Elcykel för jobbpendling?

Clevinger

Medlem
Vet inte om elcyklar står så högt i kurs på detta forum, men...

Jag har börjat fundera på elcykel som ett alternativ till pendeltåg/tunnelbana för att ta mig till jobbet. Har ca 19 km enkel väg och tanken är att cykla i stort sett varje dag.

Jag har inte tänkt cykelpendla för motionen och jag vill inte behöva duscha när jag kommer fram. Jag vill helt enkelt komma fram så fort som möjligt men utan större ansträngning.

Jag har sedan ca 10 år en Skeppshult damcykel och har i princip ingen erfarenhet av annat än "klassiska" cyklar, inte heller av att att cykla några längre sträckor. Nu ska jag alltså cykla närmare 4 mil varje dag, dock relativt platt och bra cykelväg större delen av vägen tror jag.

När jag läser tester verkar cyklar av den mer klassiska typen, t.ex. Ecoride Ambassador, mest rekommenderas för stadskörning, medan hybrider och mer sportiga cyklar förordas för pendlaren. Men har det någon betydelse om man utnyttjar elen maximalt?

Hur mycket bättre är det med mittmotor? Hur viktiga är växlarna? Annat att tänka på?

Jag föreställer mig en rejäl cykel som kräver lite underhåll, funkar (gärna även under vinterhalvåret) och tar mig från A till B utan krångel. Men utan erfarenhet kanske jag tänker fel? Naturligtvis är nästa steg att provcykla lite, men just nu är jag i den teoretiska researchfasen.

Clevinger sa:
Vet inte om elcyklar står så högt i kurs på detta forum, men...

Jag har börjat fundera på elcykel som ett alternativ till pendeltåg/tunnelbana för att ta mig till jobbet. Har ca 19 km enkel väg och tanken är att cykla i stort sett varje dag.

Jag har inte tänkt cykelpendla för motionen och jag vill inte behöva duscha när jag kommer fram. Jag vill helt enkelt komma fram så fort som möjligt men utan större ansträngning.

Jag har sedan ca 10 år en Skeppshult damcykel och har i princip ingen erfarenhet av annat än "klassiska" cyklar, inte heller av att att cykla några längre sträckor. Nu ska jag alltså cykla närmare 4 mil varje dag, dock relativt platt och bra cykelväg större delen av vägen tror jag.

När jag läser tester verkar cyklar av den mer klassiska typen, t.ex. Ecoride Ambassador, mest rekommenderas för stadskörning, medan hybrider och mer sportiga cyklar förordas för pendlaren. Men har det någon betydelse om man utnyttjar elen maximalt?

Hur mycket bättre är det med mittmotor? Hur viktiga är växlarna? Annat att tänka på?

Jag föreställer mig en rejäl cykel som kräver lite underhåll, funkar (gärna även under vinterhalvåret) och tar mig från A till B utan krångel. Men utan erfarenhet kanske jag tänker fel? Naturligtvis är nästa steg att provcykla lite, men just nu är jag i den teoretiska researchfasen.

När klaffbron gick sönder i Södertälje var det många bilister som tänkte om och skaffade elcykel för att över huvud taget kunna resa där. Etersom det var ersättning för bil köpte de hyfsad kvalitet. Jag känner flera som cyklar typ 25km enkel med elcykel och verkligen blivit entusiastiska över konceptet. Om jag cyklar samma sträcka på min konventionella cykel klarar jag det på samma tid men är både trött och svettig. Så länge du pratar laglig elcykel för pendling anser jag att du är på rätt spår om du tycker att vanlig cykel är för bökig för dina behov.

Men elhoj kan du ha en mer upprätt ställning och ändå hålla god fart som du antyder. Min åsikt är att det inte är kritiskt med antal växlar eftersom man bli råstark med elassistansen (jag har äldre elhoj med 3 vxl och klarar alla situationer) Ska du köra 40 km/dag, köp definitivt kvalitet och "gråt en gång". Mittmotor är väldigt bra och de är sensorstyrda men nu kommer det många med framhjulsmotor som också är sensorstyrda, dvs motorn slår inte okänsligt av och på utan följer hur du trampar på ett smidigt sätt och adderar kraft relativ hur hårt du trampar. Så ev finns det cyklar med framhjulsmotor som är bra, allmänna "kvaliteten" är förstås också viktig för att det ska funka över åren. Och också för reservdelar och framtida batteribyte. Jag har själv en mittmotorcykel köpt beggad 2012 som används dagligen året runt och den tickar på utan problem så min gissning utifrån egen erfarenhet och läsande på nätet är att mittmotor har stor sannolikhet att ge god kvalitet. Men som sagt, nya saker kommer snabbt nu och kanske finns också andra system nu som håller över tiden.

Sambon har en Eco-ride med 26" hjul.

Den drar fint i backarna och är skön att åka på. Men ska du köra närmare 20km så är 28" att föredra.

Hennes 26" är hopplöst stum och jag har aldrig känt en cykel vara så "hård" när man går ner för en kant. 28" borde hjälpa.

För mig är det svåra att ställa om. Att faktiskt fejktrampa och låta motorn göra allt. Blir lätt att man tar i ändå och blir varm. Men det är väl en vanesak.

Så jag tycker du är helt rätt ute. Se bara till att om du ska köra nåt starkare så får du hålla dig på vägen och i skymundan så du inte åker dit för nåt lagbrott eller skadar nån. Men 25km/h är bra fart ändå. Troligen långt över vad vanliga dödlig orkar prestera i snitt.

Jag har tänkt hålla mig till laglig fart på cykelväg.

Att köpa kvalitet på en gång tror jag är rätt, men frågan är vad det betyder. Det är lätt att dras med och tro att man "måste" ha det grymmaste på marknaden.

Måste säga att jag tycker elcyklar är dyra. Finns det anledning att tro att priserna kommer sjunka? Min känsla är tvärtom, högre priser och mer påkostade cyklar.

Utgångspunkten var att köpa något för ca 15 tkr, men redan nu känns det som om man behöver lägga minst 20-25 tkr för något tillräckligt bra. Vilket är mycket pengar, även om jag kommer spara in en del på att slippa köpa månadskort på SL.

Och även om du har kräm för 40 km, kolla med jobbet om du kan ladda den under arbetstid för säkerhets skull. Speciellt vintertid.
Växlar kan vara viktiga om du har många backar. Inte för att motorn i sig inte klarar backar utan för att du själv skall orka trampa i samspel med motorn och inte göra slut på batteriet i förtid. Visst kanske det kostar en slant extra men växlar är inte dåliga att ha.

Tänk efter noga när det gäller vinterpendling. Hur är cykelväghållningen till och från jobbet? Är dom ute i tid och röjer? Blir det isgata efter dom plogat? Rullgrus? Salt?
Själv har jag inga problem att cykla långt vintertid men det tar längre tid om det finns problemområden på vägen. Fördelen med vintern är ju att man inte blir lika varm och svettig. Vilket jag hade blivit med eller utan el-motor.

El-cyklar kostar ja. Men det är för att det sitter dyra specialmotorer och batterier på som är gjorda för att hålla. Och utöver det är det specialkonstruktioner för cykeln i sig också. Det är fortfarande en liten premium på att köpa el-cykel. Och lägger man för lite pengar där det behövs är risken stor att du får en som inte klarar det den säger sig kunna klara.
Hade jag köpt el-cykel hade jag synat den i sömmarna hela vägen. För det går inte att flytta komponenterna från en till en annan när man ångrar sig eller vill byta upp sig.

.

Bilagor

• pennyfarthing.JPG
    pennyfarthing.JPG
    254.3 KB · Besök: 496
Cykla varje dag betyder för mig att det är avgjort viktigare att det går att montera schyssta stänkskärmar än var motorn sitter. Och att alternativet är tunnelbana tycker jag indikerar cykling i befolkade områden. Alltså är bra bromsar jäkligt viktiga.

Jag testade XXL's 7500:- Velocity modell på en parkering, bortsett från lite träiga mekaniska skivbromsar tickade den nog de flesta pendlarboxarna.

Tyvärr görs många lite roligare elcyklar för att se ut som mtb's utan att egentligen vara det men det innebär att skärmfästen mm inte alltid finns.

Har precis som TS knappt 2 mil enkel väg till jobbet. Cykelpendlar året runt men varierar lite vilken cykel jag tar; landsväg (23 km) vid fint väder, cross (18 km) normalt sett och stigcykeln när jag har gott om tid men vill komma fram med ett leende på läpparna. Elcykeln, en White hybrid SCE Comp, blir det de dagar då vädret är för tråkigt eller jag är helt ur form eller utmattad av andra anledningar.

Min hoj kostade 17' (2016 års modell som man kan pruta ner från riktpriset 19'), har Shimano Steps mittmotor och det systemet funkar riktigt bra. Jag kör uteslutande på lägsta assistansläget (50% tror jag det är, oklart om det är 50% tillfört eller 50% av totala arbetsinsatsen) eftersom det fortfarande ska kännas som cykling, duschar alltså även på elcykeldagarna. Batteriet (480 Wh) ska hålla 9 mil eller så men jag har alltid laddat efter varannan gång eftersom det inte är så kul att cykla besten utan assistans.

Ett problem är det här med hastighetsgränsen; jag som annars pinnar på bra måste verkligen disciplinera mig att ligga på typ 23 så att assistansen inte slår i taket och stängs av. Gör den det blir det raskt mycket tyngre (hojen väger typ 17-18 kg) och hela cyklingen känns som en halvvågslikriktning. Funderar därför på om en lite trimming inte behövs, då kan man ligga runt 27-28 med lite svängning upp och ner utan att bli irriterad. Lånade en kompis elhoj som var just så och det var så man vill ha det. Fast olagligt. Kanske vintern löser det hela åt mig, då kan man ju inte ta i så mycket. Intressant var dock att den trimmade hojen var drevad så (36 + 12-42) att högre hastigheter än 35 inte kändes värdiga. Det gick även bara ca 10% snabbare totalt till jobbet jmf med crossen, antagligen för att jag har en väldigt knixig väg till jobbet.

Jag kan rekommendera att köpa något i mellanklassen, inte Biltema men det behöver inte heller vara de dyraste varianterna. Eftersom det är en elhoj behöver du inte de bästa lättaste komponenterna men bra, hydrauliska bromsar och ett pålitligt växelsystem vill man väl alltid ha på en pendlingshoj. Testa att cykla hojen utan assistans, är du en mil hemifrån utan batteri är du tacksam för en lätt cykel och de lägre växlarna. De lägre växlarna behövs annars främst för att vissa motorsystem har assistansen kopplad till kadensen. Jag måste alltså växla ner i uppförsbackar för att få mer assistans. Känns så i varje fall.

Kolla också vad en extra laddare kostar, jag tänkte glad i hågen köpa en till att ha på jobbet men de kostade 1300:- så av det blev inget. Kolla även vad ersättningsbatterier kostar (och att det finns), förr eller senare kommer ett nytt behövas. Jag tror inte att de billigare hojarna kommer ha reservdelar om fem år och då blir det ju genast en dyr investering.

Hur ska man tänka kring rörelsesensor vs kraftsensor? Den senare verkar ju vara mer avancerad, och följaktligen dyrare. Men å andra sidan vill jag ju ha bra assistans från elen utan att behöva ta i (kraft) alltför mycket.

Det enkla svaret är väl testa och jämför, vilket jag har för avsikt att göra, men vad säger ni som provat?

Momentsensor ger helt klart en trevligare upplevelse. Då har leverantören av drivsystemet haft möjlighet att att anpassa motorns momentpåslag så att den smyger igång.
En rörelsesensor blir mer av/på.

Jag hade personligen, om jag var i din sits, letat efter något med en skön upprätt position. En elcykel kräver ingen attackposition.
Sedan hade jag oxå haft på min kravspec att cykeln har ordentliga skärmar och bra belysning. Jag hade även velat ha en bra pakethållare för att ha all last där. Även om man cyklar elcykel så blir man svettig, framförallt om man har ryggsäck.
Som nämnts tidigare så kan laddning på jobbet vara riktigt bra.

Att välja mittmotor elller bakhjulmotor (i min värld hade inte framhjulsmotor varit ngt alternativ) är inte så lätt. Det finns för/nack delar med båda. En mittmotor sliter mer på kedja och drev, men samtidigt så får du ett fordon med ett vanligt standard bakhjul.
Ur underhållssynpunkt kunde ett system med mittmotor och navväxel vara intressant. (vet dock inte om det finns så många sådana på marknaden)

Hydraliska skivbromsar och en dämpad framgaffel hade jag också siktat på.

Elcykel är ett suveränt pendlarverktyg!

Clevinger sa:
Den där mittmotorn drar onekligen upp priset, men det kanske det är värt.

För under 20 tkr hittar jag bl.a. den här;
https://www.hellorider.se/victesse-strada-center-fb-2017-lav-indstigning

Ja, där hittade du iallafall en cykel med upprätt position...
Skall inte negga, men jag hade valt nåt mindre tantigt och med skivbromsar.
Tex: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-touring-hybrid-one-500-silver-n-flashgreen-560908
Eller 2018 års modell: https://www.bike-discount.de/en/buy...ne-500-frostgreen-n-silver-654384/wg_id-18024

David_J sa:
Momentsensor ger helt klart en trevligare upplevelse. Då har leverantören av drivsystemet haft möjlighet att att anpassa motorns momentpåslag så att den smyger igång.
En rörelsesensor blir mer av/på.
En motor kan smyga igång även om den inte har momentsensor. Det hänger bara på hur kontrollern fungerar.

Har man simplast möjliga kontroller så blir det av/på som du beskriver. Men om man har en kontroller som kan rampa upp/ner effekten så smyger den igång mjukt och fint även utan momentsensor.

David_J sa:
Clevinger sa:

Tex: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-touring-hybrid-one-500-silver-n-flashgreen-560908
Eller 2018 års modell: https://www.bike-discount.de/en/buy...ne-500-frostgreen-n-silver-654384/wg_id-18024

Tack för tips! Vilket osökt leder till frågan, för- och nackdelar med att beställa från utlandet? Billigare? Knepigt om cykeln går sönder?

Clevinger sa:
David_J sa:
Clevinger sa:

+1!

Tack för tips! Vilket osökt leder till frågan, för- och nackdelar med att beställa från utlandet? Billigare? Knepigt om cykeln går sönder?
Du bör, utifrån hur du själv har beskrivit din cykelvana, köpa i butik.
En annan (finns flera olika, jag hinner inte kolla nu) http://www.rideaway.se/produkt/sduro-trekking-4-0-ladies/

Navmotor fram (extremt enkel konstruktion) och interna växlar bak är det bästa om du vill minimera underhåll. Skivbroms kan vara trevligt men inget måste, kanske ännu hellre rullbroms för underhållsfri cykling. När du väl har nått maxhastighet så har det ingen större betydelse om det är mittmotor eller fram. På MTB så ska man så klart ha mittmotor för balans och kontroll eller ingen motor alls men det är valfritt :-)

Om du redan har en cykel som funkar så kan du ju köpa ett kit och sätta på. Jag gjorde det och la batteriet i en väska där bak och har motorn fram. Väskan (med batteri) kan du då ta med dig upp på kontoret och ladda under dagen om det behövs för räckvidden. Som någon sa så tappar batteriet en hel del om det står ute i minusgrader.

Typ: https://www.rull.se/Elcykelkit_-_Bygg_din_egen_elcykel/EvoKit_Elcykelkit_250W,_VÄXLAD + ett batteri

Senast ändrad:
Tordnado sa:
Navmotor fram (extremt enkel konstruktion) och interna växlar bak är det bästa om du vill minimera underhåll. Skivbroms kan vara trevligt men inget måste, kanske ännu hellre rullbroms för underhållsfri cykling. När du väl har nått maxhastighet så har det ingen större betydelse om det är mittmotor eller fram. På MTB så ska man så klart ha mittmotor för balans och kontroll eller ingen motor alls men det är valfritt :-)

Fast nackdelen är att om man får punka eller ska byta däck. Tar rejält med tid att få av både framhjul med navmotor och navväxlar bak.

"Fast nackdelen är att om man får punka eller ska byta däck. Tar rejält med tid att få av både framhjul med navmotor och navväxlar bak."

Jo det stämmer men jag kör med Schwalbes däck med högsta punkteringsskydd och pump o spray i väskan. Om det ändå skulle hända så har jag sparat ihop till en taxi :-)

Två modeller till bra reapris just nu som jag kan rekommendera av egen erfarenhet: http://www.cykelkraft.se/frappe-fsc200-mattsvart eller http://www.cykelkraft.se/cortina-e-speed-black-graphite-matt-2016

Mittmotor har fördelar, främst om du själv är tung eller skall dra tungt, eller har rejäla backar. Navmotor generellt har fördelen att växlingen blir mjukare och sliter mindre på kedja och växlar. Navmotor fram ger lite bättre framkomlighet i dåligt vinterväglag.

Med bara pedalrörelsesensor får du sämre anpassad assistans och du "eldar för kråkorna" en del, men får å andra sidan mer assistans totalt. Momentsensor ihop med både kadens- och hastighetssensor som du får med en bra mittmotor (Bosch, Shimano, Yamaha...) ger absolut bäst följsamhet i trafiken, men du kommer inte undan med att bara snurra på pedalerna utan att hjälpa till själv...

När jag själv pendlar på en cykel med Bafangs 8FUN navmotor fram så kommer jag ungefär hälften så långt per Wh i batteriet som på en tyngre cykel med Shimanos mittmotor. Shimano Nexus 7 på båda. Samma väg, samma snitthastighet, något tyngre att trampa totalt sett med mittmotorn, men jag har en rejäl kulle på vägen och där ger mittmotorn mer hjälp.

Edit: Cyklarna i ovanstående exempel är lite olika högt växlade, den med navmotorn ger 6,9 meter per pedelvarv och den med mittmotorn 7,29, så jämförelsen haltar något.

Ett växelomfång på ca 250% skulle jag säga är lagom, på en laglig elcykel behöver du ha den högsta växeln anpassad så att du får en bekväm kadens straxt över 25 km/h där elmotorn slår av, och inte trampar ur i nedförsbackarna, och du behöver ha dom lägsta växlarna för uppförsbackarna om du blir utan elassistansen av någon anledning.

Angående val av bromsar, typ av växlar, etc så är elcykeln lite tyngre, och har den mittmotor så kommer den att slita mer på kedja och baknav/växlar, men i övrigt är det ingen skillnad mot en oassisterad cykel. Komponenter som fungerar bra på en lastcykel lär fungera bra även på en elcykel.

Senast ändrad:
Loadrunner sa:
men du kommer inte undan med att bara snurra på pedalerna utan att hjälpa till själv
...först måste jag inflika. Bra skrivet Loadrunner! Måste bara tillägga att det är inte mycket man behöver hjälpa till om man har högsta assist-läge, oavsett navmotor eller mittmotor. Navmotor dock lurig i tunga backar om man inte har utväxling som räcker till. Men slutsatsen jag tänkte komma till är att det går att pendla långt utan att bli svettig :)

Pendlar själv med elcykel, kombinerat med vanlig cykel. Beroende på humör och väder. Faktiskt så allvarligt så jag funderar på att sälja bilen.

Intressant Loadrunner, jag lär mig mer och mer, samtidigt som jag blir mer och mer förvirrad... Jag är ganska lätt (knappt 70 kg) och kommer nog inte lasta speciellt tungt normalt sett.

Jag är nog i det läget nu att jag helt enkelt måste provcykla lite för att komma vidare med vad som passar mig, helst också cykla till jobbet på min vanliga cykel nån dag för att se vad det är för cykling jag har att se fram emot.

Min mor har en elcykel (citybike) med navmotor fram och Shimano Nexus 7 växlar bak (troligtvis den vanligaste varianten för 7 växlad nav växel).
Har för mig det är 6st olika fasta lägen på assistansen.
När man börjar trampa först så får man ingen assistans, utan det är 1-2 sekunders fördröjning från man börjar trampa tills assistansen går in. Den har även ett gashandtag, men det går inte att bara gasa från stillastående. Man måste fortfarande trampa och får samma 1-2 sekunders fördröjning från man börjar trampa tills assistansen kommer.
Fördelen med gasen jämfört de fasta lägena är att man kan snabbare och mer dynamiskt reglera hur mycket assistans man vill ha än med de fasta lägena. Har man den i "gasläget" och släpper/slår av gasen så slutar assistansen på direkten.
Skulle kunna vara bra vid cykling vid vinterväglag om man får framhjulet på en isfläck att kunna släppa av assistansen direkt om man märker att man tappar grepp.
Annars om man har de fasta lägena så är det samma 1-2 sekunders fördröjning från man slutar trampa tills elmotorn slutar dra.

Själv har jag en elcykel (Hybrid/Trekking) med Yamaha mittmotor.
Den jag har mäter inte bara cykels hastighet utan även vilket vridmoment och kadens jag trampar med och anpassar assistansen efter både valt assistansläge och hur jag trampar.
Den reagerar mycket snabbare. Det är så man inte tänker på att det är någon fördröjning. Assistansen följer med mig bättre och känns mjukare. Men ändå se ger den mer kraft om jag väljer de högre assistanslägena och trampar på bra själv också.
Att min är starkare spelar inte så stor roll om man cyklar där det är plant. Visst, man kan använda min som en slags cykelmotsvarighet till launch controll. Vilket kan vara underhållande att testa. Men kanske inte så stor praktisk användning .
Däremot så hjälper min till betydligt bättre i brantare uppförsbackar. Eftersom jag har en hel del backar (en del branta) i området där jag bor så var det värdefullt för mig. Därför jag till slut lyckades intala mig själv att köpa en elcykel som är lika dyr som en moped eller en billigare lätt motorcykel.

Nu var det länge sen jag provade mors elcykel. Så mins inte hur lite man kan trampa om det är vad man är ute efter.
Men tror nog att hennes är bättre på plan mark om man bara vill slö trampa och förlita sig på assistansen att göra resten.
Min med mittmotor mäter vridmoment också, så slötrampar jag så får jag inte ut like mycket assistans som om jag tar i.

Har inte haft min elcykel så länge. Men min MTB 29" HT XC (ingen el) har jag haft flera år.
Vet att det varit gånger jag cyklat på min MTB och mor cyklat på sin elcykel som jag rullat förbi henne när det är nerförsbacke/medlut.
Trots MTB däck (fast inte så grovmönstrade) så rullar min MTB "löjligt lätt". Medans framnavet i hennes elcykel ger ökat rullmotstånd när assistansen inte används.
Inte så att den blir jättetung, men ändå så att jag kunde rulla förbi utan att trampa när det lutar tillräckligt.

Har man elcykel med mittmotor så blir inte själva rullmotståndet högre än en vanlig cykel.
Men har du inga uppförsbackar så kanske du inte har några nerförsbackar heller. Det gäller bara när man inte använder assistansen.
I en elcykel med mittmotor så kan istället ge högre trampmotstånd om man cyklar med assistansen avstängd.
Min har Yamaha motor (PW-X) och jag tycker den är relativt neutral om man cyklar med assistansen avstängd. Förutom att hela cykeln är tyngre än vanlig cykel.

Bosch motorerna har högre trampmotsånd om man cyklar med assistansen avstängd.
Bosh har Active Line, Performance och Performance CX
Yamaha har PW och PW-X

Performance CX och PW-X är Bosch och Yamahas starkaste, men Bosch vanliga Performance och Yamahas PW är också bra.
Bosch Active Line tyckte jag var för klen för att riktigt uppväga nackdelarna (betydligt dyrare än navmotor, högre trampmotstånd utan assistans)

Det är framförallt om man har brantare backar som det spelar roll hur mycket vridmoment man får ur elmotorn. Cyklar du nästan bara plan mark så behöver du inte bry dig så mycket om det.
Cyklar du bara plant kanske du får stå ut med att köpa en billigare cykel och få längre räckvidd än oss som cyklar i backar. ;)

Clevinger sa:
Jag är ganska lätt (knappt 70 kg) och kommer nog inte lasta speciellt tungt normalt sett.

Med låg vikt på cykeln, platt pendlingsväg och om du kan undvika citytrafiken där du har mest nytta av den snabbare responsen så har du inte så stor glädje av att lägga pengar på en mittmotor med mer avancerade sensorer.

Med tanke på att du tänker pendla ganska långt, och vill ha en upprätt cykelposition samtidigt som du inte blir svettig så tror jag du vinner mer på en cykel med navmotor och simpel pedalrörelsesensor och "överutnyttja" elassisten så långt möjligt. Dock får du räkna med att den kombinationen innebär att du behöver ladda batteriet även på jobbet för att ta dig hem igen.

Clevinger sa:
Jag är nog i det läget nu att jag helt enkelt måste provcykla lite för att komma vidare med vad som passar mig, helst också cykla till jobbet på min vanliga cykel nån dag för att se vad det är för cykling jag har att se fram emot.

Det låter väldigt klokt, med tanke på hur stor investering det är!

Av ditt behov att döma behöver du inte det senaste och lyxigaste elsystemet, men skall du ha en cykel som är förhållandevis underhållsfri så bör du satsa på en som är välbyggd och har bra komponenter i övrigt (nav/växlar, bromsar, etc...) och då hamnar du ändå uppåt tjugo tusen i "normalpris", så passa på medan cykelaffärerna fortfarande har sina höstreor!

Uppdatering:

Nu har jag provcyklat till jobbet. Inte någon elcykel, utan på min gnisslande 3-växlade damcykel (Skeppshult). Det gick över förväntan! 18,8 km på en timme precis. Cyklade relativt lugnt i jeans och skjorta - stack onekligen ut lite bland cykelpendlarna - och klarade mig faktiskt från att bli svettig. Hade telefonen med gps i cykelkorgen, men cyklade lite fel ett par gånger, så kanske kan komma ner till 18,5 åtminstone.

Måste revidera tidigare uppgifter om cykelvägen något, helt klart 3-4 backar där det hade suttit fint med elassist. Inga monsterbackar direkt men lite längre motlut av varierande längd och grad. Cykelväg större delen av vägen, nästan bara asfalt (några kortare sträckor grus).

Måste erkänna att jag, efter att ha varit helt inställd på el, nu blev lite sugen på en vanlig cykel som lämpar sig bättre för pendling än min nuvarande. Alternativt en elcykel som funkar bra att cykla på även utan assist. Fast kanske lät jag mig luras av de relativt goda förutsättningarna idag, lagom varmt och soligt och inte någon extrem motvind. Huvudspåret får nog fortfarande vara el, i annat fall får jag starta en ny tråd.

Kul! En elcykel som är OK att cykla på utan assist tror jag inte finns. De väger nästan alltid mer än tom. din Skeppshult och då blir det ju jobbigare. Däremot kan du ju alltid köra på ett lägre assistläge när förutsättningarna är bra och de högre lägena när vädret/elementen är mot dig. För det kommer de vara, tänk dubbdäck, modd och motvind. Så fortsätt på elcykelspåret, siktar du på <20 km/h blir du nöjd med de som förrslagits i tråden.

Om man tänker sig att man bygger en elcykel själv med frontnavsmotor. Så skulle det vara en ganska smal sak att byta hjul till ett vanligt och sedan tar man bort batteriet. Så blir det nästan som en vanlig cykel.

Jag cyklade Rallarvegen, 8 mil på mestadels grus med min elcykel utan batteri. Den går fint att cykla med utan el. Frontnavsmotor, planetariskt växlad. Rullar bra.

Alternativet är att köpa en vanlig cykel som lämpar sig för pendling, för kanske halva priset (?) jämfört med kostnaden för en elcykel, och cykla under april-oktober eller helt enkelt de dagar vädret tillåter och jag känner för det. Fast då måste jag kanske behålla SL-kortet... Well, nästa steg får bli att prova en elcykel (har aldrig testat).

Clevinger sa:
Alternativet är att köpa en vanlig cykel som lämpar sig för pendling, för kanske halva priset (?) jämfört med kostnaden för en elcykel, och cykla under april-oktober eller helt enkelt de dagar vädret tillåter och jag känner för det. Fast då måste jag kanske behålla SL-kortet... Well, nästa steg får bli att prova en elcykel (har aldrig testat).
Det låter som du behöver en vanlig (CX) OCH en elcykel med skärmar, pakethållare osv. För att täcka in allting :) det är det bästa! :)

Absolut, det gäller bara att förklara för familjen att jag helt plötsligt MÅSTE ha två cyklar för sammanlagt 30 tkr, eller vad det kan tänkas kosta :-)

Vad är en CX? Detta är en ny värld för mig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp