SaraJosefin
Medlem
Elcykel för långpendling + mtb, köpråd till van cyklist
Behöver köpråd, helst el-mtb, som används 80 % till långpendling, och fjällturer med MTB.
Vad är en rimlig prisbild? Hur gammalt kan jag köpa? Vad ska jag se upp med? Ska jag satsa på en bra skogs-MTB (jag kör inte sten och hopp som 50-årig kvinna, mer trail), men kitta den med pendlingshjul tex? Alla tips mottages. Idealiskt vore att hitta nåt riktigt bra runt 30, men jag vill hellre ha kvalitet och betala mer givet att det är värt det. Frågan är, hur mkt och för vad isf?
Tack på förhand,
Sara
- Ska va komplementcykel: Ska ansvändas i kombination med min cyklocross som jag pendlar med för tränings skull (30 km enkel eller 18 km x 2) några dagar per vecka, ej vinter. Syftar till att minska motståndet att ta cykeln de dagar då man hellre latar sig, och kanske möjliggöra tor 60 km några gånger per säsong om cykeln ger feeling?
- Det ska alltså göra stor skillnad med el mot den cyklocross eller gravel som jag kör för träning, men är ingen snabb pendlare idag, runt 24-25 km/h brukar snittet vara, inkl 30% stadstrafik.
- Jag älskar MTB, kör MTB-vasan årligen, och vill köra det mycket mer, men är inte särskilt duktig, har en dubbeldämpad Trek pga dålig ländrygg. Ser möjligheten att köra en el MTB som chansen att upptäcka svenska fjällen tex.
Vad är en rimlig prisbild? Hur gammalt kan jag köpa? Vad ska jag se upp med? Ska jag satsa på en bra skogs-MTB (jag kör inte sten och hopp som 50-årig kvinna, mer trail), men kitta den med pendlingshjul tex? Alla tips mottages. Idealiskt vore att hitta nåt riktigt bra runt 30, men jag vill hellre ha kvalitet och betala mer givet att det är värt det. Frågan är, hur mkt och för vad isf?
Tack på förhand,
Sara