Emma Johansson bröt båda nyckelbenen i cykelolycka

Hmmm, hur mycket kontakt har du haft i sponsorvärlden? En sponsor står sällan för hela kostnaden även om det händer. Jag tror en blomsponsor kunde vara med på 10-20% av priset t ex, eller gratis frakt.

Röstar snarare för att vi skickar en japansk stjärttvätt. Möjligt att japanerna även är intresserade av helspons till Emma.

Jag fattar ingenting. Det är ju bara i sverige där bilister kör som idioter och kör på cyklister. Utomlands är ju cyklismen helt etablerat och alla bilister kör bil för att i första hand släppa fram cyklister.

Måste varit en svensk turist som körde bilen?!

Torkar man sig med papper efter en sån där spolning eller hur gör man? Eller är det en lufttork som blåser på efteråt? Det här har jag funderat på i många år...

Intressant att hon är känd som "Former World Cup champion" i utlandet och "Silver-Emma" här hemma.

Någon som vill skriva en tes om varför Svenska Cyklister beröms (här hemma) mest då de tävla för Moder Svea i blått och gult än då de tävlar i större tävlingar?

Dvs OS och VM räknas internationellt under tdf, giro de italia, Paris-Roubaix osv. Men i Sverige är OS och VM är särklass störst.

Inget kritik men jag undrar om någon kan förklara detta?

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Tar väl tillbaka tråden på rätt spår, eller
> försöker iaf

Just when I thought I was out...

GarryJones skrev:
> bla bla bla

they pull me back in

GarryJones skrev:
> Dvs OS och VM räknas internationellt under tdf,
> giro de italia, Paris-Roubaix osv. Men i Sverige
> är OS och VM är särklass störst.
>
> Inget kritik men jag undrar om någon kan
> förklara detta?

Därför att svenskar i allmänhet och journalister i synnerhet är fullständigt omedvetna
om det ovanstående hur cykeltävlingar rankas.

Jag har försökt förklara det ovanstående för icke-cyklister i omgivningen men få förstår
utan frågar efter just os- och vm-medaljer.

Jämför med ex tennis, där är os inte den högst rankade tävligen och rätt många verkar
förstå det.

Den enda förklaringen är min vanliga åsikt/teori om att det inte någon cykelkultur m m
värd namet i Sverige.

/Fedde

GarryJones skrev:
> Intressant att hon är känd som "Former World Cup
> champion" i utlandet och "Silver-Emma" här hemma.
>
>
> Någon som vill skriva en tes om varför Svenska
> Cyklister beröms (här hemma) mest då de tävla
> för Moder Svea i blått och gult än då de
> tävlar i större tävlingar?
>
> Dvs OS och VM räknas internationellt under tdf,
> giro de italia, Paris-Roubaix osv. Men i Sverige
> är OS och VM är särklass störst.
>
> Inget kritik men jag undrar om någon kan
> förklara detta?
--------------------------------------------------------
I Sverige visas bara VM på tv om man inte har tex eurosport, det betyder också att den lilla sport som visas på sportnytt mycket sällan fångar upp totalledningen i världscupen... Att man dessutom föredrar att visa en div-1 match i fotboll hellre än cykel bättrar inte direkt på oddsen att den stora massan av tittare får någon vidare koll på cykel och hur det går i världscupen för dom svenska cyklisterna... :-/ T

Kul att Emma återhämtar sig så bra, skönt att höra. På femman just nu visas Sofias änglar, med en kille som inte klarade sig lika bra. Usch, det är läskigt med riskerna som finns i vad man håller på med.

> Därför att svenskar i allmänhet och journalister i synnerhet är fullständigt omedvetna
om det ovanstående hur cykeltävlingar rankas. Jag har försökt förklara det ovanstående för icke-cyklister i omgivningen men få förstår utan frågar efter just os- och vm-medaljer.

Men SCF fokusera på detta. Det är SCF som kallar henne för Silver-Emma istället för "Former World Cup champion".

Målen som kom fram under Projekt Svensk Cykel handlar om antalet VM och OS medaljer 2012-2016. Inget om placeringar i etapploppen.

Då jag flyttade hit köpte jag SCF Kalendern våren 1989 och det var flera sidor om hur "vi" ska satsa vidare mot Barcelona 1992. På den tiden var OS ett amatör lopp och jag undrade varför man inte vågade satsa högre, dvs framgångar på Milan-San Remo eller tdf t ex.

SCF kör med detta och det även efter 2 år då 50 diverse personer inom Svensk Cykel har fått säga sitt inom Projekt Svensk Cykel så ÄR huvudmålet VM och OS. Då jag säger SCF här menar jag det samlade mening hos majoriteten av de med ledande positioner inom svensk cykel, föreningar, distriken och styrelsen. Ta diskussionen med cyklisterna i din omgivning. Intressant fråga faktiskt.

GarryJones skrev:
> Intressant fråga faktiskt.

Nej, inte speciellt. Jag är mer intresserad av Emma Johansson än en rättshaverist som inte klarar av att diskutera någonting annat än SCF.

När de ändå höll på att karva i henne hade de kunnat ersätta hennes nyckelben med lite pannben. Verkar mer hållbart i längden.

bjolund skrev:
> Torkar man sig med papper efter en sån där
> spolning eller hur gör man? Eller är det en
> lufttork som blåser på efteråt? Det här har
> jag funderat på i många år...

SöS hade några såna toaletter för sådär 15 år sen. Där var det en värmefläkt ungefär som de handtorkar som sitter monterade på väggen som kunde användas för att blåsa torrt.
Fast jag provade aldrig. Dels var det inte riktigt OK för fastighetspersonalen att använda patienttoaletterna, dels var de ofta sönder.

"än en rättshaverist"

Fredrik - You don't know me!

There really is NO NEED to be rude. I merely pointed out that those involved in Swedish cycling have democraticly decided that this is the way it is. Someone missed this, considering it to be the views of Swedes outside cycling.

I raised the issue as it is interesting to me as in many other countries (as witnessed by the presentation of Emma on cyclingnews.com) a much lower focus is placed on VM and OS. Sweden might be right. Sweden might be wrong. I thought this was an interesting topic to discuss. This is a DISCUSSION forum for DISCUSSIONS. Coming out with false accusations is a really low way to communicate, hiding behiind a few pixels on your keyboard. I am sure if we met in a pub we could have a pint and get on as fellow cyclists. But time after time constructive interesting topics of debate are lept on by people with no real wish to be involved in any discussion than for the sake of their own voice.

In my dealings with others I can debate, be educated, enlighten, be humourous, be tickled and entertained by many.

In the words of Thumper - If you can't say something nice then don't say nothing at all.

And yes, I do post about the internal workings of the SCF in the weeks leaning up to the agm. Many people moan, my message is clear, we CAN all make a difference. I spent a few years on the board and have views on how vast sums of money are - in my mind - mismanaged. What else do you want me to post about? Washing machines? If you don't find it interestiing or of concern to you, fine - jump over my postings.

Now lets please all get on without resorting to personal attacks.

"diskutera någonting annat än SCF"
Missed my thread about cycling books then I take it?

PS. Skrev på engelska för att kunna förklara mig till 100%.

Helt fantastiskt! Aven Emmas nyckelbensbrott handlar nu plotsligt om den forbannade motionskalendern och Garrys SCF-intifada. Eftersom OS/VM ar det som far stort utrymme i Sverige ar det ju ganska logiskt att satsa pa det dessutom ar det ett betydligt rimligare mal an att forsoka vaska fram en TdF-vinnare. Garry, nar man satter mal ska de vara rimliga mojliga att uppna att satta ett mal som vi med storsta sannolikhet inte nar ar bara kontraproduktivt. Las om "SMART criteria" t.ex.

När man sitter helt jävla fucked up nån dag efter man brutit båda nyckelbenen och armen och snackar om att "jag kan ju fortfarande röra benen" så är man hårdare än samtliga på detta forum!

Det var verkligen kul att se Emma tillbaka på cykeln redan. En inspirationskälla för alla småskadade människor där ute...

Öijer skrev:
> Det var verkligen kul att se Emma tillbaka på
> cykeln redan. En inspirationskälla för alla
> småskadade människor där ute...

+1

Öijer skrev:

Men jag har faktiskt jätteont i en armbåge, jag kan inte cykla!

Öijer skrev:

+1

Ja, nu är det liksom inte läge att klaga över småskavanker, utan bara att htfu...

Gille:
> Helt fantastiskt! Aven Emmas nyckelbensbrott handlar nu plotsligt om den forbannade motionskalendern

You are completely wrong. It has nothing to do with that.

> och Garrys SCF-intifada.

I am sure we could all get on better if we met in a pub over a pint. This is getting silly. I actually suggested sending flowers to Emma and other cyclists. Not many responded to that.

> Eftersom OS/VM ar det som far stort utrymme i Sverige ar det ju ganska logiskt att satsa pa det dessutom ar det ett betydligt rimligare mal an att forsoka vaska fram en TdF-vinnare. Garry, nar man satter mal ska de vara rimliga mojliga att uppna att satta ett mal som vi med storsta sannolikhet inte nar ar bara kontraproduktivt. Las om "SMART criteria" t.ex.

Ok. Tack för det. Det är bra med input som din. Man kan fråga varför det är som det är. Men i Sverige är VM i fotboll större än OS och Wimbledon är större än OS tennis så det stämmer inte med alla idrotter. En bakgrundshistoria till hur VM och OS har fått så stora betydelser i Sverige hade varit intressant läsning för mig.

Om du läser Svenska dagstidningar och ser Svensk TV så kan du troligtvis komma på vilka de är som sätter epitet på olika stjärnor. Det är inte SCF.

Jag tycker att det du tar upp om hur svensk cykel ser på sig själv och hur den skall utvecklas är lite kul och spännande. Tror dock att det är bättre om det hamnar i en annan tråd än den om Emmas nyckelbensbrott.

/R

GarryJones skrev:
> Gille:
> > Helt fantastiskt! Aven Emmas nyckelbensbrott
> handlar nu plotsligt om den forbannade
> motionskalendern
>
> You are completely wrong. It has nothing to do
> with that.
>
> > och Garrys SCF-intifada.
>
> I am sure we could all get on better if we met in
> a pub over a pint. This is getting silly. I
> actually suggested sending flowers to Emma and
> other cyclists. Not many responded to that.
>
> > Eftersom OS/VM ar det som far stort utrymme i
> Sverige ar det ju ganska logiskt att satsa pa det
> dessutom ar det ett betydligt rimligare mal an att
> forsoka vaska fram en TdF-vinnare. Garry, nar man
> satter mal ska de vara rimliga mojliga att uppna
> att satta ett mal som vi med storsta sannolikhet
> inte nar ar bara kontraproduktivt. Las om "SMART
> criteria" t.ex.
>
> Ok. Tack för det. Det är bra med input som din.
> Man kan fråga varför det är som det är. Men i
> Sverige är VM i fotboll större än OS och
> Wimbledon är större än OS tennis så det
> stämmer inte med alla idrotter. En
> bakgrundshistoria till hur VM och OS har fått så
> stora betydelser i Sverige hade varit intressant
> läsning för mig.

Knoparn - tack. Detta kom då cyclingnews hade Emma som "former world cup winner". Man kan välja att starta en sidotråd spinnoff eller fortsätter här. Iofs det var lite bajs snack redan i denna tråd så mitt spinoff var inte sämre än tidigare. (Jag saknar usenet där spinoffs fortsätter sina egna liv under olika "branches" - man svarade i en branch och inte stommen i trådet).

Men blommar till Emma då? Ingen som vill nappa på den idén?

Hoppas hon inte är för ivrig nu bara.... håller tummarna för att rehabiliteringen gått bra :)

Får kolla om det sänds någonstans, någon som vet?

Miss Lycka skrev:
> Idag har Sara blivit nedkörd.

Men verkar ha gått bättre. Bara rykten om mosad bil och en förare som springer efter ha fått "blicken" av Sara ;)

Brando skrev:
> Strålande insats av Emma. :)
>

Grymt kört!

Tillbaka
Topp