johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> Provcykla olika hojjar. Jag har tillgång till en
> monark med panasonicsystem (liknar bosch), IKEAs
> hoj och en dansk promovec. Två reflektioner: jag
> tycker att 25 är lite lite, man slår snabbt i
> hastighetstaket. 30 är perfekt, snabbare behövs
> inte tycker jag. Så om det finns möjlighet att
> trimma... Och, det är stor skillnad på billiga
> och dyrare system. Billiga system slår av och på
> kraften på ett ibland klumpigt vis med
> fördröjning. Finare system har en givare i
> vevpartiet som känner av hur du trampar och
> elkraften följer smidigt. Testa bosch så
> förstår du.
>
> Sen kan billiga elhojjar vara snikiga på andra
> sätt också, det är till exempel inte kul att
> året runt-pendla med V-bromsar. Hercules, som
> Kristoffer har köpt, verkar ha bra komponenter
> även på de billigare modellerna.
>
> Kristoffer, vilken modell har du av Hercules?
> Klart intressanta, i svensk butik får man inte en
> cykel med bosch till de priserna tror jag.
Jag har Robert 8 (lite tysk humor där, efter Robert Bosch) och en Sinus B2 damcykel. På min sitter batteriet på pakethållare. Men jag tror att de nu flyttat det till underröret vilket jag kan rekommendera.
Jag hade gärna haft skivbromsar och utanpåliggande växlar men det blev väldigt mycket mer pengar. Jag funderade även ett tag på att bygga själv på befintlig eller ny cykel men tyckte inte det var värt det speciellt som jag ville ha mittmotor efter att ha testat.
Ciclotekstore verkar ha hyfsade priser på ombyggnadskit. Kompletta cyklar just nu tror jag blir bäst hos Bunnyhop som reade några Ghost rätt ordentligt för några veckor sen, kanske fortfarande.
Enligt tyska forum får de som chippar en Bosch Classic så den blir "obegränsad" i praktiken ut lite över 30km/h, men räckvidd sjunker drastiskt. Har haft svårt att hitta nån konsensus kring det, S-pedelec:erna har ungefär samma hårdvara.
Ecoride Epix jag testade verkar ha enklare elektronik, den fortsatte driva till 27-28 km/h. Gissar att motorn med 36V går i 25km/h och med 41V som ett fräscht batteri lämnar blir det väl mer. De långa kedjestagen pga batteriplaceringen tyckte jag dock var en nackdel.
Hade jag haft "obegränsad" budget hade jag kanske tittat på nån Haibike med Yamaha; då kan man köra med framväxel också.