Elvadelad durace med shimano 105

Hej!
Jag ska köpa ett par nya kolfiberdäck på marketplace, ett par Roval clx 64. Jag har en Bianchi med Shimano 105 som är elvadelad, men på hjulen jag ska köpa sitter en durace kasett. Måste jag köpa en durace kedja och sätta på då? Eller finns det något mer jag borde tänka på?

Hej!
Jag ska köpa ett par nya kolfiberdäck på marketplace, ett par Roval clx 64. Jag har en Bianchi med Shimano 105 som är elvadelad, men på hjulen jag ska köpa sitter en durace kasett. Måste jag köpa en durace kedja och sätta på då? Eller finns det något mer jag borde tänka på?
Om DuraAce-kassetten också är 11-delad, då är det inga konstigheter. Det du skall ha lite koll på om de avviker för mycket i växelomfång, då skall du kolla så att din bakväxel klarar av utväxlingen.
Vad har du för största drev på din nuvarande kassett och vad sitter det på Duraacekassetten?
Om din kedja är mer sliten (eller tvärtom) än kassetten, då kan det kugga över i värsta fall.

Hjulen måste har samma axelstandard. Nuförtiden har nästan alla lvgcyklar genomgående axle med 12x100 mm fram och 12x142 mm bak. Gissar att det är samma på din cykel och nya hjul, men kontrollera gärna om du innan redan har gjort det.

Kolfiberdäck låter halkigt.

Det är hjul du skall köpa. Roval CLX 64 finns i många olika utföranden.

Hjulen skall ha samma axelstandard som din cykel, eller vara konverterbara.
Hjulen skall vara för samma bromstyp (fälg/skiv) som din cykel.
Hjulen skall ha en body för 11-delat. Om kassetten som sitter på är för 11-delat, så är det rätt. Sedan kan kassett och/eller kedja vara slitna, så de ändå behöver bytas.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp