En cykel skall bli två. Enduro köpet som ledde till DC sug.

skjivert

Aktiv medlem
Hej Happy,

Jag har under drygt ett år hojat runt på en pole evolink 131 som jag köpt här på forumet. Efter sommarens bikepark strapatser föddes suget efter något med mer slag. Nu står det därför en propain tyee i garaget här hemma. Efter att provat båda hojarna har jag kommit till insikten att jag vill ha något snärtigare än evolinken för stigåka på hemmaplan. Tyeen gör inte bort sig i delsjön men den är inte direkt rapp. Evolinken är inte dålig heller men känns lite mellanmjölk.

Alltså är jag på jakt efter en DC hoj som jag nyttja på hemmastigarna i Delsjön och som också klarar av att köra något långlopp utan att skämmas.

Nedan följer en liten lista på hojar jag har tittat på. Kom gärna med åsikter och förslag på hojar som jag kanske har missat.
Jag är 193cm lång så det är XL hojar som gäller.

Revel Ranger
+ Snygg
+ OK spec i deore utförande.
- Dyr
- STA är något flack i XL kanske?

Specialized Epic Evo
+ Snygg
- Dyr
- tråkig spec för priset
- Svår att hitta i XL för rimliga priser

Transition Spur
+ SNYGG
+ Trendig
- Kanske lite för long, low, slack
+ bra STA
- DYR!
- tråkig spec för priset

Allebike Alpha
+ Grymt fin spec
+ Billig
+ bra STA
+ kul med lokala bolag
- ful :(

Detrail Stig 115
+ Bra spec
+ kul med lokala bolag
+ bra STA
- Oprövat bolag

Scott Spark 9XX
+ Coolt och smidigt med dold dämpare
+ Bra geo
+ bra STA
- Jobbig att meka på pga special lösningar
- väldigt blandat komponentmässigt

Trek Top Fuel
+ Gött med förvaring
+ Bra geo
+ bra STA
- riktigt tråkig spec
- dyr

Bomba på med förslag på hojar! Länkar till reade hojar i XL som passar in uppskattas också!

Senast ändrad:

En sån här är jag sugen på.

YT Izzo?
Eller är 130 mm för mycket?
Kollat på izzo uncaged då den var grymt prisvärd på rean men alla pratade om hur jäkla hård izzon är. Känns som det kan bli kämpigt med de rotmattorna vi har i delsjön.

En sån här är jag sugen på.
Snygg hoj men känns lite väl trail för det jag är ute efter.
Från ännu en dyr Kanadensare, fast den fanns bara i L hos Rule58...
Kollat på dem och de är fina men verkar vara lite svåra att få tag på. Synd att den på rule58 är fel storlek.

Jag har lösning! :-)

Lättast, snabbast, prisvärd och en perfekt matchning till terrängen i DSO:
Arc8 Essential 2. Med 120 slag bak och 140 gaffel.

Jag har tidigare haft bl a en Spur och Essential är minst lika snärtig och snabb men mer kapabel utför.

Kul med en modell och märke som jag aldrig hört talas om innan. Dock finns det väldigt lite skrivet om cykeln och det känns som att det antagligen är väldigt mycket mer hoj än vad jag letar efter.

Väldigt prisvärd men då känns Alphan mer aktuell för mig. Kul med en riktigt fin instegshoj från Allebike dock :)

Lade till Stig 115 nu som jag tror är byggd på FM936. Ska kolla på dem andra två om de erbjuder bättre spec.

Top Fuel & Spark ska in i listan.

stig 115 är den nya? Den är inte exakt samma som F936 eller 1001 om man tror på tabellen.... Vet inte om de laborerar med länk och/eller baktriangel för jag tycker de ser rätt lika ut.

Tycker stig 115 ser rätt klockren ut enligt geotabell. 135 eller vad den heter ser likadan ut men har väldigt extrema vinklar med modest reach = troligen väldigt kort TT.
Om man nu kan lita på tabellen.

MB31 och lägg en slant på dämparuppgradering och ett par fina hjul? Den är ju snyggare än Alphan.

Intense Sniper T.
Lätt o fin geo.

Lägger till Santa Cruz BLUR som är min favorit, kunde inte få tag i en sådan, så det blev en Epic EVO i XL, trevlig allround och rolig uppför.
Kolla efter den lättaste med bäst framgaffel, bak tycker jag inte är lika viktigt när det är kortslagigt.
Intense Sniper är spännande.

Kollat på izzo uncaged då den var grymt prisvärd på rean men alla pratade om hur jäkla hård izzon är. Känns som det kan bli kämpigt med de rotmattorna vi har i delsjön.
Pratar du izzo generellt eller enbart uncaged när det gäller hård? En del gillar "poppigheten" som man också kan kalla det men jag tyckte det var sådär. På Fox-dämparna bak har YT sett till att det sitter två spacers i negativa kammaren och plockar man bort dessa blir den väldigt trevlig på rotiga stigar och för övrigt också kan tilläggas. Kan nog vara något liknande på uncaged som väl är speccad med Rock Shox fram och bak men har ingen aning om detta egentligen :-)

Senast ändrad:

Kollat på dem och de är fina men verkar vara lite svåra att få tag på. Synd att den på rule58 är fel storlek.
Köpte en Rocky Mountain element till frun som komplement till endurohojen och hon är grymt nöjd med den (kör en Spur själv). De finns lättare att få tag på och billigare i Norge!!! Fråga mig inte hur detta är möjligt men definitivt värt en liten utflykt till grannlandet

Banshee Phantom? Primärt säljer de ramkit men från vissa återförsäljare kan du få ett rolling chassis. Tror det finns en som kör dso med en fantom om jag kommer ihåg rätt.

Giant trance 1
1678210423975.png

Pratar du izzo generellt eller enbart uncaged när det gäller hård? En del gillar "poppigheten" som man också kan kalla det men jag tyckte det var sådär. På Fox-dämparna bak har YT sett till att det sitter två spacers i negativa kammaren och plockar man bort dessa blir den väldigt trevlig på rotiga stigar och för övrigt också kan tilläggas. Kan nog vara något liknande på uncaged som väl är speccad med Rock Shox fram och bak men har ingen aning om detta egentligen :-)
Bra tips!

Tack för alla tips! :)

Så synd att de har gjort en knäck på överröret på aluversionen.
1678264221050.png

Och ja, det är svårt att hitta cyklar i XL
Är bara 188, så brukar hamna mitt emellan alla storlekar.

Nu har det gått fort. Om allt faller väl ut kan det snart vara en hoj på väg mot gbg.
Spännande!

20230316_195114.jpg

Nu har det ramlat in en stor låda från Åre. Det blev en Spur i GX utförande. Bike republic smög in ett erbjudande på en spur i XL och då kunde jag inte stå emot. Hittills bara hunnit packa upp och hunnit ta en testrunda och det känns VÄLDIGT(!) bra. Behöver köpa riser styre samt justera lite men i övrigt känns den väldigt potent. Var lite orolig för att den skulle kännas lång men de korta kedjestagen tror jag gör en del för att den inte ska kännas för båtig i svängarna.

20230321_161230_2.jpg

Största funderingen jag har nu är hur jag ska kunna hitta komponenter med en färg som går bra på den väldigt snygga men något udda grön turkosa ramen.

Visa bilaga 614797

Nu har det ramlat in en stor låda från Åre. Det blev en Spur i GX utförande. Bike republic smög in ett erbjudande på en spur i XL och då kunde jag inte stå emot. Hittills bara hunnit packa upp och hunnit ta en testrunda och det känns VÄLDIGT(!) bra. Behöver köpa riser styre samt justera lite men i övrigt känns den väldigt potent. Var lite orolig för att den skulle kännas lång men de korta kedjestagen tror jag gör en del för att den inte ska kännas för båtig i svängarna.

Visa bilaga 614796

Största funderingen jag har nu är hur jag ska kunna hitta komponenter med en färg som går bra på den väldigt snygga men något udda grön turkosa ramen.
Kedjestagslängd?

435 mm

Visa bilaga 614798Här är lite jämförelse med mina två andra cyklar. Så för att förtydliga är det kort mot vad jag är van vid. Vet ej om 435 anses kort generellt.
Thx! Var en debatt i en annan tråd (nya Neuron) ang kedjestagslängd, därav frågan. 435 är väl ganska kort men oxå ganska vanligt nuförtiden.

Snygg hoj! ?

Visa bilaga 614797

Visa bilaga 614796

Riktigt nice! Guld borde ju funka utan att ha sett färgen i verkligheten. Kanske brons också.

Bilagor

• burgtec-enduro-mk3-stem-burgtec-bullion-gold-845340.jpg
    burgtec-enduro-mk3-stem-burgtec-bullion-gold-845340.jpg
    54.2 KB · Besök: 64
  • BGTCNDRMK3S-Kash-Bronze!Burgtec-Enduro-Mk3-Stem!01.jpg
    BGTCNDRMK3S-Kash-Bronze!Burgtec-Enduro-Mk3-Stem!01.jpg
    78.9 KB · Besök: 60
Tillbaka
Topp