Elite Direto kalibrering.

RobbeS

Ny medlem
Såg att man ska kalibrera sinDireto lite då och då och tänkte göra så. Hittade en video påYoutube som visar hur det ska gå till men det Funkar inte på min. Hittar helt enkelt inte kalibreringsskruven på den plats dom visar där. Instruktionsboken är dessutom helt värdelös och ger ingen som helst vägledning. Lappen med det värde traineen ska ha hittade jag dock. Min borde vara av årsmodell 2018 då jag köpte den nu i december.

RobbeS sa:
Såg att man ska kalibrera sinDireto lite då och då och tänkte göra så. Hittade en video påYoutube som visar hur det ska gå till men det Funkar inte på min. Hittar helt enkelt inte kalibreringsskruven på den plats dom visar där. Instruktionsboken är dessutom helt värdelös och ger ingen som helst vägledning. Lappen med det värde traineen ska ha hittade jag dock. Min borde vara av årsmodell 2018 då jag köpte den nu i december.

Va?? Man kalibrerar i appen och sen e det klart. Behöver man göra typ en gång sen aldrig mer (har fått samma värde senaste 10gångerna).

Hittade det är på ett forum:
Tightening the belt is not a normal maintenance operation. It is needed only in particular cases.
In the first version of the user manual, there were all the instructions on how to do this operation.
But lately, we discovered that some users have abused of this operation and at the end they have damaged the trainer.

That's why our technical office has decided to remove the instructions.
The idea is that tightening the belt must be an operation agreed with us, after a careful analysis of the situation.

So, if you think you need to do it, contact the customer care at myetraining@elite-it.com and explain the situation. The technicians there will send you all the instructions.

Perfekt. Då behöver man inte bekymra sig om det. Såg i en annan tråd på samma forum att man bara behöver spänna remmen om värdet sjunker under 5 enheter från fabriksvärdet.

Har skaffat min första trainer. Elite direto. Har en Garmin FR 935 och kör egna pass från TrainingPeaks.
Har 700*28C däck på, 24” fram och 28” bak.

När jag cyklar på trainern så får jag helt galet höga hastigheter. Typ 190 km/h och högre...
Vad ska jag ställa in på klockan för att det ska bli rätt? Kör inte zwift. Bara egna pass och klockan har kontakt med trainern.

Börja med att uppdatera klockan. Jag hade också problem men då med att klockan, Garmin, visade watt på upp till 6000. Visade sig att det var en bugg i klockans programvara som åtgärdades med den senaste uppdateringen av firmware.

Kan det vara circumference som är felinställd? På dina hjul ska det vara 176,52 mm inställt. Fel inställning kan påverka sträcka och hastighet.

Min klocka är inställd på 181, 700x40C däck. Enligt tabellen 2200 mm delat med 12,1 vilket blir 181 nedrundat neråt. Nu har jag gått rakt av på däckstorlek och kanske inte på själva hjulet.
För att ställa in klockan gör jag på min Fenix 5 plus som nedan:
- Inställningar.
- Sensorer och tillbehör.
- Frt/kad
- Hjulstorlek
Sen är det bara att ställa in rätt värde.

På en 30 km runda visar min klocka 1 km mer än Zwift. Men det kan bero på att klockan inte tar hänsyn till backar på samma sätt som Zwift gör.

Senast ändrad:
Nu har jag dubbelkollat både inställning på klocka och trainer. Så här löste jag problemet med felvisning då jag köpte trainern för drygt ett år sedan och fick den nya programvaran till klockan.
I My E-training appen för direton ställer du in hjulets diameter vilket alltså blir 2136 för ett 700*28C däck.
I Garmin klockan gör du som jag beskrev tidigare med att ställa in 172. Sen hur det funkar med TrainingsPeaks kan jag inte svara på men dessa inställningar funkar för Zwift och ska också funka för Sufferfest och andra program.

Tillbaka
Topp