elcyklar: erfarenheter, åsikter, höja maxhastighet osv

danierik

Medlem
Vad tycker happy om elcyklarna som finns på marknaden?
Visst, man blir ingen vältränad elitcyklist på elcykel.
Men de kan ju vara ett sätt att sänka tröskeln för dom som vill ta cykeln till jobbet.
Måste vara gött när man vill komma fram utan att vara svettig till en fika på stan eller fest.
Borde va grymt när man ska dra cykelkärra.

Nishiki assist verkar otroligt fin! Kostar hälften av specialized turbo. Någon som provat?

Elhjälp får bara finnas upp till 25kmh/h.
Går de höja den siffran på egen hand? 30? 35? :)

Tyvärr, får inte gå snabbare än moped klass 2 och ha mer än 250 watt tillförd effekt.för att inte behöva registreras. Du ju dock cykla utan motorassistans i över 25 km/tim, fri hastighet på fristående cykelbanor tex.

Men nu ser jag huvudsaklig mening med elassiterat när det gäller lastcyklar och dito tyngre ekipage. Slå på i höga branta uppförslut.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/

Jag har skrivit lite om min
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2590054/2590116

Jag har gjort en rätt omfattande marknadsundersökning och mitt val föll på två cyklar med Bosch drivlina men det är ju svårt att veta vad du (TS) har för krav.

I tråden skrev jag att 25 km/h räcker långt och det gör det fortfarande, iaf för mig. Men tyska s.k S-pedelec (speedpedelec) assisterar till 45 men då är det i lagens ögon inte längre en cykel behöver du hjälm, nummerplåt, försäkring som en moped och har även parkeringsrestriktioner, får ej körs på cykelbana etc.

Jag funderade före köp på att trimma min men det behovet finns inte, snarare har jag funderat på hur jag skall ge den bättre last- och vardagsbruksförmåga. :)

Provcykla olika hojjar. Jag har tillgång till en monark med panasonicsystem (liknar bosch), IKEAs hoj och en dansk promovec. Två reflektioner: jag tycker att 25 är lite lite, man slår snabbt i hastighetstaket. 30 är perfekt, snabbare behövs inte tycker jag. Så om det finns möjlighet att trimma... Och, det är stor skillnad på billiga och dyrare system. Billiga system slår av och på kraften på ett ibland klumpigt vis med fördröjning. Finare system har en givare i vevpartiet som känner av hur du trampar och elkraften följer smidigt. Testa bosch så förstår du.

Sen kan billiga elhojjar vara snikiga på andra sätt också, det är till exempel inte kul att året runt-pendla med V-bromsar. Hercules, som Kristoffer har köpt, verkar ha bra komponenter även på de billigare modellerna.

Kristoffer, vilken modell har du av Hercules? Klart intressanta, i svensk butik får man inte en cykel med bosch till de priserna tror jag.

Trimmar man kan man lika gärna skaffa moped direkt istället tycker jag.

I övrigt en fantastisk pryl som precis som du säger sänker tröskeln för många. Har en släkting som pendlar närmare 3mil om dagen på sin. Det hade varit nästan uteslutande bil istället utom på fina dagar om elen inte funnits där. Även hon som inte är cykelintresserad föll för en med Boschmotor nästan direkt efter att ha provat och jänfört den och någon billig.

Slår ett slag för Copenhagen Wheel som är på gång ut på marknaden. Integrerat i bakhjul inkl batteri. Kan använda valfri hoj m 26 el 28 tumhjul. Har sensorer inkl nån form av wattmätare så den integreras med din vanliga cykel upplevelse säger de iaf. Hjälper till endast i backar om man vill t ex. Ska kunna läsa av din rutt via gps o hjälpa där det behövs etc. Helt annan teknik än nåt annat på marknaden idag. Har förköpt ett hjul så håller tummarna att utfästelserna stämmer o att hjulet håller.

ToddyKrycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Slår ett slag för Copenhagen Wheel som är på
> gång ut på marknaden. Integrerat i bakhjul inkl
> batteri. Kan använda valfri hoj m 26 el 28
> tumhjul. Har sensorer inkl nån form av
> wattmätare så den integreras med din vanliga
> cykel upplevelse säger de iaf. Hjälper till
> endast i backar om man vill t ex. Ska kunna läsa
> av din rutt via gps o hjälpa där det behövs
> etc. Helt annan teknik än nåt annat på
> marknaden idag. Har förköpt ett hjul så håller
> tummarna att utfästelserna stämmer o att hjulet
> håller.

Borde sabba tyngdfördelningen fullständigt. Men beroende på hur man cyklar kanske det inte gör något?

Det var ganska många år sedan man kunde läsa om Coopenhagen wheel, är det verkligen klart nu? Batteriet i bakhjulet... kul idé men stöldbegärligt? Jag känner mig ganska trygg med att kunna ta med batteriet från den vanliga elcykeln när den står på stan. Ganska mycket av värdet/kostnaden i en elhoj sitter i batteri och laddare, utan de två delarna har tjyven säkert minst 5000:- i kostnad för att få igång cykeln, batteri kostar mellan 2-5000 skulle jag tro.

>
> Borde sabba tyngdfördelningen fullständigt. Men
> beroende på hur man cyklar kanske det inte gör
> något?

Hjulet är inget för skogen men för asfaltshojande är det knappast några problem, trotoarkanter o d kanske jag iofs inte kan bunnyhoppa direkt :). Pakethållare fram och bak eller korg och man har en utomordentligt funktionell hoj där man tack vare eldrift inte straffas av den extra vikten nära man lastar på saker. Får dom detta att funka tror jag det skulle kunna revolutionera sättet att transportera sig på stora delar av året. Cykel i all ära men det är många där ute som inte orkar hoja längre sträckor eller avskräcks av t ex Torsviksbacken på Lidingö och därmed tar andra färdsätt. Detta gäller ju alla elhojar men jag uppskattar enkelheten i att bara byta ut det gamla bakhjulet och köra på och att det har en massa smarta sensorer som underlättar.

johan44 skrev:
> Det var ganska många år sedan man kunde läsa om
> Coopenhagen wheel, är det verkligen klart nu?
> Batteriet i bakhjulet... kul idé men
> stöldbegärligt? Jag känner mig ganska trygg med
> att kunna ta med batteriet från den vanliga
> elcykeln när den står på stan. Ganska mycket av
> värdet/kostnaden i en elhoj sitter i batteri och
> laddare, utan de två delarna har tjyven säkert
> minst 5000:- i kostnad för att få igång cykeln,
> batteri kostar mellan 2-5000 skulle jag tro.

hjulet ska tydligen låsas med din telefon och inte kunna användas om man inte hackar programvaran (om man inte har koden förstås) så jag tror och hoppas det ska gå bra. Man måste ju förstås låsa fast hjulet ändå om man lämnar hojen nånstans.

Fast taskig tyngdfördelning spelar roll även utanför skogen. I synnerhet för den som inte är så van cyklist blir det lurigt. Jag tror mer på mittmonterade motorer likt Bosch och Shimano (när de ska de komma ut på marknaden egentligen?).

johan44 skrev:
> Provcykla olika hojjar. Jag har tillgång till en
> monark med panasonicsystem (liknar bosch), IKEAs
> hoj och en dansk promovec. Två reflektioner: jag
> tycker att 25 är lite lite, man slår snabbt i
> hastighetstaket. 30 är perfekt, snabbare behövs
> inte tycker jag. Så om det finns möjlighet att
> trimma... Och, det är stor skillnad på billiga
> och dyrare system. Billiga system slår av och på
> kraften på ett ibland klumpigt vis med
> fördröjning. Finare system har en givare i
> vevpartiet som känner av hur du trampar och
> elkraften följer smidigt. Testa bosch så
> förstår du.
>
> Sen kan billiga elhojjar vara snikiga på andra
> sätt också, det är till exempel inte kul att
> året runt-pendla med V-bromsar. Hercules, som
> Kristoffer har köpt, verkar ha bra komponenter
> även på de billigare modellerna.
>
> Kristoffer, vilken modell har du av Hercules?
> Klart intressanta, i svensk butik får man inte en
> cykel med bosch till de priserna tror jag.

Jag har Robert 8 (lite tysk humor där, efter Robert Bosch) och en Sinus B2 damcykel. På min sitter batteriet på pakethållare. Men jag tror att de nu flyttat det till underröret vilket jag kan rekommendera.

Jag hade gärna haft skivbromsar och utanpåliggande växlar men det blev väldigt mycket mer pengar. Jag funderade även ett tag på att bygga själv på befintlig eller ny cykel men tyckte inte det var värt det speciellt som jag ville ha mittmotor efter att ha testat.

Ciclotekstore verkar ha hyfsade priser på ombyggnadskit. Kompletta cyklar just nu tror jag blir bäst hos Bunnyhop som reade några Ghost rätt ordentligt för några veckor sen, kanske fortfarande.

Enligt tyska forum får de som chippar en Bosch Classic så den blir "obegränsad" i praktiken ut lite över 30km/h, men räckvidd sjunker drastiskt. Har haft svårt att hitta nån konsensus kring det, S-pedelec:erna har ungefär samma hårdvara.

Ecoride Epix jag testade verkar ha enklare elektronik, den fortsatte driva till 27-28 km/h. Gissar att motorn med 36V går i 25km/h och med 41V som ett fräscht batteri lämnar blir det väl mer. De långa kedjestagen pga batteriplaceringen tyckte jag dock var en nackdel.

Hade jag haft "obegränsad" budget hade jag kanske tittat på nån Haibike med Yamaha; då kan man köra med framväxel också.

Rattnalle skrev:
> Fast taskig tyngdfördelning spelar roll även
> utanför skogen. I synnerhet för den som inte är
> så van cyklist blir det lurigt. Jag tror mer på
> mittmonterade motorer likt Bosch och Shimano (när
> de ska de komma ut på marknaden egentligen?).

Jag tror också det är bäst med mittmonterat men när man inte vill köpa en dedikerad elcykel extra så tror jag mycket på allt integrerat i ett hjul. Vill man byta till en annan cykel går det lätt som en plätt och går cykeln sönder behöver man inte byta allt etc, blir man bättre tränad eller hjulet går sönder är det bara till att byta tillbaka till vanligt bakhjul igen, allt utan kabeldragningar o d. Copenhagen Wheel ligger just nu på ca 8000 och du får inte mkt elcykel för dom pengarna annars, vi får dock se vad de kommer kosta när de väl är ute på marknaden på riktigt. Finns någon billig variant för det priset el mindre, Ikea t ex men det är enklaste sortsens elcykel. Tyngden på bakhjulet har ju alla med batteri på pakethållaren också, fast när tyngden är tätt intill navet, som på CP, blir det dock mer stabilt. Bäst placering är ju integrerat i ramen på en dedikerad elcykel. Men tror helt enkelt på flexibiliteten i "mitt" hjul.

Senast ändrad:
Kinnekulle skrev:
> Ikeas cykel borde ju har bra tyngdfördelning, med
> tanke på att batteriet är integrerat i ramen
> (underröret).
Det tror jag med, men har inte testat den.

Tänk på att allemansrätten för cykling inte gäller om man har eldriftshjälp.
(Utan då får man vackert hålla sig på väg och skyltade cykelbanor och missa atta signar där det inte är skyltat cykling förbjuden. Sen om nu någonsin polisen skulle begripa ett skit är en annan femma...)

Edit: Länk med info < http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/ >

Senast ändrad:
Det är fel och har diskuterats i en annan tråd. Elcyklar är inte motorfordon i lagens mening och omfattas inte av terrängkörningslagen - som naturvårdsverket har gjort en felaktig tolkning av.

bojsänke skrev:
> Det är fel och har diskuterats i en annan tråd.
> Elcyklar är inte motorfordon i lagens mening och
> omfattas inte av terrängkörningslagen - som
> naturvårdsverket har gjort en felaktig tolkning
> av.
Är nog iofs inte terränglagskörningen men det låter vi bli här då :-)

Då kan den ju inte behöva pedalsensor. Får framföras bland bilar även om det finns cykelbana? Vad gäller för moped kl 2?

jomper skrev:
> Då kan den ju inte behöva pedalsensor. Får
> framföras bland bilar även om det finns
> cykelbana? Vad gäller för moped kl 2?

Moped Klass2 ska väl aldrig framföras på cykelbana?

Jag har testat den hojen. Jäklar vad det går undan när man gubbtrampar lite och den drar på i 45km/h. Om jag inte minns fel så kan man bara vrida på gashandtaget så går den i 20kmh också.

Enda nackdelen är väl att ovana människor kommer att köra ihjäl sig. Det är lite skillnad på att hantera en cykel i 20kmh och vid 45kmh.

oladencoola skrev:
> Satt och bläddrade i Cyklotekets nya katalog som
> kom igår. De har där en 45:a, en modell som går
> i 45 km/h och får framföras på cykelbana.
> Klassas som moped klass II, och kräver godkänd
> hjälm och försäkring.
>
> E-turn BH Neo Nitro City.
>
> http://www.e-turn.com/product/elcyklar/neo-nitro-e
> lcykel/
>
> Låter märkligt att man skulle få köra dessa
> på cykelbanor?

Moped klass 2 får inte framföras på cykelbana. Kanske vore lämpligt att tala om det för cykloteket så att de kan rätta det innan det börjar hända olyckor..

Klass II är mopeder utan reg-skyllt och SKA framföras på cykelbana.
Det som är lite oklart är väl snarare hur väl just den där moppen stämmer överens med det som gäller för klass II om den nu marknadsförs som att den gör 45km/h.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm

>Moped klass II
>En moped som är konstruerad för en hastighet av
>högst 25 kilometer i timmen och som har en motor
>vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt.

eketjall skrev:
> Klass II är mopeder utan reg-skyllt och SKA
> framföras på cykelbana.
> Det som är lite oklart är väl snarare hur väl
> just den där moppen stämmer överens med det som
> gäller för klass II om den nu marknadsförs som
> att den gör 45km/h.
>
> http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm
>
> >Moped klass II
> >En moped som är konstruerad för en hastighet
> av
> >högst 25 kilometer i timmen och som har en
> motor
> >vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt.

Äh. Jag blandar alltid ihop dem där. Så går det när man inte haft mopen själv. Varför kan de inte ha vettiga namn på klasserna istället? ;-)

Ja, EU-moppe borde klassas om som lätt motorcykel. Sen borde det bara finnas en mopedklass, utformad enligt den gamla (max 50 cm^3 slagvolym, max 1 hk, max 30 km/h).

geologen skrev:
> Ja, EU-moppe borde klassas om som lätt
> motorcykel. Sen borde det bara finnas en
> mopedklass, utformad enligt den gamla (max 50 cm^3
> slagvolym, max 1 hk, max 30 km/h).

I praktiken är det ju så nästan.
Tror nog att många som skulle kört lätt MC förr nu kör moped klass I istället.
Klass II ska ju vara lite klenare än de gamla 30-mopparna och kräver dessutom förarbevis om man fyllt 15 efter 1/10 -09

Denna har jag, Cube Epo FE. För mig 90kg så kommer man upp till 35km/h bara genom att lätt trampa. Aktivt trampande, utan att känna sig trött efter 20km så kommer man upp till 40km/h.

Bilagor

• epo_shadow_black.jpg
    epo_shadow_black.jpg
    51.5 KB · Besök: 68
copytag skrev:
> Denna har jag, Cube Epo FE. För mig 90kg så
> kommer man upp till 35km/h bara genom att lätt
> trampa. Aktivt trampande, utan att känna sig
> trött efter 20km så kommer man upp till 40km/h.

Hur försäkrar man en sådan?
Och hur blir man mottagen på vägen bland bilarna?

perzzon skrev:
> copytag skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Denna har jag, Cube Epo FE. För mig 90kg så
> > kommer man upp till 35km/h bara genom att lätt
> > trampa. Aktivt trampande, utan att känna sig
> > trött efter 20km så kommer man upp till
> 40km/h.
>
> Hur försäkrar man en sådan?
> Och hur blir man mottagen på vägen bland
> bilarna?

Intressant - kul modellbeteckning "EPO" - en drog som är välkänd i cykelkretsar ;) jag har tidigare tittat på Specialized Turbo som också är en sån "S-pedelec" (som de kallas i Tyskland där de är lagliga).

Om jag begriper lagstiftning rätt så är det fråga om en EU-moped klass I, som alltså behöver typgodkännas; finns det någon etikett/sigill/dokument som styrker att så har skett?
Har den registreringsskylt (som Specialized Turbon) och är trafikförsäkringen dyr?

Är den hastighetsbegränsad till 45km/h?
Ett aber för mig skulle vara "ingenmanslandet" mellan 30 och 50km/h; för att cykla på 30-sträckor så räcker den till med råge, men 50-sträckor tror jag kräver 55-60km/h för att följa "trafikrytmen".

Bilagor

• untitled.png
    untitled.png
    184.8 KB · Besök: 121
Mycket snack om toppfart när det gäller el assist, men hur är det med räckvidden? Räcker den för de flesta och hur snabb förlorar batterierna kapacitet genom "slitage". Eller gör de det öht?

tmalm skrev:
> Efter nyår kanske du får köra snabbare med
> elcykel, reggad som klass två moppe och
> förarbevis å trafikförsäkring krävs:
> http://www.svd.se/gront-for-starkare-elcykel-fran-
> nyar/om/sverige
>
> /T

Perfekt. Färre stinkande illalåtande mopeder med förbränningsmotor hoppas jag på då (hur kan de lukta så illa för övrigt..). Bra att det blir tydligt vad som gäller också.

Antipodian skrev:
> perzzon skrev:
> -----
> > copytag skrev:
> >
>
> > -----
> > > Denna har jag, Cube Epo FE. För mig 90kg så
> > > kommer man upp till 35km/h bara genom att
> lätt
> > > trampa. Aktivt trampande, utan att känna sig
> > > trött efter 20km så kommer man upp till
> > 40km/h.
> >
> > Hur försäkrar man en sådan?
> > Och hur blir man mottagen på vägen bland
> > bilarna?
>
>
>
> Intressant - kul modellbeteckning "EPO" - en drog
> som är välkänd i cykelkretsar ;) jag har
> tidigare tittat på Specialized Turbo som också
> är en sån "S-pedelec" (som de kallas i Tyskland
> där de är lagliga).
>
> Om jag begriper lagstiftning rätt så är det
> fråga om en EU-moped klass I, som alltså
> behöver typgodkännas; finns det någon
> etikett/sigill/dokument som styrker att så har
> skett?
> Har den registreringsskylt (som Specialized
> Turbon) och är trafikförsäkringen dyr?
>
> Är den hastighetsbegränsad till 45km/h?
> Ett aber för mig skulle vara "ingenmanslandet"
> mellan 30 och 50km/h; för att cykla på
> 30-sträckor så räcker den till med råge, men
> 50-sträckor tror jag kräver 55-60km/h för att
> följa "trafikrytmen".

Just det där är redan EU-moppens problem. Ingen normalt funtad människa vill köra EU-moppe i 55 km/h i morgonrusningen över Älvsborgsbron i Göteborg så de kör olovligen på CG-banan men jag kan inte klandra dem.

Räckvidden är som på elbilar, starkt beroende av förhållanden, motvind och kyla är stor skillnad mot lätt medvind en sommardag. Men en cykel är energisnål och det är inte svårt att få med energi för uppåt 3 mil i de flesta förhållanden om du köper kvalitetsgrejor. Tex Panasonics drivpaket som jag tror är ett av de mest sålda (tex Posten i Sverige) ger möjlighet att köpa piratbatterier med stor kapacitet från tex Tyskland. Originalbatterier i Sverige blir orimligt dyrt. Laddcykler, om det är bra batterier och rätt styrelektronik så ska de hålla för 1000-1500 cykler, MEN 1: definitionen är 80 % av kapaciteten kvar och oftast så kan man nog använda batteriet länge efter det och MEN 2: en cykel är från tom till full, oftast behöver man inte köra tomt och man kanske inte behöver ladda fullt, då kommer moderna batterier att hålla mycket länge! (lithiumbatterier mår bäst av att jobba i mitten av sin kapacitet, inte som förr med nickelbatterier med minneseffekt som helst skulle gå mellan tomt och fullt)

Snuten skrev:
> Mycket snack om toppfart när det gäller el
> assist, men hur är det med räckvidden? Räcker
> den för de flesta och hur snabb förlorar
> batterierna kapacitet genom "slitage". Eller gör
> de det öht?

Hittar det inte nu men jag såg någon "Dealers manual" för Turbo-S cykeln och på den var det en väldigt enkel procedur att skifta mellan max 25 km/h och 45 km/h i alla fall. Typ koppla någon sladd på ena eller andra sättet så var det klart.

Jag testade el-mtb (haibike) en dag på gran canaria. Det funkade ypperligt, man kan fortfarande trampa på rejält uppför. Skillnaden är att man kan ta sig uppför berget i 15-20 km/h istället för 7-10 km/h. Vilket ju betyder att man kan komma längre och få mer nedförsåka på en dag.

Skillnaden mellan GC och Sverige är väl dock kanske att GC är 99% sten och det inte gör så mycket om man kör el-mtb där. Här i Sverige är det kanske mindre lämpligt att dundra fram med el-mtb på sköra skogsstigar. Tror inte el-mtb i naturen är så lämpligt i storstadsområdena pga att det är så många som kör, men i norrland... vem bryr sig?

När jag blir gammal och inte orkar trampa längre så blir det säkert en el-mtb, men inte än...

I Sverige finns färre platser där det blir så mycket trampa uppför också. El-mtb i det fallet blir ju snarast ett alternativ till shuttlebuss eller lift.

Men att släpa de där extrakilona nedför på de roliga bitarna? Nä. Just vikten lär ju minska men helt försumbar dröjer det nog innan den blir.

Min minimala setup väger ca 2 kg, tror det är svårt att komma under det idag. Då är det ett litet 250W-nav (finns både fram och bak-modeller) och ett 2500mAh batteri som räcker i 10-15 km.

Kan ju funka som shuttlesetup, men just nu ligger det bara och mognar.. Kör man ett farligare LiPo-batteri så kan man komma ner en del till i vikt.

Tillbaka
Topp