Andregeman
Medlem
Elcykel för pendling?
Är ny här på forumet, tänkte börja jobbpendla på elcykel och vill ha lite tips. Det finns ju en del trådar om det, men alla har ju sina egna förutsättningar, pristak mm, så jag känner att jag behöver starta en ny tråd (hänvisa gärna om det redan finns trådar som träffar mina krav).
Mina förutsättningar/krav är:
Tacksam för all form av input!
Mina förutsättningar/krav är:
- Ska åka från förort till Sthlm city, 11 km. Troligen året om så det måste funka på halvplogade cykelbanor.
- Det finns en del långa utförslöp så gärna ett lättrullad hoj som jag kan trycka upp i lite högre fart när motorn har slutat dra. Antar att 29-tum är att föredra?
- Pris 25-50000 (beroende på nytt el beg)
- Kan inte bli alltför svettig, jag behöver ibland ha kostym under och kan inte byta om på jobbet (därav kravet på el-drivet)
- Jag pendlar idag på mc och är därför bortskämd med hög komfort. Så kanske inte alltför aggressiv sittställning.
- Måste kunna ha riktiga skärmar eftersom slasket i Stockholm på vårkanten är fruktansvärt. Små mtb-skärmar funkar inte.
- Den får gärna vara lämplig för sämre väg, grus och ev skogsväg. Jag behöver väl eg inte dämpat för pendling men jag har idag en fulldämpad Scott Genius 720 som gått lite på grus/skog. Det är ingen nackdel om pendlingshojen kan användas även till sådant någon gång då och då så att jag kan kränga Scotten.
Tacksam för all form av input!
Senast ändrad: