visserligen, eftersom jag använder låsningen aktivt i uppförsbackar flera ggr per enkelresa. (för att dämpningen är mjuk som en långfärdsbuss)
Rören uppvisar ännu inga synliga tecken på slitage eller repor, den dämpar lika mjukt och fint, och den låser stumt till ca 95% precis som när den var ny, men ska (eventuellt) ändå ge den en service i höst. :-) Eller så kan man väl välja att kalla även den regelbundna avtorkningen av rören som service, i så fall håller jag med 100% att det krävs regelbunden service.

Som förmildrande omständighet ska dock nämnas att cykeln haft heltäckande skärmar, inte pendlats med 5 dgr/vecka utan kanske bara 2-3 dgr/vecka i genomsnitt, och alltid parkerats torrt inomhus över natten. Men den har fått smaka på både saltslask, dammiga grusvägar, och snödrev i 15 minusgrader...

Elcykel 30.000
Om du köper en schysst elcykel så tror jag att du fastnar. "det är inte så bra som man tror, det är mycket bättre" tycker jag är en sammanfattning av upplevelsen. Men happy är inte rätt ställe för elhojspepp :)
Du kommer att få lagom med vardagsmotion, du kommer inte att svära om det är motvind hem en hel vecka, du kan klä dig varmt på vintern utan att koka halvvägs och du kan klä dig torrt i regn utan att det blir ångbastu. Du kan välja en cykel med lite mer upprätt ställning som alltså funkar bättre i snö och halka.
Och så vidare.

Elcykel 30.000
johan44 sa:
Om du köper en schysst elcykel så tror jag att du fastnar. "det är inte så bra som man tror, det är mycket bättre" tycker jag är en sammanfattning av upplevelsen. Men happy är inte rätt ställe för elhojspepp :)
Du kommer att få lagom med vardagsmotion, du kommer inte att svära om det är motvind hem en hel vecka, du kan klä dig varmt på vintern utan att koka halvvägs och du kan klä dig torrt i regn utan att det blir ångbastu. Du kan välja en cykel med lite mer upprätt ställning som alltså funkar bättre i snö och halka.
Och så vidare.
Hur menar du? Det börjar med en tur med elcykeln och det slutar med en motorcykel?

Elcykel 30.000
Förstår inte riktigt vad du menar men jag har mc också och tycker att elhojen är ett klart smidigare alternativ för pendling i stan så jag antar att svaret är "nej".

Elcykel 30.000
JTF sa:
Peth sa:
Tänk på att en dämpad gaffel kräver regelbunden service för att inte packa ihop.

Min Rock Shox XC32 från 2012 med stålfjäder (ej luft) har dämpat min pendlare året runt sedan 2013 utan annan service än regelbunden rengöring/avtorkning av gaffelrören med lite https://www.bikester.se/finish-line-stanchion-lube-smoerjmedel-15g-vit-gra-16179.html i samband med det. Har fått byta Pop-Lock vajern två gånger visserligen, eftersom jag använder låsningen aktivt i uppförsbackar flera ggr per enkelresa. (för att dämpningen är mjuk som en långfärdsbuss)
Rören uppvisar ännu inga synliga tecken på slitage eller repor, den dämpar lika mjukt och fint, och den låser stumt till ca 95% precis som när den var ny, men ska (eventuellt) ändå ge den en service i höst. :-) Eller så kan man väl välja att kalla även den regelbundna avtorkningen av rören som service, i så fall håller jag med 100% att det krävs regelbunden service.

Som förmildrande omständighet ska dock nämnas att cykeln haft heltäckande skärmar, inte pendlats med 5 dgr/vecka utan kanske bara 2-3 dgr/vecka i genomsnitt, och alltid parkerats torrt inomhus över natten. Men den har fått smaka på både saltslask, dammiga grusvägar, och snödrev i 15 minusgrader...

Stålfjädergaffel kräver (såklart) inte service på samma sätt som en luftgaffel. Avtorkning är normalt underhåll/skötsel ungefär som att ta hand om kedjan.

Jag skulle tro att dämparenheten inte presterar som ny - du beskriber den som mjuk - men om du pendlar och har lockout lider du knappast av det på det sätt man skulle göra om man pressar gaffeln hårt i skogen.

Elcykel 30.000
Kristoffer R sa:
Jag skulle tro att dämparenheten inte presterar som ny - du beskriber den som mjuk - men om du pendlar och har lockout lider du knappast av det på det sätt man skulle göra om man pressar gaffeln hårt i skogen.

Tro vad du vill, jag har sanningen :-) Den har varit lika mjuk sen jag packade upp den ny. Kör ändå med fjädern på ganska hög förspänning pga ekipagets totalvikt...

Och vad gäller lockouten så är den bara inkopplad några tiotals- till max några hundra meter i taget för de värsta uppförsstigningarna för att eliminera effektförluster i trampet. Uppskattar dämpningen enormt till vardagscyklingen med tanke på alla dåligt underhållna GC-banor, och alla grusvägar med potthål och tvättbrädor där framgaffeln nära på skär i smör istället för att skaka sönder. Har provat den andra cykeln med luftgaffel (Recon Gold) men den är inte alls lika bekväm i stan och på tvättbräda trots att den är nyrenoverad.

Tillägg: Dessutom var det en STOR skillnad att då för några år sen uppgradera från den klena och rangliga RS Dart 2 med 28 mm rör till XC32 med 32 mm rör. En helt annan kvalitetskänsla och vridstyvhet i 32:an. Den väger visserligen ca 2,4 kilo men bra med lite extra marktryck fram för fästet på vintern... :o)

Senast ändrad:
Elcykel 30.000
Jag köpte scotten till sambon fast i dammodell. Riktigt nöjda hitintills. Vi kör med cykelvagn bakom med 2 barn i. Inga problem i branta backar. Känns rejäl och kvalitetsmässigt bättre än annat vi kollat på.

Senast ändrad:
Elcykel 30.000
Nej detta är nog inte rätt ställe, själv pendlar jag drygt 3 mil om dagen i alla väder men hatar att träna för träningens skull. Retar mig på de som tar bilen till gymmet och har hela kitet på sig både där och när de cyklar men sen när de kommer hem så tar de hissen upp 2 trappor. Själv funderar jag på att faktiskt köpa en elcykel trots att jag egentligen mår bra av den träning min pendling ger mig, dock man blir inte yngre, ibland vill man komma fram och inte vara svettig. Själv funderar jag faktiskt på en damhoj då de är väldigt bekväma när man handlar tex då är det ibland svårt att komma på cykeln om den är fullpackad. Alltid varit lite skeptisk till damramar men med elassist ska man väl inte märka så mycket av att ramen inte är jättestyv.

Elcykel 30.000
Hörde att Husqvarna skulle börja tillverka elcyklar

Bilagor

• EB3B32B8-F2B6-4F66-B183-E64F5846B134.jpeg
    EB3B32B8-F2B6-4F66-B183-E64F5846B134.jpeg
    219.3 KB · Besök: 41
Elcykel 30.000
Kanske kan en Tern GSD vara ett alternativ?
TN-GSD-G1-accessory-animation.gif

https://www.ternbicycles.com/bikes/471/gsd

Tipset baseras på att du vill ha en cykel som ska kunna ersätta bil, då vill du kunna ha någon last.
Den bör ligga inom budget med elcykelavdraget.
Den går att variera för olika behov..

Och inte minst: Den har möjlighet för dubbla batterier så att den faktiskt räcker fram och tillbaks, 50km som du har, även om vädret är kallt och föret är dåligt, för då går det helt enkelt mer el då det går tyngre. Sen kan såklart ett batteri räcka.
https://www.ternbicycles.com/bikes/471/gsd

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp