Elisabeth Höglund - Svar på tal.

GarryJones

Aktiv medlem
Elisabeth Höglund kom inte in i SCF styrelsen. Hon har nu skrivit om det. Hon har fått allt och mer därtill om bakfoten.

Hon inleder
"
Jag hade den dåliga smaken att kritisera Cykelförbundet – därför blev jag inte invald i styrelsen trots att jag var nominerad!
"
Full text och källa:
https://elisabethoglund.se/blogg/ja...invald-styrelsen-trots-att-jag-var-nominerad/

Mitt svar till henne på hennes blogg...

"
Elisabeth.

Jag bor i Mora och är ordförande i Dalarnas Cykelförbund. Vi nominerade Marie Rydne till styrelsen och hon kom in istället för dig.

Utspelet hade inget att göra med citatet i DN som publicerades 26 februari. Redan innan det publicerades var vi igång med en motkandidat.

Den 25 februari skrev du följande på din blogg "Vad hade Anna Haag att göra i OS egentligen? Varför blev hon uttagen? Jag har inte svaret men jag misstänker att vissa lagledare i samband med uttagningarna tänker med andra kroppsdelar än med huvudet."

Vi har den yttersta respekt för dig som person och som journalist. Som journalist ska du ha sådana åsikter och ställa sådana frågor. Men vi tycker inte att det är förenligt med ett styrelseuppdrag inom ett SF (specialidrottsförbund). Om man ska vara fri att kritisera aktiva utövare och förbundsanställda inom ett SF tycker inte vi att man ska sitta med i en SF styrelse.

Hur hade låtit om du hade blivit valt och någon hade bett dig tagga ner lite på din blogg? Med all rätta ska vi vara stolta över tryckfrihetsförordningen i Sverige. Därför, rätt eller fel, tyckte vi att det vore bäst med en annan person. Och så blev det då årsmötet gick till val. Klang och styrelsen hade inget med det att göra. De får inte lägga sig i och har enbart rollen som åskådare under mötet.

Nu kan du kan fortsätta med din blogg utan att någon kan dra en koppling till din roll i cykelförbundet. Hoppas du förstår hur känsligt det hade kunna vara om du hade kritiserat skidförbundet eller ett annat SF då man "tävlar" om ett pott pengar från RF och SOK tillsammans med cykelförbundet.

Gällande POC har inte du hela historien. I mars 2017 ställde jag mig upp inför 106 delegater vid förbundsmötet. Vi klargjorde att om förbundet fortsatt med detta avtal skulle inte Jenny kunna tävla på VM utan en POC hjälm. Förbundsmöte är vår högsta beslutande organ och man hade kunna riva upp avtalet. Som ordförande i Dalarnas Cykelförbund där Jenny bor ville vi hitta en lösning. Resultatet: Ingen i salen protesterade. Vi rättade oss i led. Ett demokratiskt förbund mår bra av öppna diskussioner och beslut. Då det fanns 100 % stöd för förbundets avtal med POC finns inte det mer att tjafsa om.

Det är förstås jättetråkigt men det är faktiskt förbundet som betalar resan och allt annat under ett VM. Problemet med sponsorkollisioner är inte unikt. Som bekant fick fotbollsförbundet problem med sina tröjor under OS. Förbundet hade sålt rättigheten till Adidas men SOK ägde rätten och sålda till HM. Nu är POC frågan löste. Men det finns mycket mer kring detta än du skrev om. Du hade även några faktafel.

Jag gillar din blogg och jag har följt dig en tid. Då och då har jag gillat något du har skrivit och lämnat positiva kommentarer. Jag ser fram emot att kunna följa den vidare utan att vara nervösa att dina läsare kunde misstolka något och dra en koppling till cykelförbundet.

"
Kommentarer?

GarryJones sa:
Elisabeth Höglund kom inte in i SCF styrelsen. Hon har nu skrivit om det. Hon har fått allt och mer därtill om bakfoten.

Hon inleder
"
Jag hade den dåliga smaken att kritisera Cykelförbundet – därför blev jag inte invald i styrelsen trots att jag var nominerad!
"
Full text och källa:
https://elisabethoglund.se/blogg/ja...invald-styrelsen-trots-att-jag-var-nominerad/

Mitt svar till henne på hennes blogg...

"
Elisabeth.

Jag bor i Mora och är ordförande i Dalarnas Cykelförbund. Vi nominerade Marie Rydne till styrelsen och hon kom in istället för dig.

Utspelet hade inget att göra med citatet i DN som publicerades 26 februari. Redan innan det publicerades var vi igång med en motkandidat.

Den 25 februari skrev du följande på din blogg "Vad hade Anna Haag att göra i OS egentligen? Varför blev hon uttagen? Jag har inte svaret men jag misstänker att vissa lagledare i samband med uttagningarna tänker med andra kroppsdelar än med huvudet."

Vi har den yttersta respekt för dig som person och som journalist. Som journalist ska du ha sådana åsikter och ställa sådana frågor. Men vi tycker inte att det är förenligt med ett styrelseuppdrag inom ett SF (specialidrottsförbund). Om man ska vara fri att kritisera aktiva utövare och förbundsanställda inom ett SF tycker inte vi att man ska sitta med i en SF styrelse.

Hur hade låtit om du hade blivit valt och någon hade bett dig tagga ner lite på din blogg? Med all rätta ska vi vara stolta över tryckfrihetsförordningen i Sverige. Därför, rätt eller fel, tyckte vi att det vore bäst med en annan person. Och så blev det då årsmötet gick till val. Klang och styrelsen hade inget med det att göra. De får inte lägga sig i och har enbart rollen som åskådare under mötet.

Nu kan du kan fortsätta med din blogg utan att någon kan dra en koppling till din roll i cykelförbundet. Hoppas du förstår hur känsligt det hade kunna vara om du hade kritiserat skidförbundet eller ett annat SF då man "tävlar" om ett pott pengar från RF och SOK tillsammans med cykelförbundet.

Gällande POC har inte du hela historien. I mars 2017 ställde jag mig upp inför 106 delegater vid förbundsmötet. Vi klargjorde att om förbundet fortsatt med detta avtal skulle inte Jenny kunna tävla på VM utan en POC hjälm. Förbundsmöte är vår högsta beslutande organ och man hade kunna riva upp avtalet. Som ordförande i Dalarnas Cykelförbund där Jenny bor ville vi hitta en lösning. Resultatet: Ingen i salen protesterade. Vi rättade oss i led. Ett demokratiskt förbund mår bra av öppna diskussioner och beslut. Då det fanns 100 % stöd för förbundets avtal med POC finns inte det mer att tjafsa om.

Det är förstås jättetråkigt men det är faktiskt förbundet som betalar resan och allt annat under ett VM. Problemet med sponsorkollisioner är inte unikt. Som bekant fick fotbollsförbundet problem med sina tröjor under OS. Förbundet hade sålt rättigheten till Adidas men SOK ägde rätten och sålda till HM. Nu är POC frågan löste. Men det finns mycket mer kring detta än du skrev om. Du hade även några faktafel.

Jag gillar din blogg och jag har följt dig en tid. Då och då har jag gillat något du har skrivit och lämnat positiva kommentarer. Jag ser fram emot att kunna följa den vidare utan att vara nervösa att dina läsare kunde misstolka något och dra en koppling till cykelförbundet.

"
Kommentarer?

Tråkig soppa utan vinnare. Alla är sura, ingen är glad, inget blev bra?

Scf behöver folk som vågar sticka ut och säga vad de tycker, annars kommer ingen förändring ske. Elisabeth var en sådan person, dessutom känd i samhället och därmed med möjlighet att höja cykelintresset bland allmänheten. Nu blev det inte så, och därmed kommer väl allt fortsätta i tangentens riktning. Grattis, svensk cykel!

"Vad hade Anna Haag att göra i OS egentligen? Varför blev hon uttagen? Jag har inte svaret men jag misstänker att vissa lagledare i samband med uttagningarna tänker med andra kroppsdelar än med huvudet."

Att försöka påskina att våra kvinnliga idrottare har tagits ut baserat på utseende och inte kompetens känns otroligt mossigt och raka motsatsen till vad svensk cykel behöver.

theBrand sa:
"Vad hade Anna Haag att göra i OS egentligen? Varför blev hon uttagen? Jag har inte svaret men jag misstänker att vissa lagledare i samband med uttagningarna tänker med andra kroppsdelar än med huvudet."

Att försöka påskina att våra kvinnliga idrottare har tagits ut baserat på utseende och inte kompetens känns otroligt mossigt och raka motsatsen till vad svensk cykel behöver.

+1

Senast ändrad:
SCF har flera i styrelsen som säger vad de tycker. T ex Stefhan Klang, Thomas Backteman, Bosse Jönsson och Lotta Jegenstam. Även Kessiakoff, Catarina Andersson och Marie Rydne är talföra personer.

Jag är inte sur och jag upplevde ingen surhet vid förbundsmötet. Ingen snackade illa om Höglund. Valberedningen presenterade henne med positiva ord. Stockholm via Oskar Ekman nominerade och presenterade Jessica Clarén och efter vår nominering presenterade Marie Rydne sig själv. Lotta och Catarina kandiderade till omval. Vi fick rösta för 1-3 personer av dessa fem. Jag minns inte exakta siffror men sittande Jegenstam och Andersson fick ca 125 av 138 röster. Rydne ca 90, Clarén ca 46 och Höglund ca 20.

För mig diskvalificerad Höglund sig själv med följande ord om Haag - "Vad hade Anna Haag att göra i OS egentligen? Varför blev hon uttagen? Jag har inte svaret men jag misstänker att vissa lagledare i samband med uttagningarna tänker med andra kroppsdelar än med huvudet." Men det var inget som nämndes under förbundsmötet. Jag tror de flesta hade läst och dragit samma slutsats.

Konstig inställning att man inte får kritisera andra förbund, som skidförbundet som det gällde här?

Måste man hålla alla bakom ryggen för att bli invald i SCF?

Gary nu frågar jag för sista gången..

Vad hände med kläderna på EM i Huskvarna?

Om inte du vet vem vet isf?

Har SCF polisanmält stöld av kläder?

Tack på förhand!

rularn sa:
Konstig inställning att man inte får kritisera andra förbund, som skidförbundet som det gällde här?

Måste man hålla alla bakom ryggen för att bli invald i SCF?
Är du verkligen så korkad att du tror det är kritik av skidförbundet folk vänder sig mot här?

Kritik mot skidförbundet var det inte. Det var ett personligt påhopp på Anna Haag som vi reagerade över.

SCF förklarade problemen i Huskvarna och erkände felet. En olycklig missberäkning. Det borde ha kommit fram från aktiva på en gång. Vi som är ombud på årsmötet kan påtala sådant som händer under det gånga året. Det skedde i maj 2016. Det kom inte fram förrän augusti 2017. Tråkigt , ja. Upprepades? Nej.

GarryJones sa:

Är man som Elisabeth en offentlig person så får man stå sitt kast om man fäller sådana sexistiska kommentarer som hon gjorde där.
Det är rent löjeväckande att föreställa sig henne i nån form av idrottsstyrelse överhuvudtaget med den inställning hon uppvisar.

Plush sa:
GarryJones sa:

Är man som Elisabeth en offentlig person så får man stå sitt kast om man fäller sådana sexistiska kommentarer som hon gjorde där.
Det är rent löjeväckande att föreställa sig henne i nån form av idrottsstyrelse överhuvudtaget med den inställning hon uppvisar.

SCF har ju så gott rykte och god förankring ibland utövarna nu menar du?

Höglund har svarat mig...

- Svar till Garry Jones: Jag börjar mitt svar med den enklaste frågan. Nej, jag är inte med i någon cykelklubb. Jag tävlar inte utan tränar enbart för att bevara min egen fysiska form.

Så till dina synpunkter på mig och cykelförbundet. Jag förstår verkligen inte vad mitt blogginlägg om Anna Haag har med min kandidatur till cykelbundets styrelse att göra. Jag är inte ensam om att anse att Haag gjorde ett uselt OS och att hon inte borde ha blivit uttagen alls. Hon har bara gjort ett enda godkänt lopp i vinter, femteplatsen i Lenzerheide under Tour de Ski. I övrigt har hon inte visat något.

Sedan tar du upp det jag skrev om att "vissa lagledare tänker med andra kroppsdelar än huvudet". Andra har sagt att detta var sexistiskt och ofeministiskt. Hur då? Jag menade naturligtvis att de tänkte med "knäna". Att tolka det på annat sätt är bara ett uttryck för din egen och andras snuskiga fantasi.

Jag förstår att du tycker att jag som har haft magen att kritisera några skidåkare och vissa personer i skidförbundets ledning inte har i ett specialförbunds styrelse att göra. Samtidigt säger du att vi ska vara stolta vår fina yttrandefrihet. Hur hänger detta ihop? Antingen har vi yttrandefrihet eller också har vi ingen yttrandefrihet. Vi kan inte ha båda.

När jag skrev inlägget om Anna Haag så satt jag faktiskt inte i cykelförbundets styrelse.Jag kände heller inte att jag hade anledning att vara taktisk och filtrera mina egna åsikter. Poängen med min blogg är att skriva vad jag tycker och känner.

Så det var naturligtvis alldeles utmärkt att jag inte blev invald. Då hade jag från första sekund blivit belagd med munkavle och det passar faktiskt inte mig. Nu kan jag fortsätta att vara fri och skriva vad jag vill - utan att behöva snegla till höger eller vänster.

GarryJones sa:

- Svar till Garry Jones: Jag börjar mitt svar med den enklaste frågan. Nej, jag är inte med i någon cykelklubb. Jag tävlar inte utan tränar enbart för att bevara min egen fysiska form.

Så till dina synpunkter på mig och cykelförbundet. Jag förstår verkligen inte vad mitt blogginlägg om Anna Haag har med min kandidatur till cykelbundets styrelse att göra. Jag är inte ensam om att anse att Haag gjorde ett uselt OS och att hon inte borde ha blivit uttagen alls. Hon har bara gjort ett enda godkänt lopp i vinter, femteplatsen i Lenzerheide under Tour de Ski. I övrigt har hon inte visat något.

Sedan tar du upp det jag skrev om att "vissa lagledare tänker med andra kroppsdelar än huvudet". Andra har sagt att detta var sexistiskt och ofeministiskt. Hur då? Jag menade naturligtvis att de tänkte med "knäna". Att tolka det på annat sätt är bara ett uttryck för din egen och andras snuskiga fantasi.

Jag förstår att du tycker att jag som har haft magen att kritisera några skidåkare och vissa personer i skidförbundets ledning inte har i ett specialförbunds styrelse att göra. Samtidigt säger du att vi ska vara stolta vår fina yttrandefrihet. Hur hänger detta ihop? Antingen har vi yttrandefrihet eller också har vi ingen yttrandefrihet. Vi kan inte ha båda.

När jag skrev inlägget om Anna Haag så satt jag faktiskt inte i cykelförbundets styrelse.Jag kände heller inte att jag hade anledning att vara taktisk och filtrera mina egna åsikter. Poängen med min blogg är att skriva vad jag tycker och känner.

Så det var naturligtvis alldeles utmärkt att jag inte blev invald. Då hade jag från första sekund blivit belagd med munkavle och det passar faktiskt inte mig. Nu kan jag fortsätta att vara fri och skriva vad jag vill - utan att behöva snegla till höger eller vänster.

Bibehåller min inställning att EH är klok och rätt egenskaper som SCF hade haft nytta av.

Bengt-re sa:
GarryJones sa:

Bibehåller min inställning att EH är klok och rätt egenskaper som SCF hade haft nytta av.
+1
Hon är riktigt skarp! Garry fick verkligen svar på tal, hahaha!

Det är stor skillnad på att referera händelser och andras åsikter. Att vara/varit en bra journalist (ingen aning om EH var en bra journalist) har inget att göra med om personen själv har bra egenskaper vad gäller analys och diskutera diverse ämnen. Jag tycker nog att EH mest påminner om åldrande rättshaverist. Att se konspirationer bakom varje buske (hö hö) är ingen bra egenskap om man skall vara med i en styrelse, och vara ett ansikte utåt och kunna vara med och utveckla förbundet.

Jag har läst lite på hennes blogg, och även hennes krönikor tidigare i någon tidning (minns inte vilken). Innan jag läste hennes artikel om att den globala uppvärmningen förklarades med att antalet väderstationer i Sibirien som rapporterar temperaturer har minskat efter Sovjetunionens fall så trodde jag nog att hon skulle ha något vettigt att säga.

Hennes respons på det här kritiserade uttalandet om AH:s uttagning är också det ett tecken på att hon förmodligen inte skulle fungera så bra i en styrelse:

Hade hon backat lite typ "jo, det var kanske lite olyckligt formulerat" så hade det hedrat henne, istället krigar hon på och förvränger. Hur man än vrider och vänder på det så är hon lite av en offentlig person. Att någon surgubbe/tant eller Happyit sitter och anser sig vara mer insatt än skidlandslagsledningen och kunnat göra en bättre uttagning, och häver ur sig ganska skarpa anklagelser är en sak, men en offentlig person som skall bli tagen på allvar, nej. Och det här att hon återkommande refererar till att hon företräder en stor grupp vettiga människor "vi är många..." ger lite dåliga vibbar anser jag.

PS.
Det enda som saknas i hennes blogginlägg/krönikor är "men det får man väl inte säga i det här landet", och jag förstår att det tilltalar en del även på det här forumet.

Senast ändrad:
Cykelförbundets Stadgar
2 Kap Förbundsmöte
7 § Valbarhet
Valbar är varje i Sverige permanent bosatt person som är medlem i en till förbundet ansluten förening.
EH Citat:
"Jag börjar mitt svar med den enklaste frågan. Nej, jag är inte med i någon cykelklubb."

Boom!

Mäh, ska man behöva vara engagerad bara för att få sitta i en styrelse, räcker det inte att ha en blogg med många följare? :)

GarryJones sa:
Cykelförbundets Stadgar
2 Kap Förbundsmöte
7 § Valbarhet
Valbar är varje i Sverige permanent bosatt person som är medlem i en till förbundet ansluten förening.
EH Citat:
"Jag börjar mitt svar med den enklaste frågan. Nej, jag är inte med i någon cykelklubb."

Boom!

Varför då nominera någon som inte är medlem i en klubb?

Paco sa:
GarryJones sa:
Cykelförbundets Stadgar
2 Kap Förbundsmöte
7 § Valbarhet
EH Citat:

Boom!

Samt låta den vara med i omröstningen?

EH klok och skärpt? Det var en lustig slutsats på de ganska medelmåttiga svaren/inläggen hon gjort i sammanhanget.

Samt hennes sätt att vifta bort AH kommentaren är ju mellanstadienivå.

Paco sa:
GarryJones sa:
Cykelförbundets Stadgar
2 Kap Förbundsmöte
7 § Valbarhet
EH Citat:

Boom!

+1
Självmål av valberedningen. Bara det säger ju hur inkompetent förbundet är...

iddqd sa:
EH klok och skärpt? Det var en lustig slutsats på de ganska medelmåttiga svaren/inläggen hon gjort i sammanhanget.

Vifta bort? Varför ska hon be om ursäkt för att det finns snuskiga gubbar?

Nick. Läste i en annan tråd att det bara vara sponsorer inom cykel som var intresserad av att sponsra cykel.

Därför fanns bara poc som sponsor. (vilket andra tyckte var idiotiskt eftersom det redan fanns kontrakt som gällde)
Vissa andra påstod att Volvo sponsrat förr i xc men det funkar inte på 2010-talet sa de som visste.

Eftersom experterna bör ha rätt så trodde jag att Mercedes Benz inte ville sponsra cykel??

NU Förstår jag att problemet är mycket större..
Man vet inte ens hur mycket kläder man behöver till ett EM på hemmaplan. (om man lärt sig något får vi väl se vid nästa EM på hemmaplan).

Men ännu värre SCF frågar en känd fd tävlingscyklist om hon vill vara med?
Sen får hon inte vara med eftersom hon inte är med i någon klubb!!

patten sa:
iddqd sa:

+1
Och flera snuskgubbar outade sig här i tråden också.

patten sa:
iddqd sa:

Att lägga fram något sådant utan belägg för det, ser jag som oansvarigt och ganska pinsamt.

Men det får man väll inte skriva här!!!!!1 (roligaste i denna tråden hittills, me.I.am)

Jag har inga problem att erkänna att mina tankar ibland vandrar omkring bland både rumpor och bröst på både kollegor och idrottskvinnor. (Förhoppningsvis kan jag även i fortsättningen låta bli att berätta före dem om det.). När jag läste EHs inlägg tolkade jag det som att hon menade att de som tog ut Anna tänkte mer med hjärtat än hjärnan. Om hon borde sitta i styrelsen har jag ingen direkt åsikt om, men jag ville bara berätta hur jag tänkte.

Haha, vad pinsamt.
Jag tänkte att hon nog menade att någon tänkte med arslet men det var knäna, haha betydligt klädsammare.
Var det någon som for iväg och trodde hon menade växelspaken, haha?

marr sa:
Paco sa:
GarryJones sa:
Cykelförbundets Stadgar
2 Kap Förbundsmöte
7 § Valbarhet
EH Citat:

Boom!

Största felet i hela härva. Hur kan det gå så långt ens att hon är valbar om man inte ens har styr påom hon är medlem i en klubb?

Senast ändrad:
Härligt läge... Säger man nej till EH är man exkluderande, bakåtsträvande och allmänt dåliga. Säger man ja till EH är man foliehattar och allmänt dåliga. Gör man något försiktigt bra är man allmänt dåliga sen gammalt. Hursomhelst är man väldigt dåliga. Jag måste säga att jag hoppas att det händer något väldigt bra snart, det är inte lätt att jobba i konstant motvind.

Inte den första som tar ut med hjärtat.
Pia S tog ut en annan spelare o satte Kosse Asllani på bänken..
Nu när Pia är borta bygger man spelet med Kosse.

HasseL sa:
marr sa:
Paco sa:
GarryJones sa:
Cykelförbundets Stadgar
2 Kap Förbundsmöte
7 § Valbarhet
EH Citat:

Boom!

Största felet i hela härva. Hur kan det gå så långt ensam atthon är valbar om man inte ens har styr påom hon är medlem i en klubb?

Dags att kolla upp resten av styrelsen?

ForesterGuy sa:
HasseL sa:
marr sa:
Paco sa:
GarryJones sa:
Cykelförbundets Stadgar
2 Kap Förbundsmöte
7 § Valbarhet
EH Citat:

Boom!

Största felet i hela härva. Hur kan det gå så långt ensam atthon är valbar om man inte ens har styr påom hon är medlem i en klubb?

Dags att kolla upp resten av styrelsen?

Tror nog dom fixat in henne i en klubb om det behövts, känns ju som en lite detalj bara.

Tillbaka
Topp